shakeri.1

رسیدگی به مشکلات مسکن؛ اولویت مجلس

تصویر روز: اوضاع نابسامان مسکن و کاهش سطح کیفی زندگی مردم در این رابطه باعث شده است که روسای قوه‌ی مجریه و قضاییه‌ی کشور شخصا به این مقوله ورود کنند. این مساله نمایانگر آن است که متولیان این حوزه نتوانسته‌اند به درستی از عهده‌ی وظایفشان برآیند.

در سال‌های گذشته یکی از آرزوهای مردم این بود که بتوانند صاحب ملکی باشند اما این روزها سطح آرزوهای مردم تا سطح رهن و اجاره‌کردن خانه تنزل کرده است.

حمید طلیمی، کارشناس اخبار اقتصادی رادیو تهران با توجه به این مهم از دکتر اقبال شاکری، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر دعوت کرد تا در این رابطه مسائلی را مطرح کند.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع به شدت مردم را رنج داده است. بعد از اینکه ما وارد مجلس شدیم اکثریت نمایندگان اولویت فعالیتشان را سر و سامان دادن به قضیه‌ی مسکن عنوان می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه بسیاری از مردم که در مرکز شهر زندگی می‌کردند به حاشیه‌نشینی روی آورده و دیگر توانایی اجاره‌ی خانه در تهران را ندارند. این نشان می‌دهد که مدیریتی کلان بر این موضوع وجود ندارد.

شاکری اظهار داشت: به همین دلیل از ابتدای جلسات هفته‌ی گذشته افرادی را مانند وزیر راه و شهرسازی و افراد مرتبط با این موضوع دعوت کردیم تا برای پاسخگویی به سوالات نماینده‌ها به مجلس بیایند. شاید همین‌ها باعث شد که وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که قانون مالیات گرفتن از خانه‌های خالی که پنج سال متوقف بوده است از اول تیرماه اجرایی شود.
وی افزود: قرار است در کمیسیون عمران وارد شوم و از هفته‌ی آینده که کار این کمیسیون شروع می‌شود اولویت مان را رسیدگی به مسکن و مشکلات مردم در این رابطه قرار داده‌ایم.

طلیمی، کارشناس اقتصادی “تهران من” در ادامه‌ی صحبت های این نماینده خاطرنشان کرد: یکی از قوانینی که ۶۰ ماه خاک خورد و اجرا نشد همین مالیات گرفتن از دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانه‌ی خالی است شهر تهران است. عمده‌ی واحدهای خالی تهران مربوط به شمال شهر است ، اگر این خانه‌ها هم وارد چرخه‌ی بازار مسکن شود باز هم واحدهایی نخواهند بود که دردی از مردمی که مشکل مالی برای اجاره کردن دارند دوا کند.

وی ضمن بیان این موارد از شاکری خواست بگوید مشخصا مجلس قرار است چه کاری کند تا این دغدغه‌ی مردم تمام شود؟
شاکری گفت: بالاخره در مملکت هر واحدی مسئول کاری است و نباید از فعالیتی که بر دوشش محول شده شانه خالی کند. ما هم باید بر اجرای این قوانین نظارت داشته باشیم. اگر مجلس نتواند به این مسائل رصدی داشته باشد در حق مردم جفا کرده است. قطعا در مورد این قوانین دولت لایحه داده و مجلس تصویب کرده است اما همه شاهد اجرا نشدن بسیاری از قوانین در این رابطه بوده‌ایم. چرا ارگان مربوطه که با مشکل اجرای قوانین مواجه شده است به مجلس نیامده و طرح مساله نکرده است؟
وی افزود: اولا این قانون باید تمامی خانه‌هایی که مشمول این قضیه می‌شوند را در بر بگیرد. ما هفته‌ی آینده که کمیسیون تشکیل شود اولین گام را رسیدگی به این قانون گذاشته‌ایم تا بتوانیم تمامی خانه‌ها را مشمول قانون مالیات کنیم تا خانه‌ها وارد چرخه‌ی فروش یا اجاره شوند. همچنین باید مطمئن شویم که اطلاعات کافی در مورد خانه‌های خالی وجود دارد و برخی از خانه‌ها از قلم نیفتد.

نماینده ی مردم تهران گفت: اصلاح متراژ و اصلاح مالیات باید بر بازار تاثیرگذار باشد و این نکاتی است که باید در این قانون بررسی شود. همچنین تکلیف خانه‌های مسکن مهر باید مشخص شود و بزودی بازدید از این خانه‌ها را در کمیسیون عمران انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به اقدام بعدی این کمیسیون افزود: طبق قانون بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آنها باید تمامی مسکن‌ها و زمین‌هایی را که مصادره کرده‌اند بفروشند. اصلا کار بانک معاملات ملکی و بنگاه داری نیست. بنابراین ما نیازی به قوانین جدید نداریم تا مشکل مسکن برطرف شود و باید قوانین را اجرایی کرده و در نظارت بر اجرا درست عمل کنیم.

این کارشناس در مسائل سیاسی و اقتصادی خاطرنشان کرد: من ضعف اساسی را عدم نظارت کافی مجلس در اجرای قوانین می‌دانم. این نظارت اگر تخصصی باشد متولیانی که کار انجام نداده‌اند قطعا پای کار آمده و مشکلات این حوزه کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *