حسن مرتجی
مدیرعامل شرکت بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت:

نمایشگاه «ایران‌اگروفود» در ترکمنستان برگزار می شود

صادرات ایران به ترکمنستان رقم بالایی داشته و در بین کشورهای CIS در رتبه اول قرار دارد

تصویر روز ـ مدیرعامل شرکت بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت اعلام کرد: نمایشگاه «ایران اگروفود» ترکمنستان فرصتی طلایی برای صادرات محصولات ایرانی است.

به گزارش تصویر روز به نقل از اگروفودنیوز ، حسن مرتجی با بیان این مطلب گفت: این شرکت حدود سی و پنج سال در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین المللی در بازارهای خارج از کشور فعالیت دارد.

مرتجی بیان کرد: در طول مدت فعالیت، برای توسعه بازار و بازار شناسی اطلاعاتی توسط شرکت پارس پگاه تجارت جمع آوری شده است و کارشناسان مجرب و فعال در این حوزه نیز می‌توانند در جهت صادرات محصول به ویژه به کشورهای همسایه علاقه مندان را راهنمایی نمایند.

وی گفت: پس از برگزاری بیش از سیصد نمایشگاه توسط این شرکت، اکنون مقدمات برای برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران‌اگروفود در عشق آباد کشور ترکمنستان در ماه تیر (جولای) در حال انجام است.

مرتجی با بیان اینکه ترکمنستان بازار بسیار بزرگی برای ایران است افزود: صادرات ایران به ترکمنستان به خصوص در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی رقم بالایی داشته و در بین کشورهای CIS در رتبه اول قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت ضمن دعوت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای شرکت در این نمایشگاه عنوان کرد: نمایشگاه «ایران اگروفود» ترکمنستان فرصت مناسبی برای صادرات کالا می‌باشد و کارشناسان مجموعه پارس پگاه تجارت به تمامی سوالات تخصصی اعم از بازار هدف، گمرک، مسیر حمل و نقل کالا، توسعه بازار و نیاز بازار کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان پاسخ خواهند داد.

حسن مرتجی اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی طلایی و مناسب برای صادرات محصولات ایرانی است.

رشد تولید و توسعه صادرات با دیپلماسی دولت سیزدهم

 رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا نیز اعلام کرد: دیپلماسی هوشمندانه دولت سیزدهم به‌ویژه با همسایگان، محقق کننده افزایش تولید و صادرات و مشارکت مردم در اقتصاد است.

«حسن مرتجی» با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مسوولان نظام و تمجید از اقدامات دولت سیزدهم، افزود: در دولت سیزدهم شاهد افزایش تعاملات خارجی به‌ویژه با همسایگان بودیم که زمینه و راه را برای توسعه روابط اقتصادی و صادرات فراهم کرد.

وی بیان داشت: این مهم موجب می‌شود تا تولید راه بیفتد و انگیزه لازم در تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای خارجی و صادرات و مشارکت عامه مردم در تولید و صادرات (که محقق‌کننده شعار سال است) افزایش یابد.

مرتجی یادآور شد: در سال‌های گذشته و دولت‌های قبل شاهد بودیم که دو عنصر تورم و رکود، بخش تولید را با چالش‌های متعددی مواجه کرده بود، شرایطی که اکنون هرچند اکنون نیز ادامه دارد، اما علاج آن در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست و معتقدیم که راه نجات کشور از تولید و صادرات می‌گذرد.

وی با اشاره به توسعه ارتباطات با همسایگان که در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن شده است، گفت: به دلیل عملکرد ضعیف دولت‌های قبل، شاهد افت تجارت با دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان بودیم، اما در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار پس از حدود ۱۲ سال، شاهد برگزاری نمایشگاه «ایران‌پروژه» در ترکمنستان و استقبال ترکمن‌ها از حضور شرکت‌های ایرانی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های این کشور بودیم.

رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی، ادامه داد:‌ فقط در آن نمایشگاه شرکت‌های ایرانی موفق به گرفتن نزدیک به ۲ میلیارد دلار طرح و پروژه به‌ویژه در حوزه جاده‌سازی و خطوط انتقال برق شدند و تداوم دیپلماسی هوشمندانه و موفق دولت در این حوزه می‌تواند به تداوم حضور شرکت‌های ایرانی و افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی بیانجامد.

وی همچنین به بازار بزرگ ازبکستان اشاره کرد و گفت: با بهبود نگرش‌ها نزد دولتمردان این کشور نسبت به تجار و فعالان اقتصادی ایرانی، با توجه به کرایه پایین حمل و نقل بار به این کشور، ازبکستان نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی مد نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد.

مرتجی خاطرنشان‌کرد: همه کشورهای همسایه، از پتانسیل خوبی برای حضور کالاها و محصولات ایرانی برخوردارند و دیپلماسی موفق خارجی دولت سیزدهم می‌تواند راهگشای حضور صادرکنندگان باشد که همان معنای مشارکت مردم برای تحقق جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

وی در خاتمه تاکید کرد:‌ همه کشورها حتی اقتصادهای بزرگی همچون چین، آمریکا و آلمان، برای حمایت از صادرات یارانه و مشوق در نظر می‌گیرند؛ موضوعی که در ایران کمتر به آن توجه شده و بودجه‌های ناچیزی برای آن در نظر گرفته می‌شود. فقط توجه به همین مساله و افزایش یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی می‌تواند محقق‌کننده افزایش تولید و صادرات و بهبود مشارکت مردم در اقتصاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *