jahromi.4

اعتماد مردم به تبلیغات فضای مجازی کم شده است

تصویر روز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کسب وکارها برای معرفی فعالیت خود از هوش مصنوعی کمک بگیرند، چرا که اکنون به دلایل مختلف اعتماد مردم به تبلیغات فضای مجازی کم شده است.

«محمدجواد آذری جهرمی» در اتاق گفت و گوی کسب وکارهای نوپا در فضای مجازی (کلاب هاوس) درباره پرسونا مشتری (تصویر شفاف از مخاطب) و این که چطور طراحی می‌شود با فعالان این حوزه به گفت و گو پرداخت.

وی درباره پرسونای مشتری پیشنهاداتی به فعالان این حوزه داد و گفت: یکی از امکاناتی که می‌توان در این عرصه از آن استفاده کرد، digital shadow (سایه‌های دیجیتالی) است. اگر کسب و کاری بخواهد در استان فارس برنج بفروشد، قطعا مشتریان برنج «کامفیروز» بیشتر از طارم هاشمی است، درست برعکس تهران که تمایل به مصرف برنج هاشمی بیشتر است. کسب وکارها باید بدانند که دیجیتال شدوهای خود را چطور جمع‌آوری و برای بازیابی مشتری از آن استفاده کنند. این کار بهترین نتیجه را برای آن‌ها به همراه دارد.

وزیر ارتباطات افزود: تحول دیجیتال عصر ساخت نهادها است. در زمان توسعه صنعت و فرآیند انقلاب صنعتی چهارم، تحول دیجیتال فراتر از بحث پروژه‌ها بحث نهادسازی و فرآیندها است. یکی از آن مسائل مهم این است که فعالان حوزه کسب و کارها به دنبال نهادسازی بروند. برخی از دیتاهایی که برای پرسونای مشتری نیاز است از سوی حاکمیت عرضه می‌شود مانند «داده باز» که سازمان فناوری اطلاعات نیز پلتفرمی را روی وب‌سایت خود توسعه داده تا برخی از داده ها را آزادسازی کند.

به گزارش ایرنا وی افزود: یکی از مهم ترین ماموریت‌هایی که به مرکز هوش مصنوعی ۱۷۶ پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ابر رایانه سیمرغ دانشگاه پلی تکنیک سپرده شده، دیتا مارت (بازار داده Data Mart) است. ما به عنوان دولت پول می‌دهیم که این دیتامارت‌ها جمع آوری شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

جهرمی تصریح کرد: در حال مذاکره با اپراتوها هستیم تا دیتاهای‌ خود را به کسب و کارها ارائه بدهند. البته این کار با رعایت کامل حریم خصوصی مشترکان انجام خواهد شد. مثلا می‌توان رفتار ترافیکی شهروندان را از روی داده‌ها در آورد و آن را در اختیار شهرداری گذاشت تا آن‌ها بتوانند گلوگاه‌های ترافیکی را شناسایی و مدل ترافیکی خود را اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: یکی از کارهایی که می‌توان در این حوزه انجام داد نهادسازی و تشکیل مجموعه‌هایی است که دیتا را تهیه و به کسب‌وکارها بفروشند. بازار خرید دیتا در ایران به صورت جدی وجود ندارد و به همین دلیل کسب‌وکاری در این زمینه شکل نگرفته است. کسی که می‌تواند این بازار را شکل بدهد، فعالان حوزه کسب‌وکارهای نوپا هستند.

وزیر ارتباطات گفت: این دیتاها فقط در اختیار شبکه‌های اجتماعی نیست اما این حوزه مقدار زیادی به فعالیت اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) در شبکه اجتماعی وابسته شده است. فعالیت اینفلوئنسرها یک ابزار است نه تمام موضوع و باعث شده که اصل ماموریت به طور کلی فراموش شود. وی در ادامه آماری در خصوص تبلیغات پیامکی داد و گفت: میزان عکس العمل پیامک انبوه (BULK SMS) در کشور یک درصد است، یعنی زمانی که کسب وکاری یک میلیون پیامک می‌زند، یک درصد عکس‌العمل دریافت می‌کند. این در حالی است که اگر فقط یک آنالیز مکانی انجام شود برگشت آن ۲۵ درصد می‌شود. بنابراین بحث هوش مصنوعی در پرسونای مشتری حرف اول را در دنیا می‌زند و لازمه استفاده کسب وکارها از آن استفاده از دیجیتال شدو است که در کشور وجود دارد.

او ادامه داد: حرکتی که باید شکل بگیرد بنگاهی است که دیتاها را جمع و به بخش بازاریابی و خدمات کسب‌وکارها ارائه کند تا از آن استفاده کنند. شبکه‌های اجتماعی هم مزیت زیادی در حوزه بازاریابی ندارند. چرا که کسب و کارها فقط نیاز به دیده شدن ندارند، بحث اعتماد هم هست.

این که یک مطلب یا محصولی را یک اینفلوئنسر در صفحه اجتماعی‌اش بگذارد، تا یک حدی بازخورد خوب دارد اما فیدبک آن عالی نیست اگر همان تبدیل به جایی شود که تمام مردم نظرات خودشان را بدهند و آن را نقد کنند، قطعا به دلیل اعتمادی که شکل می‌گیرد روی افکار مردم تاثیر بیشتری دارد.

او تشریح کرد: با توجه به طبیعت فضای مجازی و کلاهبرداریی که گاهی شاهد آن هستیم، اعتماد مردم به تبلیغات فضای مجازی کم شده و راه‌حل مناسب برای ترغیب مردم، استفاده از هوش مصنوعی است. ما ظرفیت هوش مصنوعی زیادی در کشور داریم اما تقاضایی در مقابل آن وجود ندارد و این امکان اقتصادی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *