989994

«رایان هم افزا» یک پله بالاتر از شرکت‌های IT ایستاد

حجت فرهنگیان اعلام کرد: متوسط حاشیه سود عملیاتی صنعت طی 8 فصل اخیر برابر با 44 درصد بود

تصویر روز: حاشیه سود عملیاتی 52 درصدی رایان هم افزا در 8 فصل اخیرمدیرعامل شرکت رایان هم افزا گفت: در حال‌حاضر شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و خدمات آی‌تی در بازار سرمایه شامل 13 شرکت هستند.
به گزارش تصویر روز حجت فرهنگیان در گفت‌وگو با شهر بورس، با اشاره به حاشیه سود عملیاتی 52 درصدی رایان هم افزا در 8 فصل اخیر، گفت: مجموع ارزش بازار صنعت خدمات نرم‌افزاری و آی‌تی با وجود 6 شرکت فعال برابر با 17.4 هزار میلیارد تومان است و در این میان شرکت نرم‌افزاری همکاران سیستم با ارزشی نزدیک به 7.7 هزار میلیارد تومان بزرگترین شرکت از نظر ارزش بازار در این صنعت است.

وی با بیان اینکه P بر E ttm(میانگین موزون) صنعت پرداخت، خدمات نرم‌افزاری- آی‌تی و انفورماتیک به ترتیب برابر با 43، 32 و 11 است، ادامه داد: شرکت‌های فعال در صنعت خدمات نرم افزاری بازارسرمایه نیز شامل 6 شرکت همکاران سیستم، آتیه داده پرداز، رایان هم افزا، سپیدار سیستم آسیا، مبین وان کیش و توسعه سامانه نرم افزاری نگین هستند و مجموع درآمد 9 ماهه 1401 این 6 شرکت فعال در صنعت خدمات نرم‌افزاری و آی‌تی برابر با 2 هزار و 2 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 54 درصد افزایش را نمایان می‌کند.

مدیرعامل رایان هم‌افزا اضافه کرد: سود خالص 5 شرکت فعال در صنعت خدمات نرم‌افزاری با در نظر گرفتن این مورد که صورت‌های مالی شرکت توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین طی فصل پاییز 1401 در تاریخ حاضر منتشره نشده است، در 9 ماهه 1401 برابر با 530 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در 9 ماهه نخست 1401متوسط حاشیه سود عملیاتی صنعت خدمات نرم افزاری برابر با 36 درصد بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (46 درصد حاشیه سود عملیاتی) نزدیک به 10 درصد افت داشته است و سهم بالای هزینه پرسنلی در ساختار بهای تمام شده خدمات ارائه شده، افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد در سال 1401 سبب شده که حاشیه سود ناخالص و عملیاتی صنعت خدمات نرم افزاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افت روبرو شود، اما همچنان مقایسه حاشیه سود عملیاتی و ناخالص صنعت خدمات نرم افزاری با صنایع بزرگ بازار سرمایه حاکیست که این صنعت حاشیه سود مناسبی در سال 1401 داشته است.

فرهنگیان با اشاره به اینکه رایان هم افزا در تاریخ 10 بهمن 1401 ارزش بازاری نزدیک به 1.2 هزار میلیارد تومان داشته است، اظهار داشت: این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت خدمات نرم‌افزاری و سرویس‌دهنده به نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه شناخته می‌شود و به طور کلی مدل درآمدی رایان هم افزا از محل‌های معاملات برخط، ارائه خدمات به شرکت‌های کارگزاری، ارائه خدمات به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات به سبدگردان‌ها است.

وی فروش رایان هم افزا را طی 9 ماهه نخست سال 1401 برابر با 185 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: فروش شرکت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 18درصد افزایش داشته است و متوسط حاشیه سود ناخالص رایان افزا طی 8 فصل اخیر برابر با 62 درصد بوده است. همچنین متوسط حاشیه سود ناخالص صنعت طی 8 فصل اخیر برابر با 52 درصد و متوسط حاشیه سود عملیاتی رایان افزا در 8 فصل اخیر برابر با 52 درصد است.

به گفته مدیرعامل رایان هم افزا ، متوسط حاشیه سود عملیاتی صنعت طی 8 فصل اخیر برابر با 44 درصد بوده و بالابودن معنادار حاشیه سود ناخالص و عملیاتی رایان افزا از متوسط صنعت حاکی از عملکرد بهتر رایان افزا نسبت به سایر شرکت‌های خدمات نرم‌افزاری و آی‌تی در زمینه مدیریت نرخ فروش محصولات و مدیریت هزینه خدمات ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *