دکتر حسن پور
دکتر حسن پور:

موانع صادرات به عراق از مرز شلمچه رفع می شود

دکتر حسن پور: با توجه به اشتراکات فراوان و مزیت‌های نسبی امکان حضور بیشتر محصولات کشورمان در بازار عراق وجود دارد

تصویر روز ـ  (حمید طلیمی)  نشست هفتگی شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور در تهران برگزار شد.

در این نشست آقای یگانه رئیس اتحادیه کشوری تجار امین به تشریح گزارش سفر هیات تجاری بسیج تجار و فعالان اقتصادی به کشور عراق و دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره پرداخت.

وی افزود: هدف از سفر این هیات تجاری، کمک به تقویت تجارت خارجی با محوریت سازمان بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی بود.

به گفته وی این هیات تجاری در این سفر علاوه بر دیدارهای کاری با مقامات جمهوری اسلامی در‌ کشور عراق ، دیدارهای مختلفی نیز با بخش خصوصی این کشور انجام داد.

گلایه صادرکنندگان از مشکلات گمرکی و حمل و نقل

یگانه با انتقاد از حضور کم رنگ تولیدات و محصولات کشور در مراکز تجاری و فروشگاه های شهر بصره ، اظهارداشت: علی رغم تلاش هایی صورت گرفته ، همچنان فضا برای سرمایه گذاری و حضور بیشتر شرکتهای ایرانی در عراق به ویژه شهر بصره وجود دارد.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از مبادلات عراق با کشور های حاشیه خلیج فارس از این منطقه انجام می شود. لذا بصره نقش بسیار مهمی در مبالادت تجاری عراق با کشور های همسایه خود دارد.

رئیس اتحادیه کشوری تجار امین در ادامه اعلام کرد: بسیاری از صادرکنندگان از وضعیت گمرکی ، حمل و نقل و …. در مرز شلمچه برای صدور کالا و خدمات به کشور عراق گلایه مند هستند.

به گفته وی تعدد مراکز تصمیم گیری در این مرز موجب شده تا صادرات به عراق از این منطقه به سختی انجام شود.

تعدد مراکز تصمیم گیری در مرز ایران و عراق

در ادامه دکتر آل اسحاق عضو شورای عالی بسیج تجار ضمن تائید پاره ای مشکلات مرزی گفت: رفع موانع تجارت در این بخش می تواند موجب افزایش صادرات به کشور همسایه عراق شود.

به گفته وی متاسفانه تعدد مراکز تصمیم گیری در مرز ایران با عراق به یکی از مشکلات و چالش های اصلی در کاهش صادرات کشورمان تبدیل شده است و باید در این زمینه چاره جویی شود.

عزم بسیج اصناف برای شناسایی و رفع موانع صادراتی

پس از تشریح مشکلات و موانع صادرات کالاها و خدماتی ایرانی به کشور عراق ، دکتر غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف و فعالان اقتصادی کشور خواستار برگزاری نشست فوری با مسئولان محلی و دستگاه های مرتبط با حضور نمایندگان تجار و صادرکنندگان شد.

وی افزود: یکی از ماموریت های اصلی بسیج اصناف شناسایی و حل مشکلات بخش تولید و صادرات ، تسهیل گری و همچنین پیگیری امور تجار و فعالان اقتصادی است. لذا وظیفه خود می دانیم برای رفع این مشکلات و موانع تمامی اقدامات لازم را پیگیری و اجرا کنیم.

وی اظهارداشت: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، تولید کنندگان داخلی آماده گسترش همه جانبه مناسبات اقتصادی با کشور عراق هستند.

استفاده از ظرفیت های موجود برای صادرات

دکتر حسن پور اعلام کرد: با توجه به اشتراکات فراوان دو کشور و همچنین مزیت‌های نسبی ایران در تجارت با عراق از جمله نزدیکی جغرافیایی ، امکان حضور بیشتر محصولات کشورمان در بازار این کشور وجود دارد. ولی متاسفانه تاکنون از این فرصت و ظرفیت های موجود استفاده لازم نشده است.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی کشورمان در عراق با رقبای قدرتمندی همچون ترکیه و چین روبه رو هستند. لذا فعالان اقتصادی باید با اطلاع رسانی ، معرفی مناسب کالاها و خدمات و همچنین تولید محصولات با کیفیت سهم بیشتری از بازار این کشور را دراختیار بگیرند.

شایان ذکر است در این نشست سایر اعضاء شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور به تشریح نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مشکلات و موانع صادراتی از جمله صادرات به کشور عراق پرداختند.

 

88

115.jpeg

111

117

113

22

99

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *