nan

نان در صدر شکایات مردمی قرار گرفت

تصویر روز: در سال گذشت بیشترین شکایات مردمی در حوزه کالا مربوط به نان و لوازم بهداشتی و در حوزه خدمات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری بوده است.

جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که سال گذشته چهار میلیون و ۶۱ هزار فقره بازرسی از واحدهای صنفی توسط سازمان حمایت انجام شده که ۱۶.۵ درصد نسبت به ۳ میلیون ۴۸۶ هزار فقره بازرسی انجام شده در سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.

همچنین در سال گذشته ۲۷۰ هزار فقره پرونده تشکیل شده که نسبت به ۲۲۲ هزار فقره پرونده تشکیل شده در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱.۶ درصد افزایش داشته است.

تخلفات کشف شده در حین بازرسی از واحدها صنفی نیز با ۲۰.۲ درصد افزایش به ۳۴۵ هزار فقره رسید، درحالی که تخلفات کشف شده اصناف در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸۷ هزار فقره بوده است.

با این وجود آمارها حاکی از کاهش ۳.۸ درصدی رسیدگی به شکایات مردمی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ است؛ به طوری که در سال ۱۳۹۷ به ۱۸۲ هزار فقره و در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۵ هزار فقره از شکایات مردمی رسیدگی شده است.

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان بوده که گرانفروشی‌، کم‌فروش و فروش اجباری (کنجد) بیشترین شکایات در بخش نان را به خود اختصاص داده است.

بعد از نان، بیشترین شکایات مربوط به گران‌فروشی لوازم بهداشتی بوده که به نظر می‌رسد، گسترش ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای خرید اقلام بهداشتی در بازار، منجر به افزایش شکایات در این بخش شده است.

در حوزه خدمات نیز بیشترین شکایات در سال ۱۳۹۸ مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری بوده است.

طبق اعلام سازمان حمایت در سال گذشته جمعاً ۲۶۲ هزار و ۱۶ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و مورد رسیدگی قرار گرفته که که بیانگر یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ است و از این تعداد ۹۰ درصد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۰ درصد باقیمانده نیازمند کار کارشناسی یا استعلام از مراجع مربوطه است.

رشد ۸ درصدی مصالحه در شکایات

البته از مجموع شکایت‌های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، ۶۴۵۷ فقره با برآورد ارزش بیش از ۳۱۸ میلیارد ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شد که این رقم نشانگر رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

همچنین بر اساس اعلام سازمان حمایت از بین ۱۱۴ هزار و ۱۳۴ مورد گشت مشترک بازرسی که در سال گذشته در سطح کشور انجام شد، ۵۶ هزار و ۶۲۷ فقره پرونده با ارزش بالغ بر ۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در سال گذشته تعداد ۳۴۱ هزار و ۹۹۷ پرونده با ارزش بیش از ۱۳۲ هزار میلیارد ریال از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق اصناف تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده که از این تعداد ۳۳۲ هزار و ۸۸۳ پرونده منجر به رای شده اند.

گران‌فروشی در صدر تخلفات

سال گذشته تعداد ۹۷ فقره پرونده عمده نیز از سوی سازمان حمایت به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شده که از این تعداد ۵۷ مورد گرانفروشی، پنج مورد عدم ایفای تعهدات شرکتهای خورویی و ۲۵ مورد مربوط به عدم ایفای تعهدات ارزی و عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری بوده که کاغذ، لاستیک و شیرخام بیشترین پرونده‌های در این زمینه در این زمینه را شامل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *