borrell

استفاده از دیپلماسی حداکثری در برابر ایران

تصویر روز: مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، خواستار حرکت از سمت سیاست «فشار حداکثری» به سمت «دیپلماسی حداکثری» در قبال جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مسکو به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» روسیه بر لزوم به کارگیری تلاش‌ها به منظور حفظ برجام تأکید کرد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در خصوص همکاری با روسیه بعنوان یکی از اعضای برجام برای حفظ این توافق هسته‌ای گفت: «یک بار دیگر، برجام در وضعیت بحرانی قرار گرفته است و من به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، تمام تلاش خود را برای حفظ آن به کار می‌گیرم و در همین راستا، روسیه یک شریک مهم محسوب می‌شود. ما با تمامی اعضا و همچنین شرکای آمریکایی در تماس و ارتباط هستم که البته مسیر هموار و ساده نیست».

وی با اشاره به تمایل دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران گفت: «دولت جدید ایالات متحده به وضوح رویکرد جدیدی را اعلام کرده است و تمامی طرف‌های برجام آماده مشارکت هستند».

بورل در خصوص آمادگی کشورهای اروپایی عضو برجام برای عمل به تعهداتشان ذیل این توافق هسته‌ای گفت: «برجام بر اساس پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای در قبال لغو تحریم‌ها است. کشورهای اتحادیه اروپا همچنان به تعهداتشان در قبال برجام پایبند خواهند بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از سیاست‌ «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استفاده از «دیپلماسی حداکثری» در قبال ایران تأکید کرد و گفت: «ضروری است که در چارچوب کمیسیون مشترک برجام از «فشار حداکثری» به سمت «دیپلماسی حداکثری» حرکت کنیم تا بتوانیم یک انگیزه مثبت ایجاد کرده و بار دیگر اجرای کامل توافق توسط طرف‌ها از جمله ایران را تضمین کنیم».

بورل با اشاره به این موارد تأکید کرد: «هدف نهایی همچنان بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای (برجام) است».

پیش از این نیز، «پیتر ستانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار رفع تحریم‌های آمریکا بعنوان مشوقی برای بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی شده بود.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند و به امید آنکه ایران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند، سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *