بانک دی

خبرهای امیدبخش برای سهامداران بانک دی

در روزهای آتی با بازگشایی نماد دی در بازار پایه باید شاهد تمرکز بورس‌بازان بر روی این نماد باشیم

تصویر روز ـ نماد دی به زودی در بازار پایه بازگشایی خواهد شد. اما سوالی که این روزها دغدغه اصلی سهامداران بانک دی است، این است که با این سهم چه کنند؟

به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم، 8 آذر 1402 اطلاعیه‌ای بر روی کدال مبنی بر لغو پذیرش نماد دی قرار گرفت. در این اطلاعیه آمده است:

«به استناد ماده 42 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران به استحضار می‌رساند به علت شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (عدم خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت طی مهلت مقرر توسط هیئت پذیرش)، پذیرش اوراق بهادار ناشر از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس ایران لغو گردید».

بدین ترتیب نماد دی به زودی در بازار پایه بازگشایی خواهد شد. اما سوالی که این روزها دغدغه اصلی سهامداران بانک دی است، این است که با این سهم چه کنند؟

 در مجمع 10 آبان بانک دی چه چیزهایی شنیده نشد؟

در مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی که 10 آبان سال جاری برگزار شد، یکی از سهامداران نامدار این بانک موکداً تاکید داشت که اگر ارزش دارایی‌ها و املاک مازاد بانک و شرکت‌های تابعه‌اش محاسبه شود ارزش ذاتی این سهم چیزی بیش از قیمت تابلو است و چندین بار از هیئت رییسه مجمع درخواست کرد که ارزش واقعی سهم را برای سهامداران اعلام کنند. نکته‌ای که به صورت غیرمستقیم حاکی از ارزشمندی این سهم داشت. این سهامدار نامدار که از سبدگردانان فعال در حوزه بازار سرمایه است، بی‌شک اطلاعاتی از قیمت ذاتی و ارزندگی این سهم دارد که اینگونه سنگ دی را به سینه می‌زند.

اما با لغو پذیرش نماد دی از بازار فرابورس و انتقال به بازار پایه، بی شک دغدغه سهامداران خرد این نماد این است که بالاخره قیمت سهم چقدر می‌شود.

اما اطلاعات غیررسمی شنیده شده حاکی از آن است که با الزام بانک مرکزی، تمامی دارایی‌های بانک دی و شرکتهای گروه مالی توسط هیئت کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی و ارزش گذاری شده است و ارزش ذاتی سهم دی نیز حدود 200 تومان برآورد شده است. ارزشی که احتمالا بیش از این اعداد می‌ارزد و امیدبخش سهامداران خردی است که از لغو پذیرش دی نگرانند.

سهامداران خُردی که نمی‌دانند چه کنند

مهمترین دغدغه سهامداران خرد بانک دی که در مجمع 10 آبان نیز شنیده شد، آینده سهم دی بود. سهامداران می‌خواستند به هر طریقی در مجمع از زبان مدیرعامل بانک بشنوند که سهم‌شان را نگه دارند یا نه!

اما اگر ارزندگی این سهم و ارزش واقعی 200 تومانی آن را بعلاوه برنامه بانک برای واگذاری نیروگاه دماوند در نظر بگیریم شاید ذهن سهامدار خرد کمی آرام شود و برای ماندن در این سهم صبورتر.

مطابق برنامه منتشر شده بانک برای خروج از ماده 141، شرکت نیروگاه دماوند با مالکیت 70 درصدی بانک دی در دو نوبت تجدید ارزیابی شد که منتج به تقویت 93000 میلیارد ریالی حقوق صاحبان سهام شد. طی مجوز اخذ شده از بانک مرکزی هم در نهایت با واگذاری نیروگاه برق دماوند در اقساط بلند مدت 10 ساله با دریافت 5 الی 10 درصد نقد موافقت شد.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیراً سهام نیروگاه برق دماوند از سوی هیئت کارشناسان رسمی به مبلغ 81000 ریال برای هر سهم قیمت‌گذاری شده است که طی هفته‌های آتی آگهی واگذاری آن منتشر می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد – که احتمال آن زیاد است- حدود 190000 میلیارد ریال از سود شناسایی خواهد شد و کمک بزرگی به خروج بانک از زیان انباشته است.

سهم دی زیر ذره‌بین فعالان بازار سرمایه

موافقت بانک مرکزی با برنامه تحول بانک دی برای خروج از زیان، برنامه‌ بانک برای واگذاری 100 درصدی نیروگاه دماوند به شرکتهای زیر مجموعه که به کاهش 90000 میلیارد ریالی زیان بانک منتج می‌شود، تهاتر کوهستان پارک شادی مشهد و برج شایان با املاک بنیادشهید، افزایش سرمایه 70 هزار میلیارد ریالی بانک ، اخذ مجوز بانک مرکزی برای تاسیس صندوق املاک و مستغلات، صندوق زمین و ساختمان، وصول نقدی بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال از پرونده های مطالباتی بدهکاران کلان بانک و… مواردی است که خبر از تغییرات چشمگیر در عملکرد بانک دی می‌دهد و فعالان بازار سرمایه را به این نماد حساس کرده است. در روزهای آتی با بازگشایی نماد دی در بازار پایه باید شاهد تمرکز بورس‌بازان بر روی این نماد باشیم تا از رفتار هیجانی سهامداران خرد دی بهترین استفاده را کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *