darvishian

شورای رقابت فرمول قیمت خودرو را ارائه می‌کند

تصویر روز: رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: برای مدیریت هرچه بیشتر قیمت خودرو شورای رقابت در هفته آینده فرمول قیمت خودرو را تعیین می‌کند.

به گزارش تصویر روز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در جمع خبرنگاران گفت: ما همواره موضوع خودرو را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود مدنظر داریم و در خصوص قیمت گذاری خودرو و نحوه عرضه آن از چند ماه پیش مکاتباتی با معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای ستاد تنظیم بازار داشتیم.
وی گفت:​ مرکز ملی رقابت طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی باید فرمول تعیین قیمت خودرو‌های انحصاری را تعیین کند که انحصاری بودن یا نبودن خودرو‌ها هم به تشخیص شورای رقابت است و این شورا خودرو‌های تولیدشده در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو را انحصاری می‌کند.
درویشیان با ابراز گلایه از این که شورای رقابت مدت‌ها از این گردونه خارج شده بود افزود: دیروز در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزیر و مسئولان سازمان بازرسی کل کشور از رییس شورای رقابت دعوت و مقرر شد این شورا ظرف چند روز آینده فرمول خود را براساس قانون ارائه کند تا براساس آن قیمت خودرو در سال ۹۹ تعیین شود.
وی گفت: اختلاف میان شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است مبنی بر این که خودورسازان می‌خواهند قیمت خودرو براساس هزینه‌های مرتبط و غیر مرتبط تولید خودرو تعیین شود در حالی که حرف شورای رقابت این است که قیمت خودرو باید براساس هزینه‌های تمام شده تولید خودرو و میزان تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعیین شود. به گزارش تصویر روز به نقل از صدا و سیما آقای درویشیان گفت: خوشبختانه آقای وزیر دستور اکید دادند که حتما شورای رقابت وظیفه خود را در این خصوص انجام دهد.
وی افزایش قیمت یک خودرو از ۴۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان در بازار و افزایش فاصله میان قیمت کارخانه تا بازار را التهاب آفرین خواند و گفت: این اتفاق درستی نیست و بخشی از این معضل به سبب اشکالات نحوه عرضه خودرو است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون شرکت‌های ایران خودرو و سایپا فروش فوری نداشته و فقط دو نوبت پیش فروش داشته اند که اگر این گونه عمل نمی‌شد شاید شاهد قیمت‌های نجومی نبودیم.
آقای درویشیان به گلایه مردم از نحوه ثبت نام در سایت ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و گفت: مردم این گونه اعلام می‌کنند که اگر قویترین پهنای باند را در اختیار داشته باشند و ماهرترین فرد پای سایت بنشیند امکان ثبت نام برایش فراهم نخواهد شد و ظرف چند لحظه اعلام می‌شود که ظرفیت تکمیل شد و گاهی اوقات افراد تا مرحله انتقال پول پیش می‌روند، اما ثبت نامشان کامل نمی‌شود.
وی گفت:​ ما این موضوع را دنبال می‌کنیم که شیوه ثبت نام و نحوه عرضه خودرو، اصلاح و بستر دلالی جمع شود تا یک نفر نتواند تعداد زیادی خودرو را احتکار کند تا قیمت افزایش یابد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: وزیر صمت دستور اکید داد که با کسانی که موجب التهاب بازار می‌شوند برخورد شود.
درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با سایت‌های فروش اینترنتی خودرو که مرتکب تخلف می‌شوند چه برخوردی می‌شود؟ گفت: وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر وظایف قانونی وزارت صمت و سازمان‌های وابسته است و مراجع قضایی به تخلفات این سایت‌ها رسیدگی می‌کنند که ظاهرا دادستانی برخورد‌هایی هم داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *