یونس مظلومی

اقدامات جزیره ای به زیان صنعت بیمه است

عضاً در صنعت بیمه کارها به صورت جزیره‌ای و مجزا انجام می‌شوند. این جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف، موجب میشود تا هماهنگی و پیشرفت در کار به سختی صورت پذیرد.

تصویر روز: به گفته مظلومی، از چالش‌های حوزه دانش بنیان، می‌توان به مسأله «پورتفوی محور بودن شرکت‌های بیمه» اشاره کرد که انگیزه را برای سرمایه‌گذاری روی دانش‌بنیان‌ها کاهش می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون، یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در گفت‌وگو با «بانکداری ایرانی»، با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها، با رشد پرسرعت خود، قطعا آینده بهتری را برای شرکت‌های بیمه رقم خواهند زد، عنوان کرد: همزمان با این موضوع، صنعت بیمه نیز در شرف تحول بزرگی به نام تحول دیجیتال است. بنابراین دانش‌بنیان‌ها و صنعت بیمه میتوانند در کنار هم به ارتقا این صنعت کمک کنند.
او با اشاره به اینکه برخی از صنایع پیش‌روتر از صنعت بیمه بوده و زودتر وارد فضای تحول دیجیتال شده وکارهای بزرگی انجام داده‌اند، توضیح داد: این صنایع، درک بهتری از دانش بنیان‌ها دارند، اما در صنعت بیمه تحول دیجیتال و بهره‌برداری از دانش‌بنیان‌ها با تأخیر آغاز شده‌است. این در حالی است که دانش‌بنیان‌ها، میتوانند در بخش‌های مختلف مانند صدور بیمه‌نامه، پرداخت خسارت و همچنین انجام فرآیندهای خدمات بیمه‌گری فضای بهتری را برای صنعت بیمه رقم بزنند.
مدیرعامل بیمه تعاون در بخش دیگری از صحبت های خود درباره ریسک احتمالی دانش بنیان‌ها هم اینطور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل اینکه وارد فضای جدیدی از کار می‌شوند و در صدد پیشبرد اهداف خود با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه هستند؛ بعضاً با ریسک‌هایی مواجه اند؛ این درشرایطی است که تمامی قوانین صنعت بیمه، شرکت‌ها را از ریسک‌های مختلف دور نگه میدارد.
به گفته مظلومی، در واقع این محدودیت‌های قانونی است که دست شرکت‌ها را می‌بندد؛ چرا که قوانین و مقررات همواره شرکت‌ها را مجاب می‌کنند که در حوزه‌های کم ریسک ورود کنند. همین مسأله همکاری با دانش‌بنیان‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرده و بر اساس همین محدودیت، شرکت‌های بیمه طرح‌های خوب و موفق را از دست می‌دهند.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون همچنین درباره چالش‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد، گفت: همان‌طور که پیشتر گفته شده، عمده چالش شرکت‌های دانش‌بنیان، قوانین موجود است، اما چالش‌های دیگری نیز وجود دارد که قابل توجه هستند. به عنوان نمونه؛ بعضاً در صنعت بیمه کارها به صورت جزیره‌ای و مجزا انجام می‌شوند. این جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف، موجب میشود تا هماهنگی و پیشرفت در کار به سختی صورت پذیرد.
به گفته مظلومی، از دیگر چالش‌های این حوزه، می‌توان به مسأله «پورتفوی محور بودن شرکت‌های بیمه» اشاره کرد که انگیزه را برای سرمایه‌گذاری روی دانش‌بنیان‌ها کاهش می‌دهد. این درحالی است که شرکت‌های بیمه توان این را دارند که در بخش‌های پربازده‌تری سرمایه‌گذاری کرده و ریسک کمتری را به جان بخرند.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون این نکته را نیز متذکر شد که در ایران سرمایه‌گذاری جسورانه با استقبال زیادی مواجه نشده‌ است؛ چراکه آنها نیز معتقدند، بازارهای جذابتری برای ورود و سرمایه گذاری وجود دارد. به عبارتی بهتر، وقتی بازارهای جذابتر، پربازدهتر و با بازگشت سرمایه امن در بازه زمانی کمتری وجود دارد، قاعدتاً سرمایه گذارها به سمت بازارهای کم بازده و پر ریسک تر ورود نمی کنند.
مظلومی همچنین درباره فضای فعلی شرکت‌های دانش بنیان‌ها در صنعت بیمه گفت: خوشبختانه در صنعت بیمه همکاری بین دانش بنیانها و بیمه گرها آغاز شده است؛ از این رو، معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی روی موضوع دانش بنیان تمرکز زیادی دارد و طرحهای مختلفی در حال اجرا هستند.
بنابر اعلام او، در حال حاضر نزدیک به 100 شرکت دانش بنیان و استارتاپ و شرکتهایی از این دست در مراحل اجرایی صفر تا 100 در صنعت بیمه وجود دارند که چنانچه در آینده نزدیک این طرحها عملیاتی شوند، تحول بزرگی در صنعت بیمه رخ خواهد داد.
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه تاکید کرد: برای انجام کارهای بزرگ چند راهکار وجود دارد. در گام نخست، باید شرکتهای بیمه به طور مستقیم وارد این عرصه شده و طرحهای مختلفی را پیاده سازی کنند. در کنار آن، شرکتهای دانش بنیان نیز شناخت بهتری از فضای بیمه گری بدست بیاورند تا بر اساس فضای کسب وکار آن در ایران، برنامه ریزی داشته باشند؛ چراکه در این حالت، هماهنگی بهتری برای فعالیت صورت میگیرد.
مظلومی در نهایت با اعلام اینکه شرکت بیمه تعاون چند طرح در این زمینه پیشنهاد داده است، خبر داد: این طرح ها در حال بررسی هستند، که در آینده نزدیک جزئیاتش اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *