واکسن آنفلوانزا

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و مهر است

متخصص بیماری‌های عفونی، دریافت واکسن آنفلوآنزا را به همه گروه‌های سنی بالای ۶ ماه توصیه کرد

تصویر روز _ متخصص بیماری‌های عفونی، دریافت واکسن آنفلوآنزا را به همه گروه‌های سنی بالای ۶ ماه توصیه کرد و گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و اوایل مهر است تا فرصت کافی برای افزایش آنتی‌بادی در بدن وجود داشته باشد.

افسانه کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا معمولا از اوایل مهر و با آغاز فصل سرما، شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد: اگر واکسن در زمان یاد شده، تزریق نشد در هر زمان از فصول سرد سال قابل تزریق است و مانعی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: تزریق واکسن برای برخی گروه‌ها مانند زنان باردار، گروه‌های سنی زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال، کلیه افراد دارای بیماری زمینه‌ای اعم از قلبی، عروقی، ریوی، دیابت، سرطان، افراد دارای سابقه تشنج، افرادی که در خانه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند و کلیه پرسنل بهداشتی – درمانی که با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در ارتباط هستند، الزامی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: معمولا فرم چهارظرفیتی یا تتراوالان واکسن آنفلوآنزا بر فرم‌های دیگر آن ارجحیت دارد چرا که می‌تواند بر ۴ نوع از ویروس آنفلوآنزا غلبه کند ولی در صورت عدم دسترسی، واکسن‌های سه ظرفیتی هم برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا مناسب هستند.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی با درگیری سیستم تنفسی است، گفت: شروع ناگهانی، تب بالا، سوزش گلو و گاها ضعف و بی‌حالی شدید از مهم‌ترین علائم این بیماری است. همچنین لرز واضح و درد بدن به دلیل التهاب عضلانی از ویژگی‌های خاص آنفلوآنزا است.

کرمی با بیان اینکه آنفلوآنزا در افراد مختلف، طیف‌های متفاوتی دارد، افزود: این بیماری می‌تواند از فرم‌های بدون علامت تا فرم‌های شدید که به سمت نارسایی‌های تنفسی و حتی ICU پیش می‌رود، بروز پیدا کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف ایمنی سلولی هستند، زنان باردار، دو طیف سنی زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال و افراد ۶ماه تا ۱۸ ساله‌ای که به دلیل بیماری زمینه‌ای به مدت طولانی آسپرین مصرف می‌کنند، معمولا در معرض ابتلا به فرم‌های شدیدتر آنفلوآنزا قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا هم از طریق انتقال مستقیم ترشحات و هم از راه تنفس قابل انتقال است، اظهار کرد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی یا شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال این ویروس است.

کرمی خاطرنشان کرد: فرم‌های خفیف آنفلوآنزا که شبیه سرماخوردگی ظاهر می‌شوند، با درمان‌های معمولی مثل استراحت، نوشیدن مایعات فراوان و استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین، تب‌بر و ضدالتهاب قابل درمان هستند ولی طیف شدید آن نیاز به داروهای ضدویروسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *