خواص انجیر برای سلامتی بدن

مطالعات اخیر درباره‌ی خواص انجیر نشان داده‌اند که انجیر در درمان بسیاری از مشکلات پزشکی، از دیابت گرفته تا اگزما، مفید است.

۱. آنتی‌اکسیدان قوی

یکی از خواص انجیر برای سلامتی، دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. ازآنجاکه اکسیداسیون تقریبا بر تمام دستگاه‌های بدن تأثیر می‌گذارد، آسیب ناشی از آن با بسیاری از بیماری‌ها، پیری و سرطان مرتبط دانسته شده است. انواع انجیر به‌عنوان یکی از خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان به پیشگیری از بروز این مشکلات کمک می‌کند.

خواص انجیر برای سلامتی بدن

برخی از انواع انجیرها نسبت به بقیه، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارند اما اکثر آنها غنی از پلی فنول هستند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. این تقویت‌کننده‌های طبیعی سلامت در میوه، برگ‌ها، پالپ و پوست انجیر وجود دارند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند انجیرهایی که به روش‌های صحیح خشک کردن میوه ها خشک شده‌اند، ترکیبات فنولی بیشتری دارند و میزان فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی آنها نسبت به انجیر تازه یا نیمه‌خشک‌ بیشتر است.

احتمالا به همین دلیل است که انواع انجیر همیشه مورد توجه بوده‌ است؛ انجیر خشک به‌راحتی نگهداری می‌شود و برای مواقعی که به میوه‌های تازه دسترسی نداریم مثلا هنگام سفرهای طولانی، بسیار مناسب است.

۲. خواص ضدسرطانی

انجیرها در طب سنتی شهرت زیادی دارند و به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از مشکلات سلامتی ازجمله سرطان‌ها به‌کار می‌روند. برای مثال نتایج مطالعه‌ای که در دانشگاه داروسازی چین انجام شد، نشان می‌دهد که برخی از عناصر موجود در انجیر برای انواع مختلف سلول‌های سرطانی انسان سمی است.

اگرچه به تحقیقات بیشتری در این‌باره نیاز است اما با وجود یافته‌هایی که تاکنون به‌دست آمده، نظریه‌هایی وجود دارد که محققان را به کشف اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی مبارزه‌ی ترکیبات بیواکتیو انجیر با بیماری‌های مختلف تشویق می‌کند.

3.اثرات ضدباکتری و ضدقارچی

یکی دیگر از خواص انجیر این است که به‌عنوان یک عامل ضدباکتری و ضدقارچی طبیعی عمل می‌کند. یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات دارویی و گیاهی دانشگاه ملی مالزی انجام شد، به نتایج دو مطالعه‌ای که توانایی عصاره‌ی انجیر را در مبارزه با یک رشته از باکتری‌های دهان و همچنین قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف نشان می‌دهد، اشاره کرد.

همچنین مطالعات انجام‌‌شده روی ماهی کپور علف‌خوار، تأثیر انجیر را در تحریک پاسخ سیستم ایمنی نشان می‌دهد و درنتیجه انجیر را به‌عنوان تقویت کننده فوق‌العاده‌ی سیستم ایمنی بدن معرفی می‌کند. به همین دلیل است که انجیر در درمان بیماری‌های رایج ناشی از باکتری‌ها و سایر مهاجم‌ها مؤثر عمل می‌کند.

4. انجیر و دیابت

دیابت - خواص انجیر

تنها میوه‌ی انجیر نیستند که برای سلامتی مفید است. شواهد نشان می‌دهند که برگ‌ انجیر نیز به کنترل علائم دیابت کمک می‌کند.

مطالعه‌ای درباره‌ی خواص انجیر که در سال ۲۰۱۶ روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که فیکوسین – عصاره‌ی برگ‌ درخت انجیر – حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و دارای خواص ضددیابتی است. همچنین مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۰۳ نشان داد که عصاره‌ی انجیر با متعادل کردن میزان ویتامین E و اسیدهای چرب خون در درمان دیابت نقش دارد.

درباره‌ی اینکه آیا انجیرمی‌تواند ضمیمه‌ی مناسبی برای برنامه‌ی کلی کنترل دیابت شما باشد یا خیر، با پزشک‌تان صحبت کنید. به یاد داشته باشید که مصرف انجیر به هیچ‌وجه جایگزین مصرف غذاهای سالم، داروهای مربوط به کاهش قند خون و غیره نیست.

5.تقویت استخوان‌ها

انجیرها غنی از کلسیم هستند. کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای تقویت استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. فسفر سرشار موجود در انجیر نیز به ساخت استخوان کمک می‌کند و درصورت بروز آسیب یا تخریب استخوان‌ها باعث رشد مجدد آنها می‌شود.

عوارض جانبی و مضرات انجیر

تداخلات دارویی و آلرژی به انجیر چندان متداول نیست، بنابراین بیشتر افراد می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی تعداد متعادلی از آنها را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. با این‌حال، چند عارضه‌ی جانبی احتمالی وجود دارد که خوب است از آنها آگاه باشید.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد افرادی که به شیره‌ی خام کائوچو یا گرده‌ی درخت غان (توس) آلرژی دارند، ممکن است به انجیر نیز حساسیت داشته باشند. انجیرها جزو خانواده‌ی توت‌ها (موراسه) هستند.

اگر به سایر میوه‌های خانواده‌ی توت‌ مانند جک‌فروت، توت آمریکایی (پرتقال اوسیج) و سیب شکری آلرژی دارید، ممکن است به انجیر نیز حساسیت داشته باشید.

ویتامین K، یک غلیظ‌‌کننده‌ی خون طبیعی است. انجیر خشک‌ و تازه سرشار از ویتامین K است. اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) مصرف می‌کنید، مهم است که میزان مصرف روزانه‌ی ویتامین K را ثابت نگه دارید.

طوری برنامه ریزی کنید که وقتی انجیر می‌خورید، بیش از مقدار معمول روزانه‌تان ویتامین K مصرف نکنید.

همان‌طور که گفتیم انجیر ملین است و این خاصیتش به درمان یبوست کمک می‌کند. مصرف بیش‌ازحد انجیر ممکن است باعث شل شدن مدفوع یا اسهال شود. اگر پس از خوردن انجیر به اسهال دچار می‌شوید، میزان مصرف‌تان را کاهش بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *