khoskshoei

مراقب خشکشويی های آنلاين باشید

تصویر روز: رئيس اتحاديه خشکشويي و لباسشويي تهران از عدم توجه به فعاليت خشکشويي‌هاي آنلاين در کارگاه‌هاي درجه ۳ که فاقد مجوز شستشو هستند، هشدار داد.
به گزارش تصویر روز به نقل از اتاق اصناف تهران، رئيس اتحاديه خشکشويي و لباسشويي تهران نسبت به رعايت نشدن مسائل بهداشتي در خشکشويي هاي آنلاين هشدار داد و از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدي تقاضاي خشکشوييها نسبت به شب عيدهاي پيش از کرونا و کاهش ۳۰ درصدي نسبت به سال قبل خبر داد.
ابوالفضل رجب زاده از افزايش قيمت ۱۰ تا ۱۵ درصدي نرخ نامه خشکشويي در ابتداي سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: اين در حالي است که اجناس مورد نياز خشکشويي ها بيش از ۳۰۰ درصد و حتي در مواردي بيش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
به گفته وي قيمت پر کلر اتيلن که ماده اصلي لباسشويي است که از طريق واردات تامين ميشود، از حدود سه تا چهار ميليون تومان در اوايل سال، حالا به ۱۱ ميليون تومان، قيمت نايلون از کيلويي ۷ تا ۸۰۰۰ تومان به ۴۵ هزار تومان، هر بسته چوب لباسي از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان رسيده است.
رجب زاده همچنين با بيان اينکه دولت بيسروصدا قيمت انرژي را افزايش داده، تصريح کرد: براي مثال قبضهاي يک ماهه تبديل به ۲۰ روزه شد و مشخص نشد چگونه افزايش قيمت انرژي محاسبه شده است.
وي در ادامه با بيان اينکه برخي از مواد مصرفي به دليل توقف واردات يافت نميشود، اظهار کرد: سادهترين مثال آن کاغذي است که براي درج شماره روي لباس منگنه ميشود. اين کاغذ وارداتي بوده که حالا فقط يک نوع جنس درجه پنج چيني از آن در بازار موجود است.
بنابراين به گفته رئيس اتحاديه خشکشويي و لباسشويي تهران هزينههاي اين صنف به شکل سرسام آوري افزايش و متقاضي آنها کاهش داشته است. هزينههاي جانبي مثل اجاره بها و ارزش افزوده ملک هم وجود دارد. به عبارت ديگر فعاليت صنف خشکشويي به اندازه ارزش ملکي و سرمايهاي که براي اين کار استفاده خوابيده بازدهي ندارد. بنابراين افراد زيادي از اين صنف خارج شدند.
رجب زاده در ادامه از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدي تقاضاي خشکشوييها نسبت به شب عيدهاي پيش از کرونا خبر داد و گفت: شرايط اقتصادي و وضعيت معيشتي مردم نيز باعث شده تا نسبت به زمان مشابه سال گذشته هم تقاضاي خشکشويي حدود ۳۰ درصد کاهش يابد. چرا که وضعيت اقتصادي انقدر براي مردم سخت شده که ترجيح ميدهند از خدمات خشکشويي که نوعي خدمات لوکس حساب ميشود استفاده نکنند. به عبارت ديگر مردم اول شکم خود را سير ميکنند، بعد لباس ميخرند و ترجيحا خودشان شستشو و اتو را انجام ميدهند. به طور کلي وضعيت اقتصادي تاثير زيادي بر فعاليت خشکشوييها دارد.
وي همچنين با بيان اينکه ۴ درجه خشکويي در صنوف اين بخش انجام ميشود، تاکيد کرد که هر واحد صنفي مکلف است نرخنامه اتحاديه را با هولوگرام و مهر برجسته اتحاديه در ديد مردم قرار دهد. در غير اين صورت اگر نرخنامه کپي يا عکس باشد مورد تاييد اتحاديه نيست و شهروندان مي توانند از اين واحد شکايت کنند.
رئيس اتحاديه خشکشويي و لباسشويي تهران در پايان هشدار داد که مردم به خشکشوييهاي آنلاين اعتماد نکنند چرا که بررسي اتحاديه نشان مي دهد شستشو در اين نوع خشکشوييها در مکانهاي آلوده، کثيف و بدون رعايت مسائل بهداشتي انجام ميشود و حتي چند پتو در ماشينهاي بزرگ همزمان شسته ميشود. اتحاديه نسبت به اين واحدها هيچ اشراف و تعهدي ندارد، چرا که هيچ کدوم از اين واحدها زير مجموعه اتحاديه نيستند، مگر اين که از اتحاديه صنف خشکشويي و لباسشويي جواز داشته باشند.
وي افزود: اتحاديه خشکشويي جواز خشکشويي ارائه ميدهد، اما واحدهاي آنلاين با اين نماد يا جوازاتحاديه کسب و کارهاي اينترنتي فعاليت ميکنند. اکثر اين واحدها فقط يک ماشين، کامپيوتر و ادمين دارند که لباس را از مردم دريافت ميکنند و در بدترين واحدهاي زيرزميني و درجه سه شستشو ميدهند، اما پول شستشوي درجه يک از متقاضي دريافت ميکنند. البته واحدهاي خشکشويي که جواز اتحاديه دارند، اما در کنار کار خود فعاليت آنلاين هم انجام ميدهند مورد تاييد اتحاديه هستند و اگر تخلفي انجام دهند رسيدگي ميشود. اما اتحاديه حداقل روزي چهار تا پنج شکايت از واحدهاي آنلاين دارد که نميتواند به آنها رسيدگي کند، چرا که به آنها دسترسي ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *