تصویر روز ـ به نقل از خبر آنلاین، بحران ساختاری برق در ایران که امروز به اوج خود رسیده، ریشه در مجموعهای از تصمیمات سیاسی و اقتصادی دارد که طی دو دهه گذشته اتخاذ شدهاند. این تصمیمات عمدتاً مبتنی بر ملاحظات کوتاهمدت سیاسی و بدون در نظر گرفتن پیامدهای بلندمدت بودهاند. شواهد نشان میدهد که نظام قیمتگذاری نادرست انرژی، مهمترین عامل شکلگیری این بحران بوده است. در اوایل دهه ۱۳۸۰، قیمت برق در سطحی بسیار پایینتر از هزینه تمامشده تثبیت شده بود. این در حالی بود که کارشناسان بارها هشدار داده بودند که ادامه این روند منجر به بحران خواهد شد. در سال ۱۳۸۳ تحلیلهایی انجام شد که نشان میداد تعرفههای فعلی برق تنها یک چهارم هزینه تمامشده را پوشش میدهد و اگر این وضعیت ادامه یابد، تا ده سال آینده شبکه برق کشور با کسری ۴۰ درصدی مواجه خواهد شد و علیرغم این سال ۸۳ حداد عادل، «تثبیتقیمتها» طرح ابتکاری شوم احمد توکلی را عیدی مجلس اصولگرا به مردم برشمرد و این را یکی از ۴ کار بزرگ مجلس هفتم دانست البته بزرگ بود اما دامنه و عمق تخریبش بزرگ بود و اما در عمل این سیاست به صنایع وابسته به نهادهای خاص عیدی داد.
بنابراین بحران انرژی ایران امروز ریشه در تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی اصولگرایان در دهه ۸۰ دارد. احمد توکلی به عنوان چهره شاخص این جریان، با وجود هشدارهای اولیه خود درباره خطرات تثبیت قیمتها، تبدیل به یکی از اصلیترین مدافعان این سیاست مخرب شد. او که در سال ۸۳ افزایش نرخ انرژی را “فاجعه اقتصادی” میخواند، باعث شد در سال های بعد با تثبیت قیمت برق و هدفمندی یارانه ها، بمب ساعتی مصرف انرژی کار گذاشته شود.
نتیجه این شد در سال ۹۱، یارانه پنهان انرژی به این صنایع به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید و این رقمی معادل ۴۰ درصد بودجه عمرانی کشور است و امروز یارانه پنهان انرژی به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و یارانه بگیران نجومی محصولشان را با دلار آزاد در بازارهای داخلی و خارجی می فروشند.
سیاستگذاران به جای اصلاح این وضعیت گفتند حرف مرد یکی است و با تصمیمات عجیب رانت زا و ضد کارشناسی مشکل را تشدید کردند.
بعدها با تصویب قانونی، اختیار تعیین قیمت حاملهای انرژی به طور کامل به مجلس واگذار شد. این تصمیم که ظاهراً با هدف کنترل تورم اتخاذ شده بود، در عمل دست دولت را برای هرگونه تعدیل قیمتها بست. نتیجه این شد که در سالهای بعد، شکاف بین عرضه و تقاضای برق به طور مداوم افزایش یافت. اجرای طرح هدفمندی یارانهها در سال ۱۳۸۹ وضعیت را بدتر کرد. با تثبیت قیمت برق در سطحی بسیار پایین و توزیع یارانه نقدی، مصرف برق به طور ناگهانی افزایش یافت. آمارها نشان میدهد در سالهای پس از هدفمندی یارانهها، رشد مصرف برق به بیش از ۸ درصد در سال رسید، در حالی که رشد سرمایهگذاری در بخش تولید تنها حدود ۳ درصد بود.
صنایع انرژیبر بزرگترین بهرهبرداران از این وضعیت بودند و هستند. این صنایع که حدود ۴۵ درصد از برق کشور را مصرف میکردند، تنها ۱۲ درصد از درآمد وزارت نیرو را تأمین مینمودند. محاسبات نشان میدهد که در سال ۱۳۹۱، یارانه پنهان پرداختی به این صنایع معادل ۴۰ درصد کل بودجه عمرانی کشور در آن سال بود. جالب اینجاست که بسیاری از این صنایع محصولات خود را با قیمتهای جهانی صادر میکردند و از این رانت بزرگ بهره میبردند.
در سالهای بعدی نیز اگرچه دولتها تغییر کردند، اما این سیاستهای نادرست ادامه یافت. پروژههای نیروگاهی که باید طبق برنامه پنجم توسعه اجرا میشدند، یا متوقف ماندند یا با تأخیرهای طولانیمدت مواجه شدند. دلیل اصلی این بود که درآمد حاصل از فروش برق کفاف سرمایهگذاری مورد نیاز را نمیداد. در نتیجه، نسبت ذخیره به تولید که در سال ۱۳۸۵ حدود ۲۵ درصد بود، تا سال ۱۴۰۰ به ۸ درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شدت مصرف انرژی در ایران ۷۲ درصد بالاتر از متوسط جهانی قرار داشت.
وضعیت به جایی رسید که در سالهای اخیر، خاموشیهای گسترده به بخشی عادی از زندگی مردم تبدیل شده است. در اوج این بحران، ایران همچنان به صادرات برق به کشورهای همسایه ادامه میداد. این تناقض آشکار نشان میدهد که مشکل اصلی کمبود تولید نیست، بلکه مدیریت نادرست منابع موجود است. امروز مشخص شده که بحران برق نتیجه مستقیم سیاستهای نادرست دو دهه گذشته است. سیاستهایی که به جای حل ریشهای مشکلات، فقط آنها را به آینده موکول میکردند و البته امروز هم وزارت نیرو در بی برنامگی غوطه ور است.
راه حل این بحران هرچند دشوار اما روشن است. اولاً باید قیمتگذاری برق به تدریج به سمت هزینه تمامشده حرکت کند. ثانیاً یارانهها باید به طور هدفمند به خانوارهای کمدرآمد تخصیص یابد. ثالثاً صنایع انرژیبر باید ملزم به پرداخت قیمت واقعی برق مصرفی خود شوند. بدون این اص
اصلاحات ساختاری، بحران برق در سالهای آینده حادتر خواهد شد و هزینههای بیشتری به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد. تجربه دو دهه گذشته به وضوح نشان داده است که ادامه سیاستهای فعلی تنها به تعمیق بحران خواهد انجامید.
آنچه امروز در وزارت نیرو شاهدیم، چیزی جز ادامه همان سیاستهای شکستخورده گذشته نیست؛ با همان بازیگران و همان تفکر رانتی. وزیر فعلی ، خود از مدیران ارشد مپنا بوده است؛ شرکتی که نامش با توقف های کلان در پروژههای نیروگاهی گره خورده و اکنون همان نگاه غیرتخصصی و رانتمحور را به بدنه وزارت نیرو تزریق کرده است.
سیاستی که سالها در شرکتی مانند مپنا—که یکی از عوامل اصلی توقف پروژههای نیروگاهی و تأخیر در توسعه ظرفیت تولید بود می تواند ناگهان تبدیل به منجی بخش انرژی شود؟ این وزارتخانه امروز نه تنها نتوانسته از بحران ساختاری برق جلوگیری کند، بلکه با تصمیمات غیرکارشناسی خوددر اوج کمبود داخلی و عدم برخورد قاطع با صنایع پر مصرف رانتبگیر، بر آتش این بحران دامن زده است.
چرا وزارت نیرو به جای قطع برق خانوارهای بی گناه و صنایع غیر رانتی، صنایع خصولتی را که برق را به قیمت ناچیز میگیرند و محصولاتشان را به دلار آزاد صادر میکنند، محدود نمیکند؟ پاسخ روشن است: لابی قدرتمند این صنایع، که بسیاری از همان بازیگران قدیمی و حلقههای نزدیک به تصمیمگیران امروز را شامل میشود، اجازه هیچ تغییر ساختاری را نمیدهد.
آیا وقت آن نرسیده که این وزارتخانه پاسخگوی بیبرنامگیهایش باشد؟ چرا باید مردم در گرمای طاقتفرسای تابستان، قربانی سیاستهای نادرست شوند و وزارت نیروی امروز نه بخشی از راهحل، که بخشی از مشکل است. تا زمانی که این حلقه فساد و ناکارآمدی شکسته نشود، بحران برق تنها عمیقتر خواهد شد.
مهدی عرب صادق، کارشناس ارشد انرژی
تصویر روز ـ ریزش قیمت طلا و سکه در بازار شدت گرفت؛ به طوری که هر قطعه سکه امامی با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، ۷۶ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان شد.
به گزارش خبر آنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با کاهش ۲۶ هزار تومانی به قیمت ۶ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه تمام بهار آزادی | ۷۲ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان |
| سکه امامی | ۷۶ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان |
| نیم سکه | ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۲۸ میلیون تومان |
| سکه گرمی | ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان |
| هر گرم طلای ۱۸عیار | ۶ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان |
| هر گرم طلای ۲۴عیار | ۱۹ میلیون و ۱۵ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۲۹ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۳۷۱.۰۹ |
تصویر روز ـ محمد جوانبخت – معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست کمیته ملی سدهای بزرگ (IRCOLD) که به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با اشاره به چالشهای پیش روی بخش آب کشور اظهار داشت: وضعیت منابع آبی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد، این شرایط نتیجه برداشتهای بیرویه از منابع آبی در دهههای گذشته است.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه امسال با خشکسالی بیش از ۴۰ درصدی مواجه هستیم، افزود: ورودی سدها به شدت کاهش یافته و بسیاری از مخازن در حال ثبت رکوردهای جدید کمآبی هستند. در برخی موارد حتی مجبوریم از حداقل حجم لازم برای پایداری سازه سدها هم عبور کنیم.
جوانبخت با ابراز نگرانی از وضعیت تأمین آب شرب گفت: در بسیاری از شهرها از جمله تهران، شرایط بسیار سخت است. وی درباره بخش کشاورزی نیز هشدار داد و افزود: کشاورزان به وجود مخازن پر عادت کردهاند و محدودیتهای آبی میتواند به مشکلات اجتماعی منجر شود.
معاون وزیر نیرو با تقدیر از عملکرد کمیته ملی سدهای بزرگ گفت: این تشکل با ۴ هزار عضو حقیقی و ۸۱ عضو حقوقی، یکی از ظرفیتهای ارزشمند کشور در حوزه آب است که انتظار داریم با حضور جوانان پرانگیزه و متخصصان باتجربه، بیش از پیش در خدمت حل مشکلات کشور باشد.
وی با اشاره به برنامههای مدیریت منابع آب و هشدار نسبت به شرایط سخت آبی کشور خاطرنشان کرد: هرچند در سالهای گذشته برنامههایی چون تعادلبخشی آبهای زیرزمینی و مصوبات کارگروه سازگاری با کمآبی اجرا شده، اما این اقدامات تأثیرات عمیق نداشته و روند مشکلات همچنان نامطلوب است، پس از چند سال خشکسالی پی در پی، امسال سال بسیار سختی در انتظار بخش آب کشور است و همه دستگاهها باید برای عبور از این بحران کمک کنند.
معاون وزیر نیرو درباره برنامه هفتم توسعه نیز توضیح داد: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه، کاهش برداشت از منابع آبی بهویژه در بخش کشاورزی مورد تأکید قرار گرفته و اصلاح الگوی کشت، بهبود شیوههای آبیاری و استفاده از آبهای نامتعارف از جمله تکالیف این برنامه است.
جوانبخت همچنین بر ضرورت اصلاح اقتصاد آب اشاره کرد و گفت: هزینههای نگهداری و تأمین مالی طرحهای آبی، نیازمند اصلاحات زیرساختی و تعرفهای است. در حال حاضر نزدیک به ۵۶۷۰ طرح آبی در کشور وجود دارد که تأمین اعتبار برای آنها با شرایط فعلی اقتصادی دشوار است.
وی در پایان با اشاره به اهمیت توجه به مسائل اجتماعی در ساخت و بهرهبرداری از سدها اظهار کرد: موضوعات اجتماعی، زیستمحیطی، سیلابها و تأثیر سازههای آبی بر سازههای تاریخی باید در دستور کار کمیتهها قرار گیرد تا مدیریت یکپارچه منابع آبی محقق شود.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در نشست امضای تفاهمنامه ارائه تسهیلات مالی این بانک به بازنشستگان کشوری افزود: تعامل و همکاری بانک صادرات ایران با صندوق بازنشستگی کشوری در سال 1404 با ارئه انواع خدمات مالی و حمایتی ادامه و بر اساس تفاهمنامه جدید تداوم خواهد یافت و سالها همکاری بانک صادرات ایران با این صندوق توانسته ظرفیتی ایجاد کند که بازنشستگان کشوری از ظرفیت این تعامل بهرهمند شوند و تداوم این خدماترسانی موجب خوشحالی و افتخار شبکه بانک صادرات ایران است و امیدواریم که در سال 1404 نیز بتوانیم خدمات شایستهای به بازنشستگان ارائه داد.
وی با برشمردن خدمات جدید بانک بر اساس این تفاهمنامه، گفت: بر اساس توافق بانک صادرات ایران با صندوق بازنشستگی کشوری، چند برنامه و راهبرد را در سال 1404 برای خدماترسانی به بازنشستگان پیگیری خواهیم کرد که افزایش سقف فردی تسهیلات قرضالحسنه از 300 میلیون ریال به 500 میلیون ریال اولین هدف این تفاهمنامه است.
سیفی رشد 35 درصدی در مجموع تسهیلات پرداختی به بازنشستگی کشوری را نیز به عنوان دومین اقدام بانک در سالجاری مورد اشاره قرار داد و افزود: مجموع پرداختی تسهیلات ارزان قیمت بانک صادرات ایران در سال 1404 با رشد ۳۵ درصدی به 190 هزار میلیارد ریال خواهد رسید و این میزان تسهیلات ارزان قیمت به بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین گفت: سال گذشته بانک صادرات ایران موفق شد به بیش از 400 هزار نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری تسهیلات پرداخت کند و در سالجاری نیز ضمن افزایش سقف تسهیلات فردی، به همین تعداد نیز تسهیلات پرداخت خواهد شد.
سیفی برگزاری جشنوارههای مختلف و مناسبتی را خدمت دیگری از بانک صادرات ایران به بازنشستگان عنوان کرد و افزود: بانک در مناسبتهای مختلف، جشنوارههای متفاوتی را برای بازنشستگان کشوری در قالب محصولات بانک برگزار کرد و در سال 1404 نیز وظیفه و رسالت اجتماعی خود را در مناسبتهای مختلف با موضوعات متنوع برگزار خواهد کرد تا از زحمات و تلاشهای بازنشستگان معزز قدردانی کند.
وی اظهار کرد: سالجاری در تلاشیم تا با نیازسنجی خدمات برای بازنشستگان در بخشهای مختلف از جمله کمک هزینههای سفر یا افزایش قدرت خرید در مناسبتهای مختلف از جمله ایام نوروز یا آغاز سال تحصیلی، قراردادهای سهجانبهای را با متعاملین تجاری بانک صادرات ایران و صندوق برقرارکنیم و برای بازنشستگان اعتبار ایجاد کنیم تا از محل این اعتبارات بتوانند در کوتاه مدت نیازهای خود را برطرف کنند و بانک کسورات آنها را از حقوقشان انجام خواهد داد.
در این مراسم همچنین حجتاله میرزایی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، با قدردانی از بانک صادرات ایران، خدمات سالهای گذشته بانک به بازنشستگان کشوری را مورد توجه قرار داد و افزود: بانک صادرات ایران همکار و شریک اصلی صندوق بازنشستگی کشوری در سه دهه گذشته بوده و هم زحمت پرداخت حقوق بازنشستگان را بر عهده داشته و هم پرداخت تسهیلات قرضالحسنه را با بهترین کیفیت ارائه نموده است.
وی گفت: در سالجاری خوشبختانه با حمایت مدیرعامل و اعضای هیئتمدیره بانک صادرات ایران، سقف وامهای ضروری به 500 میلیون ریال افزایش یافته و تعداد وامهای ضروری قرضالحسنه برای 300 هزار نفر از بازنشستگان و بعلاوه وام ازدواج فرزندان بازنشستگان و همچنین کمک هزینه سفرهای زیارتی و سیاحتی، تفریحی آنها از دیگر موارد مد نظر قرار گرفته دراین تفاهمنامه است.
میرزایی افزود: ثبتنام برای برخورداری از این تسهیلات انجام شده و در مرحله قرعهکشی این وامها هستیم و از خردادماه پرداخت این تسهیلات ضروری آغاز خواهد شد. امیدواریم که در سالجاری نیز با همکاری مناسبی که بانک صادرات ایران داشته این روند به سرانجام برسد و تصویر مناسبی که از بانک صادرات ایران در ذهن بازنشستگان محترم شکل گرفته، تقویت و ماندگار شود و در دورههای بعدی نیز شاهد همکاریهای بهتری باشیم.
تفاهمنامه همکاری بانک صادرات ایران که در مجموعه معاونت بانکداری جامع و اداره کل بانکداری تجاری، اختصاصی و مطالعه بازار تدوین شده بود در مراسمی با حضور محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران، مهدی اقبالی راد عضو هیئتمدیره، سید کاظم مرتضوی اسکویی معاون شعب، داود مهدیان معاون بانکداری جامع و همچنین حجتاله میرزایی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در محل این صندوق، به امضای مدیران عامل بانک صادرات ایران و صندوق بازنشستگی کشوری رسید.

تصویر روز ـ به نقل از ایرنا، استیو ویتکاف دوشنبه شب به وقت محلی در گفتگو با تارنمای آکسیوس درباره مذاکرات با ایران گفت: مذاکرات هسته ای با ایران مثبت است. ما در حال پیشرفت هستیم. امیدوارم روند در مسیر درستی پیش برود. رئیسجمهور میخواهد در صورت امکان، این مساله به صورت دیپلماتیک حل شود، بنابراین ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم.
ویتکاف افزود: ایالات متحده آمریکا در تلاش است دور چهارم گفتوگوهای هستهای با ایران را برای آخر این هفته (میلادی) برنامهریزی کند.
مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتوگوهای هسته ای با ایران در عین حال گفت: «اگر این گفتوگو برگزار نشود، تنها دلیلش سفر رئیس جمهوری به خاورمیانه خواهد بود.»
نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «امیدوارم قبل یا هنگام سفر رئیس جمهور ترامپ به منطقه، پیشرفتی در تلاشها برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگانها (اسرا) حاصل شود».
ویتکاف ادامه داد: «من تقریبا هر روز با قطر، مصر و اسرائیل گفت و گو میکنم و امیدوارم بتوانیم پیشرفت کنیم. رئیس جمهور ترامپ میخواهد گروگانها را آزاد کند.نتانیاهو میخواهد گروگانها را آزاد کند. ما بهصورت هماهنگ در این زمینه تلاش میکنیم.»
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که هفته آینده به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و کشورهای دیگر سفر خواهد کرد.
پیش از این، کارولین لیویت سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود: «دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ۱۳ تا ۱۶ می (۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴) به عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.
اکنون عربستان سعودی نقش فعالی در میانجیگری برای آتشبس در جنگ سه ساله روسیه و اوکراین ایفا میکند و به گفته تارنمای آمریکایی آکسیوس، ریاض مایل است این دیدار پس از دستیابی به توافق آتشبس میان مسکو و کییف انجام شود.
دور اول مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به میزبانی عمان، روز شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ در مسقط برگزار شد و دو طرف، گفتوگوها را سازنده و رو به جلو توصیف کردند. دور دوم گفتوگوها نیز روز شنبه ۳۰ فروردین ماه در شهر رم ایتالیا به میزبانی عمان برگزار و دور سوم مذاکرات شنبه ششم اردیبهشت ماه در عمان برگزار شد.
قرار بود دور بعدی مذاکرات، شنبه ( ۱۳ اردیبهشت ماه) برگزار شود که ایران و عمان از تغییر زمان برگزاری این دور از مذاکرات خبر دادند.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اعلام این موضوع از سوی وزیر امور خارجه عمان، تصریح کرد تعویق گفتوگوها بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه عمان بوده و در مورد تاریخ احتمالی بعدی، متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
تصویر روز ـ جشنواره سالانه آدمبرفی، یکی از رویدادهای شاد، خلاقانه و پرطرفدار زمستانی، روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشتماه از ساعت ۹ صبح در ایستگاه ۷ پیست بینالمللی توچال برگزار میشود؛ جایی که خانوادهها و علاقهمندان به طبیعت و برف، در فضایی پرانرژی و دوستانه گرد هم میآیند.
این جشنواره با هدف ترویج شادی و نشاط در بین خانوادهها و ایجاد لحظاتی متفاوت و بهیادماندنی، هرساله در ارتفاعات زیبای توچال برگزار میشود. ساخت آدمبرفی، بازیهای زمستانی، و فضای شاد و دوستانه از جمله بخشهای جذاب این رویداد است.
ویژگی خاص امسال، ورود رایگان کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال به ایستگاه ۷ از طریق تلهکابین است؛ فرصتی ویژه برای خانوادهها تا در کنار یکدیگر از آخرین روزهای برفی لذت ببرند.
علاقهمندان میتوانند با تهیه بلیت از ایستگاه اول تلهکابین، خود را به ایستگاه ۷ رسانده و در این جشن زمستانی شرکت کنند.
حضور در این رویداد، فرصتی ویژه برای خانوادههاست تا با همراهی هم، فصل اسکی را با شادی، خلاقیت و خاطراتی بهیادماندنی به پایان برسانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
تصویر روز ـ پیشتر نیوزویک گزارش داده بود که ناوشکن میلیوس (USS Milius) و ناوشکن همردهاش، یواساس رالف جانسون (USS Ralph Johnson) که هر دو تحت اسکادران ناوشکنهای شماره ۱۵ هستند، طی یک ماه گذشته در اقیانوس هند حضور داشتهاند. این اسکادران نیروی سطحی اصلی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا است که مقر آن در ژاپن قرار دارد.
پنتاگون در حال تقویت مواضع نظامی خود در خاورمیانه است، در حالی که تنشها با ایران بر سر مذاکرات هستهای ادامه دارد و همچنین حملات شبهنظامیان انصارالله در دریای سرخ افزایش یافته است.
چندین ناو جنگی آمریکایی که در اقیانوس آرام غربی مستقر بودند، به خاورمیانه اعزام شدهاند، از جمله یک گروه تهاجمی دریایی به رهبری ناو هواپیمابر یواساس کارل وینسون (USS Carl Vinson).
یک عکس رسمی نشان میدهد که میلیوس در تاریخ ۲۵ آوریل حوزه عملیاتی خود را به منطقه مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) منتقل کرده است. میلیوس که از سال ۲۰۱۸ به اسکادران ۱۵ پیوسته و در ژاپن مستقر است، تا روز قبل همچنان در اقیانوس هند فعالیت میکرد.
در حالیکه عکسی دیگر از تاریخ ۲۴ آوریل، میلیوس را عضو اسکادران ۱۵ نشان میدهد، این ناوشکن اکنون به عنوان بخشی از گروه تهاجمی ناو هواپیمابر کارل وینسون فعالیت میکند. تصاویر ماهوارهای نیز حضور این ناو هواپیمابر را در دریای عرب در همان روز ثبت کردهاند.
میلیوس یکی از ناوشکنهای کلاس «آرلی برک» (Arleigh Burke) است که به گفته نیروی دریایی آمریکا، دارای قابلیتهای تهاجمی و تدافعی چندمنظوره است و میتواند هم بهصورت مستقل و هم به عنوان بخشی از یک گروه تهاجمی فعالیت کند.
علاوه بر میلیوس، ناوشکن دیگری از کلاس آرلی برک به نام یواساس وینای. مایر (USS Wayne E. Meyer) نیز که ابتدا برای استقرار در اقیانوس آرام غربی با گروه ناو نیمیترز همراه بود، از دستکم ۱۳ آوریل به گروه ناو کارل وینسون در خاورمیانه پیوسته است.
بر اساس گزارش مؤسسه خبری نیروی دریایی آمریکا در ۲۸ آوریل، افزون بر میلیوس و وینای. مایر، سه ناو دیگر نیز به ناو هواپیمابر کارل وینسون پیوستهاند: رزمناو یواساس پرینستون (USS Princeton) و دو ناوشکن دیگر به نامهای یواساس استرت (USS Sterett) و یواساس ویلیام پی. لارنس (USS William P. Lawrence).
در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۵، جنگندهی F/A-۱۸E از عرشه ناو کارل وینسون در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه پرواز کرد.
ناو یواساس هری اس. ترومن (USS Harry S. Truman) دومین ناو هواپیمابر آمریکاست که در خاورمیانه مستقر شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
تصویر روز ـ طبق اعلام وزارت نیرو، قطع برق بخش خانگی باید بر اساس برنامههای اعلامی در سایت شرکتهای توزیع برق و اپلیکیشن «برق من» باشد، اما پیام های بی شمار مخاطبین بیانگر آنست که بر خلاف اعلام مدیر شرکت توزیع برق البرز و پیامک های ارسالی این شرکت مبنی بر قطع 2 ساعته و هر روزه در زمان معین، با آنچه در واقعیت رخ می دهد، مغایر است. قطعی برق از ۲/۵ ساعت بیشتر است و زمان با آنچه اعلام شده همخوانی ندارد!
در زندگی امروزه که اغلب مردم در آپارتمانها زندگی میکنند و تأمین آب شرب به پمپهای آپارتمانی وابسته است، با قطعی برق شاهد قطعی آب هستیم، در واقع فقط برق در خانهها قطع نمیشود، بلکه به همراه برق، آب حتی تلفن و اینترنت هم قطع میشود.
مردم، بر اساس زمان های اعلامی، مدیریت رفتار دارند که با نزدیک شدن به زمان خاموشی ها از آسانسور استفاده نکنند، آب ذخیره کنند، خودروهای خود را زودتر از پارکینگ خارج یا وارد کنند، با قطعی های بی برنامه مردم دچار مشکل می شوند در آسانسور گیر می کنند، وسایل برقی شان می سوزد و … به همین سادگی دچار خسارت روحی، روانی و مالی می شوند.
تصویر روز ـ به گزارش روابطعمومی شرکت بیمه ملت، گزارش عملکرد فروردینماه این شرکت که با نماد «ملت» در بورس تهران فعالیت میکند، بر روی سامانه کدال منتشر شده است. بر اساس این گزارش، شرکت بیمه ملت در نخستین ماه سال ۱۴۰۴ بیش از ۲ هزار و ۶۸۲ میلیارد و ۴۷۲ میلیون تومان حقبیمه تولید کرده است.
این در حالی است که بیمه ملت در فروردینماه سال گذشته ۲۸۱ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان حقبیمه تولید کرده بود و عملکرد این شرکت در فروردین امسال، رشد تقریبی ۹.۵ برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.
گزارش منتشرشده همچنین نشان میدهد که بیمه ملت در فروردین امسال ۸۷۴ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومان خسارت پرداخت کرده است، در حالی که این رقم در فروردینماه سال گذشته ۷۳ میلیارد و ۸۰۶ میلیون تومان بوده است.
۸۲ درصد از حقبیمه تولیدشده در فروردین ۱۴۰۴ مربوط به رشته درمان بوده است. پس از آن، بیشترین حقبیمه تولیدی به رشته ثالث اجباری با سهم ۶ درصدی و زندگی اندوختهدار با سهم ۴ درصدی اختصاص داشته است.
بیشترین خسارت پرداختی به بیمهگزاران و ذینفعان نیز مربوط به رشته درمان با سهم ۸۲ درصدی بوده و پس از آن، رشتههای ثالث اجباری و زندگی اندوختهدار هر کدام با سهم ۵ درصدی در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
تصویر روز ـ به نقل از شرق، بر اساس این جدول که بهتازگی از سوی بانک مرکزی یا مراجع مرتبط منتشر شده، نرخ پایه کارمزد کارتبهکارت بین بانکی از ۷۵۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.
جزئیات افزایش کارمزد کارتبهکارت:
• کارمزد پایه برای تراکنشهای تا یک میلیون تومان: ۹٬۰۰۰ ریال (۹۰۰ تومان)
• برای مبالغ بالاتر از یک میلیون تومان: به ازای هر یک میلیون تومان اضافه، ۳۲۰۰ ریال (۳۲۰ تومان) به کارمزد افزوده میشود.
• حداکثر کارمزد کارتبهکارت: ۴۵٬۰۰۰ ریال (۴۵۰۰ تومان)
این به آن معناست که در یک تراکنش ۵ میلیون تومانی، مجموع کارمزد انتقال:
• پایه ۹۰۰ تومان
• ۴ میلیون اضافه × ۳۲۰ تومان = ۱۲۸۰ تومان
• مجموع: ۲۱۸۰ تومان
سایر کارمزدهای مهم خدمات بانکی:
• صدور کارت هوشمند: ۹۰٬۰۰۰ ریال
• اعلام مانده کارت از دستگاه خودپرداز سایر بانکها: ۴۵۰ ریال
• انتقال وجه پایا: تا سقف ۲۵۰٬۰۰۰ ریال با کارمزد ۲۰۰۰ ریال
• انتقال وجه بینبانکی ساتنا: ۱۸٬۰۰۰ ریال
• اعلام ده گردش آخر حساب از خودپرداز: ۱٬۸۰۰ ریال
افزایش نرخ کارمزدها، بهویژه در خدمات پرکاربردی مانند کارتبهکارت، در شرایطی صورت میگیرد که بخش بزرگی از تراکنشهای روزمره مردم از این طریق انجام میشود. گرچه کارمزدها نسبت به حجم تراکنشها اندک است، اما در مجموع، منبع درآمد قابلتوجهی برای بانکها محسوب میشود.
همچنین به نظر میرسد هدف از این افزایش، علاوه بر پوشش هزینههای عملیاتی بانکها، هدایت کاربران به استفاده از ابزارهای جایگزین مانند پایا و ساتنا برای مبالغ بالا باشد که امنیت بیشتری دارند و بار کمتری بر شبکه کارتی کشور وارد میکنند.
