دلار فروشی

تصمیم بانک مرکزی بازار ارز را بهم ریخت

تصمیم بانک مرکزی موجب بهم‌ ریختن بازار و نگرانی از کاهش عرضه و ایجاد جو روانی منفی در بازار شد

تصویر روز: طبق تصمیم بانک مرکزی از روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی منابع حاصل از صادرات خود را فقط به بانک‌‌ها و صرافی‌های بانکی ارائه می‌دهند.

به گزارش ایلنا، روز گذشته بانک مرکزی اطلاعیه صادر کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی در راستای مدیریت ارز و تامین نیازهای ارزی واردات کالا در سامانه نیما، منابع حاصل از صادرات را تنها در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی به فروش برسانند، که به اعتقاد فعالان بازار همین تصمیم بانک مرکزی موجب بهم‌ ریختن بازار و نگرانی از کاهش عرضه و ایجاد جو روانی منفی در بازار که به افزایش قیمت‌ها دامن زد.

طبق گفته فعالان بازار؛ هر چند افزایش نرخ دلار و ناتوانی دولت و بانک مرکزی در مهار قیمت‌ها در بازار ارز دلایل متعددی دارد اما یکی از آنها تصمیمات ناگهانی بانک مرکزی و آن هم این جنس از تصمیمات که در نهایت باعث کاهش عرضه دلار و ارز در بازار می‌شود، بوده‌است.

درباره محدودیت عرضه ارز تنها به بانک‌ها و صرافی بانک‌ها، فعالان بازار می‌گویند که این تصمیم از ابتدای سال به صورت غیر مستقیم در زمان مدیریت علی صالح آبادی گرفته شد که متاسفانه یکی از دلایل آغاز افزایش نرخ همین موضوع ایجاد محدودیت در عرضه ارز در سامانه نیما بوده است و هرچه عرضه محدود به تعداد خاصی باشد، بهم ریختگی در بازار تشدید می‌شود. این در حالی است که باید برعکس این اقدام عمل می‌شد تا افزایش عرضه و تنوع به خریداران به افزایش آرامش در بازار دامن می‌زد. در نهایت این نحوه عرضه در اسکناس و حواله باعث عدم توازن صحیح در عرضه و‌ به دنبال آن التهاب نرخ ارز شد که امروز شاهد آن هستیم.

inde000x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *