hemati.2

راه‌های بهتری برای تامین ارز و فروش نفت پیدا کردیم

تصویر روز: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وضع مناسب ذخایر ارزی و اسکناس گفت: از این قدرت برای کنترل ریال و تامین ارز از سایر مسیر‌ها استفاده می‌کنیم.

به گزارش تصویر روز به نقل از صدا و سیما؛ عبدالناصر همتی در هشتمین سالگرد تاسیس کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه بانک مرکزی در واقع خط مقدم مقابله با فشار‌های تحریم است گفت: گردش مالی، پولی و ارزی کشور در واقع مانند مویرگی است که در سرتاسر کشور وجود دارد و حیات اقتصادی کشور را تداوم می‌بخشد.
وی با اشاره به اینکه در طول روز‌های بعد از تحریم، فشار‌های زیادی را تحمل کردیم ادامه داد: از اوایل سال ۹۷ با اعمال تحریم‌ها، از طریق صادرات ۳۶ میلیارد دلار بازگشت ارز داشتیم که این امر از طریق صرافی هاوارد کشور شد.
رییس کل بانک مرکزی افزود: وقتی فروش نفت کاهش پیدا می‌کند اولین تاثیرش بر واردات و درآمد دولت است واین امر باعث افزایش فشار بر طبقات پایین و متوسط جامعه می‌شود و به همین دلیل دولت و مسئولین باید با برنامه ریزی، کاهش درآمد و قدرت خرید مردم در طبقات پایین را جبران کنند.
وی با بیان اینکه در بی سابقه‌ترین تحریمی که بر ایران شد محکم ایستادیم گفت: برخلاف تصور افرادی که صحبت از نرخ ارز ۲۰ هزار تومانی می‌کردند بانک مرکزی با تمهیداتی که پیش بینی کرده بود نگذاشت این اتفاق رخ دهد.
وی ادامه داد: اقدامات جدی برای کنترل ریال انجام دادیم در گذشته ریال بی حساب و کتاب بود، اما با اقدامات ما سفته بازان اجازه مانور نخواهند داشت.
همتی ادامه داد: ما به کمک صرافی‌ها ارز افرادی که در بازار بودند را خریداری کردیم و این باعث شد قدرت مانور بانک مرکزی از قبل بیشتر شود، زیرا بانک مرکزی ارز‌ها را به همین راحتی بر باد نمی‌دهد.

3
وی گفت: سامانه نیما بسیار روان است و صادرکنندگان همکاری خوبی با بانک مرکزی داشتند و ارز صادرکنندگان به کشور بر می‌گردد.
همتی با اشاره به اینکه راه‌های بهتری برای تامین ارز و فروش نفت پیدا کردیم گفت: مشکلی در فروش نفت نداریم و پول آن را دریافت می‌کنیم و امریکا و متحدین آن نمی‌توانند کاری انجام دهند.
وی افزود: از دیشب تاکنون نرخ ارز کاهش یافته و دلار به ثبات رسیده است.
وی ادامه داد: رشد اقتصادی در کنار ثبات اقتصادی محقق می‌شود ما باید این امکان را به فعالین اقتصادی دهیم تا برنامه ریزی کنند.
همتی در مورد بازار متشکل ارزی گفت: بازار متشکل ارزی در حال تست است و کار آزمایشی خود را انجام می‌دهد این بازار رابط بین صرافی‌ها و بانک است و این روز‌ها به صورت رسمی آغاز آن اعلام خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما اقدامات زیادی را برای روان کردن مبادلات بین مردم، بازرگانان و صادرکنندگان انجام می‌دهیم.
عبدالناصر همتی افزود: این روز‌ها شاهد هستیم آن‌هایی که مدعی بودند که کار‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند با دیدن عظمت حضور مردم و اقتدارسپاهیان اسلام، تغییر موضع دادند.
وی ادامه داد: در بی سابقه‌ترین تحریم‌ها که همه اذعان دارند، جمهوری اسلامی ایران به قدری محکم ایستادگی کرده که روز گذشته رییس جمهور آمریکا با تبلیغات زیاد با هیات عظیمی جلوی دوربین رسانه‌ها حاضر شد و بعد از کلی حرف‌های تکراری، گفت: به سمت صلح آغوش باز می‌کنیم! که این با اقدامات و تحریم‌های آن‌ها تناقض دارد.
همتی در ادامه تاکید کرد: روز‌های اخیر از تاریخی‌ترین زمان‌های جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۰ سال بود و در شروع گام دوم انقلاب اسلامی ایران از آن میتوان به عنوان فصل جدیدی یاد کرد که در دهه دوم دی ماه ۹۸ نقطه اصلی شروع آن بود، زیرا خوشبین‌ترین افراد هم پیش بینی این سطح از اقتدارمردمی ودفاعی را نمی‌کردند.

 همتی درپایان درباره صرافی‌هایی که در این نشست غیبت داشتند و گفته شده بود که به خاطر برف و باران و مشکلات بوده، تاکید کرد بنظرم مانده اند تا ارزهایشان را که باد کرده رد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *