تصویر روز _ به نقل از مهر، در طول پنج سال گذشته، بازار سرمایه بارها و بارها قربانی تصمیمات شتابزده، وعدههای پوچ، اختلافات دروندولتی و دسترسیهای عدهای خاص به اطلاعات نهانی شده است. در همین راستا بورس تهران روز گذشته بار دیگر شاهد ریزشی معنادار بود. به رغم اطلاع رسانی و شفاف سازی ۲ خودرو ساز در سامانه کدال، مجدداً به این نگرانی دیرینه سهامداران دامن زده است که برخی از بازیگران بازار از قبل از نامهی محرمانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به ۲ خودروساز بزرگ باخبر بودهاند؛ نامهای که خواستار توقف واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا بود. البته این خبر که بلافاصله اثر خود را در صفهای فروش سهام این ۲ شرکت و سپس ریزش کلی بازار گذاشت شامگاه دیروز با تکذیب مرکز رسانه قوه قضائیه مواجه و اعلام شد که چنین موضوعی در شورا مطرح نشده است.
آنچه در این میان بیپاسخ مانده، فقط یک سوال ساده است: چه کسی مسئول جبران اعتماد سوخته میلیونها سهامدار است؟
از وعده گشایش اقتصادی تا سقوط آزاد بورس
در تابستان ۱۳۹۹، حسن روحانی، رئیسجمهور وقت، در اوج التهاب بازار سرمایه در ۲۲ مرداد و درست ۲ روز بعد از سقف تاریخی شاخص کل بورس در ۱۳۹۹ اعلام کرد: «بورس بهترین مکان برای سرمایهگذاری است، نه سکه و دلار.» این سخنان تنها چند روز بعد از شروع سقوط تاریخی شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به زیر یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مطرح شد؛ سقوطی که آغاز یک فاجعه بود، نه فقط برای شاخصها، بلکه برای اعتماد عمومی و سهامداران بازار بورس.
در همان روزها بود که وعده عرضه صندوق دارا دوم آن هم با ۳۰ درصد تخفیف! داده شد؛ اما در میانه مسیر، بهواسطه اختلافات میان وزارت اقتصاد و نفت، عرضه متوقف و سپس با تأخیری چند هفتهای تحت عنوان «صندوق پالایش» به بازار بازگشت؛ صندوقی که نهتنها به وعدهها عمل نکرد، بلکه برای خریدارانش زیانی بیش از ۵۰ درصدی به همراه داشت و هنوز هم زیر ارزش ذاتی معامله میشود اگرچه بازدهی کمتر از ۱۰۰ درصدی آن از روز عرضه تا امروز بازدهیای کمتر از سود بانکی، صندوقهای درآمد ثابت و تورم برای سهامدارانش داشته، مقایسه آن با نرخ دلار و طلا که دیگر هیچ.
اظهارنظرهای متناقض و سردرگمی سیاستگذاری
در همان سال، عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک مرکزی، علت اصلی ریزش بازار را دعوای وزیر نفت و وزیر اقتصاد بر سر عرضه همین صندوق پالایش دانست. اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد وقت، پاسخ داد که مشکل از جای دیگر است: نرخ سود بینبانکی. او گفت بالا رفتن سود بینبانکی به ۱۹ درصد، سیگنالی منفی و مرگبار به بازار سهام ارسال کرد.
در کنار این کشمکشها، تصمیماتی همچون کاهش درصد سهام صندوقهای درآمد ثابت، آزادسازی نسنجیده فروش سهام عدالت در زمان رکود تقاضا و کاهش وجه تضمین کارگزاریها، هر کدام به نوبه خود ضرباتی به پیکر نیمهجان بورس وارد کرد. اما هیچگاه بررسی نشد چه کسانی با اطلاع از تصمیمات پیشرو اقدام به فروش گسترده سهام کردند؟
ریزش ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ استفاده از رانت اطلاعات نهانی با تصمیمات پنهانی و افشای دیرهنگام
در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، بازار سرمایه با ریزشی کمسابقه مواجه شد. علت اصلی این ریزش، افزایش نرخ خوراک گاز صنایع به ۷ هزار تومان بود که در جلسه هیأت دولت مطرح شده بود. با این حال، این مصوبه با تأخیر ۵۰ روزه منتشر شد و در این مدت برخی از سهامداران حقوقی با استفاده از اطلاعات نهانی اقدام به فروش سهام کردند در حالی که سهامداران خرد از این تصمیم بیاطلاع بودند.
پس از این اتفاق، سازمان بورس اعلام کرد که بیش از ۲۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی در لیست افراد مظنون قرار گرفتند. بررسیهای بیشتر منجر به شناسایی لیستی ۴۰ نفره مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی شد. این افراد به مراجع قضائی معرفی شدند، اما تاکنون نتیجهای از پیگیریهای قضائی اعلام نشده است.
عدم شفافیت و بیاعتمادی به سیاستگذاران / واکنش دیرهنگام نهادهای نظارتی
این در حالی است که وزیر اقتصاد وقت، سید احسان خاندوزی، مدعی شد که افزایش نرخ خوراک گاز صنایع در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت دولت تصویب نشده بود و تنها برای بررسی به کارگروه ارجاع شده بود. با این حال، ابلاغیه رسمی این مصوبه با امضای معاون اول رئیسجمهور در تیرماه منتشر شد، که نشاندهنده عدم شفافیت در تصمیمگیریهای اقتصادی است.
سازمان بورس پس از وقوع ریزش بازار، از شرکتها خواست تا در صورت هرگونه تغییر در نرخ گاز خوراک یا سوخت، اطلاعات مربوطه را بهسرعت افشا کنند. این اقدام پس از وقوع بحران، نشاندهنده واکنش دیرهنگام نهادهای نظارتی است که نتوانستند از وقوع چنین ریزشی جلوگیری کنند.
خرداد ۱۴۰۴ و تکرار همان سناریو؛ نامهای که بود یا نبود؟
روز گذشته ۴ خرداد ۱۴۰۴، خبری مبنی بر دریافت نامهای محرمانه از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا توسط دو خودروساز بزرگ منتشر شد. این نامه خواستار توقف واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا بود. با این حال شامگاه دیروز، مرکز رسانه قوه قضائیه اساس وجود چنین نامهای را تکذیب کرد و اعلام کرد که چنین موضوعی در شورا مطرح نشده است. این تناقضها موجب بیاعتمادی بیشتر سهامداران به سیاستگذاران شده است و حالا سوالات جدیتری مطرح است و باید پرسید بالاخره واقعیت این نامه چیست؟ اگر نامه از سوی دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی نبوده، چه کسی آن را نوشته و ابلاغ کرده؟ یا در صورت حقیقت داشتن آن، چه کسانی پیش از انتشار عمومی، بر پایه آن سهام خود را فروختند؟ و بالاخره چه کسی پاسخگوی زیان ۱۰۶ هزار میلیاردی سهامداران است؟
سازمان بورس کجاست؟ فراموشی سیستماتیک یا بیپاسخگذاشتن عامدانه
در تمام این فراز و فرودها، نقش سازمان بورس به عنوان ناظر بازار و حافظ حقوق سهامداران در هالهای از ابهام فرو رفته است. چرا هیچ پیگیری قضائی یا حقوقی درباره افشای اطلاعات محرمانه، سوءاستفاده از رانت اطلاعاتی یا وعدههای خلاف واقع صورت نمیگیرد؟ چرا رئیس سازمان بورس به عنوان وکیل سهامداران، یک بار هم از دولت یا دستگاه قضائی، پیگیری جبران خسارت سهامداران را مطالبه نکرده است؟
اکنون، چهار سال از ریزش بزرگ بورس در ۱۳۹۹ میگذرد و همچنان در سال ۱۴۰۴ بازار با بحران بیاعتمادی، ترس از تصمیمات خلقالساعه و تناقضگوییهای سیاستگذاران مواجه است. هیچکس مشخص نمیکند چه کسی مسئول بیثباتی بازار سرمایه است؟ چه کسی باید پاسخگوی رانت اطلاعاتی و وعدههای خلاف واقع باشد؟
مهر _ علی فروزان فر
تصویر روز _ اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تعیین میزان ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور» به شبکه بانکی ابلاغ شد. بر اساس این دستورالعمل حمل و نگهداری ارز توسط هر شخص حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰.۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است.
بانک مرکزی طی بخشنامه ۰۴/۵۶۰۳۵ در تاریخ ۳ خرداد ماه ۱۴۰۴ و پیرو بخشنامه شماره ۶۴۴۴۵/۹۹ مورخ ۱۱/۰۳/۱۳۹۹، اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تعیین میزان ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور» را به عنوان پیوست شماره «۶» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بینالمللی» به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
این دستورالعمل در ۸ ماده به شرح زیر تدوین شده است:
«به استناد بند (الف) ماده (۷) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بند «پ» ماده (۵) آئیننامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مذکور و همچنین بندهای (پ) و (ح) ماده (۲) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آخرین اصلاحات و الحاقات، «دستورالعمل اجرایی تعیین میزان ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور»، به شرح ذیل ابلاغ میشود:
ماده ۱-در این دستورالعمل، عناوین، اصطلاحات و عبارات ذیل در معانی مشروح زیر بهکار میروند:
۱-۱- شخص: اعم از شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی
۱-۲- مؤسسه اعتباری: اشخاص حقوقی که با مجوز بانک مرکزی یا به موجب قانون، تحت عنوان «بانک» یا «مؤسسه اعتباری غیر بانکی» به انجام عملیات بانکی مبادرت مینمایند و مجاز به انجام عملیات ارزی میباشند.
۱-۳- صرافی: شخص حقوقی است که از بانک مرکزی مجوز انجام عملیات صرافی را اخذ نموده است. مجوز صرافی قائم به شخص حقوقی صرافی است و به هیچ عنوان قابل واگذاری یا توکیل به غیر نیست.
۱-۴- صورتحساب خرید معتبر مؤسسه اعتباری و صرافی: رسید سامانه ارزی حاوی اطلاعاتی نظیر شناسه پیگیری، طرفین معامله، میزان و زمان انجام معامله است که شماره مسلسل ارزهای موضوع معامله نیز ضمیمه آن میباشد.
۱-۵- سند برداشت از حساب نزد مؤسسه اعتباری: سندی که مبین پرداخت مبلغ مربوط از محل حساب ارزی به شخص دارنده حساب توسط مؤسسه اعتباری است.
۱-۶- اظهارنامه گمرکی: رسید چاپی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران حاوی کد رهگیری که بیانگر اظهار ارز توسط شخص حقیقی در هنگام ورود به کشور است.
۱-۷- حمل: نقل و انتقال فیزیکی ارز
۱-۸- سامانه ارزی: سامانه نظارت ارزی (سنا)
۱-۹- ارز: اسکناس و مسکوک ارز
ماده ۲- حمل و نگهداری ارز توسط هر شخص حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰.۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است.
ماده ۳- حمل و نگهداری ارز برای مبالغ بیشتر از ۱۰.۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط هر شخص، صرفاً درصورت داشتن یکی از مدارک ذیل مجاز است:
الف - صورتحساب خرید معتبر مؤسسه اعتباری و صرافی.
ب - سند برداشت از حساب نزد مؤسسه اعتباری.
ج - اظهارنامه گمرکی.
ماده ۴- صورتحساب خرید معتبر مؤسسه اعتباری و صرافی و سند برداشت از حساب نزد مؤسسه اعتباری، حداکثر ۶ ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار است. قبل از انقضای مهلت مذکور، دارندگان صورتحساب خرید معتبر مؤسسه اعتباری و صرافی و سند برداشت از حساب نزد مؤسسه اعتباری مکلفند به یکی از روشهای ذیل عمل نمایند:
الف- واریز ارز مربوط به حساب ارزی نزد یکی از مؤسسات اعتباری.
ب- فروش ارز به یکی از مؤسسات اعتباری و یا صرافی مجاز با ثبت در سامانه ارزی.
تبصره: پس از گذشت ۶ ماه اسناد مذکور فاقد اعتبار بوده و مشمول قوانین و مقررات مربوط میگردد.
ماده ۵- مؤسسه اعتباری از مفاد این دستورالعمل مستثنی بوده و حمل ارز متعلق به مؤسسه اعتباری توسط نماینده آنها منوط به ارائه معرفی نامه رسمی از سوی مؤسسه اعتباری مذکور، حاوی مشخصات هویتی حامل، مبدأ و مقصد ارز، میزان و نوع ارز و علت حمل و جابجایی است.
ماده ۶- صرافیاز مفاد این دستورالعمل مستثنی بوده و حمل ارز متعلق به صرافی مذکور توسط نماینده آنها منوط به در اختیار داشتن معرفی نامه ممهور به مهر و امضا مجاز صرافی، مشخصات حامل، مبدا و مقصد حمل ارز، میزان و نوع ارز و علت جابجایی به همراه رسید سنا است.
تبصره: معرفی نامه ممهور به مهر و امضاء مجاز و معتبر صرافی، صرفاً برای حمل ارز میان صرافیها، مؤسسات اعتباری، بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلای ایران قابلیت استفاده دارد.
ماده ۷ ـ چنانچه مشخص شود منشاء ارزهای موضوع این دستورالعمل حاصل از پولشویی و تأمین مالی تروریسم است، برابر قوانین و مقررات موضوعه از جمله قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم عمل میشود.
ماده ۸- کلیه اقدامات مذکور در این دستورالعمل هیچگونه اثری در خصوص منشاء ارزهای حاصله ایجاد نمینماید. از اینرو چنانچه در هر مرحله مشخص شود که ارزهای نگهداری شده و یا حملشده حاصل از جرایم منشاء پولشویی بوده و یا به قصد تأمین مالی تروریسم نگهداری شده، مشمول ضوابط و مقررات موضوعه از جمله قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.
تصویر روز ـ سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه نوشت: تعدیها و رفتارهای متناقض بسیاری هستند که اعتبار ادعای فرانسه در زمینه «دفاع از حقوق بشر» را زیر سؤال می برند؛ اما شاید هیچ کدام بهاندازه رویکرد این کشور نسبت به رژیم اسرائیل و جنایات جنگی آن، این تناقض را بهروشنی آشکار نکرده باشد.
وی خطاب به مقامات فرانسوی تاکید کرد دست از ارشاد کردن ایرانیان بردارید؛ شما هیچ صلاحیت اخلاقی برای این کار ندارید.
تصویر روز ـ مصطفی قمری وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به اظهارت معاون وزیر ارتباطات در توییتی نوشت: “صرفا جهت اطلاع و اقدام طبق دستور؛ رئیس جمهور 15 بهمن سال 1403 در نامه ای به فرزین، بانک مرکزی را متولی انحاری ساماندهی بازار رمز پول (رمز ارز) و تنها مرجع مجوز دهی، تنظیم گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل های مورد نیاز این حوزه دانست.”
به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان در این نامه نوشته بود: به استناد اجزاء 13 و 14 بند الف و تبصره 1 ماده 4 و مفاد مقرر در ماده 59 قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مصوب 30 خرداد 1402 مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تعیین موارد مجاز نگهداری و مبادله آن و همچنین تنها مرجع مجوزدهی، تنظیمگری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل مورد نیاز این حوزه – اعم از رمزپول (رمزارز) های جهانروا و پایهثابت – بوده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و کسب و کارهای عرصه رمزپول (رمزارز) ها، اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی محسوب میشوند و تاسیس و فعالیت آنها منوط به اخذ مجوز از این بانک میباشد.
بانک مرکزی به تمام دادهها و آمار و اطلاعات و اسناد نهادهای فعال در عرصه رمزپول (رمزارز) ها دسترسی مستقیم و دست اول خواهد داشت.
احسان چیتساز، معاون وزارت ارتباطات، با رشتهتوییتی به بیانیه روز گذشته بانک مرکزی پاسخ داده و نوشته بود: تجارب تنظیمگری جهان نشان میدهد، تمرکز رگولاتوری رمزارزها در بانک مرکزی نهتنها غیرکارآمد است، بلکه از نظر حقوقی و اقتصادی یک چالش راهبردی است.
سکوهای تبادل رمزارز، کیفپولهای دیجیتال، پلتفرمهای دیفای، همگی بخشی از اقتصاد دیجیتالاند. وزارت ارتباطات مسئول توسعه این اقتصاد است و باید در تدوین مقررات پشتیبان این فعالیتها سهیم باشد.
وقتی یک نهاد صرفاً با عینک «پول» به پدیدهای چندوجهی نگاه میکند، نتیجه سیاستهایی خواهد بود که یا بیشازحد بازدارندهاند یا غیرواقعی. در هند دخالت بیشازحد بانک مرکزی (RBI) باعث شد بازار کریپتو برای دو سال کاملاً بلوکه شود تااینکه دیوان عالی آن را در 2020 لغو کرد!
تصویر روز ـ به نقل از ایسنا، طبق پیگیریهای صورت گرفته از منابع ذیربط، طرح جدید دولت در راستای به روزرسانی شیوه توزیع سوخت از امروز به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد، این طرح اکنون در مراحل ابتدایی قرار دارد. در این طرح که به عنوان بخشی از الزامات قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تعریف شده، دولت موظف است طی مدت چهار ماه، مقدمات حذف کارت سوخت از فرآیند سوختگیری را فراهم کند. در اجرای آزمایشی این سیاست، سهمیه سوخت خودروها به کارت بانکی افراد منتقل میشود و دیگر نیازی به همراه داشتن کارت سوخت نخواهد بود.
سازوکار جدید سوختگیری نیز تغییر کرده و با کمک یک اپلیکیشن موبایلی انجام خواهد شد. این اپلیکیشن، پس از اتصال به سامانه هوشمند جایگاه، امکان فعالسازی سهمیه را برای راننده فراهم میکند. در واقع، ارتباط میان موبایل و تجهیزات پمپ بنزین، جایگزین فیزیکی کارت سوخت خواهد شد.
گفته میشود که هدف اصلی این تحول، افزایش شفافیت مصرف و مقابله با قاچاق سوخت عنوان شده است.
پیش بینی می شود که اجرای آزمایشی این طرح، بهمثابه یک تست گرم، فرصتی برای سنجش زیرساختها و رفع چالشهای احتمالی پیش از تعمیم سراسری آن خواهد بود. اگر این مرحله با موفقیت همراه شود، باید در انتظار آغاز فاز دوم در سایر جایگاههای کشور بود.
تصویر روز ـ کودکانی که پیش از ۳۷ هفته بارداری به دنیا میآیند، با خطر مرگ بسیار بالاتری تا پیش از رسیدن به پنج سالگی مواجه هستند. پیشبینی خطر زایمان زودرس (PTB) و در نتیجه اجرای راهبردهای پیشگیرانه، به دلیل ماهیت متنوع این وضعیت، مکانیسمهای ناشناخته بسیار و نبود ابزارهای پیشبینی قابل اعتماد، بسیار دشوار است.
به نقل از مدیکالاکسپرس، با این حال، پژوهشگران اکنون توانستهاند نشان دهند که اثر آرانای آزاد در گردش (cfRNA) در خون میتوان بیش از چهار ماه پیش از زمان زایمان، زایمان زودرس را پیشبینی کند. این تحقیق در کنفرانس سالانه انجمن اروپایی ژنتیک انسانی ارائه شد.
دکتر ون-جینگ وانگ (Wen-Jing Wang)، پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی در شنژن چین، به همراه رهبر تیم، پروفسور چمینگ شو (Chemming Xu) از بیمارستان زنان و زایمان دانشگاه فودان در شانگهای و همکارانشان، نمونههای پلاسمای خون ۸۵۱ مادر باردار که ۲۹۹ مورد زایمان زودرس و ۵۵۲ مورد تولد کامل داشتند را در حدود هفته ۱۶ بارداری بررسی کردند تا نشانگرهای cfRNA مرتبط با زایمان زودرس خودبهخودی را شناسایی کنند و تفاوتهای معناداری در cfRNA میان موارد زایمان زودرس و زایمان در موعد مقرر مشاهده کردند.
مطالعه شامل هر دو نوع زایمان زودرس با غشای سالم و زایمان با پارگی زودهنگام غشاها که زمانی است که کیسه آب پیش از شروع زایمان پاره میشود، بود. کمتر از سه درصد از شرکتکنندگان سابقه زایمان زودرس داشتند.
او میگوید: توانایی شناسایی این سیگنالهای پیشبینیکننده بیش از چهار ماه زودتر، نشاندهنده آمادگی زیستی اولیه برای زایمان زودرس است که بسیار زودتر از شناسایی بالینی کنونی اتفاق میافتد. این بازه زمانی گسترده میتواند راهبردهای پیشگیری را متحول کند.
سالانه حدود ۱۳.۴ میلیون نوزاد در سراسر جهان زودتر از موعد به دنیا میآیند که تقریبا یک دهم کل تولدها را تشکیل میدهند. نزدیک به یک میلیون از این نوزادان نارس هر سال جان خود را از دست میدهند و زایمان زودرس همچنان علت اصلی مرگومیر کودکان زیر پنج سال است.
از آنجا که اندامهای نوزادان نارس هنوز برای زندگی خارج از رحم آماده نیستند، خطر بروز عوارض در آنها بسیار بالاتر از نوزادان کامل است. این میتواند منجر به مشکلاتی چون مشکلات تنفسی، زردی، دشواری در تغذیه و عفونتها شود.
مشکلات سلامتی بلندمدت برای این کودکان نیز شامل فلج مغزی، صرع و نابینایی است که بار عاطفی و مالی سنگینی بر خانوادهها وارد میکند.
دکتر وانگ میگوید: از نظر عملی، روش ما از همان زمان نمونهگیری خون استفاده میکند که در آزمایشهای غیرتهاجمی پیش از تولد (NIPT) نیز انجام میشود، که امکان انجام آزمایش دوگانه را فراهم میکند. هزینه فعلی توالییابی cfRNA مشابه قیمت آزمایش NIPT است، اما در آینده با استفاده از پنلهای هدفمند qRT-PCR میتوان هزینهها را بهطور چشمگیری کاهش داد. این میتواند راهی برای نظارت بر بیماران پرخطر و حتی غربالگری در سطح جمعیت باشد.
برخلاف دیانای ایستا یا نشانگرهای سلولی متمرکز بر ایمنی، آرانای در گردش میتواند دیدگاههای پویایی و اختصاصی بافت ارائه دهد. پژوهشگران میگویند که الگوهای متمایزی را مشاهده کردهاند و این یافتهها با شاخصهای بالینی تایید شدهاند.
پیش از آنکه این روش تشخیصی بتواند به طور گستردهتری مورد استفاده قرار گیرد، پژوهشگران تاکید میکنند که باید پروتکلهای استاندارد برای جمعآوری و نگهداری نمونهها توسعه یابد، چرا که آرانای نسبت به دیانای ناپایدارتر است.
همچنین باید الگوریتمهای پیشبینی در مطالعات متنوع جمعیتی توسعه یابند و علل انواع مختلف زایمان زودرس بررسی شوند تا مداخلات هدفمند امکانپذیر گردد. این گروه در حال پیگیری این اهداف و جستجوی همکاری با دیگر مؤسسات هستند تا کاربرد بالینی یافتههایشان را تسریع بخشد.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ به گزارش سازمان هواشناسی، امروز (یکشنبه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، استانهای واقع در دامنههای جنوبی البرز شامل تهران، البرز، قزوین، شمال سمنان، برخی مناطق استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، قم و شمال استان های همدان، مرکزی و اصفهان افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیشبینی میشود.
همچنین امروز شرایط برای شکل گیری توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال آن به استانهای کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر مهیا است.
امروز دریای خزر و فردا دریای خزر و خلیجفارس مواج است.
امروز آسمان تهران صاف، از بعدازظهر با افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک و احتمال رگبار و رعد و برق است. بیشینه دمای امروز پایتخت به ۳۱ و کمینه دمای آن به ۲۰ درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید.
فردا (دوشنبه) در بخش هایی از مازندران، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، قم، مرکزی، همدان و خراسان رضوی، در بعضی ساعت ها رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی میشود.
طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور، بخشهایی از مرکز و دامنه های جنوبی البرز مرکزی، در بعضی ساعتها وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد گردوخاک پیش بینی میشود.
تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با ۶۵ هزار تومانی، ۷۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۱۴ هزار تومانی به قیمت ۶ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز چهارم خرداد ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
نوع | قیمت |
سکه امامی | ۷۳ میلیون و ۷۸۰هزار تومان |
سکه بهار آزادی | ۶۸ میلیون و ۹۹۰هزار تومان |
نیم سکه | ۴۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان |
ربع سکه | ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
سکه گرمی | ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
گرم طلای ۱۸ عیار | ۶ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان |
گرم طلای ۲۴ عیار | ۸ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان |
مثقال طلا | ۲۸میلیون و ۴۱۱هزار تومان |
اونس طلا (دلار) | ۳۳۵۷.۴۲ |
تصویر روز ـ بر همین اساس گروه سایپا با ارسال نامهای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد، گروه خودروسازی سایپا همچنان پیگیر تعیین تکلیف موضوع واگذاری سهام چرخه ای است و در صورت ابلاغ هر دستوری از مراجع ذیصلاح، مراتب از طریق سامانه کدال افشا و به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.
گفتنی است این ابلاغیه برای شرکت ایرانخودرو نیز ارسال شده و دلیل بسته شدن نماد این دو شرکت خودروساز و شرکتهای گروه سرمایهگذاری سایپا و گروه سرمایهگذاری رنا به صورت موقت در بازار سرمایه به همین علت است.