علیزاده

اظهارات جدید رئیس هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی

حواشی پیش آمده پیرامون انتشار حساب‌های موسسه «مصاف» ایرانیان اساساً به تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی ارتباطی ندارد

تصویر روز _ رئیس هیات تحقیق و تفحص از «بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» در مجلس شورای اسلامی گفت: حواشی پیش آمده پیرامون انتشار حساب‌های موسسه «مصاف» ایرانیان اساساً به تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی ارتباطی نداشته و در تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی پرداخته شده است.

محسن علیزاده در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با توجه به حواشی پیش آمده پیرامون انتشار حساب‌های موسسه مصاف ایرانیان که گفته می شود توسط هیئت تحقیق و تفحص از بانک ها صورت گرفته، گفت: تحقیق و تفحص از بانک‌های کشور در دو بخش کاملا مجزا و توسط دو هیئت متفاوت بین «بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» و «بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی» انجام شد، بنده مسئولیت بررسی تحقیق و تفحص از «بانک‌های خصوصی و همچنین موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» را برعهده داشته و مسئولیت بررسی تحقیق و تفحص از «بانک‌های دولتی و همچنین بانک‌های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی » بر عهده جناب آقای سید نظام موسوی بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسیر تحقیق و تفحص های صورت گرفته در دو هیئت برشمرده شده کاملاً مجزا از هم بود. همچنین محورهای تحقیق و تفحص هر دو هیئت هم کاملاً مجزا از هم پیگیری شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما هیچ وقت در محورهایی که خارج از مصوبات کمیسیون و صحن علنی بوده ورود نکرده ایم و به طبع همکارانمان در موضوع تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی نیز باید این موارد را رعایت کرده باشند.

علیزاده با بیان اینکه گزارش هیئت تحقیق و تفحص از «بانک‌های خصوصی و موسسات غیردولتی »به اتمام رسیده است، افزود: این گزارش نهایی شده و در کمیسیون اقتصادی نیز قرائت و به صحن علنی مجلس ارجاع شده است، با این حال طبق اطلاعات بنده هنوز گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی واصل نشده و بسیار عجیب است که بخشی از آن برخلاف رویه های قانونی و عرفی که بنده می شناسم تحت عنوان تحقیق از یک موسسه خصوصی پیش از وصول در کمیسیون و قرائت در صحن انتشار عمومی یابد.

علیزاده همچنین افزود: اخیراً اخباری در فضای مجازی در خصوص مبالغ واریزی های مردمی موسسه مصاف توسط هیئت تحقیق و تفحص از بانک های دولتی منتشر شده است که مشخص نیست دلیل آن چیست و به نظر میرسد بیشتر نتیجه یک نزاع سیاسی باشد تا نتیجه تحقیق و تفحص نمایندگان خانه ملت!

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از «بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» با بیان اینکه نباید اجازه دهیم آبروی نمایندگان محترم مجلس و خانه ملت صرف بازی های سیاسی شود افزود: در حالی که هنوز هیچ گزارشی از تحقیق و تفحص از بانک های دولتی به کمیسیون و صحن نیامده چگونه اطلاعات یک موسسه خصوصی که حجم تراکنش های آن در مقایسه با موسسات دیگر به شوخی شبیه است تا چه رسد به بانک ها، در اختیار یک شخص خارج از اعضای هیئت تحقیق و تفحص قرار می گیرد تا دقیقا شب انتخابات در شبکه های اجتماعی انتشار عمومی یابد.

وی تاکید کرد: متاسفانه اقداماتی از این دست موجب بی اعتمادی مردم به شبکه بانکی و تجاوز به حریم خصوصی مردم می شود لذا نهادهای ذی ربط حتما باید در این مسئله ورود جدی کنند و همانطور که رئیس بانک مرکزی و سخنگوی قوه قضائیه اشاره کردند هرچه سریعتر باید به این مسئله رسیدگی و با خاطیان برخورد شود، به واقع آبروی نمایندگان مردم خصوصا اعضای هیئت تحقیق و تفحص نباید بازیچه نزاع های سیاسی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در هر صورت باید عنوان کنم، این موضوع اساساً به تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی ارتباطی نداشته و در تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی به این موضوع پرداخته شده است که البته باید ببینیم این موضوع جز محورهای تحقیق و تفحص مذکور بوده است و یا خیر وگرنه این موضوع انحراف از محورهای تحقیق و تفحص به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *