rezaei.majles.1

خانه دار شدن دهکهای پائین جامعه

تصویر روز: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: درطرح جهش تولید مسکن جامعه هدف ما که دهک‌های پایین هستند، اعم از کارگران، کارمندان و کسانی که در شرایط عادی نمی‌توانند صاحب خانه شوند، صاحب خانه می شوند.

به گزارش تصویر روز محمدرضا رضایی کوچی با حضور در استودیو خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما افزود: به علت نبود تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن، شاهد گرانی غیر قابل قبولی در بخش مسکن هستیم.

وی ادامه داد: با این شرایط اقشار متوسط رو به پایین جامعه امکان صاحب خانه شدن ندارند و حتماً باید به سمت تولید مسکن پیش برویم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: براساس محاسبات در حال حاضر حداقل ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود داریم.

وی ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن دولت، مقرر شد در ۲ سال، سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد، اما باوجود آغاز این طرح ,، ولی این عدد با نیاز کشور فاصله بسیار زیادی دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم از ابتدای شروع بکار خود به فکر تولید مسکن بود گفت: نتیجه جلسات در مجلس منجر به طرح جهش تولید مسکن شد.

وی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن دارای ویژگی‌های خاص است افزود: در این طرح مقرر شد تا صندوقی تشکیل شود و تمام منابعی که قرار است در بخش مسکن صرف شود در آن صندوق تجمیع شود مثلا تسهیلاتی که در گذشته برای مسکن مهر با سود ۴ درصد پرداخت شده بود که از ۵۰ هزار میلیارد تومان پرداختی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تاکنون توسط مردم برگردانده شده است و این تسهیلات دوباره باید در بخش مسکن هزینه شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مالیات زمین‌های بایع، خانه‌های لوکس، خانه‌های خالی و تسهیلاتی که بانک‌ها برای مسکن پرداخت می‌کنند؛ همه این منابع در این صندوق تجمیع می‌شود و با نظارت وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن هزینه خواهد شد.

رضایی کوچی درباره موضوع تامین زمین در این طرح نیز گفت: امروز حدود ۵۵ درصد قیمت واحد مسکونی را قیمت زمین تشکیل می‌دهد و براساس توافقات، مقرر شد تمام زمین‌هایی که در حریم شهر‌ها هستند و تا امروز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده است تحویل وزارت راه و شهرسازی شود تا برای ساخت مسکن از ان استفاده شود، اما زمین‌هایی که باغ و کشاورزی هستند در این طرح استثناء هستند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه این زمین‌ها به روش اجاره ۹۹ ساله هستند افزود: ر این طرح اگر فردی قرار است که یک آپارتمان داشته باشد اجاره زمین آن را در ۹۹ سال پرداخت می‌کند و نحوه محاسبات آن هم براساس ۲۰ درصد قیمت منطقه بندی که توسط اداره دارایی مشخص می‌شود اجاره یک ساله زمین خواهد بود.

وی افزود: براساس محاسبات در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزارنفر جمعیت حدود ۵۰ هزار تومان باید پرداخت شود و تقریباً این زمین ارزان است و قیمت تمام شده مسکن را پایین می‌آورد.

 رضایی کوچی درباره نحوه تامین مالی توسط بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها سالانه حدود هزار هزار میلیاردتومان تسهیلات پرداخت می‌کنند و تا قبل از این طرح حداکثر ۷ درصد کل تسهیلات در بخش مسکن بوده است و براساس این مصوبه مجلس حداقل ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها باید برای ساخت مسکن تعلق بگیرد یعنی مجلس بار مالی جدید برای بانک‌ها تعریف نمی‌کند و همان تسهیلاتی که بانک‌ها در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کردند مقرر شد تا ۲۰ درصد ان به سمت مسکن سوق داده شود.

وی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن که دولت در آن موفق نبوده است به علت این است که تسهیلاتی که به مردم پرداخت می‌شود با سود ۱۸ درصد است که بسیاری از مردم امکان بازپرداخت این وام را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *