170

قهرمان باید شکست بخورد تا قابل‌لمس باشد

بخش اعظمی از قصه درام عاشقانه است، بخشی از آن نیز نفوذ نیروهای ایرانی در دل داعش است.

تصویر روز ـ کارگردان فیلم «قلب‌رقه» گفت: اگر قهرمان شکست نخورد، قهرمان نمی‌شود. ما نمی‌توانیم قهرمانی را نشان دهیم که به همه چیز غالب می‌شود؛ آن وقت او مثل ماست و قابل لمس نیست. تصویری که از داعش ارائه دادیم بر اساس تحقیقات میدانی و مطالعاتی در جراید و کتاب‌ها است.

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان فیلم قلب رقه که جایزه بخش مقاومت در چهل و دمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد، در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: همیشه خطی عاشقانه در آثارم داشتم و برایم جالب بود که این خط عاشقانه را در بستر یک خشونت که در زمان معاصر نیز تجربه شده، روایت کنم.

تقیانی‌پور درباره تطابق قصه فیلم با واقعیت گفت: بخش اعظمی از قصه درام عاشقانه است، بخشی از آن نیز نفوذ نیروهای ایرانی در دل داعش است.

وی ادامه داد: تصویری که از داعش ارائه دادیم بر اساس تحقیقات میدانی و مطالعاتی در جراید و کتاب‌ها است. این تصویر نه آن‌قدر زامبی‌وار و وحشتناک است و نه آن‌قدر عقلانی است. به علاوه توفیق داشتم پیش از تولید فیلم به سوریه و عراق سفر کنم و به صورت میدانی از کسانی که آنجا بودند و شاهدها کمک بگیرم.

این کارگردان درباره تصویر قهرمان در فیلمش گفت: وقتی قهرمانی به دل داعش می‌رود، دوره دیده است و نشناخته ورود نمی‌کند. بر اساس اطلاعاتی که به او داده‌اند و خودش دارد و داعش نمی‌تواند به او شک کند. او عشقش را دارد از دست می‌دهد و عملیات هایش جواب نداده و این به‌هم‌ریختگی دارد.

قهرمان باید شکست بخورد تا قابل‌لمس باشد/ تصویر داعش بر اساس مطالعات میدانی بود
خیرالله تقیانی‌پور – کارگردان فیلم قلب رقه
تقیانی پور افزود: اساسا اگر قهرمان شکست نخورد، قهرمان نمی‌شود. ما نمی‌توانیم قهرمانی را نشان دهیم که به همه چیز غالب می‌شود؛ آن وقت او مثل ماست و قابل لمس نیست. قهرمان باید قابل لمس باشد و باید شکست بخورد و گریه کند و حس کند همه درها به روی او بسته شده است.

کارگردان سریال نجلا همچنین درباره ویژگی‌های یک قهرمان واقعی گفت: اگر موانعی در برابر کاراکتر قهرمان به وجود نیاید و او ری‌اکشن‌هایی نشان ندهد که مخاطب با آن همراه شود، قهرمان نمی‌شود. قهرمان باید با گره‌هایی مواجه شود و براساس موقعیت ری‌اکشن‌هایی داشته باشد. قهرمان فکر می‌کند که همه چیز را حساب کتاب کرده ولی گاهی شکست می‌خورد و نقشه هایش جواب نمی‌دهد.

وی درباره جلوه‌های ویژه بصری در این فیلم اضافه کرد: پهباد روی آسمان را نمی‌شود فیلمبرداری کرد و هزینه دارد. پس مجبور شدیم از جلوه‌های ویژه استفاده کنیم. باقی پلان‌هایی که لانگ‌شات فیلمبرداری شده در سوریه تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *