سردار هادیانفر

انتقاد پلیس از کیفیت‌خودروها

اگر امروز مردم اشتیاق خرید خودرو را دارند به دلیل حفظ ریال و سرمایه‌شان است نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو

تصویر روز ـ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودروها گفت:‌ شرایط مناسبی در وسایل نقلیه نداریم. ممکن است انسان خطا کند اما وسیله نقلیه باید از جان انسان دفاع کند. خودروهایی که تولید می‌شود و ما به آن افتخار می‌کنیم و می‌گوییم ۳۹ درصد هم افزایش تولید دادیم، آیا پیچ ایمنی به آن‌ها اضافه کرده‌ایم. اگر امروز مردم اشتیاق خرید خودرو را دارند به دلیل حفظ ریال و سرمایه‌شان است نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو.

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی گفت: یک مزیت کرونا در کشور این بود که سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی صد چندان شد. یکی از مسائل جدی که در این ایام با آن مواجهیم حوادث ترافیکی است. در دنیا سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای فوت می‌کنند و تقریبا ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر مصدوم و مجروح می‌شوند. در کشور ما هم همین شرایط برقرار است‌. هرچند در چند دهه اخیر اقدامات موثری در کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد:‌ در سال ۱۳۸۳ تقریبا سالانه ۲۸ هزار جانباخته ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم و پیش‌بینی می‌شد که تا سال ۱۳۸۵ این رقم تا ۳۵ هزار نفر هم برسد، اما با تلاش‌های انجام شده توسط ۳۲ دستگاه مسئول، روند کاهش تلفات در تصادفات را شاهد بودیم و از ۲۸ هزار کشته به ۱۶هزار کشته در سال‌های اخیر رسیدیم و به همین میزان تعداد مصدومان هم کاهش پیدا کرد و در عین حال تعداد وسایل نقلیه، رانندگان و طول‌ راه‌ها هم افزایش پیدا کرد.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر ساعت تقریبا دو نفر یا به بیان دقیق‌تر ۱.۹ نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مصدوم می‌شوند، افزود: تصادفات موضوعی جدی است. خسارات ناشی از تصادفات در کشور ما هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و به طور متوسط ۸ تا ۱۳ درصد از بودجه کشور صرف خسارت ناشی از تصادفات می‌شود. تقریبا از ۴۱۰ میلیون خسارتی که از سال ۱۳۸۳ برای هر نفر جان باخته در کشور داشتیم، امروز خسارت مستقیم و غیرمستقیم به ۸.۳ میلیارد تومان رسیده است.

هادیانفر گفت: در برخی از کشورها طرح یک به صفر رساندن جان باخته در تصادف را اجرا می‌کنند. این کشورها به دنبال معجزه نبوده‌اند، بلکه گام‌های موثر و مطالعات اثربخش انجام شده و راهبردهای اساسی صورت گرفته و همه مکلف به اجرای آن شده‌اند؛ پنج اقدام اثربخش در این ۱۳۲ کشور اجرا شده است. اول در بخش مدیریت کلان، بالاترین مقام رسمی کشور، مسئولیت مدیریت توسعه ایمنی و کاهش حوادث را برعهده گرفته است که در کشور ما شورای عالی ایمنی حمل و نقل و ترافیک را داریم که اقای رییس جمهور، رییس آن است. در کشور ما ۳۲ دستگاه مسئولیت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه حوادث ترافیکی نقش دارند.

خروجی برای وسایل نقلیه نداریم

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کاهش ۳۱ درصدی جان باختگان به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در کشور برنامه‌ریزی شد، گفت: اکنون ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و سالانه دو میلیون اضافه می‌شود و هیچ خروجی برای وسیله نقلیه وجود ندارد و اسقاطی نداریم. عمر وسیله نقلیه هفت سال است، اما وسیله‌ای مانند نیسان آبی ۷۴ سال در کشور می‌چرخد و مادامی که معاینه فنی بگیرد، ۷۴ سال دیگر هم می‌تواند بچرخد.

هادیانفر تاکید کرد: عامل دوم عامل انسانی است. در این زمینه آموزش مستمر مردم در کاهش سوانح می‌تواند موثر باشد. در سال‌های گذشته کمربند ایمنی را از طریق همیاران نهادینه کردیم و بنابراین می‌توان در زمینه آموزشی اقدام کرد. عامل سوم راه است. ما هنوز ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم و برای رفع آن نیازمند بودجه هستیم و مدیریت کلان باید برای آن برنامه‌ریزی کند. در جاده‌های کشور ۳۲۰۰ نقطه و ۲۰۰۰ نقطه در شهرهای کشور مستمر حادثه می‌دهد و ۸۷۷ نقطه پر تصادف داریم که وزارت راه مکلف به کاهش آن شده است.

اشتیاق مردم برای خرید خودرو به دلیل حفظ سرمایه‌ است نه کیفیت خودرو

وی گفت: عامل دیگر وسیله نقلیه است که شرایط مناسبی در وسایل نقلیه نداریم. ممکن است انسان خطا کند اما وسیله نقلیه باید از جان انسان دفاع کند. خودروهایی که تولید می‌شود و ما به آن افتخار می‌کنیم و می‌گوییم ۳۹ درصد هم افزایش تولید دادیم، آیا پیچ ایمنی به آن‌ها اضافه کرده‌ایم. اگر امروز مردم اشتیاق خرید خودرو را دارند به دلیل حفظ ریال و سرمایه‌شان است نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو. در نوروز تصادفی رخ داد که ۱۲ نفر فوتی داشت که خودروی حامل دو خانواده در محور سیستان رخ به رخ باهم تصادف کردند. اگر عکس دو خودرو را ببینید، تشخیص نمی‌دهید که چه نوع ماشینی است. خودرو باید از جان سرنشین دفاع کند.

مجازات جایگزینی برای رانندگان خطاکار نداریم

وی ادامه داد: قوانین و مقررات موضوع پنجم است که در کشور این قوانین بازدارانده نیست. ما مجازات جایگزینی برای رانندگان خطاکار نداریم. اگر سال قبل ۱۷ هزار فوت کردند و ۲۸۸ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند که ۱۵ تا ۲۰ درصدشان قطع نخاع می‌شوند، ۲۵۰۰ راننده عامل تصادفات بودند. ما یک گواهی‌نامه با ۱۰ سال اعتبار می‌دهیم و دیگر کاری به راننده نداریم. در حالی که ممکن است یکسال بعد راننده از نظر بینایی مشکل پیدا کند و… . بنابراین در مدیریت کلان، مجلس و شورای وزیران می‌توانند در تعیین قوانین بازدارنده نقش داشته باشند.

هادیانفر گفت: پیش‌بینی ما این بود که اگر انسجام دستگاه‌ها در نوروز نبود ۱۵۵۰ نفر در جاده‌ها تصادف کرده و فوت می‌کنند و به ازای هر جان باخته، ۲۰ مصدوم هم داشتیم، اما حضور ۸۷ هزار نفری پلیس، امداد خودرو، اورژانس و سایر بخش‌ها در محورهای مواصلاتی که در ۲۹۷ هزار کیلومتر راه‌های کشور جان فشانی کردند، کمک کرد.

وی با بیان اینکه در محورهای شمالی و غربی و حتی مرکزی کشور ناپایداری جوی، برف، بوران و… داشتیم، گفت: در محور چالوس ۵۴ بار ریزش سنگ در این ایام داشتیم که ۱۵ مورد سنگین بود و سه حادثه دادیم که سه فوتی به دنبال داشت که یک کودک ۹ ساله، یک کودک سه و مادر خانواده فوت کردند. امسال ۴۰ درصد افزایش سفر نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و چهار درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم و مصرف سوخت هم ۹ درصد افزایش داشت.

افزایش جانباختگان تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۲

هادیانفر تاکید کرد: باید بتوانیم پنج عامل موثر در حوادث ترافیکی را در کشور احیا و فعال کنیم. زمانی برای ما نوروز، شاد است که در چنین جلسه‌ای اعلام کنیم حتی یک جانباخته هم نداشتیم. در نوروز امسال ۹۵۴ نفر جانباخته داشتیم که عدد زیادی است و بنابراین باید تلاش کنیم این پنج عامل را در کشور جا بیاندازیم و براساس یک راهبرد صحیح پیش برویم.

وی گفت: ۵۱ درصد جانباختگان در صحنه فوت کرده‌اند و ۴۹ درصد جانباختگان حین انتقال. بنابراین باید در جهت کاهش این آمارها هم اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *