برف و سرما در بیشتر مناطق کشور

تصویر روز – در حالی که سازمان هواشناسی از تداوم برف و سرما در شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور خبر داده، نیروهای امدادی شب گذشته ۱۸۰۰ شهروند گرفتار در جاده‌های برفی را نجات و اسکان دادند.

به گزارش مهر براساس آمارهای هواشناسی، میانگین دمای هوای تهران در آبان ماه حدود ۲ درجه بیش از میانگین ثبت شده در سال‌های گذشته بود، پایتخت نشینان از روز گذشته شاهد باد و سرمایی بودند که آلودگی هوای این شهر را با خود برد و برای یازدهمین روز در سال ۹۶ هوای تهران پاک شد.

ارومیه سردترین مرکز استان کشور شد

اگر نصیب تهران از موج سرما فقط برف در ارتفاعات و باد در شهر بود، در استانهای غربی کشور، در برخی مناطق ارتفاع برف به بیش از ۱۰ سانتیمتر رسیده است. در آذربایجان غربی بوکان با ۱۲.۳ میلی متر بیشترین میزان بارش را به خود اختصاص داده است. افت دمای ۴ تا ۶ درجه های هوا در آذربایجان غربی و ماندگاری هوای سرد تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت. همچنین ارومیه با ۳ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان گزارش شد. بر اساس اعلام هواشناسی آذربایجان غربی امروز در پی ریزش توده هوای سرد اروپایی علاوه بر کاهش محسوس دما سبب بارش برف در برخی نقاط استان شده است.

هم اکنون دمای هوای استان نسبت به روز گذشته تا ۸ درجه کاهش داشته و مردم به سبب بارش باران و برف به سمت استفاده از وسایل گرمایشی روی آورده اند. هم اکنون ارتفاع بارش برف در تکاب به سه سانتیمتر رسیده و فضای شهرهای جنوب استان کاملا برفی است.

سازمان هواشناسی استان همچنین اعلام کرده است فردا پنجشنبه از برودت هوا و نیز شدت بارشها کاسته می شود.

بارش برف در بیشتر مناطق اردبیل

در اردبیل از دیروز بارش برف در بیشتر مناطق استان آغاز شده است و پلیس راه اعلام کرده است که همراه داشتن زنجیرچرخ در جاده‌ها ضروری است‌. گزارش‌های رسیده در گردنه صائین در محور نیر-سراب، جاده اردبیل-سرچم، محور مشگین‌شهر-پارس‌آباد، محور رضی-گرمی و گردنه حیران در محور نمین-آستارا شاهد بارش برف هستیم و تردد در برخی از محورها بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست‌. بیشترین بارش برف در استان مربوط به شهرستان مشگین‌شهر با ۱۰ سانتیمتر بارش گزارش شده است. براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی سامانه هوای سرد و بارشی فردا از منطقه خارج شده و از روز یکشنبه تا اواخر هفته جوی آرام در استان اردبیل حاکم خواهد شد.

تعطیلی مدارس در برخی شهرهای آذربایجان شرقی

در آذربایجان شرقی پلیس راه اعلام کرده است که با توجه به بارش برف و لغزندگی جاده ها، رانندگانی که قصد سفر برون شهری دارند حتما وضعیت لاستیک وسایل نقلیه خود را بررسی کرده و ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ، برف پاک کن خودرو خود را آماده بکار کنند. در این استان نجاتگران جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با انجام ۱۸ فقره عملیات به بیش از ۹۵۰ فرد گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند.

همچنین نجاتگران مستقر در پایگاه ها امداد جاده ای جمعیت هلال احمر استان علاوه بر کمک به هدایت خودروها و روان سازی عبور و مرور، نسبت به اسکان موقت ۴۳ نفر از در راه ماندگان در پایگاه های هلال احمر اقدام کرده و لوازم گرمایشی در میان اسکان یافتگان توزیع کردند. همچنین شب گذشته هشت نفر از مصدومان حوادث جاده ای توسط نجاتگران هلال احمر به نزدیک ترین مراکز درمانی به محل حادثه جهت ادامه درمان انتقال یافتند.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش در منطقه نظرکهریزی مدارس کلیه مقاطع تحصیلی تعطیل خواهد بود. همچنین در هشترود دوره پیش دبستانی شهری و روستایی تعطیل خواهد بود. در چاراویماق مدارس دوره پیش دبستانی شهری و روستایی و استثنائی تعطیل خواهد بود. همچنین مدارس مقطع ابتدایی(شهری و روستائی) با یک ساعت تاخیر راس ساعت ۹ شروع به فعالیت خواهند کرد. در شهرستان ورزقان مدارس کلیه مقاطع با یک ساعت تاخیر در ساعت ۹ شروع به کار کرد.

بارش برف در محور کرج-چالوس

بارش برف همراه با باد شدید و سرما، دیشب استان البرز را فرا گرفت و تردد خودرو ها را با مشکل مواجه کرد. وزش باد شدید، موجب شکسته شدن شاخه درختان در این استان شد. محور کرج- قزوین و طالقان بر اثر بارندگی لغزنده گزارش شده است.

رئیس پلیس‌راه استان البرز با اشاره به بارش برف در ارتفاعات استان به ویژه محور چالوس، گفت: در حال حاضر ترافیک در باند جنوبی آزادراه کرج – قزوین محدوده پایانه مسافربری شهید کلانتری تا پل فردیس نیمه سنگین است.

وی در ادامه ترافیک در باند جنوبی آزادراه تهران-کرج محدوده پل فردیس تا پل کلاک و همچنین محدوده گرم‌دره را نیمه سنگین اعلام کرد.

به گفته رئیس پلیس‌راه استان البرز ترافیک در دیگر محورهای مواصلاتی استان جوی آرام و ترافیکی روان دارد.

نجات شهروندان گرفتار در برف و کولاک در کردستان

در کردستان خودورهای گرفتار در برف و کولاک در محور بانه-سقز با تلاش نیروهای راهداری و جمعیت هلال احمر نجات یافتند.

اولین بارش پاییزی در استان کردستان که از روز سه شنبه آغاز شده بود طی دیروز و امروز کماکان ادامه داشت و شدت بارش ها باعث شد تا تردد در جاده های استان با مشکل مواجه شود.

شدت بارش برف در بعضی از گردنه های استان طی شبانه روز گذشته باعث شد تا تردد در این مسیرها تنها با زنجیر چرخ ممکن شود و هم اکنون این روند کماکان ادامه دارد.

بارش باران و برف در استان کردستان همزمان شد با کاهش دما و به همین دلیل طی ۲۴ ساعت گذشته در اکثر شهرستان‌های استان کردستان دمای هوا به زیر صفر درجه کاهش پیدا کرد.

بارش برف که طی ۲۴ ساعت گذشته تعدادی از شهرستان های استان کردستان را فرا گرفته بود باعث شده تا بعضی از گردنه های ارتباطی استان مسدود شود.

دمای منفی ۱۲ درجه در شهرکرد

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از افت شدید دمای هوا در شهرکرد خبر داد و گفت: دمای هوای شهرکرد به منفی ۱۲ درجه سانتی گراد رسیده است.

برف در محورهای شمالی سمنان

بارش برف در محورهای شمالی استان سمنان نیز موجب گرفتار شدن برخی خودروها در این محور شد.

امدادرسانی به ۱۸۰۰ نفر در برف ۱۰ استان کشور

نیروهای هلال احمر سمنان به شش خودروی در راه مانده در جاده دامغان-گلوگاه امداد رسانی کردند. بارش برف مناطق کوهستانی شرق مازندران را هم سفید پوش کرد. سازمان هواشناسی برای سواحل شرقی و مرکزی دریای خزر، شمال شرق و ارتفاعات سمنان ، افزایش ابر و بارش باران و برف پیش بینی کرد. ساکنان استان های شرق کشور هم شاهد وزش باد شدید خواهند بود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع برف و کولاک در ۱۰ استان کشور،‌ گفت:‌ ۱۵۳ خودروی گرفتار در برف توسط ۳۱ تیم امدادی رهاسازی شده است. استان‌های آذربایجان‌های شرقی، غربی، اردبیل، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان،‌ گلستان و مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته متأثر از برف و کولاک شده است.

وی با اشاره به امدادرسانی ۱۸۰۰ نفر در این زمینه، افزود:‌ ۲۷۲ نفر نیز اسکان اضطراری یافته‌اند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات از رهاسازی ۱۵۳ خودروی گرفتار در برف خبر داد و اعلام کرد: نیروهای هلال‌احمر در تمام محورهای مواصلاتی جهت کمک به حادثه‌دیدگان در حالت آماده‌باش کامل هستند.

برف و باران در شمال و شمال شرق کشور ادامه دارد

سازمان هواشناسی با اعلام اینکه برای استان های خراسان شمالی، گلستان،مازندران و گیلان هشدار صادر می شود و بارش برف و باران ادامه دارد، تاکید کرد: در این مناطق علاوه بر بارش برف و باران، شاهد پدیده مه هستیم.

معاون عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر هم اعلام کرد که ۷ استان کشور در ۲ روز گذشته متاثر از سیل و آب‌گرفتگی و طوفان بوده و امدادگران به ۵۵۵ تن از هموطنان خدمات لازم را ارائه کردند.

شاهین فتحی با اشاره به انجام عملیات سیل و آب‌گرفتگی و طوفان از ۳۰ آبان تا ساعت ۶:۳۰ صبح ۳ آذر در ۷ استان کشور، گفت: در این مدت استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس هرمزگان و گلستان تحت تاثیر بوده‌اند.

وی با اشاره به امدادرسانی در ۲۳ شهر و روستای استان های متاثر از سیل و آب‌گرفتگی و طوفان، اظهار کرد: بر این اساس ۲۳ تن از هموطنان با برپایی پنج دستگاه چادر از اسکان اضطراری استفاده کردند و ۴۳ واحد مسکونی نیز از سیلاب تخلیه شد.

فتحی به فعالیت ۴۰ تیم امدادی برای خدمت رسانی به هموطنان اشاره و اظهار کرد: ۲۹۳ تخته پتو، ۱۱۹ تخته موکت، یک‌هزار و ۳۷۰ قوطی انواع کنسرو، ۲۶۰ کیلوگرم نایلون و ۱۰۵ ست شست و شو میان متاثران از سیل و آب‌گرفتگی در ۷ استان کشور توزیع شده است.

سرمای منفی ۱۰ درجه در مناطق زلزله زده کرمانشاه

در کرمانشاه بارش باران مشکلات زیادی را برای زلزله زدگان چادرنشین ایجاد کرد. همچنین دمای هوا در برخی مناطق متاثر از زلزله این استان در ساعات شب به ۱۰ درجه زیر سفر رسید. بنا بر اعلام هواشناسی ریزش هوای سرد در منطقه که از پنجشنبه گذشته شروع شده تا صبح یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و سبب می‌شود تا کمینه دمای شبانه در نواحی گرمسیری به نزدیک صفر و در مناطق سردسیر به ۷ تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر برسد.

موج جدید سرما در راه است

سازمان هواشناسی اعلام کرده است که اوج سرمای هوا برای فردا صبح در اغلب نقاط نیمه شمالی کشورمان نمایان خواهد شد و در خراسان شمالی و رضوی این سرما پس فردا صبح محسوس تر خواهد بود اما ماندگاری هوای سرد در اغلب نقاط کشورمان عمدتا تا فرداست و از فردا به بعد به تدریج بر میزان دمای هوا افزوده خواهد شد.

این گزارش می افزاید: آب های دریای خزر و بخش های مرکزی و شرقی خلیج فارس امروز مواج و متلاطم خواهد بود. وزش باد پدیده غالب دامنه های جنوبی البرز و مناطقی از استان های تهران، سمنان، قم و بخش های شمالی استان اصفهان خواهد بود.

سامانه بارشی جدیدی در راه است و از فردا بعد از ظهر از سمت جنوب غرب و غرب وارد کشور می شود که با انتظار رشد ابر، به تدریج آغاز بارندگی را از آن مناطق خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *