kashtiaray.1
محمد کشتی آرای:

سکه های جدید، حباب را کم می کند اما قیمت را کاهش نمی دهد

رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: در حال حاضر قیمت طلا واقعی است، ولی قیمت سکه واقعی نیست

تصویر روز _ رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: در حال حاضر قیمت طلا واقعی است، ولی قیمت سکه واقعی نیست. در حال حاضر سکه نزدیک ۶ میلیون تومان حباب دارد و قیمت کنونی آن ۳۱ میلیون تومان است.

 در حالی بازار سکه پرتلاطم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند که برخی از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که ورود به این بازارها در حال حاضر باید با کمی شک و تردید همراه باشد؛ چراکه ۶ میلیون تومان از قیمت سکه حباب است و مدعی هستند که عدد واقعی سکه در حدود ۲۵ میلیون تومان است. البته فعالان بازار طلا اعتقاد دارند قیمت کنونی طلا، واقعی است و هر گونه نوسان در قیمت دلار و اونس جهانی طلا، امکان دارد عدد آن را بالا و پایین کند.

با این حال، آن‌طور که در روند بازار مشاهده می‌شود، در حال حاضر هر قطعه سکه امامی به قیمت ۳۱ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلا نیز ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده است.

محمد کشتی‌آرای، رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: تلاطم بازار طلا و سکه دو روزی است که به آرامش نشسته است. اما در هفته‌های گذشته با توجه به تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه، قیمت ارز با افزایش همراه شد. قیمت طلای جهانی نیز رشد پیدا کرد. در نتیجه قیمت‌ها از چهارشنبه هفته گذشته سیر صعودی به خود گرفت و همین موضوع هم باعث شد یک تقاضای کاذب در بازار به وجود آمد و حباب سکه با افزایش همراه شود.

وی می‌افزاید: روز شنبه تا قبل از ساعت ۱۱ قیمت سکه به بالاترین رقم، یعنی ۳۴میلیون تومان رسید و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم تا ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. ساعت ۱۱ روز شنبه بانک مرکزی اطلاعیه‌ای مبنی بر واگذاری شمش طلا و سکه جدید بدون تاریخ به بازار توسط اتاق ارز و طلا در بانک مرکزی صادر کرد که از روز چهارشنبه هفته جاری اجرا می‌شود.

این کارشناس بازار طلا و سکه تصریح می‌کند: همین موضوع باعث شد یک شوک قیمتی به بازار طلا و سکه وارد شود و این شوک قیمتی که به بازار وارد شد، کاهش شدید قیمت طلا و سکه و ارز را در پی داشت. در نتیجه در دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت طلا، سکه و ارز بودیم.

کشتی‌آرای با اشاره به واگذاری شمش طلا و سکه در اتاق معاملات ارز و طلای بانک مرکزی از فردا، عنوان می‌کند: همین موضوع باعث ایجاد تعادل در قیمت‌ها شده و خواهد شد.

حباب سکه کم می‌شود

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه در ادامه می‌گوید: نکته قابل توجه این است که به طور معمول طلا یک قیمت جهانی دارد و در داخل کشور قیمت طلا و سکه تابعی از قیمت جهانی و قیمت ارز است، بنابراین بیشتر کاهش قیمت سکه، مربوط به حباب سکه است که حباب سکه با کاهش همراه شد و حدود ۲ میلیون تومان حباب سکه از دست رفت.

کشتی‌آرای می‌افزاید: اگر از فردا که بانک مرکزی اقدام به عرضه شمش طلا و سکه کند، این اقدام تداوم داشته باشد، به طور طبیعی شاهد بیشتر حباب طلا و سکه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که قبلا چنین طرح‌هایی همچون عرضه سکه در بورس کالا اجرا شد، اما به صورت مقطعی منجر به کاهش قیمت سکه شد. آیا طرح واگذاری شمش طلا و سکه نیز مثل طرح‌های دیگری، مثل مسکن مقطعی عمل می‌کند؟ عنوان می‌کند: قبلا زمانی که بانک مرکزی اقدام به عرضه سکه می‌کرد، از خزانه بانک مرکزی استفاده می‌شد. اما الان از طلاهایی که توسط تجار وارد می‌شود، توزیع صورت می‌گیرد. تفاوت اساسی در همین موضوع است.

این کارشناس طلا و سکه تصریح می‌کند: ببینید، آن زمان عرضه سکه با واکنش‌های زیاد خوبی مواجه نبود، اما این اقدام بسیار مثبتی است؛ چراکه هم واردات طلا به کشور افزایش پیدا کرده و هم تجاری که صادرات دارند، ارز خود را به صورت طلا وارد کشور می‌کنند و در اتاق معاملات ارز و طلا به فروش می‌رسانند. در اصل، بانک مرکزی نظارت و کنترل را انجام می‌دهد.

کشتی‌آرای درباره مخالفت فعالان اقتصادی با طرح فروش شمش و طلا، عنوان می‌کند: این‌ها دعواهای داخلی است، اما آنچه که در بازار و میدان مشاهده می‌کنیم، تا این لحظه موثر بوده است.

وی متذکر می‌شود: آنچه که مسلم است، این‌که بانک مرکزی مسوول طلا و ارز کشور است، بنابراین هر گونه مدیریتی که در جهت کنترل قیمت و آرامش بازار باشد، بانک مرکزی باید انجام دهد.

این کارشناس طلا و سکه تاکید می‌کند: اگر بازار ملتهب باشد، به طور قطع تبعات آن، برای مردم بد است و وقتی که بازار در شرایط ثابتی باشد، به طور طبیعی آرامش بازار، به آرامش قیمت‌ها و اقتضاد کشور کمک می‌کند.

احتمال شکست قیمت‌ها وجود دارد؟

کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست قیمت‌ها وجود دارد؟ می‌گوید: یک نکته‌ای را باید بگویم که قیمت طلا هیچ‌وقت شکسته نمی‌شود، حباب آن از بین می‌رود. قیمت طلا که مثل قیمت میوه و سبزی نیست که قیمت آن شکسته شود. قیمت طلا از یک اصولی پیروی می‌کند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر قیمت طلا واقعی است، ولی قیمت سکه واقعی نیست. در حال حاضر سکه نزدیک ۶ میلیون تومان حباب دارد و قیمت کنونی آن ۳۱ میلیون تومان است.

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه در پاسخ به این پرسش که احتمال از بین رفتن حباب سکه وجود دارد؟ تصریح می‌کند: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم اونس طلا به چه قیمتی می‌رسد. ولی در کل اگر اقدامات بانک مرکزی در جهت ارائه سکه به بازار باشد و به طور طبیعی نیاز بازار و مردم را برآورده کند، به طور طبیعی حباب از بین می‌رود. اما ممکن است قیمت جهانی طلا بالا رود و این قابل پیش‌بینی نیست.

کشتی‌آرای تاکید می‌کند: اقدام بانک مرکزی، حباب را از بین می‌برد؛ نه این‌که قیمت‌ها را بشکند – خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *