index 8

نوآوری در صنعت بیمه

 
تصویر روز: همزمان با برگزاری “چهاردهمین نمایشگاه بين المللی بورس، بانک و بیمه” کارگاه نوآوری در صنعت بیمه ( الزامات و چالش ها) با حضور دکتر محمدجواد آقاجری- مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای، مهندس سیدقاسم نعمتی- رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، محمدرضا فرحی- مدیرعامل بیمه بازار، علی مقیمی اصل- مدیرعامل کارگزاری رسمی بیمه سپهر میلاد شهر و اسد اسدی- عضو کارگروه شبکه فروش و بازاریابی سندیکای بیمه گران ایران برگزار شد.
به گزارش تصویر روز ، استقبال از بستر نوآوری با رعایت ضوابط، رعایت حقوق تمامی ذینفعان، تعامل سازنده‌ شرکت‌های بیمه،استارت آپ ها و نهاد ناظر، داشتن اکوسیستم سالم، لزوم تدوین آیین نامه فناوری اطلاعات، روزآمدی مقررات، لزوم صیانت از اطلاعات بیمه گذارن، نوآوری از منظر تاریخی، لزوم دوری از فرهنگ پرتفو محور، گذر نوآوری از فرآیندهای علمی، تعریف نوآوری و استارت آپ، استانداردهای استارت آپی، تب دیجیتالی شدن، تمرکز بر فروش آنلاین و غفلت از سایر نوآوری های صنعت بیمه، نمونه استارت آپ های جهانی، پیشنهاداتی همچون راه اندازی سندباکس و اجبار فناوری تلماتک برای خودروها از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این پنل بود.

اسد اسدی عضو کارگروه بازاریابی و فروش سندیکای بیمه گران ایران در این پنل گفت: برای هر بحثی ابتدا سراغ تعاريف و مفاهیم می‌رویم، نوآوری، استارت آپ، دانش بنیان. در صنعت بیمه تعاریف متعددی برای استارت آپ ارائه شده است. در تعریفی جامع چند ویژگی بعنوان یک کسب و کار استارت آپی عنوان شده است که در اینجا به آن ها اشاره می شود: در فضایی ابهام کسب و کار راه اندازی شده مدلی تکرار پذیر دارد، اگر برای ۳۰ نفر قابل ارائه باشد برای ۳۰۰۰ نفر هم قابل ارائه باشد، حول محور تکنولوژی شکل می‌گیرد و پتانسیل رشد بالایی دارد. وی افزود: تا قبل از تدوین آیین نامه کارگزاران برخط و ورود نهاد ناظر و اخیرا سوئیچ بیمه ای استارت آپ های بیمه‌ای آنچنان در راستای ضوابط صنعت بیمه حرکت نمی کردند.
این عضو سندیکای بیمه گران گفت: کشور ما بر اساس استانداردها و تعاریف چه کسب و کارهایی استارت آپ تلقي می شود، چه شرکت هایی نوآوری دارند. برخی کلمات وقتی زیاد بکار برده می شوند از مفهوم تهی مي شوند ولی در اجرا مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد، مانند تب دیجیتالی شدن در صنعت بیمه.

وی صحبت های خود را با این سوال ها ادامه داد: آیا شرکت های پیشرو تمامی فعالیت های خود را دیجیتالی نمودند، فروش آنلاین بيشترين مدل استارت آپ های فعلي صنعت هستند که تمرکز بر کانال های توزیع دارند، در دنیا به چه میزان مردم بیمه نامه ها را اینترنتی می‌خرند؟ مثلا در آمریکا حدود ۵۰ درصد، آسیای جنوب شرقی حدود ۴۰ درصد، فرانسه ۳۸ درصد، هلند و کانادا ۳۰ درصد بیمه نامه اینترنتی می‌خرند. آیا نوآوری فقط باید متمرکز در کانال های توزيع و فروش باشد؟ وی در تشریح فناوری های روز دنیا گفت: فناوری هایی مانند bpms در مدیریت فرآیندهای کسب و کار، داده کاوی یا dait maining ، اینترنت اشیا و تلماتک، حوزه های ریسک سنجی و under riting، اعتبارسنجی، رتبه بندی، کشف تقلبات یا Frud detection…. در تمامی این حوزه ها در کشورهاي مختلف استارت آپ ها و شرکت های نوآورانه فعالیت جدی دارند.

اسد اسدی از استارت آپ های بین المللی اینگونه یاد کرد:شرکت های بزرگی در دنیا بعنوان استارت بیمه ایجاد شده‌اند، بعنوان نمونه شرکت lemond با سرمایه‌گذاری گوگل، مونیخ ری و لویدز در سال ۲۰۱۶ که تمرکز بر فروش با تحلیل داده های مشتریان و بانک های اطلاعاتی دارد، شرکت cover hound که در سال ۲۰۱۳ با سرمایه‌گذاری گوگل و American family insurance بعنوان یک پلتفرم فروش با ۲۵ شرکت بیمه همکاری می نماید و بر اساس تحلیل مشتری و ریسک پیشنهادات خرید هوشمند ارائه می کند. مثلا شرکت Genialife ایتالیا، فروش آنلاین بیمه های ترم لایف با آندر رایتینگ براساس سه سوال خلاصه شده و هوشمند با سقف‌های مشخص انجام می شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد: شرکت های بیمه با مشارکت نیروی انتظامی و نهادهای قانون‌گذار و نظارتی می‌توانند نصب فناوری تلماتیک بر روی تمامی خودروها را اجباری نمایند. به گزارش تصویر روز با این کار نظارت پلیس در جاده ها با حداقل هزینه و کارآیی بالا صورت پذیرفته، تخلفات و حوادث رانندگی کاهش یافته، از بسیاری از تقلبات پیشگیری شده و هزینه های بیمه گری از قبیل کارشناسی و پرداخت خسارت نیز بشدت کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *