تصویر روز ـ گروه خودروسازی سایپا امروز برای اولین بار در کشور، برنامهای اختصاصی برای تست رانندگی توسط بانوان فعال در رسانههای تخصصی خودرو ترتیب داده است. این رویداد با هدف درک عمیقتر و همهجانبه نیازهای مشتریان، بهویژه نیمی از جامعه که نقش مهمی در تصمیمگیری خرید خودرو دارند، برگزار میشود.
سایپا با برگزاری این رویداد، نهتنها به دنبال دریافت بازخوردهای حرفهای درباره عملکرد و طراحی خودرو است، بلکه میخواهد با تمرکز بر دیدگاههای متنوع، محصولاتی تولید کند که پاسخگوی نیازهای واقعی، از ایمنی و مصرف سوخت تا کاربری روزمره در شهر و سفرهای خانوادگی باشد.
در این برنامه، خبرنگاران فرصت دارند، نظرات خود را درباره ویژگیهای مورد انتظار مشتریان، مانند راحتی، فناوریهای ایمنی و طراحی کاربردی، با مدیران و کارشناسان سایپا در میان بگذارند.
این مراسم بخشی از رویکرد گروه سایپا برای تعامل نزدیکتر با همه گروههای مشتریان و بهبود مستمر محصولات بر اساس بازخوردهاست.
این تست رانندگی برای کراساوور جدید سیتروئن C3-XR برگزار میشود که با پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ (۱۱۶ اسببخار، ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور)، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و امکاناتی مانند نمایشگر ۹ اینچی، کیسههای هوای جلو و جانبی، سیستمهای ABS، EBD، ESP و فضای بار ۴۲۰ لیتری، در کارخانه سایپا-سیتروئن کاشان تولید میشود.
تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش یک میلیون و ۱۵ هزار تومانی ۷۹ میلیون و ۵ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۶۳ هزار تومانی به قیمت ۷ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۵ امروز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۷۹ میلیون و ۵ هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۷۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان |
| نیم سکه | ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۷ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۹ میلیون و ۵۳۱ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۳۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۳۸۸.۶۴ |
تصویر روز ـ مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت خودروسازی سایپا با حضور علی شیدایی، قائممقام مالی و اقتصادی مدیرعامل سایپا بهعنوان رئیس مجمع، محمدهاشم سمتی، معاون حقوقی گروه سایپا بهعنوان دبیر مجمع، نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و صندوق بازنشستگی فولاد بهعنوان ناظران اول و دوم، همچنین مدیرعامل و اعضای هیأتمدیره شرکت، حسابرس قانونی و نماینده سازمان بورس برگزار شد. در این نشست، صورتهای مالی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۴۰۳ به تصویب مجمع و سهامداران رسید.
این جلسه با دستور کار استماع گزارش هیأتمدیره، حسابرس و بازرس قانونی، بررسی و تصویب صورتهای مالی سال ۱۴۰۳، انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی برای سال ۱۴۰۴ برگزار شد.
پس از ارائه گزارش هیأتمدیره درباره عملکرد شرکت و توضیحات مدیرعامل گروه، صورتهای مالی سایپا به تصویب رسید. همچنین سازمان حسابرسی بهعنوان حسابرس و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات بهعنوان روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیهای شرکت در سال ۱۴۰۴ تعیین شدند. اعضای حقوقی جدید هیأتمدیره نیز با رأی اکثریت سهامداران انتخاب شدند.
در جریان این نشست، سهامداران پرسشهای خود را مطرح کردند و مدیرعامل و اعضای هیأتمدیره پاسخ مناسب ارایه کردند.
تصویر روز ـ مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، با حضور ۷۹.۱ درصد سهامداران، سرپرست و اعضای هیئت مدیره، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی،حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برگزار شد.
در ابتدای مجمع، محمدرضا فرهادیپور سرپرست و مهدی کشاورز بهادری معاون مالی و اقتصادی شرکت، گزارشی از فعالیت هیئتمدیره را درباره عملکرد فنی و مالی بیمه ملت، در سال مالی منتهی به 30 اسفند 1403 به سهامداران ارائه کردند.
در این مجمع، پس از استماع گزارش هیئتمدیره، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت و بحث و بررسی پیرامون دستور جلسه، صورتهای مالی شرکت که شامل صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان، صورت جریانهای نقدی، یادداشتهای همراه و گزارش عملکرد هیئتمدیره برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 1403 بود، به تصویب اکثریت سهامداران رسید.
تصویر روز ـ در روزهای حساس جنگ 12 روزه بین ایران و اسرائیل،، بانک مرکزی با صدور بخشنامهای فوری و سراسری به شبکه بانکی کشور، خواستار تشدید نظارتها بر خدمات بانکی و مقابله با هرگونه فعالیت مشکوک در حوزه مالی شد.
در این دستورالعمل که در شرایط حساس امنیتی و اقتصادی کشور صادر شده، پایان حسابهای اجارهای، محدودسازی تراکنشهای پرریسک و کنترل دقیق هویت اتباع خارجی در دستور کار بانکها قرار گرفته است.
هدف اصلی این اقدام، جلوگیری از سوءاستفاده از نظام بانکی برای پولشویی، تأمین مالی تروریسم و اخلال در بازارهای پولی و ارزی عنوان شده است.
دستور اضطراری بانک مرکزی در روزهای جنگ با اسرائیل: مسدودسازی حسابهای مشکوک و کنترل تراکنشها
فرشاد محمدپور، معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با صدور بخشنامهای به شبکه بانکی کشور، بر لزوم تداوم ارائه خدمات بانکی به عموم مردم با رعایت کامل الزامات قانونی، بهویژه قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، تأکید کرد.
در این بخشنامه که به استناد وظایف قانونی بانک مرکزی مندرج در ماده (4) قانون مصوب 1402 صادر شده، آمده است: خدمات بانکی باید بدون وقفه و مطابق مقررات به مردم ارائه شود، اما با اعمال نظارت و کنترلهای سختگیرانه بهمنظور کاهش تهدیدهای امنیتی و اقتصادی.
محورهای اصلی بخشنامه بانک مرکزی:
الزام شناسایی دقیق مشتریان
مؤسسات اعتباری موظفاند پیش از ارائه هرگونه خدمات بانکی از جمله صدور چک، کارت، حواله، و نقل و انتقال وجوه، هویت مراجعان و مالکان واقعی را با اتکا به منابع معتبر احراز کنند. در صورت عدم امکان شناسایی، ارائه خدمات ممنوع خواهد بود.
سیاستهای سختگیرانه درباره اتباع خارجی
خدمات کامل بانکی فقط به اتباع خارجی دارای دفترچه اقامت ویژه یا گذرنامه معتبر همراه با پروانه اقامت تعلق میگیرد. برای سایر اتباع دارای مدارک موقت، خدمات صرفاً محدود به افتتاح حساب و کارت پرداخت واحد با رعایت سقفهای تعیینشده است. ارائه خدمات به خارجیان فاقد اقامت معتبر یا با حضور غیرقانونی ممنوع است.
ممنوعیت واگذاری حساب و کارت بانکی به غیر
استفاده دیگران از حساب بانکی، کارت پرداخت، اینترنتبانک و سایر ابزارهای بانکی فرد ممنوع بوده و مؤسسات موظفاند درباره تبعات قانونی آن به مشتریان هشدار دهند. در صورت واگذاری، خدمات باید قطع و اطلاعات به مرکز اطلاعات مالی ارسال شود.
کنترل شدید بر وجوه نقد و کارتهای هدیه
شعب بانکی موظف به مدیریت دقیق وجوه نقد و تشویق مشتریان به استفاده از روشهای غیرنقدی هستند. فروش کارت هدیه به مشتری فاقد حساب یا بیش از سقف روزانه 150 میلیون ریال (هر کارت تا سقف 50 میلیون ریال) ممنوع است. مشاهده فروش این کارتها خارج از درگاههای رسمی بانک منجر به برخورد قانونی خواهد شد.
صدور کارتهای بانکی تنها پس از احراز هویت
صدور هر نوع کارت بانکی (غیر از کارت هدیه) پیش از شناسایی کامل مشتری و معرفی حساب ممنوع است. استفاده از روشهایی که زنجیره معاملات نهایی را مخدوش کند، تخلف محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد.
محدودیت دسترسی به API بانکی
دسترسی به رابطهای برنامهنویسی (API) صرفاً برای مشتریان حقوقی دارای مجوز از بانک مرکزی مجاز است. واگذاری این دسترسی به افراد حقیقی یا اشخاص حقوقی فاقد مجوز مشمول جریمههای قانونی میشود.
شناسایی تعاملات پرریسک و محدودسازی خدمات آنها
بانکها باید مواردی چون استفاده 10 نفر از یک شماره تلفن همراه یا اعطای وکالت بانکی توسط 10 نفر به یک فرد را بهعنوان تعاملات پرریسک شناسایی و ابزارهای غیرحضوری این مشتریان را مسدود کنند. بازگشایی خدمات تنها با حضور حضوری و ارائه اسناد معتبر امکانپذیر خواهد بود.
افزایش دقت در شناسایی معاملات مشکوک
شعب موظفاند تراکنشهای مشکوک مانند نقل و انتقال وجوه عمده، فروش کارت هدیه، یا برداشتهای مشکوک در استانهای غیر از محل افتتاح حساب را فوراً و محرمانه به مرکز اطلاعات مالی گزارش کنند.
هشدار به مدیران بانکی
در پایان این بخشنامه، معاون بانک مرکزی هشدار داده که عدم رعایت مفاد این بخشنامه میتواند منجر به اقدامات انضباطی از جمله سلب صلاحیت حرفهای مدیران و ارجاع به هیئت انتظامی بانکها شود. همچنین بر ضرورت همکاری کامل واحدهای فناوری اطلاعات، مبارزه با پولشویی و سایر بخشهای مرتبط بانکها برای اجرای دقیق و بهموقع مفاد این بخشنامه تأکید شده است.
این بخشنامه با هدف حفظ امنیت اقتصادی، کاهش تهدیدهای احتمالی ناشی از شرایط خاص کشور و صیانت از نظام بانکی صادر شده و تمامی مؤسسات اعتباری موظفاند آن را به سرعت و با دقت اجرایی کنند.
منبع: تسنیم
تصویر روز ـ به نقل از تسنیم، سیدعباس عراقچی نوشت:
** غزه همچنان نماد مقاومت و مظلومیت است و این حقیقت را یک بار دیگر با پایمردی حیرتانگیز و خستگی ناپذیر مردان و زنان و کودکانش در کوران جنایات 22 ماه اخیرِ رژیم تروریستی اسرائیل به اثبات رسانیده است.
** صهیونیستهای جنایتکار در طول این مدت از هیچ ابزاری، حتی ابزار بیشرمانه تحمیل تشنگی و گرسنگی اجباری علیه مردم بیدفاع غزه چشمپوشی نکردند؛ اما همچون همیشه نتوانستند اراده پولادین آنها را بشکنند.
** حمله به صفوف گرسنگانی که در انتظار دریافت تکهای نان، جرعهای آب و کمکهای بشردوستانه هستند، مصداق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.
** جامعه جهانی و مدعیان حقوقبشر در غرب، باید پاسخگوی ریخته شدن خون 1000 انسان بیگناه در تلههای مرگ آمریکا و رژیم اسرائیل در مراکز توزیع کمکها و بیش از 600 انسان نیازمند و قربانی محاصره ظالمانه تحمیلی 140 روزه در نتیجه کمبود دارو، غذا و آب در غزه باشند.
** تاریخ و وجدانهای بیدار انسانی به درستی این بیعملی را قضاوت خواهد کرد.
تصویر روز ـ عیسی بزرگزاده از پیشرفت چشمگیر پروژههای آبرسانی به تهران خبر داد و گفت: با بهرهبرداری از دو پروژه مهم تا پایان تابستان، سهم آب سطحی تهران افزایش مییابد.
تهران در آستانه جهش در تأمین آب سطحی
به گفته بزرگزاده، پیشرفت پروژههای انتقال آب به تهران به بیش از ۶۰ درصد رسیده است و نسبت به گذشته دو برابر سرعت گرفته است.
وی افزود: پیشبینی ما این است که تا پایان شهریورماه، این پروژهها وارد مدار بهرهبرداری میشوند و به کمک تأمین آب تهران خواهند آمد.
وی در تشریح جزئیات این طرحها گفت: این پروژهها در دو فاز طراحی شدهاند که فاز اول آن با ظرفیت دو و نیم مترمکعب در ثانیه تا تصفیهخانه کرج پیش خواهد رفت.
انتقال بار تأمین آب کرج از سد کرج به طالقان
سخنگوی صنعت آب تأکید کرد: با اجرای این طرح، ما دیگر از سد کرج برای تأمین آب شهر کرج استفاده نخواهیم کرد و کرج از این پس از سد طالقان آب دریافت میکند؛ در نتیجه، آبی که پیشتر از سد کرج به کرج میرسید، میتواند به تهران اختصاص یابد و به تأمین نیاز پایتخت کمک کند.
سهم آب سطحی تهران بالا میرود
بزرگزاده افزود: سهم آب سطحی در تهران افزایش یافته و دلیل آن دو پروژه بزرگی است که هر کدام حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب را وارد شبکه میکنند.
پروژه سدلار؛ در دست اجرا با برنامه زمانبندی سال ۱۴۰۶
وی درباره پروژه دیگر در حوزه سد لار گفت: پروژه سد لار در واقع یک تونل است و امکان اجرای خطی آن را نداریم. زمانبندی آن برای سال ۱۴۰۶ پیشبینی شده و اکنون در حال اجراست.
کیفیت آب تهران؛ خط قرمز وزارت نیرو
بزرگزاده در پاسخ به سؤالی درباره کیفیت آب در سالهای خشک گفت: ما در دورههای خشک ممکن است به لحاظ کیفیت آب دچار چالش شویم، اما این بحران به معنای آب ناسالم نیست.
وی تأکید کرد: کیفیت آب شرب، خط قرمز ماست. همان آبی که مردم تهران مصرف میکنند، ما و خانوادههای ما نیز در سراسر کشور استفاده میکنیم.
آزمایشگاهها در سراسر کشور در حال پایش
او با اشاره به گستردگی نظارت کیفی بر منابع آب کشور گفت: بیش از ۹۰۰ تا نزدیک به هزار واحد آزمایشگاهی فعال مخصوص پایش کیفیت آب در سراسر کشور داریم و در تهران نیز اکیپهای ثابت و سیار فعال هستند.
بزرگزاده تصریح کرد: کمیت آب را نمیشود همیشه با هزینه جبران کرد. وقتی بارش نباشد یا آبخوان خالی باشد، حتی پول هم راهگشا نیست. اما کیفیت را با سرمایه و کنترل میتوان مدیریت و اصلاح کرد.
وی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه مشکل کیفی، با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند تا در سریعترین زمان ممکن پیگیری شود.
با اشاره به وضعیت پیچیده منابع آبی استان تهران، تأکید کرد: مدیریت مصرف و بازنگری در نظام تعرفهگذاری، شرط لازم برای پایداری آب در پایتخت است.
بزرگزاده با تشریح جزئیات چالشهای تأمین، مصرف، و توزیع آب در استان تهران، بر لزوم تقویت مدیریت مصرف، استفاده از پساب، و بهروزرسانی ساختارهای فرسوده تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه «تهران شهری چندمنبعی است»، گفت: منابع تأمین آب در تهران حدود ۵۰ درصد از منابع زیرزمینی و ۵۰ درصد از منابع سطحی تأمین میشود. به گفته او، تحلیلهای یکسویه و روایتهای آخرالزمانی درباره وضعیت آب، بدون در نظر گرفتن واقعیتها، گمراهکننده است.
سخنگوی صنعت آب افزود: حس مسئولیتپذیری و مدیریت مصرف باید در همه ما تقویت شود، نه اینکه بهواسطه فضای رسانهای این حس را در جامعه بخشکانیم.
کنتور جداگانه؛ ضرورت مغفول در هر واحد مسکونی
سخنگوی صنعت آب با اذعان به اینکه نبود کنتور مجزا برای هر واحد مسکونی، مدیریت مصرف را دشوار کرده، اظهار کرد: این وضعیت نتیجه دههها بیتوجهی است. ما برای این موضوع برنامه داریم ولی رفع کامل آن به دلیل نیاز به منابع مالی، زمانبر است.
وی تأکید کرد: تا وقتی که هر واحد ساختمانی کنتور مستقل نداشته باشد، سنجش دقیق و عادلانه مصرف ممکن نیست. گرچه در مجتمعها میتوان میانگینگیری کرد، ولی این روش، عادلانه نیست.
تعرفههای فعلی بازدارنده نیستند
بزرگزاده با تشریح تعرفههای فعلی گفت: تعرفه آب در تهران بهگونهای نیست که بتواند بازدارنده باشد. بهعنوان نمونه، مصرف تا ۱۲ مترمکعب در ماه معادل ۱۴٬۶۲۵ تومان است و اگر یک و نیم برابر الگو مصرف شود، قبض به حدود ۸۸٬۴۸۱ تومان میرسد.
وی افزود: قانون فعلی اجازه تغییر اساسی در تعرفه را نمیدهد و یکی از نقاط ضعف ما همینجاست. تعرفه باید بازدارنده باشد، مخصوصاً برای کسانی که دو تا سه برابر الگو مصرف میکنند.
برخورد با بد مصرفها و انشعابات غیرمجاز
به گفته بزرگزاده، ۳٬۰۰۰ دستگاه اجرایی پایش شدهاند که از این تعداد، ۱٬۶۳۸ دستگاه، کاهش ۲۵ درصدی مصرف داشتهاند. در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۴، حدود ۴۷٬۵۰۰ مشترک پرمصرف شناسایی و مشمول اقدامات اصلاحی شدهاند.
وی همچنین گفت: حدود ۱٬۷۰۰ انشعاب حساس مانند بیمارستانها شناسایی شده که ۱٬۲۰۰ مورد از آنها به مخازن ذخیره مجهز شدهاند.
فضای سبز تهران؛ چاههایی با کیفیت آب شرب
سخنگوی صنعت آب تأکید کرد: در تهران بیش از ۳٬۰۰۰ فضای سبز و ۷۰۰ حلقه چاه در اختیار شهرداری قرار دارد که ۵۵ حلقه از این چاهها کیفیت آب شرب دارند. متأسفانه این چاهها در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفتهاند، در حالی که طبق قانون هوای پاک باید برای آبیاری فضای سبز از پساب استفاده شود. وزارت نیرو آمادگی کامل دارد که به فوریت پساب را در اختیار فضای سبز قرار دهد.
وی تصریح کرد: این چاهها باید به وزارت نیرو بازگردانده شوند؛ چاههایی با کیفیت شرب نیز باید وارد چرخه تصفیه و توزیع شوند، تا از افت بیلان آب زیرزمینی جلوگیری شود.
به گفته بزرگزاده، ظرفیت چاههای فعال، نیمهفعال و مجاز تهران، حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال است.
وی این عدد را بسیار کلیدی دانست و افزود: صرفنظر از تعداد چاهها، این حجم باید در راستای مدیریت مصرف و جلوگیری از نشست زمین بهدرستی هدایت شود.
فرسودگی شبکه و مشکل فشار آب
سخنگوی صنعت آب با اشاره به پیچیدگی شبکه آبرسانی تهران گفت: طول این شبکه حدود ۲۱ هزار کیلومتر است و برخی لولهها ۵۰ تا ۷۰ سال قدمت دارند. به دلیل اختلاف ارتفاع مناطق مختلف شهر، ناچار به استفاده از فشارشکنهای متعدد هستیم، اما این فشارشکنها هم گاهی به شکل مطلوب عمل نمیکنند.
وی توضیح داد: کاهش فشار آب باعث میشود تا در برخی خانههای طبقه اول یا دوم افت فشار جدی حس شود، اما اگر فشار بالا برود، نشت شبکه به حدود ۸۰ میلیون مترمکعب در سال میرسد.
تقویت سامانه ۱۲۲ برای رسیدگی به مشکلات
سخنگوی صنعت آب از تقویت سامانه ۱۲۲ خبر داد و گفت: در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در این سامانه مشغول پاسخگویی هستند. اگر نیاز باشد، تعداد نیروها را بیشتر میکنیم تا به سرعت مشکلات را شناسایی و پیگیری کنیم.
وی با اشاره به پیشبینی مصرف تا سال ۱۴۰۷ گفت: مصرف استان تهران باید از حدود ۳.۷ میلیارد مترمکعب به ۲.۲ میلیارد مترمکعب کاهش یابد. در این میان، کاهش ۳۰ درصدی برداشت آب زیرزمینی اجتنابناپذیر است.
سخنگوی صنعت آب افزود: سهم کشاورزی از مصرف آب استان حدود ۴۵ درصد است و اگر این سهم اصلاح نشود، رسیدن به تعادل آبی ممکن نخواهد بود.
بزرگزاده بار دیگر بر واقعنگری در مواجهه با بحران آب تأکید کرد و گفت: شبکه آبرسانی تهران بسیار پیچیده است. نقد کردن آسان است، اما حل واقعی این مشکلات نیازمند همکاری فنی، اجتماعی، و حکمرانی است. ما آمادگی کامل برای انجام وظایف خود داریم و انتظار داریم همه دستگاهها و شهروندان نیز نقش خود را ایفا کنند.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: در جنگ ۱۱ روزه اخیر، دشمن تلاش کرد فرماندهان سرافراز ما را یکی پس از دیگری به شهادت برساند. ما غافلگیر شدیم، اما مقام معظم رهبری در کوتاهترین زمان ممکن، جانشینها و فرماندهان جدید را منصوب کردند و ظرف چند ساعت، ضربه سنگینی به دشمن وارد شد.
وی ادامه داد: پس از آن حمله، دشمن تلاش کرد مردم را از نظام جدا کند، اما باز هم دیدیم مردم پشت نظام ایستادند. حتی همان دخترانی که پیشتر معترض بودند و شعار میدادند، امروز علیه دشمنان رجزخوانی میکنند.
رئیس کانون بازنشستگان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نفوذ اشاره کرد و گفت: نفوذ میتواند در سیاست، اقتصاد و اجتماع ما وجود داشته باشد؛ بهویژه در بخشهایی مانند سازمان برنامه و بودجه که میتواند در سرنوشت مردم اثرگذار باشد.
دهقانکیا با اشاره به چهار قانون مهم مرتبط با حقوق بازنشستگان اظهار داشت: ما چهار قانون کلیدی داریم که اگر اجرا شود میتواند وضعیت معیشت حدود ۲۸ میلیون نفر را بهبود بخشد. این قوانین عبارتاند از:
ماده ۴۱ قانون کار که نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار را مبنا قرار میدهد؛
ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی که به حداقل حقوق بازنشستگان اشاره دارد؛
ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی درباره لزوم تطبیق حقوق با هزینههای زندگی؛
ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که به تناسب حقوق کارمندان با نرخ تورم میپردازد.
وی تأکید کرد: دولت موظف است این چهار قانون را بهدرستی اجرا کند تا حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان به سطح قابل قبولی برسد. البته ممکن است در فرآیند اجرا با چالشهایی مواجه شویم و لازم باشد برخی مواد قانونی اصلاح شود، اما ۳۰ سال است که دولتها حقوق ما را سرکوب کردهاند.
وی افزود: دولتها همیشه میگویند اگر حقوقها را به اندازه تورم افزایش دهیم، تورم بیشتر میشود. اما سؤال این است که آیا تاکنون این قوانین بهدرستی اجرا شده که حالا چنین ادعایی میکنند؟ سازمان برنامه و بودجه باید اجرای قانون را در دستور کار قرار دهد. وقتی تورم ۴۰ درصد است، افزایش ۲۰ درصدی حقوق چه مفهومی دارد؟ این باعث نارضایتی مردم میشود.
دهقانکیا با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت عدالت اجتماعی گفت: رهبری در سیاستهای کلی تامین اجتماعی نظام بر رفع فقر و تحقق رفاه عمومی تأکید دارند. بر همین اساس، ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی دولت را موظف میکند که ۳ درصد از سرانه حق بیمه را پرداخت کند؛ اما این سهم پرداخت نمیشود.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، کارگران با ۲۵ سال سابقه بیمه و دریافت حقوق کامل میتوانند بازنشسته شوند، اما دولت سهم خود را در این فرآیند پرداخت نکرده است. در نتیجه، مجموع بدهیهای دولت به تأمین اجتماعی به حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر این مبالغ در زمان مناسب پرداخت شده بود، ارزش واقعی آنها امروز چهار برابر شده بود و طلب واقعی ما به حدود ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان میرسید.
دهقانکیا همچنین آماری از مبالغ دریافتی و پرداختی دولت به بازنشستگان ارائه کرد:
* در سال ۱۴۰۲، دولت ۲۱۴ همت از محل تأمین اجتماعی دریافت کرده اما فقط ۷۵ همت پرداخت کرده است.
* در سال ۱۴۰۳، دولت ۳۴۱ همت دریافت کرده ولی تنها ۱۳۰ همت پرداخت کرده است.
وی تصریح کرد: دولت میخواهد حتی با سود ساده، بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند. عامل اصلی نارضایتی مردم سازمان برنامه و بودجه است. در پایان سال گذشته، حداقل حقوق بازنشستگان ۷ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان بوده، در حالی که سبد معیشت خانوار ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است. یعنی بازنشستگان کمتر از یکسوم هزینههای زندگی را دریافت میکنند.
دهقانکیا در پایان گفت: ۶۰ درصد از بازنشستگان حداقلبگیر هستند و ۲۵ درصد آنها فاقد مسکناند. در چنین شرایطی چگونه میتوان انتظار داشت این قشر آسیبپذیر زندگی آبرومندانهای داشته باشند؟ باید بررسی شود که چرا سازمان برنامه و بودجه در اجرای قانون کوتاهی میکند و آیا نفوذی در این سازمان وجود دارد یا خیر.
دهقانکیا در ادامه نشست خبری درباره زمان پرداخت مابهالتفاوت حقوق بازنشستگان گفت: بعد از پرداخت حقوقها، در اولین فرصت یک جلسه برگزار خواهد شد. در این جلسه، کانون عالی بازنشستگان، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و سایر مسئولان ذیربط حضور خواهند داشت تا درباره نحوه و زمان پرداخت مابهالتفاوت که رقمی در حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان است، تصمیمگیری شود.
وی افزود: هنوز تاریخ دقیقی برای پرداخت این مبلغ مشخص نشده، اما ممکن است این پرداخت در نیمه اول یا دوم مردادماه انجام شود. آقای مدیرعامل سازمان قول داده که در اوایل هفته آینده جلسهای برگزار شود تا بر اساس منابع مالی موجود، بهویژه اوراقی که قرار است از سوی دولت به سازمان واگذار شود، وضعیت مشخص شود.
دهقانکیا ادامه داد: مدیرعامل اعلام کرده که در حال بررسی میزان نقدشوندگی این اوراق است. پس از این بررسی، زمان دقیق پرداخت مابهالتفاوت مشخص خواهد شد. در نهایت، هدف ما این است که تا پایان مرداد، این مبلغ به حساب بازنشستگان واریز شود.
در ادامه نشست خبری، علی دهقانکیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس و عدم پیگیری مسائل بازنشستگان اظهار داشت: در ماجرای مستثنا نشدن بانک رفاه از تصمیمات کمیسیون تلفیق، حتی وقتی نهادهای امنیتی تماس گرفتند که “اشتباه شده و منظورشان مستثنی کردن بانک بوده”، آقای قادری، نماینده شیراز و مسئول کمیته مربوطه، حاضر نشد جلسهای مجدد تشکیل دهد. در حالی که ما از تمام استانها نمایندگان را بسیج کرده بودیم.
وی افزود: این نماینده حتی حاضر نشد خارج از چهارچوب معمول، برای حل یک مشکل مهم اقدام کند. ما بارها با او تماس گرفتیم، اما گفت که زیر بار نمیرود. این در حالی است که ادعای نمایندگان، خدمت به مردم است. اگر نمیتوانند حتی یک مورد کوچک را پیگیری کنند، پس این وعدهها چه مفهومی دارد؟
دهقانکیا سپس به مسئله درمان بازنشستگان پرداخت و گفت: تا سال ۱۴۰۲ ما داروها و مواد اولیه دارویی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد میکردیم. اما این ارز در سال گذشته به ارز نیمایی با نرخ ۲۸ هزار تومان تبدیل شد، یعنی حدود ۷ برابر افزایش. در سال جاری (۱۴۰۳) این نرخ باز هم حدود ۵۰ درصد رشد کرده و عملاً داروها ۱۰ برابر گرانتر شدهاند. اما حقوق بازنشستگان فقط ۱.۲ برابر افزایش یافته. اگر متوسط قیمت داروها را ۵ برابر در نظر بگیریم، باز هم شکاف بزرگی بین درآمد و هزینهها بهوجود آمده که عملاً بازنشستگان از عهده پرداخت هزینههای درمان خود برنمیآیند.
وی ادامه داد: دولت قرار بود امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت بدهی جدیدش به تأمین اجتماعی پرداخت کند. رئیس مجلس، آقای قالیباف، حتی دستور داده بود اگر دولت در هر ماه این مبلغ را پرداخت نکند، کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه برگزار کرده و تذکر دهد. اما کمیسیون اجتماعی با ریاست آقای باباییکارنامی، حتی یک جلسه هم نگذاشته و تلفنهای ما را هم پاسخ نمیدهند. این در حالی است که خود آقای بابایی از بدنه همین قشر است.
رئیس کانون بازنشستگان در بخش دیگری گفت: اخیراً شنیدهایم که دولت میخواهد بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی را با درمان بیمه سلامت و خدمات درمانی کشوری ادغام کند. در حالی که طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، این وظیفه دولت است که خدمات درمانی، بازنشستگی و ازکارافتادگی را تأمین کند؛ نه سازمان تأمین اجتماعی. دولت به جای پرداخت بدهیاش، میخواهد آن ۱۵ هزار میلیارد تومان را به حوزه درمان مشترک ببرد تا برای دیگر بخشها نیز هزینه شود. این کار شبیه به دستبردن در جیب بیمهشدههاست. ما وظیفهای برای تأمین هزینه بیمه سلامت یا خدمات درمانی کشوری نداریم.
دهقانکیا تأکید کرد: مدیریت سازمان تأمین اجتماعی دولتی شده، اما اموال آن دولتی نیست؛ این اموال متعلق به بیمهشدگان است و حقالناس محسوب میشود. متأسفانه دولت به جای پرداخت مستقیم بدهی، حاضر شده پول را به صندوقی ببرد که سه نهاد مختلف از آن استفاده کنند، بدون آنکه سهم دقیق تأمین اجتماعی رعایت شود. حتی با وجود این تصمیم، هنوز بعد از گذشت چهار ماه، پولی به ما پرداخت نشده است.
وی افزود: ما از سال ۱۳۹۵ نگران آینده این سازمان هستیم. در همان سال، مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی منتشر کرد و هشدار داد که سازمان تأمین اجتماعی ممکن است تا سال ۱۴۰۴ با کسری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شود. اما حالا این عدد به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، یعنی بیش از دو برابر پیشبینیها. اگر همین روند ادامه پیدا کند، شکاف مالی سازمان به جایی خواهد رسید که دیگر قابل ترمیم نخواهد بود.
دهقانکیا در پایان با لحنی گلایهآمیز گفت: ما از ابزارهای قانونی، تعامل و گفتگو استفاده کردهایم. فقط بهدلیل عشق به نظام است که نمیخواهیم دشمنان از این شکاف سوءاستفاده کنند. اما انتظار داریم رسانهها صدای ما را به مسئولان برسانند، چون واقعاً به نقطه بحرانی نزدیک شدهایم.
منبع: فارس
تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش ۵۲۵ هزار تومانی ۷۸ میلیون و یک هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۶۵ هزار تومانی به قیمت ۷ میلیون و ۱۰ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۳۰ تیرماه ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۷۸ میلیون و یک هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۷۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان |
| نیم سکه | ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۷ میلیون و ۱۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۹ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۳۰ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۳۶۵.۵۶ |