156387659

شهریه‌ مدارس غیردولتی باز هم خبرساز شد/ شهریه‌های لاکچری، خدمات معمولی

تصویر روز ـ در حالی‌که هنوز شهریه نهایی مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده از سوی مراجع رسمی ابلاغ نشده است برخی مدارس با پیش‌دستی از فرآیند قانونی، اقدام به اعلام شهریه‌های غیرمتعارف، ثبت‌نام و دریافت چک از خانواده‌ها کرده‌اند؛ وضعیتی تکراری و نگران‌کننده که نشان می‌دهد آموزش و پرورش همچنان از اعمال نظارت مؤثر بر این مدارس ناتوان است.

افزایش‌های چند ده میلیونی شهریه؛ بدون شفافیت

بنابر گزارش تسنیم، مطابق بررسی میدانی، شهریه برخی مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید افزایش‌های غیرمعقولی داشته است؛ به‌گونه‌ای که شهریه پایه هفتم یک مدرسه متوسطه اول در تهران از ۴۶ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است، افزایشی حدود ۵۲ درصدی که هیچ توجیه خدماتی یا آموزشی خاصی برای آن ارائه نشده است.

انتخاب با اجبار مدرسه غیردولتی

یک پدر که فرزندش را پس از رفتارهای نامناسب مدیر و معاون مدرسه دولتی عادی به مدرسه غیردولتی منتقل کرده، گفت: فرزندم در مدرسه دولتی به‌دلیل شیطنت‌های معمول سن‌اش بارها توبیخ شد، اما متأسفانه برخورد مدیر و معاون نه‌تنها تربیتی نبود بلکه تحقیرآمیز بود حتی با من به‌عنوان پدر دانش‌آموز، برخورد نامناسبی داشتند. در نهایت، تمام این ماجراها در نمره انضباط فرزندم تلافی کردند و به او نمره پایین دادند. بعد از آن، هیچ مدرسه دولتی‌ای حاضر به ثبت‌نام فرزندم نشد. در دولت گذشته بارها به آموزش‌وپرورش منطقه ۱۳ شهر تهران مراجعه کردم اما مسئولان حتی حاضر نشدند موضوع را بررسی کنند. در نهایت مجبور شدیم فرزندمان را با هزینه‌ای سنگین به مدرسه غیردولتی بفرستیم تا دست‌کم در فضای محترمانه‌تری تحصیل کند.

شهریه مدرسه برای سال تحصیلی فعلی ۴۶ میلیون تومان بود اما حالا برای پایه هشتم، ۷۰ میلیون تومان درخواست کرده‌اند. ۵ سال دیگر باقی مانده و با این روند باید تا زمان دیپلم، هزینه یک خانه را باید برای شهریه بپردازیم!

کلاس تابستانی اجباری

در برخی مدارس مطرح پایتخت، شهریه پایه سوم دبستان تا ۹۷ میلیون تومان گزارش شده و هزینه پایگاه تابستانی نیز به‌صورت اجباری ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که طبق تأکید احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مدارس اجازه برگزاری کلاس‌های تابستانی به شکل اجباری را ندارند.

شهریه‌های لاکچری، خدمات معمولی

مدارس برند و مشهور نیز با شهریه‌های بالای ۱۵۰ میلیون تومان و خدماتی که گاه با اصول تعلیم و تربیت فاصله دارد، عملاً به حوزه‌ای خارج از نظارت دقیق آموزش‌وپرورش تبدیل شده‌اند. در این مدارس علاوه بر شهریه رسمی، هزینه‌هایی مانند پایگاه تابستانی، غذا، اردو، کلاس‌های زبان متفاوت و برنامه‌های غیرآموزشی لوکس از والدین مطالبه می‌شود.

سایه سنگین نفوذ بر فرآیند نظارت

بررسی‌ها نشان می‌دهد ضعف نظارت از سوی ادارات آموزش‌وپرورش مناطق، عامل اصلی افزایش بی‌قاعده شهریه‌ها در شهر تهران است. برخی مدارس، به دلیل وابستگی به افراد بانفوذ یا روابط خاص، عملاً در «منطقه ممنوعه نظارت» فعالیت می‌کنند.

یدالله شهبازبیگی، مدیرکل اسبق ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش شهر تهران در اینباره گفت: برخی مدارس غیردولتی توسط افراد بانفوذ اداره می‌شوند و حتی اجازه ورود بازرسان آموزش و پرورش را نمی‌دهند. این مدارس از ضعف ساختاری در نظارت سوءاستفاده می‌کنند و شرایط را به نفع خود مدیریت می‌کنند.

او ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی بنده در زمان مسئولیت، عدم شفافیت و مقاومت مدارس خاص در برابر نظارت قانونی بود.

مناطق شهر تهران با جدیت بیشتری نظارت کنند

ناظران معتقدند وزارت آموزش‌وپرورش به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه نظارت، ناتوان از پایش گسترده و مؤثر بر عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی است. واحدهای نظارتی مناطق آموزش و پرورش به‌ویژه در تهران، نتوانسته‌اند با جدیت و اثرگذاری لازم بر عملکرد مدارس غیردولتی نظارت داشته باشند. محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز به‌تازگی در همین زمینه گفته است: نظارت‌های استانی باید جنبه بازدارندگی داشته باشد و مدیران مناطق شهر تهران نیز باید با جدیت بیشتر بر عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی و روند دریافت شهریه‌ها نظارت داشته باشند و پاسخگوی مطالبات شهروندان باشند.

او تصریح کرده است: تمام آیتم‌های مؤثر در افزایش شهریه به‌شکل کارشناسی بررسی و شاخص‌های آن تعریف شده است لذا دریافت شهریه نامتعارف قابل پذیرش نیست و مدیران شهر تهران باید با اخذ شهریه خارج از عرف مصوب به‌شدت برخورد کنند.

درخواست ساده خانواده‌ها: شفافیت، نه شعاری بلکه اجرایی

خانواده‌ها در برابر افزایش افسارگسیخته شهریه مدارس غیردولتی، پرسش‌های روشنی دارند.

چرا مدارس غیردولتی موظف به اعلام دقیق و شفاف جزئیات شهریه نیستند؟

چه بخشی از هزینه‌های اعلام‌شده، اجباری و کدام‌یک اختیاری‌اند؟

چرا برخی هزینه‌ها به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی از خانواده‌ها دریافت می‌شود؟

مدارس چه میزان از شهریه دریافتی را صرف آموزش باکیفیت و چه میزان را صرف خدمات غیرآموزشی می‌کنند؟

آیا والدین حق دارند بدانند منابع مالی مدارس غیردولتی چگونه هزینه می‌شود؟

چرا نظارت مناطق آموزش‌وپرورش بر مدارس غیردولتی، ضعیف، پراکنده و عمدتاً بی‌اثر است؟

وضعیت فعلی شهریه مدارس غیردولتی نه‌تنها با ظرفیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها هم‌خوانی ندارد، بلکه در سایه ضعف نظارت به یکی از عوامل جدی نارضایتی از عملکرد نظام آموزشی کشور تبدیل شده است. استمرار این روند فشار روانی بر خانواده‌ها وارد می‌کند و در نهایت به بی‌اعتمادی عمومی نسبت به سیاست‌گذاران می‌انجامد و سرمایه اجتماعی آموزش‌وپرورش را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

253462

واریز معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق خرداد

تصویر روز ـ در روزهای گذشته حقوق اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی به همراه افزایش سنواتی و متناسب‌سازی دور دوم واریز شد؛ در عین حال، فیش‌های حقوقی در روزهای ابتدای خرداد صادر و در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

به گزارش ایلنا، حالا بازنشستگان کارگری در انتظار واریز معوقات فروردین هستند و آنگونه که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده این معوقات قرار است با حقوق خرداد به حساب بازنشستگان واریز شود.

بازنشستگان انتظار دارند روال پرداخت در خرداد به حالت قبل برگردد و واریزی‌ها از بیستم ماه بر اساس حروف الفبا آغاز شود.

4586100

قیمت طلا و سکه ۳ خردادماه

تصویر روز ـ همزمان با سقف‌شکنی‌های اونس طلا در بازار جهانی، قیمت طلا و سکه هم در بازار ایران گران شد.

به گزارش‌ خبرآنلاین،  هر قطعه سکه امامی با افزایش یک میلیون تومانی، ۷۵ میلیون و ۵ هزار تومان شد.

هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۱۲۲ هزار تومانی به قیمت ۶ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان به فروش رفت.

قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز سوم خرداد ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:

نوع قیمت
سکه امامی ۷۵ میلیون و ۵ هزار تومان
سکه بهار آزادی  ۶۹ میلیون و ۴۸۰هزار تومان
نیم سکه ۴۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان
ربع سکه ۲۵ میلیون تومان
سکه گرمی ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
گرم طلای ۱۸ عیار ۶ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان
گرم طلای ۲۴ عیار ۸ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان 
مثقال طلا  ۲۸میلیون و ۷۹۴هزار تومان
اونس طلا (دلار) ۳۳۵۷.۴۲

بانک مرکزی

تنها مرجع مجاز برای صدور مجوز رمزارزها بانک مرکزی است

تصویر روز ـ بانک مرکزی با انتشار جوابیه ای پاسخ اقای چیت ساز معاون محترم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از منظر حقوقی، ساختاری و راهبردی در حوزه تنظیم‌گری رمزارزها داد. رئیس‌جمهور محترم نیز طبق مستندات قانونی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ در نامه ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، این بانک را متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تنها مرجع مجوزدهی، تنظیم‌گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز این حوزه اعلام کرده است .

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛ در این جوابیه آمده است: با احترام به دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی جناب آقای چیت‌ساز، معاون محترم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر چند نکته کلیدی از منظر زیر ضروری است.

مرجعیت تنظیم‌گری پولی و ارزی بر اساس قانون
بر اساس قوانین جاری کشور، از جمله قانون بانک مرکزی و شاید مجموعه مقررات موضوع، تنها نهاد رسمی سیاست‌گذار و تنظیم‌گر حوزه پول، اعتبار، و مبادلات ارزی در کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. رمزارزها ـ صرف‌نظر از فناوری زیربنایی آن‌ها ـ در عمل کارکردهای پول، ابزار پرداخت، و مبادله ارزش را ایفا می‌کنند و به همین دلیل ذیل صلاحیت ذاتی و قانونی بانک مرکزی قرار می‌گیرند. هیچ نهاد دیگری، اعم از وزارت ارتباطات یا سایر دستگاه‌ها، چنین جایگاهی در قوانین فعلی ندارد.

نگاه فناوری محور به رمزارزها، اشتباهی راهبردی است
بی‌تردید رمزارزها دارای ابعاد فناورانه، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی هستند. اما این تنوع ابعاد به‌معنای تقسیم صلاحیت تنظیم‌گری به‌صورت افقی میان نهادهای متعدد نیست. بلکه به‌معنای ضرورت مشورت و همکاری بین‌بخشی در ذیل رهبری نهادی واحد است. در همه نظام‌های پیشرو دنیا، از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا، و سنگاپور، نیز نهاد تنظیم‌گر مالی یا بانک مرکزی، هدایت‌گر اصلی تنظیم‌گری رمزارزهاست و نهادهای فناورانه صرفاً نقش مشورتی و تسهیل‌گر دارند. آنچنانکه مدیریت مجموعه متعددی در کشور از جمله بازار سرمایه، با بهره گیری از ابزارهایی فناورانه صورت می‌پذیرد؛ اما آیا این به معنای انتقال نقش سازمان بورس و اوراق بهادار به مجموعه وزارت ارتباطات است!

خطر تعارض نهادی و چندگانگی تصمیم‌گیری
اعطای نقش تنظیم‌گری مستقل به نهادهایی چون وزارت ارتباطات یا وزارت صمت در حوزه‌ای به‌شدت حساس و آسیب‌پذیر مانند رمزارزها، که در معرض جرایم مالی، فرار سرمایه، و تأثیر بر ثبات مالی کشور است، پیشنهادی بسیار خطرناک و غیرمسئولانه است. تنوع بازیگران نباید به پراکندگی تصمیم‌سازی منجر شود. بلکه باید در قالب ساختاری یکپارچه و با محوریت بانک مرکزی، از ظرفیت‌های تخصصی سایر نهادها به‌صورت هدفمند استفاده کرد.

عدم درک صحیح از پول دیجیتال بانک مرکزی
استدلالی که می‌گوید بانک مرکزی صرفاً باید بر CBDC نظارت کند، نادرست است. پول دیجیتال بانک مرکزی بخشی از چشم‌انداز آینده بانکداری دیجیتال است، اما تنظیم‌گری بازار رمزارزهای غیردولتی (اعم از توکن‌ها، استیبل‌کوین‌ها و صرافی‌ها) نیز در راستای وظایف قانونی بانک مرکزی در مدیریت جریان‌های نقدی، ثبات پولی، و مقابله با تأمین مالی تروریسم قرار دارد. به عبارت دیگر، بانک مرکزی مسئول “کارکردهای پولی”، نه صرفاً “ابزارهای پولی” است.

حقوق داده کاربران باید ذیل تنظیم‌گر اصلی دیده شود
پیشنهاد تدوین منشور حقوق داده کاربران و ضوابط تبادل داده، در جای خود ارزشمند و ضروری است، آنچنانکه تاکنون نیز هیچ شفافیتی در موضوعات متعدد مرتبط با حقوق کاربران از جمله نرخ کارمزد، مجموعه نگهداری دارایی عموم نزد پلتفرمها نیز شفاف نگردیده است؛ اما نباید به بهانه حفاظت از داده‌های کاربران، حوزه تنظیم‌گری پولی به نهادهای غیراقتصادی واگذار شود. حفاظت از داده و محرمانگی اطلاعات، بخشی از چارچوب کلان حکمرانی مالی و نیازمند هم‌سویی با نظام ضدپولشویی و افشای ذی‌نفعان است؛ امری که در صلاحیت اصلی نهادهای مالی و قضایی، نه فناورانه صرف، قرار دارد.

لازم به تاکید است که استفاده از ظرفیت تنظیم گران بخشی مانند وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، و حتی سازمان بورس اوراق بهادار در سیاست‌گذاری، توسعه فناوری، و تقویت بسترهای نظارت بر زیست‌بوم رمزارز بسیار مهم و ضروری است. اما مسئولیت تنظیم‌گری، مجوزدهی، نظارت، و مقابله با سوءاستفاده‌های مالی باید منحصراً با رهبری بانک مرکزی و در هماهنگی با نهادهای امنیتی، قضایی و مالی انجام شود. حرکت به‌سوی ساختار چندنهادیِ بدون مرکز، تنها به تعارض، فساد و ریسک‌های سیستماتیک منجر خواهد شد.

در پایان تاکید بر این نکته ضروری است که رئیس‌جمهور محترم نیز در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ به رئیس‌کل بانک مرکزی، این نهاد را متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تنها مرجع مجوزدهی، تنظیم‌گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز این حوزه اعلام کرد. بر همین اساس و نظر به ضرورت تسریع در انتظام بخشی به کسب و کارهای فعال در حوزه رمزپول و در راستای تاکیدات ریاست جمهور طی نامه شماره 176122 مورخ 1403/11/15، بانک مرکزی اقدامات مربوطه را در دستور کار قرار داده و اطلاع رسانی به تمام فعالان این حوزه نیز در ماه‌های گذشته انجام گرفته است.

به استناد اجزاء(13) و (14) بند(الف) و تبصره(۱) ماده (4) و مفاد مقرر در ماده (59) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب 30/03/1402 مجلس شورای اسلامی، تنظیم گری و ابلاغ انحصاری مقررات مرتبط با فعالیت در حوزه رمزپول ها (رمزارزها) بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

نظر به اینکه تاکنون کسب و کارهای فعال در این حوزه مبادلات رمزپول‌ها (رمزارزها)، هیچگونه مجوز فعالیتی از این بانک اخذ ننموده اند؛ طی چند ماه گذشته و با اطلاع رسانی های عمومی به کسب و کارهای فعال، ضرورت رعایت الزامات حداقلی این بانک در مرحله شناسایی اولیه جهت تمدید روند فعالیت مشروط ایشان تا زمان اخذ مجوزهای قانونی مربوطه ابلاغ گردید.

شایان ذکر است تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت امسال، تعداد ۶۱ کسب و کار با پذیرش الزامات ابلاغی، تعهد به ارائه اطلاعات و مدارک لازم در راستای نظارت بر سلامت فعالیت ایشان و تکمیل اطلاعات ثبتی و تجاری، موفق به اخذ موافقت اولیه مشروط سه ماهه گردیده و درگاه پرداخت ایشان از حالت تعلیق خارج گردیده است.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ خود به رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: به استناد اجزاء ۱۳ و ۱۴ بند الف و تبصره ۱ ماده ۴ و مفاد مقرر در ماده ۵۹ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تعیین موارد مجاز نگهداری و مبادله آن و همچنین تنها مرجع مجوزدهی، تنظیم‌گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل مورد نیاز این حوزه – اعم از رمزپول (رمزارز) های جهان‌روا و پایه‌ثابت – بوده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و کسب و کارهای عرصه رمزپول (رمزارز) ها، اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی محسوب می‌شوند و تاسیس و فعالیت آنها منوط به اخذ مجوز از این بانک می‌باشد.

همچنین بر اساس این نامه، بانک مرکزی به تمام داده‌ها و آمار و اطلاعات و اسناد نهادهای فعال در عرصه رمزپول (رمزارز) ها دسترسی مستقیم و دست اول خواهد داشت.

هشدار به مشاوران املاک و مردم؛ قولنامه دستی ممنوع شد

تصویر روز ـ حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از بارگذاری ۱۴ قرارداد استاندارد در سامانه کاتب خبر داد و گفت: از روز (جمعه، ۲ خرداد)، دارندگان اسناد سبزرنگ می‌توانند بدون نیاز به واسطه و بدون هزینه، پیش‌نویس قرارداد خود را از طریق این سامانه تنظیم کنند.

وی افزود: این اقدام با هدف حذف معاملات صوری، کاهش دعاوی حقوقی و افزایش شفافیت در بازار املاک طراحی شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با هشدار به مشاوران املاک و مردم تأکید کرد: تنظیم قولنامه خارج از سامانه کاتب تخلف محسوب می‌شود و متخلفان، اعم از خریدار، فروشنده یا مشاور املاک، باید پاسخگوی تبعات حقوقی و خسارات باشند.

وی افزود: بیش از ۱۱۰ هزار مشاور املاک به سامانه کاتب متصل شده‌اند و امکان تنظیم قراردادهای قانونی را دارند و جهل به قانون، هیچ‌کس را از مسئولیت معاف نمی‌کند.

بابایی در پایان تاکید کرد: این تحول حقوقی، با صدور گسترده اسناد مالکیت جدید، نشان‌دهنده عزم دستگاه قضا برای ساماندهی بازار املاک، پیشگیری از فساد و حفاظت از حقوق شهروندان است.

منبع: مهر

bargh

علت قطع برق با وجود تامین سوخت نیروگاه‌ها چیست؟

تصویر روز ـ به نقل از مهر، ناترازی برق تابستانی در حالی بار دیگر به یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد و زندگی روزمره مردم تبدیل شده که مسئولان از تأمین کامل سوخت نیروگاه‌ها خبر می‌دهند؛ اما چرایی تداوم اختلال در شبکه برق، موضوعی است که این روزها دغدغه بسیاری از شهروندان و فعالان صنعتی شده است.

چرا همچنان قطعی برق داریم؟

با آغاز روزهای گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف برق در کشور، بحث ناترازی برق دوباره نقل محافل شده است. طی هفته‌های گذشته، رسانه‌های مختلف از خاموشی‌های مقطعی در برخی استان‌ها و اخطار مجدد وزارت نیرو نسبت به احتمال قطعی برق گزارش داده‌اند. این در حالی است که در سال گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل ناترازی، کمبود سوخت نیروگاه‌ها عنوان می‌شد. اما طبق اعلام رسمی شرکت ملی گاز امسال فرآیند تأمین سوخت نیروگاه‌ها به طور کامل انجام شده است.

اما چرا با وجود رفع مشکل سوخت، همچنان خاموشی، ناترازی برق و هشدار مسئولان وجود دارد؟ این گزارش به بررسی علت‌ها و ریشه‌های پنهان این بحران می‌پردازد؛ بحرانی که می‌تواند زمینه ساز مشکلات جدی برای صنایع، کشاورزی و حتی رفاه خانوارها باشد.

تحلیلگرها معتقدند که مهم‌ترین کلید واژه ناترازی برق در سال جاری نه کمبود سوخت بلکه «افزایش مصرف» و «سرعت پایین رشد تولید» است. طبق گزارش رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، رکورد مصرف برق شکسته شده است. که این رکوردشکنی عوامل مختلفی دارد از جمله رشد غیر مجاز مصرف برق به خصوص در سال جاری.

فرید مرادی، کارشناس منابع انرژی و استاد دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار مهر می‌گوید: مساله ناترازی برق امسال بیش از آنکه به زیرساخت تأمین سوخت برگردد، نتیجه عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی در برابر رشد بی‌سابقه مصرف است. در واقع، صنعت برق ایران در یک دهه اخیر رشد متوسط سالانه ۲ تا ۳ درصدی ظرفیت نصب شده را تجربه کرده، اما همزمان نرخ رشد مصرف غالباً ۵ تا ۸ درصد بوده است.

او ادامه می‌دهد: در سال جاری، به دلیل سیاست‌های دولت و همکاری وزارت نفت، مشکل کمبود سوخت تقریباً برطرف شد؛ اما نکته اینجاست که وقتی هر سال هزار تا دو هزار مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها افزوده می‌شود اما افزایش مصرف ۴ هزار مگاوات است، طبیعی است که با وجود سوخت کافی باز هم تراز منفی باشد و خاموشی داشته باشیم.

دلایل ریشه‌ای ناترازی برق

با بررسی داده‌های منتشر شده از وزارت نیرو و نظر کارشناسان، دلایل قطعی برق و ناترازی زمانی که سوخت نیروگاه‌ها تأمین شده، به چند محور اصلی مربوط می‌شود:

۱. رشد سریع مصرف

ایران با جمعیت جوان و رشد فناوری و صنایع نوین، سالانه با رشد قابل توجهی در مصرف برق مواجه است؛ به ویژه در تابستان و ماه‌های گرم، کولرهای گازی و سایر وسایل سرمایشی سهم بزرگی در افزایش بار بر شبکه دارند.

۲. ضعف در توسعه ظرفیت نیروگاهی

سرمایه‌گذاری دولت در احداث نیروگاه‌های جدید طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات بودجه‌ای و تحریم‌ها با تأخیر مواجه شده است. از سوی دیگر، بسیاری از نیروگاه‌های موجود نیز با راندمان پایین فعالیت می‌کنند و بخش قابل توجهی از ظرفیت اسمی شبکه عملیاتی نمی‌شود.

۳. فرسودگی شبکه انتقال و توزیع برق

علاوه بر تولید، ظرفیت انتقال و شبکه توزیع نیز دارای فرسودگی است؛ همین فرسودگی باعث می‌شود بخش قابل توجهی از برق تولیدی به دلیل اتلاف انرژی یا سوختن تجهیزات به مصرف‌کننده نهایی نرسد.

۴. افزایش مصرف غیرمتعارف دستگاه‌های استخراج رمز ارز

اگرچه طبق سیاست‌های جدید وزارت نیرو، نظارت بر استخراج غیرمجاز رمز ارزها شدت یافته، اما همچنان بخش پنهانی از مصرف برق کشور از این محل نشأت می‌گیرد و بر بار شبکه می‌افزاید.

۵. نبود سیاست‌های جدی مدیریت مصرف

فرهنگ‌سازی واقعی در مدیریت مصرف تنها به پیامک و توصیه شفاهی محدود شده و ابزارهای انگیزشی (مانند تعرفه‌های پلکانی مؤثر، جوایز کاهش مصرف و…) کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سکوت آمار درباره بحران

یک نکته مهم که کمتر بدان اشاره می‌شود، مربوط به شفاف نبودن آمار نیروگاه‌های جدید وارد مدار شده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در مقابل افزایش ۴ هزار مگاوات مصرف پیک در تنها ۱۲۰۰ مگاوات (حدود یک چهارم) به ظرفیت عملیاتی کشور اضافه شده که این خود به معنای فشار مضاعف بر شبکه است.

صنایع قربانی ناترازی برق

با شروع خاموشی‌ها، اولین قربانیان ناترازی برق صنایع بزرگ به خصوص فولاد و سیمان بودند. طبق دستورالعمل وزارت نیرو، صنایع عمده در ساعات اوج مصرف، با سهمیه‌بندی اجباری مواجه شده‌اند؛ موضوعی که به گفته انجمن تولیدکنندگان فولاد به کاهش تا ۴۰ درصدی ظرفیت تولید در تابستان سال گذشته منجر شده است.

در گفت‌وگوی کوتاهی که با مجید روشن‌بین، مدیر یکی از شرکت‌های فولادی انجام دادیم، او می‌گوید: خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده که به ما اعلام می‌شود این موضوع هم تولید را مختل می‌کند هم باعث آسیب به تجهیزات می‌شود. تا زمانی که توسعه نیروگاهی متناسب با رشد صنایع انجام نشود، همه‌ی زنجیره آسیب می‌بیند.

راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برون‌رفت از ناترازی برق

گرچه برنامه‌هایی مانند تغییر ساعات کاری ادارات، مدیریت مصرف وسایل سرمایشی و قطع برق رمز ارزها انجام شده، اما به گفته مرادی، برای عبور از بحران ناترازی اقدامات زیر باید دنبال شود: الف) سرمایه‌گذاری سالانه لازم برای توسعه و نوسازی نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر؛ ب) افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در حوزه انرژی‌های پاک؛ ج) اجرای جدی سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف؛ د) ارتقای بهره‌وری تجهیزات و استاندارد کردن لوازم خانگی؛ ه) تشویق صنایع به احداث نیروگاه اختصاصی یا استفاده از انرژی خورشیدی؛ و) ساماندهی مصرف‌کنندگان پرمصرف و شبکه استخراج رمز ارز

این گزارش اضافه می‌کند ناترازی برق در تابستان اگرچه با تأمین سوخت نیروگاه‌ها مواجه نیست، اما دلیل اصلی آن عقب ماندگی در توسعه نیروگاهی در مقابل رشد مصرف است. در شرایطی که بحران مصرف برق در سطح خانگی و صنعتی خود را به وضوح نشان داده، مسئولان باید روی مسیرهای جدی افزایش ظرفیت تولید، بهینه‌سازی شبکه و ترویج فرهنگ درست مصرف انرژی تمرکز کنند. عدم توجه به این موضوع، تنها ادامه‌دار شدن سایه خاموشی‌ها و آسیب به اقتصاد ملی است.

آلزایمر

تایید اولین داروی درمان آلزایمر توسط استرالیا

تصویر روز ـ اداره کالاهای درمانی (TGA) داروی Donanemab را تایید کرده که مشخص شده است با پاکسازی پروتئین ها در مغز، پیشرفت آلزایمر را کاهش می دهد.

این دارو برای افرادی است که دارای اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل خفیف ناشی از آلزایمر هستند که شایع ترین نوع زوال عقل است.

این بیماری اولین علت مرگ و میر زنان استرالیایی و دومین علت شایع مرگ و میر در مردان است.

این دارو به صورت انفوزیون داخل وریدی از طریق بازو هر چهار هفته یکبار به مدت حداکثر ۱۸ ماه تجویز می شود.

به گزارش آناتولی، آزمایشات بالینی نشان داده است که این دارو می تواند در مراحل اولیه بیماری آلزایمر کمک کننده باشد. با این حال، این یک درمان نیست و زوال شناختی را متوقف نمی کند. اما می تواند روند بیماری را کُند، کند و به افراد امکان می دهد برای مدت طولانی تری کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

منبع: ایسنا

هواپیما

دست سایت‌های غیرمجاز از بلیت هواپیما کوتاه شد

تصویر روز ـ مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ماه های قبل حدود ۵۱۰ سایت غیر مجاز فروش بلیت هواپیما توسط دادستانی مسدود شد، گفت: این اقدام منجر به این شد که بلیت هواپیما برای شب عید با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی افزود: در این میان سایت های زنجیره ای بودند که سعی داشتند در بازار بلیت هواپیما کمبود کاذب ایجاد کنند و به بهانه کمبود، بازار سیاه راه بیاندازند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه یکی از چالش های حوزه حمل و نقل هوایی چالش در نحوه توزیع بلیت است،عنوان کرد: با کوتاه شدن دست این سایت های غیرمجاز شاهد کاهش تخلفات نرخی ودسترسی سریعتر وبهتر مردم به بلیت هواپیما هستیم.

وی در پایان گفت: لذا ضمن تقدیر از اقدام قاطع دادستان محترم امیدواریم فعالان بازار توزیع بلیت از طریق سایت های اینترنتی مجاز دربستر سالم وقانونی، دسترسی مردم را به بلیت هواپیما با نرخ های تعیین شده شرکت ها فراهم کنند.

عباس عراقچی

اگر هدف آمریکا عدم غنی‌سازی است، توافقی در کار نیست

تصویر روز ـ سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب، پیش از برگزاری دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص سیاست خارجی ایران صحبت کرد.

استان‌ها بازوان سیاست خارجی هستند

عراقچی درباره همایش منطقه‌ای دیپلماسی استانی در شهر شیراز گفت: یکی از برنامه هایی که به مجلس ارائه دادم بحث دیپلماسی استانی بود. به این معنی که استان های کشور که خصوصا همجوار مرز هستند از ظرفیت‌شان استفاده شود. برخی استان ها درگیر سطح روابط خارجی هستند ولی باید این را بیشتر کرد.

وی افزود: سیاست خارجی یک امر متمرکز است و تمرکز زدایی مورد پذیرش نیست. هدف ما این است کعه استان ها به عنوان بازوان سیاست خارجی در امر روابط خارجی مشارکت کنند. برخی استان ها ظرفیتی دارند که می‌توان فراتر از استان‌های همسایه مورد استفاده قرار گیرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این همایش سفرا و سرکنسولگرهای کشورهای حاشیه خلیج فارس را دعوت کردیم و در کنار این افراد، مقامات استانی هم دعوت شدند.

درباره مذاکره با آمریکا، با همسایگان مشورت می‌کنیم

عراقچی با اشاره به سیاست حسن همسایگی ایران گفت: این سیاست همیشه در دستورکار ما بوده و جا دارد از شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در این خصوص یاد کنیم. اکنون روابط همسایگی ما در وضعیت بسیاری خوبی قرار دارد. در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا مرتب با همسایگان مشورت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: این همکاری استانی، عملیات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با آن طرف مرزها را تقویت می‌کند.

از حقوق خود در مذاکرات نمی‌گذریم

وزیر امور خارجه درباره دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا و امتیازات ایران در توافق گفت: اینکه گفتم برجام دیگر کارایی ندارد و احیا شود برای ما منفعتی ندارد. هم قسمت رفع تحریم‌ها نیازمند تحول است و هم برنامه هسته ای ایران در شرایطی است که نمی‌تواند به قبل از برجام برگردد.

وی ادامه داد: ما نسبت به آن زمان برنامه بسیار پیشرفته‌تری داریم. برجام را باید به نوعی فراموش کنیم. هنوز زنده است اما منطق برجام هنوز پابرجاست. منطق این بود که ایران در ازای رفع تحریم‌ها، نسبت به برنامه خودش اعتمادسازی می‌کند. ایران قبول می‌کند یکسری اقدامات اعتمادساز را انجام دهد. در مقابل باید تحریم‌ها هم برداشته شود. این فرمول هنوز پابرجاست و بنا همان است. ما از حقوق خود نمی‌گذریم و برنامه ما به شمول غنی‌سازی باید ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه درباره تضامین برای رفع تحریم گفت: مذاکره برای همین است که تحریم‌ها رفع شود. بعد به این می‌رسیم که چگونه تضامین گرفته شود. ما تجربه بدعهدی آمریکا در برجام را داریم. ما هنوز به این نقطه نرسیدیم. هنوز اختلافات بنیادین بین ما وجود دارد. طرف آمریکایی به غنی‌سازی در ایران اعتقاد ندارد. اگر این هدفشان است توافقی در کار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر هدفشان این است که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود این قابل تحقق است. ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

وزیر امور خارجه درباره تضامین برای رفع تحریم: مذاکره برای همین است که تحریم‌ها رفع شود. بعد به این می‌رسیم که چگونه تضامین گرفته شود. ما تجربه بدعهدی آمریکا در برجام را داریم. ما هنوز به این نقطه نرسیدیم. هنوز اختلافات بنیادین بین ما وجود دارد.

عراقچی گفت: طرف آمریکایی به غنی‌سازی در ایران اعتقاد ندارد. اگر این هدفشان است توافقی در کار نخواهد بود. اگر هدفشان این است که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود این قابل تحقق است. ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما اراده ای برای ساخت سلاح هسته‌ای نداریم. مقام معظم رهبری فتوا دادند و ما در دکترین دفاعی نیازی به سلاح هسته ای نداریم. برای غنی سازی ما را تحریم کردند سالها تحریم بودیم ولی به سمت سلاح نرفتیم. دانشمندان ما را ترور کردند ولی به سمت سلاح نرفتیم.

وی ادامه داد: آمدیم مذاکره کردیم و در مذاکره به توافق رسیدیم اما آنان خارج شدند،باز به سمت سلاح نرفتیم. سیاست ما مبتنی بر اصول و مبانی است و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما هیچ جایی ندارد.

عراقچی درباره موضوع غنی‌سازی گفت: هنوز این موضوع حل نشده ولی دلیلی ندارد مذاکره ادامه پیدا نکند. دیپلماسی هیچوقت تعطیل نمی‌شود. واسط عمانی تلاش زیادی کرده و خواسته در دور دیگری شرکت کنیم تا شاید راه حلی پیدا شود.

وی افزود: موضوع غنی‌سازی برای ما قابل کوتاه آمدن نیست. ما تا وقتی که این واقعیت را بپذیرد به مذاکره ادامه می‌دهیم. غنی‌سازی ما تعطیل‌شدنی نیست. طرف آمریکایی شاید برای تاکتیک رسانه‌ای آمد نظرش را بیان کرد. من هم همان موقع گفتم که غنی‌سازی چه با توافق چه بی‌توافق ادامه پیدا خواهد کرد. مذاکره با همین شیوه ادامه پیدا می‌کند و باید ببینیم طرف مقابل آیا می‌خواهد در دیدگاهش تجدیدنظر کند یا خیر.

آمریکا و اسرائیل را جدا از هم نمی‌بینیم

وی درباره قرار دیدار ویتکاف با ریس موساد گفت: ما آمریکا و رژیم صهیونیستی را جدا از هم نمی‌بینیم. من امروز نامه ای را به آقای گوترش نوشتم. با توجه به اخباری که نقل شده بود که رژیم در حال آماده شدن برای حمله به ایران است نامه نوشتم و تاکید کردم از تأسیسات خود دفاع می‌کنیم و آماده واکنش سریع هستیم.

عراقچی گفت: اگر تهدیدات ادامه پیدا کند ناچاریم ترتیباتی ویژه برای صیانت از تاسیاست و مواد هسته‌ای خود اجرا کنیم و کسانی که باید بفهمند این ترتیبات ویژه چیست حتما می‌فهمند.

عراقچی در ادامه گفت: صهیونیست ها حتما به فشارها و لابی های خودشان ادامه خواهند داد. برای ما مسجل است که امریکا و اسرائیل با هم هماهنگ هستند.

وزیر خارجه درباره نظر اروپایی‌ها و بحث اسنپ‌بک گفت: اروپایی‌ها بیرون گود هستند. در مذاکرات ما اروپا نقشی ندارد و این ما هستیم که گاهی با آنان قرار می‌گذاریم و آنان را توجیه می‌کنیم. آمریکایی‌ها با آنان این کار را نمی‌کنند. ما مذاکرات با اروپا را ادامه دادیم. اینکه اروپا تا اکتبر امسال می‌تواند اسنپ‌بک را فعال کند درست است و باعث شده فکر کنند که این ابزاری در دستشان است تا وارد بازی شوند.

اروپا و سایرین، واکنش ایران به «اسنپ‌بک» را می‌دانند

وی تصریح کرد: اروپا هرچه بیشتر تهدید به استفاده کند خودش را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران منزوی می‌کند. هم اروپایی‌ها و سایرین می‌دانند که واکنش ایران نسبت به اسنپ‌بک چه خواهد بود. در صورتی که استفاده کنند نظام عدم اشاعه وارد بحران خواهد شد و می‌تواند خیلی چیزها را متأثر کند.

عراقچی افزود: اروپا اگر می‌خواهد نقشی داشته باشد باید این رویکرد تقابلی خود را کنار بگذارد.

اروپا در اولویت‌های سیاست خارجی ایران جایی ندارد

وزیر خارجه تاکید کرد: اروپا در اولویت‌های سیاست خارجی ما جایی ندارد مگر اینکه سیاست های خود را تصحیح کند. اگر می‌خواهند نقشی داشته باشند باید سیاست های خصمانه خود را کنار بگذارند. اگر آنان با حسن نیت مذاکره کنند ما حرفی برای گفتگو نداریم اما اگر می‌خواهند از شمشیر اسنپ بک استفاده کنند تبعاتش را خواهند دید.

پیشرفت یا عدم پیشرفت مذاکرات فردا مشخص می‌شود

وزیر خارجه درباره متن مذاکرات گفت: الان زود است قضاوت کنیم. فردا روشن می شود که آیا توانستیم پیشرفتی داشته باشیم یا خیر. الان به مرحله متن نوشتن نرسیدیم.

غنی‌سازی تعطیل نمی‌شود؛ حتی به شرط تولید سوخت هسته‌ای در خارج از ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره ایده کنسرسیوم هسته‌ای گفت: این ایده وقتی مطرح می‌شود نفس کنسرسیوم این است که یک مرکز تولید سوخت هسته‌ای با مشارکت تعدادی از کشورها ایجاد شود. موضع ما روشن است و آمادگی برای مشارکت داریم. حتی اگر خارج از خاک ایران باشد اما این جایگزین متوقف کردن غنی‌سازی ما نیست. غنی‌سازی در داخل خاک ایران ادامه پیدا می‌کند.

عراقچی در واکنش به ادعاهای ترامپ مبنی بر دارا بودن نفت توسط ایران به جای استفاده از غنی‌سازی گفت: مگر وزیر انرژی آمریکا به عربستان نرفت تا درباره نیروگاه هسته‌ای صحبت کند؟ عربستان که نفت بیشتری دارد. این حرف ناشی از ناآگاهی و جهل است. انرژی هسته‌ای مزایایی دارد و پاک‌ترین انرژی است. خطراتی هم دارد که قابل کنترل است.

وی درباره پلن B ایران در صورت نرسیدن به توافق گفت: ما برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهیم و آن‌ها باید دنبال پلن B باشند. ما روی ساخت راکتور و تولید آب سنگین کار می‌کنیم و صنعت هسته‌ای به مسیر خود ادامه می‌دهد. تحریم‌ها هم فشار دارد ولی ما چندین سال است که داریم ادامه می‌دهیم. رفع تحریم‌ها نباید به قیمت از دست رفتن دستاوردهای ملت ایران باشد!

عراقچی در خصوص وضعیت فلسطین گفت: مسئله فلسطین به یک زخم عمیق تبدیل شده و کشتارهای رژیم صهیونیستی دارد به امر روزمره‌ای تبدیل می‌شود و این امر خطرناکی است. یک نسل‌کشی دارد اتفاق می‌افتد. امروز 105 نفر کشته شدند این نسل‌کشی است. شورای امنیت و برخی کشورها بدون توجه به این قضیه نگاه می‌کنند. موضوع فلسطین اکنون زنده‌تر از گذشته است.

منبع: تسنیم

41

تمدید حکم محمدرضا سلطانی به‌عنوان مدیرعامل کانون دفاتر الکترونیک قضایی

تصویر روز ـ به گزارش روابط عمومی کانون، این حکم که به امضای دکتر محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه رسیده، با استناد به ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی و مواد ۱۲ و ۱۳ اساسنامه کانون صادر شده است.

در متن این حکم، بر اجرای دقیق وظایف مندرج در مواد ۱۴ و ۱۵ اساسنامه، تعامل مؤثر با معاونت خدمات الکترونیک قضایی، چابک‌سازی ساختار سازمانی کانون و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و نیروهای متخصص برای تحقق اهداف کانون تأکید شده است.

همچنین، توسعه صلاحیت دفاتر، ارتقای کیفیت ارائه خدمات، تکریم مراجعان، کاهش زمان ارائه خدمات، بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، گسترش دفاتر و سکوهای خدمات الکترونیکی، ارتقاء دانش و مهارت مدیران و کارکنان، و ارتقاء سامانه‌های بازرسی و رسیدگی آنلاین (برخط) به شکایات از مهم‌ترین مأموریت‌های پیش‌ِروی کانون عنوان شده است.

40

روابط عمومی کانون، به نمایندگی از خانواده بزرگ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در بیش از ۱۳۰۰ نقطه کشور، ضمن تبریک این اعتماد مجدد به آقای سلطانی، برای ایشان و همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آرزوی توفیق و سربلندی روزافزون دارد.

شایان ذکر است، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از مردم برای مردم» و با بهره‌مندی از نیروهای متعهد و متخصص، در راستای تحقق «قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی»، همواره در کنار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، در حال خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران اسلامی است.