torkashvand.sarafi

توصیه دبیر کانون صرافان به خریداران ارز

تصویر روز: دبیر کانون صرافان به مردم توصیه کرد: برای سرمایه گذاری به بازار های موازی از جمله بازار سرمایه و مسکن مراجعه کنند.
رضا ترکاشوند در گفت و گوی اختصاصی با “روزنامه امروز” با بیان این مطلب اظهارداشت: بازار ارز ، یک بازار تخصصی است لذا توصیه می کنیم افرادعادی از ورود و سرمایه گذاری در این بخش پرهیز نمایند تا دچار زیان نشوند.
وی اظهارداشت: بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز توسط مردم در خانه ها نگهداری می شود. وی افزود: اگر این میزان ارز وارد بازار تولید شود قطعا آثار مثبتی در حوزه اشتغال کشور ایجاد خواهد کرد.
وی در ادامه به تغییر سیاست بانک مرکزی در قبال صرافی ها اشاره کرد و گفت: پس از تغییر رییس کل بانک مرکزی ، این بانک دخالت خود را در بازار ارز به عنوان بازی ساز قطع کرد.
به گفته وی تا پیش از این روزانه مبالغ مشخصی ارز توسط بانک مرکزی به صرافی ها پرداخت می شد اما در حال حاضر این روند تغییر کرده و صرافی ها عملا هیچ ارزی از بانک مرکزی دریافت نمی کنند.
رضا ترکاشوند اظهارداشت: با اجرای سیاست جدید بانک مرکزی صرافی ها صرفا هرمقدار ارز که از مردم خریداری کنند همان میزان ارز را به مردم ومی فروشند.
وی در خصوص روش تعیین نرخ ارزمی گوید: روش قیمت گذاری ارز باید براساس سازوکارهای مختلف بازار ارزیابی و تعیین شود . لذا تعیین نرخ مشخص برای ارز بدون در نظر گرفتن این مولفه ها کاری صحیحی نیست.
دبیر کانون صرافان سپس به روش تعیین نرخ ارز در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از سه کشور اطراف ارز بصورت اسکناس به کشور وارد می شود. به گفته وی سه بازار هرات ، سلیمانیه و دوبی در شرایط فعلی بخشی از نیاز ارز کشور را تامین می کنند.
وی اظهارداشت: نرخ ارز در بازار آزاد تهران ، میانگینی از قیمت ارز در این سه بازار است. وی معتقد است: تعیین نرخ ارز در داخل باید به گونه ای باشد که ارز از کشور خارج نشده و روند ورود ارز به داخل فراهم باشد.
وی در ادامه به بخشنامه جدید بانک مرکزی برای فروش ارز به مردم خبر داد و گفت: بر اساس ابلاغ جدید بانک مرکزی صرافی ها مجاز هستن به مراجعان تا سقف ۵ هزار یورو ارز واگذار کنند. وی گفت: برای دریافت این میزان ارزهمراه داشتن کارت ملی خریدار الزامی است . ضمن اینکه این میزان ارز صرفا به شخص مراجعه کننده واگذار خواهد شد.

به گزارش تصویر روز دبیر کل کانون صرافان پیش از این نیز در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم  در توصیه ای به مردم گفت: ارز بازاری حرفه ای، مواج و حساس دارد بنابراین مردم تصور نکنند با مقدار پولی که در اختیار دارند اقدام به خرید ارز کنند و از آن سودآوری داشته باشند.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: کسانی که در پی امنیت برای سرمایه اشان هستند، وجوه خود را در بانکها و یا در بورس و حتی مسکن سرمایه گذاری کنند چرا بررسی های ما نشان می دهد سود یکساله تا سه ساله حوزه ارزی تقریبا با حوزه بانکی برابر است.

وی فعالان خرد این بازار را به اصطلاح در بازار ارز خانه دار اطلاق کرد و گفت: این افراد ارز را خرید می کنند و نگاهداری می کنند و انتظار دارند به مرور زمان قیمتها افزایش یابند در حالی که فعالان حرفه ای این بازار خرید و فروش را با توجه به سیگنالهای واقعی آن انجام می دهند و سود می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *