khodro.5

کاهش 30 تا 100 میلیونی قیمت خودرو

تصویر روز: رییس اتحادیه ی فروشندگان خودرو گفت: بازار خودرو آرامتر شده و ریزش قیمتها ادامه دار است.

سعید موتمنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنامه « تهران من » رادیو تهران افزود: از روز گذشته و با اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت و تعیین سود ۱۰ درصدی در معاملات، افرادی که از کارخانه خودرو خریده‌اند می‌توانند آن را با سود ۱۰ درصد بفروشند و این مساله از مهمترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو است.
وی اظهار داشت: با بررسی قیمت‌ها در روز ۲۳ اردیبهشت خودروهای داخلی و مونتاژی بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون کاهش قیمت داشته‌اند.

سعید موتمنی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در صورتی بالا رفته بود که معامله ای در کار نبوده و در نبود تقاضا بود که بازار شاهد افزایش قیمت خودرو شد. با این‌‎‌که تقاضا برای خرید نبود اما در کاغذ قیمت‌ها گفته شده و به جایی رسید که پراید را ۸۵ تا ۹۰ میلیون قیمت گذاری کردند اما علنا تا سقف ۷۴ میلیون تومان بیشتر داد و ستد نشد.
وی افزود: به دنبال کاهش قیمت‌ها، روز بیست و سوم اردیبهشت، پژوی ۴۵۰ را که ۱۴۵ یا ۱۴۰ میلیون قیمت گذاشته بودند به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان رسید. پراید امروز ۶۸ میلیون تومان و سمند که ۱۵۵ میلیون تومان بود امروز ۱۱۵ میلیون تومان شده و پژو ۲۰۶ هم به ۱۱۵ میلیون تومان رسید. اما هنوز خرید و فروشی در میان نیست.

موتمنی گفت: از اسفند ۹۸ معامله‌ای نداشتیم و از سی ام فروردین ۹۹ که معامله‌ها آغاز شد افزایش قیمت اتفاق افتاد و افرادی که خودرو در اختیار داشتند با تحریک بازار قصد فروش خودروهایشان را داشتند و شایع کردند که قیمت خودرو ها ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و افزایش قیمت‌ها را سبب شدند و افرادی که قصد معامله‌ی خودروی خود را داشتند دوست داشتند آن را به بهترین قیمت و با بالاترین سود به مصرف کننده بفروشند اما با ورود شورای رقابت و آنالیز کردن قیمت‌ها میبینیم که پراید را ۴۲ میلیون قیمت‌گذاری کردند و با شایعه‌سازی عنوان شد که پراید قرار است با قیمت شرکتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون به بالا در بازار خودرو عرضه شود که این مشکلات حل و فصل شد.

حمید طلیمی، کارشناس برنامه‌ی “تهران من” در واکنش به صحبت‌های رییس اتحادیه‌ی خودروسازان در مورد ورود شورای رقابت در این مبحث اقتصادی گفت: امروز اعلام شد که یکی از خودروسازان معتبر قرار است ثبت‌نام را برای تحویل خودرو آغاز کند. این تحویل در بهترین موقع به برج ۹ میرسد. هنوز بازار تشنه است و تقاضا کم است و به نظر نمی‌رسد این اتفاق تاثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد.
وی در پاسخ اظهار داشت: بازار نیاز روزانه دارد. این نیاز روزانه در صورتی است که نمایشگاه‌های خودرو سهمیه‌ی خودرویی به صورت روزانه ندارند و یا اینکه شرکت‌های خودروساز هم تحویل فوری خودرو به صورت روزانه ندارند. بنابراین این نیازها را افرادی تامین می‌کنند که قبلا در شرکت‌های خودروساز سرمایه‌گذاری کردند. آنها خودرو را تحویل گرفته و نسبت به بازار روز خودرو را به فروش می‌رسانند. چون ما در خودروها سقف قیمت نداشتیم و افرادی که روی این کالا سرمایه گذاری می‌کردند به نسبت شرایط بازار یا قیمت را بالا می‌بردند و یا از فروش امتناع می‌کردند اما با این اتفاق که سقف ۱۰ درصد سود را برای فروشنده قرار داده است به تدریج سرمایه‌گذاری روی این کالا کمتر شده و کسی دیگر نباید به دنبال سود صد در صدی در این داد و ستد باشد. به تدریج قیمت‌ها هم به حالت عادی بازگشته و کسی سراغ ثبت نام برای سرمایه‌گذاری نمی‌رود.
وی تاکید کرد: بازی با قیمت‌ها برای حفظ سرمایه اصلا درست نیست. ثبت نام خودرو از سال ۷۰ به یک شغل کاذب در میان برخی افراد تبدیل شد و نیاز بازار را همین ثبت‌نام کنندگان تامین می‌کنند و از کمبود در بازار خودرو نهایت استفاده را می‌بردند.

این کارشناس در حوزه‌ی داد و ستد خودرو با اشاره به این‌مهم که اگر خودرو بیشتر از نیاز بازار باشد ممکن است قیمت‌ها پایین‌تر برود گفت: در هر صورت هر کسی کار تجاری انجام می‌دهد باید تابع قوانینی باشد. کار ما نیم درصد کمیسیون گیری است. اگر بیشتر بگیریم تعزیرات بالای سرمان است افرادی که در آن واحد ۵۰۰ خودرو ثبت‌نام می‌کنند آنان هم باید تابع قانون باشند.
موتمنی گفت: با توجه به همه‌ی موضوعات، قیمت پراید با تمام هزینه‌ها ۴۲ میلیون برآورد شده و شفاف‌سازی شده است و افراد هم اگر می‌خواهند پراید نو را بفروشند باید نهایتا ۵۰ میلیون فروش برود که تازه این مبلغ هم بسیار بیشتر از سود ۱۰ درصد است.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز شنونده ما خواهند بود. همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *