افزایش ضریب نفوذ بیمه با تاسیس شرکتهای بیمه ای تخصصی

ایران معین عکس

تصویر روز: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی( بورس، بانک و بیمه) به عنوان بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی کشور با حضور جمع كثیری از شركت‌های توانمند داخلی و خارجی  ازتاریخ 2 الی 5 مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ج.ا. ایران درحال برگزاری است و صنعت بیمه نیز در این نمایشگاه حضور چشمگیری دارد به همین منظور با مجتبی حیدری، سرپرست و عضو هیأت مدیره شرکت بیمه اتکایی ایران‌ معین که سابقه ۵ سال فعالیت در هیات مدیره شرکت بیمه دی و همچنین عضویت در هیات عامل بانک دی را در کارنامه خود دارد گفتگویی انجام دادیم که ماحصل آنرا در زیر می‌خوانید:

آقای حیدری با عنایت به تاسیس شرکتهای بیمه جدید ، نظرتون را در این خصوص بفرمایید .

ضمن عرض سلام و ادب خدمت جنابعالی باید عرض کنم یکی از روشهای افزایش ضریب نفوذ بیمه تاسیس شرکتهای بیمه ای تخصصی است. امروزه در کشورهای پیشرفته تعداد شرکتهای تخصصی رشته ای از تعداد شرکت های بیمه جنرال بیشتر بوده و این فرآیندی است که ما هم به ناچار باید طی کنیم . رویکرد آقای دکتر سلیمانی رئیس کل اسبق بیمه مرکزی ج.ا.ا.  و ادامه ی این مسیر توسط آقای دکتر بهزادپور در صدور مجوز تاسیس شرکت های تخصصی در حوزه بیمه های اتکایی (افزایش شرکت های اتکایی از 2 شرکت به بیش از 5 شرکت) ،تاسیس شرکت های تخصصی در زمینه بیمه های زندگی و عمر و تمرکز بر روی مباحثی هم چون تکافل، نشان از رویکرد تخصصی و حرفه ای این بزرگان داشته که این امر جای تقدیر و تشکر دارد.

آیا صنعت بیمه کشور ما آمادگی و ظرفیت افزایش این شرکتها را دارد ؟

با توجه به سرعت بالای تغییرات محیطی کشور ما در شاخص هایی همچون مالی و انسانی و تکنولوژی دیجیتال و از طرفی تحریم های بین المللی چاره ای برای موفقیت و افزایش ضریب نفوذ از 2.7 به سمت 7 که در برنامه پنجم کشور دیده شده جز تخصص گرایی رشته ای در شرکت های بیمه ه ای نداریم . البته این ضریب نفوذ تحت تاثیر مولفه های دیگری همچون فرهنگ بیمه عامه مردم ، خدمات دهی شرکتها ، حمایت از فضای رقابت شرکتهای خصوصی و… نیز دارد که مورد بحث ما نیست .

به نظر شما چه بستری برای تامین این نیاز در صنعت بیمه وجود دارد ؟

برای تحقق این رویکرد تخصصی شکل گرفته در صنعت بیمه می بایست با بازنگری در زمینه آیین نامه ها و بخشنامه های مربوطه صورت پذیرد و هویت مستقل شرکتهای تخصصی در این زمینه لحاظ گردد. درحال حاضر کلیه آیین نامه ها و بخشنامه های موجود با محوریت شرکت بیمه ای عمومی تدوین شده که ایجاد کارگروه های موضوع محور و سندیکاهای تخصصی شرکتها می تواند کمک شایانی در زمینه طرح دغدغه ها و موضوعات فنی شرکتهای تخصصی ایفا نماید.

تغییر در آیین نامه های روش محاسبه توانگری و یا افزایش ظرفیت های اتکائی و یا افزایش سقف میزان سرمایه گذاری شرکت های تخصصی رشته ای که از اطمینان ساز و کار رشته صدور خاصی برخوردارند با سایر شرکتهای بیمه ی جنرال می تواند بستر مناسبی جهت کمک به این توسعه این استراتژی داشته باشد .

 بیان مسائل و انعکاس این چالش ها  به نهاد ناظر میتواند باعث هم افزایی شرکتهای یادشده در جهت یافتن راه حل های فناورانه و تعریف پروژه های مشترک اتکائی و دیجیتالی به منظور ارتقا دانش و بهره‌وری در این بخش از صنعت بیمه کشور گردد .

در پایان ضمن تشکر از رویکرد رئیس کل محترم بیمه مرکزی ج.ا.ا. در زمینه کاهش سهم اتکایی اجباری در رشته های زندگی و غیر زندگی، امیدوارم شرکتهای اتکایی تازه تاسیس با ایجاد ظرفیت مکفی بتوانند کمک بسزایی در جهت کاهش دغدغه شرکتهای بیمه برای اخذ پوشش اتکایی مورد نیاز ایفا نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *