namaki.3

مسافران عراقی کرونای انگلیسی را به خوزستان آوردند

تصویر روز : نمکی گفت: ویروس کرونای انگلیسی سرکش‌تر و مهاجم‌تر است و مسافران عراقی کرونای انگلیسی را به خوزستان آوردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کل کشور در چرخش است و هفته گذشته گزارش‌هایی از ابتلا و مرگ و میر به علت ابتلا به این ویروس در استان قزوین و البرز داشتیم. روز دوشنبه در استان قزوین و ستاد استانی حاضر شدیم. استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و البرز به دلیل مراودات بین این استان حاضر بودند و تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

وی ادامه داد:امروز می توان به جرات بگویم که با کمک و پشتکار شبانه روزی همکارانم در دو دانشگاه، و همچنین در استانداری های این دو استان و… ما وضعیت را در این دو استان خوشبختانه ثابت می‌بینیم و امیدوارم شیوع و گسترش بیشتری نداشته باشند.

گرفتاری خوزستان با ویروس جهش یافته کرونا
نمکی اظهار کرد: گرفتاری در استان خوزستان با ویروس جهش یافته کرونا، خواب و خوراک را از همکاران ما گرفته است. این ویروس در شادگان به عنوان اولین کانون و بعد در رامهرز، اهواز، آبادان، قسمت‌های جنوب و به خصوص غرب استان خوزستان به شدت گرفتاری ایجاد شده است.

وزیر بهداشت گفت: ویروس جهش یافته به مراتب سرکش‌تر و مهاجم‌تر از ویروس قبلی است و علی رغم حرفی که از روز اول انگلیسی‌ها می‌زدند، این ویروس هم ابتلای بالاتر و هم بیماری زایی و مرگ و میر بیشتری به نسبت ویروس ووهان به دنیا تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: دیروز استاندار جدید خوزستان نیز جلسه شورای تامین استان را با حضور معاونان وزارت بهداشت برگزار کرد. امروز هم در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌های خوبی اتخاذ و اختیاراتی به استاندار و فرمانده ستاد کرونا داده شد، متاسفانه کانون اصلی گرفتاری ما در خوزستان مسافرانی بودند که از کشور عراق می آمدند و ما مرزها را برستیم و عبور و مروری نخواهیم داشت و از وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستیم و مرزهای کشور به عراق از استان‌های غربی مثل کرمانشاه و ایلام هم به سرعت بسته شود و ترددی نداشته باشیم وتصمیم گرفتیم که پروازها به استان خوزستان هم مدیریت شود.

وزیر بهداشت افزود: همکاران ما در بیماریابی به شدت کار می‌کنند و قرار شد، مسیر رفت و برگشت به قسمت‌های شمال و شرقی استان خوزستان که گزارشی از آلودگی ویروس جهش یافته در آنجا نداشته ایم، به سایر بخش‌ها قطع شود.

نمکی گفت: استان‌هایی مثل هرمزگان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و اصفهان که معمولا بعد از خیزهای استان خوزستان، به شدت گرفتار می‌شوند ،باید به شدت مراقب باشند.

در تله ویروس سرکش‌تری افتادیم
وی بیان کرد: مردم عزیز ما باید به شدت مراقب باشند و متاسفانه آنچه پیش بینی می‌کردیم، محقق شد و در تله ویروس سرکش‌تری افتادیم، اما نباید این موضوع وحشت ایجاد کند، زیرا تنها راه مقابله با ویروس سرکش، فاصله گذاری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

نمکی افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بسیاری از شهرهای خوزستان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده بود. قبلا بارها اعلام کرده بودم که بین میزان دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ارتباط مستقیم وجود دارد و اگر مردم فاصله گذاری را رعایت کنند، ما دچار هراس و وحشت از شیوع ویروس جهش یافته نمی‌شویم.

آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا در ایران
وزیر بهداشت گفت: پروژه‌های تولید واکسن کرونا در داخل به خوبی پیش می‌رود و تلاش می‌کنیم اثربخشی واکسن‌های تولیدی را روی ویروس جهش یافته هم ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» را برای ۱۰۰ هزار مورد دیگر نیز در گروه آسیب پذیر را در بهداشت و درمان آغاز کردیم. ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین نیز از هفته دیگر وارد می‌شود. همچنین واکسن‌هایی مثل آسترازنکا که در سبد کواکس بود، تا آخر ماه میلادی وارد کشور می‌شود همچنین واکسن‌های دیگری از هند و کره جنوبی هم در دستور کار واردات قرار دارد. امیدواریم واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر تا پایان اسفند انجام شود.

نمکی اظهار کرد: واکسنی هم که با انتقال دانش فنی از کوبا در حال تامین است. مزیتی نسبت به سایر واکسن ها دارد و افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند با تزریق یک دوز از واکسن کوبایی می‌توانند به صورت یادآور ایمن شوند، در واقع با یک دوز واکسن ایمنی آنها را تحریک می کنیم تا در برابر ویروس مقاوم شوند.

درخواست وزیر بهداشت از مردم
وزیر بهداشت بیان کرد: از مردم عزیزمان می‌خواهیم که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و با نظام سلامت همکاری کنند تا به دام ویروس جهش یافته کووید ۱۹ نیفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *