انتی بیوتیک

روش جدید ثبت دارو و تجهیزات پزشکی اعلام شد

سامانه‌ی تیتک سامانه‌ای است که وزارت بهداشت در آن فعالیت‌های مربوط به خودش را انجام می‌دهد

تصویر روز _ نحوه ثبت اطلاعات و اخذ شناسه رهگیری در سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت (TTAC) و سامانه جامع تجارت (NTSW) ابلاغ شده است.

به گزارش صداوسیما رادیو اقتصاد در برنامه «روزی نو» در این باره با حمید محله‌ای مدیر کل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صنعت معدن و تجارت گفتگو کرد.

مقدمه مجری: همانطور که در جریان هستید ما دو سامانه به اسم تیتک و سامانه جامع تجارت داریم. کسانی که نیاز هست کالایی وارد بکنند باید بروند در این سامانه‌ها کالا و خدمات خودشان را ثبت کنند برای این که از جزئیات این موضوع مطلع بشویم با آقای محله‌ای گفتگو می‌کنیم.

سوال: ابتدا خیلی کوتاه یک توضیحی در خصوص سامانه تیتک و سامانه جامع بفرمایید:

محله‌ای: سامانه‌ی تیتک سامانه‌ای است که وزارت بهداشت در آن فعالیت‌های مربوط به خودش را انجام می‌دهد در حوزه کالا‌های خودشان یعنی دارو و تجهیزات پزشکی که در حوزه‌ی بیمارستان و داروخانه و این‌ها قرار می‌گیرد در آن عرضه می‌کنند مثل شیرخشک و بقیه موارد یعنی یک سامانه‌ی داخلی هست منتها همانطور که استحضار دارید تمامی سامانه‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی هست باید در حوزه‌ی تجاری و ارسال اطلاعات به سامانه جامع تجارت وصل بشوند، الان این اتصال انجام شده و برخی از اطلاعات دارد ارسال می‌شود سمت ما، از جمله کد رهگیری که دارو‌ها و تجهیزات پزشکی که مکلف شدند که انجام بدهند، انجام شده است و جالبی این کار این جا است که نیازی نیست که دوباره ما یک کد رهگیری جداگانه بر روی دارو‌ها و تجهیزات پزشکی نصب بکنیم، همان کدی که اصطلاحا به آن می‌گویند یو آی دی و روی این کالا‌ها نصب می‌شود قابل رهگیری از سامانه جامع تجارت هم خواهد بود که در آینده نزدیک هم ما همه کالا‌های سلامت محور را مشمول این کار خواهیم کرد یعنی زیرساخت صدور یا تولید شناسه رهگیری برایشان فراهم کردیم.

سوال: پس همانطور که شما فرمودید تیتک یک سامانه داخلی است برای شرکت‌هایی که در حوزه دارو دارند فعالیت می‌کنند و نهایتا باید متصل بشوند به این سامانه‌ی جامع تجارت، می‌خواستم ببینم که این سامانه‌هایی که به هم متصل شد برای مردم چه قابلیتی دارد و چه تسهیلاتی را فراهم می‌کند و چه امکاناتی این موضوع برای مردم دارد؟

محله‌ای: برای مردم از نظر ایجاد کد رهگیری در حقیقت پیگیری کد رهگیری و استعلام کد رهگیری اولا یک امکان جدید ایجاد شده از طریق سامانه جامع تجارت انجام بشود، ثانیا این که، چون فقط مردم نیستند بقیه کسبه و واحد‌های صنفی و بقیه هم و یا داروخانه‌ها هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد این ارتباط انجام شد، ولی مهم‌تر از آن بحثی است که اطلاعات مربوط به توزیع دارو و داروخانه‌ها یا اطلاعات مربوط به انبار‌ها، حمل و نقل و جابجایی این اطلاعات در سامانه جامع تجارت آمد.
همانطور که شما اول بحث تان فرمودید بحث واردات و ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت بود، ولی الان توزیع هم در سامانه جامع تجارت قرار می‌گیرد از طریق این امکانی که ایجاد شده است.

سوال: یعنی کسی که الان یک دارویی را دریافت می‌کند اگر وارد بشود از طریق همین سامانه تیتک و سامانه جامع تجارت این امکان رهگیری را دارد که این توسط کدام شرکت وارد شده، توسط کدام شرکت تولید شده و نهایتا اگر خدایی نکرده در این پروسه اتفاقی افتاد می‌تواند از طریق همین سامانه و همین کدی که شما فرمودید موضوع را پیگیری بکند.

محله‌ای: بحث البته یک مقدار پیچیده بود، چون بعضی از کالا‌ها همانطور که استحضار دارید در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، ولی به نوعی کالا‌های سلامت محسوب می‌شوند و این یک کم پیچیدگی کار را داشت یعنی ما چطوری بتوانیم دو تا شبکه عرضه را که در حوزه‌ی دارو، داروخانه‌ها و بیمارستان و سایر شبکه‌های صنفی هست با هم بتوانیم یک کاسه بکنیم که این کار شکر خدا انجام شد، برای بقیه تجهیزات پزشکی که به صورت صنفی دارند توزیع می‌کنند ما خودمان امکان ایجاد کد رهگیری را ایجاد خواهیم کرد که برای آن‌ها هم انشاالله بتوانیم این فرآیند را در خود سامانه جامع تجارت انجام بدهیم.

سوال: این خبر ظاهرا ابلاغ شده، می‌خواستم ببینم اجرایی شده یا هنوز تا اجرای آن زمان دارد؟

محله‌ای: بله اجرایی شده و ما پس از اجرایی شدن ما بخشنامه را اعلام کردیم که واحد‌های صنفی و فعالین تجاری تکلیف خودشان را بدانند باید چطور انجام بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *