محسن زنگنه
عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

جلسه ویژه بررسی بازار ارز شنبه برگزار می شود

بانک مرکزی باید اقدامات لازم و متقابل را انجام دهد و اجازه ندهد تا چند سایت یا کانال سیستم ارزی کشور را دچار مشکل کنند

تصویر روز ـ (حمید طلیمی) عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: جلسه ویژه بررسی وضعیت بازار ارز  به روز شنبه آینده موکول شد.

به گزارش اردیبهشت آنلاین ، محسن زنگنه در گفت و گوی زنده با برنامه «نمودار» رادیو ایران در پاسخ به سوال کارشناس اقتصادی برنامه «نمودار» در خصوص علت لغو نشست مشترک دولت و مجلس گفت: طبق برنامه ریزی قبلی قرار بود این جلسه روز چهارشنبه برگزار شود اما به دلیل مسئله ای که برای رئیس کل بانک مرکزی بوجود آمد، این نشست لغو شد.

وی افزود: البته روز سه شنبه نیز یک جلسه داخلی در مجلس برگزار شد و نمایندگان قبل از شروع صحن علنی ، نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند. در این نشست برخی نمایندگان درخواست داشتند تا جلسه برر سی بازار ارز بصورت علنی برگزار شود اما نهایتا این موضوع به تصمیم نمایندگان بستگی دارد.

وی گفت: قرار بود در غیاب آقای فرزین برخی معاونان بانک مرکزی در این نشست حضور داشته باشند ، اما در نهایت تصمیم هیات رئیسه براین شد که جلسه به روز شنبه آینده موکول شود تا رئیس کل بانک مرکزی شخصا در آن حضور داشته باشد.

دو نگاه متفاوت برای کنترل بازار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به وجود دو نظریه متفاوت در خصوص کنترل بازار ارز اشاره کرد و گفت: گروه اول معتقدند بازار ارز بصورت عادی از تورم و شاخص های کلان اقتصادی تاثیر می پذیرد. بنابراین با تورم بالایی که داریم نمی توان انتظار داشت که نرخ ارز را ثابت نگهداریم.

وی افزود: در مقابل گروه دوم معتقد هستند ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و کشور در شرایط عادی قرار ندارد که دولت بخواهد صرفا نظاره گرقیمت ها باشد. در این شرایط نرخ ارز نباید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. لذا در چنین شرایطی دولت باید موضوع تثبیت نرخ ارز را با تدوین یک بسته کامل و جامع پی گیری کند.به گفته وی این دو مدل تفکر در مجلس نیز وجود دارد.

موافقت فرزین با تثبیت نرخ ارز

محسن زنگنه اظهارداشت: آقای فرزین با اصل سیاست تثبیت نرخ ارز موافق است و این روش را قبول دارد. از نظر بنده ۵۰ یا ۶۰ درصد از مدلی که رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه ارایه کردند درست است. اما برخی اشکالاتی نیز وجود دارد.
وی گفت: آقای فرزین قیمت ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان را اعلام کرد در حالی که این کار الزاماتی دارد.

بانک مرکزی برنامه ای برای بازار آزاد ندارد

به گفته وی یکی دیگر از اشکالات فعلی این است که بانک مرکزی برنامه ای برای بازار آزاد ندارد، در حالی که آنچه در جامعه قیمت ها را متاثر می کند همین نرخ ارز غیر رسمی در بازار آزاد است نه نرخ نیمایی.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید از کنار واقعیتی به نام بازار آزاد عبور کند تصریح کرد: هر چند حجم بازار غیر رسمی ارز کوچک است اما معتقدیم تاثیر قابل توجهی در کل بازار دارد.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در جلسه روز شنبه این موارد حتما مطرح خواهد شد. معتقدیم اگر این اشکالات اصلاح شود ، می توان امیدوار بود که در بازار ارز به ثبات خواهیم رسید.

افزایش قدرت خرید مردم

وی اظهارداشت: سیاست فعلی این است که بازار ثبات پیدا کند زیرا نگرانی مردم و حوزه تولید، ایجاد ثبات در بازار است. لذا ابتدا باید بدنبال ایجاد ثبات بود و سپس باید برای کاهش نرخ ها اقدام کرد.

محسن زنگه می گوید: بر خلاف دوستانی که می گویند بخاطر تورم بالا ، نرخ ارز باید ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان باشد ، معتقدم باید قدرت خرید مردم را نسبت به ۳ سال گذشته بسنجیم.

وی افزود:اگر نمی توانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم ، لااقل آن را کاهش ندهیم و ثابت نگهداریم زیرا با این فرمول ، میتوان نرخ ارز را کاهش داد.

نباید چند سایت سیستم ارزی کشور را دچار مشکل کنند

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص نقش برخی سایت ها در قیمت سازی ارز نیز گفت: معتقدم بانک مرکزی باید آنقدر مقتدارنه عمل کند و به مردم اطمینان بخشی دهد که اصولا این مسایل تاثیر گذار نباشد.

وی تاکید کرد: همیشه در کشور عده ای مشغول این کار هستند. این موضوع صرفا مربوط به بازار ارز نیست و در سایر بازارهای اقتصادی نیز مشاهده می شود.

محسن زنگنه افزود: ما کشوری هستیم که در جنگ اقتصادی قرار دارد ، اگر این موضوع را قبول داشته باشیم بعید نیست که عده ای در داخل و یا خارج کشور با هدف ایجاد اخلال در بازار ارز اقداماتی را انجام دهند.لذا اینکه این ها را توجیه کنیم و به چند سایت فردایی وصل کنیم ، کار قابل قبولی نیست.

به گفته وی بانک مرکزی باید اقدامات لازم و متقابل را انجام دهد و اجازه ندهد تا چند سایت یا کانال کل سیستم ارزی کشور را دچار مشکل کنند.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان افزود: البته نرخ سازی برخی سایت ها یا کانالها بی تاثیر نیست اما معتقدیم بانک مرکزی باید برای جنگ اقتصادی آماده باشد و اقدامات لازم را برای مقابله با این اقدامات برنامه ریزی و اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *