alaei01 4

مزایای انتخاب مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت

تصویر روز: معاون امور سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی، در ارتباط تلفنی با برنامه “تهران من” رادیو تهران توضیحاتی را در خصوص سوالات مرتبط با سهام عدالت مخاطبان رادیو تهران ارائه داد.

در ابتدای این برنامه خبرنگار اقتصادی“تهران من” گفت: اخیرا مردم در رسانه‌ها مطلع شدند که ارزش سهام عدالت بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون است اما یکی از مسئولان دیگر اداره‌ی امور سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: افرادی که خارج از مجموعه‌ی کمیته‌ی امداد و بهزیستی هستند حداکثر ارزش سهامشان تا مبلغ هشت میلیون تومان است.
حسن علایی در این رابطه گفت: ارزش رسمی سهام عدالت برای هر مشمول یک میلیون تومان بوده است البته این مبلغ قرار بود از محل سود سنواتی شرکت‌ها تا سقف ۵۳۰ هزار تومان طی چند سال پرداخت شود.

این مسئول اظهار داشت: در سال ۹۳ به مشمولان اعلام شد که شما برای اینکه سقف ارزش سهامتان کامل شود تفاوت مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کنید که این اتفاق برای تعداد کمی از مشمولان افتاد و افرادی بسیار کمی از این مساله استقبال کردند. بنابراین عددی که برای مشمولان وجود دارد، ۵۳۰ هزار تومان است و برای مشمولان کمیته‌ی امداد هم با معافیتی که مقام معظم رهبری برای آنان در نظر گرفته اند، ۵۳۲ هزار تومان است.
وی افزود: در مدت یک ماه فرصتی که سازمان خصوصی سازی به دارندگان سهام عدالت داده است تا وارد سامانه شده و مدیریت سهام خود را برعهده بگیرند و سوالات مردم که میپرسند آیا در این سامانه ثبت نام کنند؟ باید گفت: مشمولان سهام عدالت می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که مدیریت سهام خودشان را بر عهده داشته باشند یا خیر. اگر نمی‌خواهند این کار را انجام بدهند به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آن را تفویض اختیار کرده و وکالت بدهند تا این سهام با مدیریت این بنگاه‌های اقتصادی سودآوری کند.

علایی گفت: افرادی که با بازار سرمایه آشنا هستند و می توانند از مشورت کارشناسان سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند، بالطبع به روش مستقیم علاقه‌مندند و این روش را انتخاب می کنند. در این میان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه هیچ توصیه‌ای به مشمولان سهام عدالت نمی‌کنند که کدام روش را انتخاب کنند و این مساله بستگی به خود سهامدار دارد.

معاون امور سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: سامانه در روزهای نخست دو روش را تعبیه کرده بود بعدا با اصلاحاتی که انجام دادند، پیش فرض گذاشتند که اگر مشمولان به سامانه مراجعه نکنند؛ یعنی اینکه به روش غیرمستقیم علاقه‌مندند.
به هر ترتیب در هر دو شیوه‌ی مستقیم و غیر مستقیم سهام به نام مشمولان است منتها اگر فردی روش مستقیم را انتخاب کند کد سهامداری وی با تمهیدات زمانی پیش بینی شده فعال می‌شود و بعد از مقطع زمانی خاصی قابلیت این مساله وجود دارد که ایشان مستقیما از طریق کارگزاریهای شرکت‌های بورسی نسبت به خرید سهم شان اقدام کنند.
وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به وکالت آنان این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام خواهندداد و قابلیت باز فروش هم وجود دارد. در روش غیرمستقیم به عنوان تشویق پیش بینی کردیم که فردی که سهامش را می‌خواهد می تواند آن را در دوره‌ی زمانی کوتاهتری آزاد کند اما در روش مستقیم این امکان وجود ندارد.

به گفته‌ی خبرنگار اقتصادی تهران من، از سال ۱۳۸۵ که سهام عدالت واگذار شده است نزدیک به سه میلیون نغر از این مشمولان فوت شده اند. کارشناس اقتصادی برنامه از مهمان تلفنی تهران من در مورد تکلیف سهام این افراد پرسید. علایی در این رابطه گفت: در حدود دو میلیون و ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار نفر فوت شده اند که از این تعداد چیزی نزدیک به صد و ۵۰ هزار نفر از وراث این افراد برگه‌های انحصار وراثت را پر کرده و مراحل انحصار وراثت را انجام داده‌اند و قدرالسهم آنان تعیین تکلیف شده است. تعداد زیادی از این افراد هم هنوز کاری انجام نداده اند.
وی خاطرنشان کرد: افراد به راحتی می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ی سهام عدالت و وارد کردن کد ملی وضعیت سهام عدالتشان را ببینند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *