سهم فراتر از یک هزار میلیاردی «بانک دی» در آینده ایران ‌جوان

 

da

 

تصویر روز: سال های پایانی دهه شصت بود که تبلیغات گسترده‌ در خصوص کنترل جمعیت شتاب گرفته و شعار ” فرزند کمتر-زندگی بهتر” به دستورالعمل نانوشته‌ای در زندگی مردم ایران تبدیل گشت، و اما امروز با شروع قرن جدید روی دیگری از سیاست‌های جمعیتی پیش روی دولتمردان قرار دارد، دغدغه نگران کننده‌ای به نام و نشان بحران جمعیت.

اینکه تغییر مناسبت های اجتماعی و فرهنگی و یا مسائل اقتصادی هر یک چقدر در ایجاد این تنش نقش داشته و واکنش آحاد مردم به مقوله “فرزندآوری” چیست در جای خود قابل تأمل، ولیکن مهمتر از آن به صدا در آمدن زنگ خطر پیری جمعیت در کشور و مواجه با ملتی سالخورده در آینده نزدیک است، آینده‌ای که دولت سیزدهم با الزام نهادهای مدنی و بنگاه‌های اقتصادی به مشارکت، سعی دارد رنگ نشاط و جوانی به آن زند.

اتحاد بنگاه‌های اقتصادی

پس از چند دهه تبلیغات و اقدامات گسترده در حوزه کنترل جمعیت، آبان سال 1400 تشویق مجدد خانواده‌ها به “فرزندآوری” با همه دشواری‌ها و مقاومت های موجود تحت قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” به طور جدی شروع و کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیر مجموعه دولت موظف به ارائه دستورالعمل‌ها، برنامه‌ها و منشورهای مرتبط با خانواده، فرزندآوری و جمعیت در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند که پیرو آن سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی به همراه شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی هریک سهمی برای ساختن ایران جوان برعهده گرفتند.
اختصاص تسهیلات به دانشجویان متأهل، خرید واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند، ۳ برابر شدن یارانه، جذب نیروهای متأهل در دستگاه‌ها، تسهیلات مرخصی زایمان و از همه مهمتر اعطای تسهیلات فرزند آوری توسط بانک های کشور از جمله اقدامات کلید خورده در این فرایند است.

بانک دی همراه اصلی بانک مرکزی

در دایره کمک به طرح “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” بانک مرکزی به عنوان عالی‌ترین نهاد مالی، 31 فروردین سالجاری وارد عمل شده و بخشنامه «دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد که بر اساس آن بانک‌ها مکلفند شدند حداکثر ظرف مدت يک هفته از تاريخ وصول اين بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرايی ذيربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.
به تبعیت از بخشنامه بانک مرکزی، بانک دی جزو معدود بانک‌های بود که در عمل به مسئولیت اجتماعی، پرداخت سریع و آسان تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری را در اولویت قرار داد. علی رغم مشکلات متعدد اقتصادی و کمبود نقدینگی در شبکه بانکی کشور بانک دی با درک ضرورت موضوع و ایفای سهم خود در حل بحران موجود، تا 28 مرداد ماه تنها ظرف4 ماه، بیش از یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به 3 هزار و 170 متقاضی پرداخت کرده و همراستا با آن ۲۷۸ میلیارد ریال وام ازدواج به 195 نفر نیز اختصاص داد.
بانک دی بر خلاف حرکت در سایه برخی از بانک‌ها با اطلاع رسانی گسترده و درج سامانه ثبت نام در سایت رسمی شرکت سعی داشته پاسخگویی متقاضیان در کمترین زمان ممکن باشد.
در کنار این مهم متناسب با شرایط اقتصادی جامعه و نیاز طبقه متوسط به تامین مالی فوری، همچنان اعطای تسهیلات این بانک با ارقام خرد و متوسط مانند روال سابق برقرار است که به قول مدیر عامل بانک دی نشان از عملکرد مطلوب بانک در خدمت‌رسانی به مشتریان دارد .

مسیر اخد تسهیلات در بانک دی

طبق اعلام بانک دی متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به سامانه تسهیلات به مراجعه کنند. https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx آدرس بر اساس مصوبه بانک مرکزی این بانک برای فرزندانی که بعد از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول 200 میلیون ریال، به ازای فرزند دوم 400 میلیون ریال، به ازای فرزند سوم 600 میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم 800 میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد 1.000میلیون ریال پرداخت.

 

سید عبدالله میر حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *