eslami

راه حل گرانی مسکن ، نخریدن است

تصویر روز: وزیر راه و شهرسازی در آخرین توصیه‌ی خود به مردم گفته است فعلا خانه نخرند تا ارزان شود. “تهران من” در تماسی تلفنی با وزیر راه و شهرسازی از وی پرسید اگر قرار باشد مردم خانه نخرند پیشنهاد شما به آنان در شرایط فعلی چیست؟

محمداسلامی در گفتگو با «حمید طلیمی» کارشناس اقتصادی برنامه « تهران من» رادیو تهران در این رابطه افزود: منظور از جمله‌ای که من در این رابطه به مردم عزیز کشورم گفتم این بود که بازار مسکن از عرضه و تقاضا تاثیر نمی‌گیرد و متاثر از بازار موازی است. بازارهایی که قیمت‌ها در آن به تاثیر از نرخ ارز صورت می‌گیرد و بازارهایی که مردم نسبت به آن دارایی هایشان را به روز‌رسانی می‌کنند در نرخ مسکن هم تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: این وزارتخانه در سطحی گسترده ثبت‌نام طرح ملی مسکن را انجام داده‌است. مردم هم به صورت سامانه‌ای و هم به صورت اینترنتی در این فراخوان شرکت کردند که در نهایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند. از این میان حدود ۸۰۰ هزار نفر افرادی شناسایی شدند که واجد شرایط بوده و برایشان برنامه‌ریزی شده است. در بخش اول زمین حدود ۴۰۰ هزار واحد را در بسیاری از شهرها تامین شده و اجرای آن در بسیاری از شهرها آغاز شده است و از تیرماه زمین به صورت گروهی اختصاص داده می‌شود و مردم می‌توانند اقدام به ساختن مسکن کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه حل گرانی، نخریدن است. وقتی استقبالی از گرانی صورت نگیرد خود به خود قیمت‌ها متعادل می‌شود. از دیگر طرح‌های این وزارتخانه برای مرتفع کردن مشکل مسکن طراحی سامانه‌ی جامع املاک و اسکان بود که از سال ۹۲ عملیاتی شده و این موجب می‌شود که سازمان امور مالیاتی بتواند از مسکن‌های خالی مالیات بگیرد تا تغییراتی در عرضه اتفاق بیفتد.
وی افزود: در گامی که برای اقدام طرح ملی مسکن برداشتیم اعلام کردیم هر فردی زمین و ساختمان آماده یا پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن دارد آنها را در قالب طرح اقدام ملی مسکن وارد کرده و از مزایای آن بهره‌مند شود و ما کسانی را که ثبت‌نام کرده‌اند به این افراد متصل می کنیم تا خانه ها خود‌به‌خود در چرخه‌ی عرضه قرار گرفته و تحرکی برای خانه‌دار شدن مردمی که فاقد مسکن هستند در کشور ایجاد شود.

عضو هیات دولت اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از مردم استان‌های کشور از این طرح استقبال کردند که امیدواریم عرضه ما در این رابطه شتاب بگیرد.
وی در مورد اینکه می‌گویند طرح مسکن ملی در حد ارسال پیامک مانده است گفت: موضوع مسکن ملی صد در صد عملیاتی شده است و در مرحله‌ی دوم ثبت‌نام هستیم. مرحله‌ی اول ۱۱۴ هزار و ۶۴۳ نفر واجد شرایط شناخته شدند. زمین به این افراد تخصیص داده شده و تشکیل پرونده‌ها شروع شده که متاسفانه به دلیل بروز شرایط کرونایی در کشور طرح موقتا متوقف شده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ وقت مسکن در بازار کشور ما از عرضه و تقاضا تبعیت نکرده گفت: امروز هم این بازار با این رویه جلو نمی‌رود. سال‌هایی بوده که ما بیشترین واحدهای مسکونی را عرضه کردیم که هیچ تاثیری در قیمت خانه در بازار نداشته است. متاسفانه اقتصاد کشورمان طوری است که بازارهای ما متاثر از عرضه و تقاضا نیستند و امروز در شرایطی هستیم که آثار روانی قیمت‌ها بیشتر بر مردم ضربه می‌زند.

وی در پاسخ به یکی از مخاطبان رادیو تهران که از وزیر خواسته در مورد مسکن مهر به مردم مساعدت بیشتری کند گفت: هیچ پروژه‌ی بی‌سر انجامی منهای آنهایی که پرونده‌ی قضایی دارند در “مسکن مهر”وجود ندارد.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز شنونده ما خواهند بود. همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند.

برنامه این هفته «تهران من» رادیو تهران به تهیه کنندگی «بشیر جعفری نیا» و سردبیری «مینا نیکانیک» اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *