تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی در بازار با افزایش ۷۲۵ هزار تومانی به قیمت ۷۲ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان فروخته شد.
به گزارش خبر آنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۱۶۴ هزار تومانی به قیمت ۶ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز پنجشنبه، ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ مشاهده میکنید:
|
دلار (در صرافی بانکی) |
۶۹ هزار و ۱۹ تومان |
|
یورو |
۷۱ هزار و ۵۸۵ تومان |
|
سکه تمام بهار آزادی |
۶۸ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان |
|
سکه امامی |
۷۲ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان |
|
نیم سکه |
۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
|
ربع سکه |
۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
|
سکه گرمی |
۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
|
هر گرم طلای ۱۸ عیار |
۶ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان |
|
هر گرم طلای ٢۴ عیار |
۸ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان |
|
هر مثقال طلا |
۲۸ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان |
|
هر انس طلا |
۲۹۱۷.۷۷ دلار |
تصویر روز ـ ایمان محرابینیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راههای کشور سازمان راهداری با اشاره به آخرین وضعیت جادههای شمالی کشور در گفتگو با مهر، اظهار کرد: محورهای چالوس، هراز و آزادراه تهران – شمال مسیر جنوب به شمال به دلیل انجام عملیات راهداری تا ساعت ۲۴ امروز (پنجشنبه، ۲۵ بهمن) مسدود است.
وی با بیان اینکه ترافیک در آزادراه پردیس – تهران محدوده جاجرود سنگین گزارش شده، ادامه داد: تردد در محور فیروزکوه و آزادراه قزوین – رشت مسیر رفت و برگشت روان است و محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند.
محرابینیا در خصوص آخرین وضعیت جوی ترافیکی سایر محورها افزود: ترافیک در آزادراه قزوین – کرج – تهران محدودههای مهر ویلا، پل کلاک و گرمدره، آزادراه کرج – قزوین محدوده گلشهر، آزادراه ساوه- تهران محدودههای نسیم شهر، بهمن آباد و احمد آباد مستوفی و محور شهریار – تهران حدفاصل میدان معادن تا شهر قدس سنگین است.
مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راههای کشور بیان کرد: در برخی از محورهای استان آذربایجان غربی، البرز، زنجان، اصفهان، سمنان، قزوین، قم، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان و کرمان بارش برف، باران و مه گرفتگی گزارش شده است.
وی در پایان گفت: در برخی از محورهای استان ایلام، تهران، بوشهر، خراسان جنوبی، فارس و کرمان جنوب دارای بارش باران و مه گرفتگی است.
تصویر روز ـ سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز (پنجشنبه، ۲۵ بهمن) در مناطقی از نیمه جنوبی کشور ابرناکی و بارش باران و برف و وزش باد پیش بینی میشود. همچنین در نیمه شمالی فارس، بوشهر و کرمان بارش شدت خواهد داشت و در سایر مناطق رگبار پراکنده رخ میدهد اما در بعد از ظهر از میزان بارندگی این مناطق کاسته میشود و ابرناکی و بارش در شمال غرب کشور آغاز میشود.
فردا (جمعه، ۲۶ بهمن) با گذر سامانه بارشی از نوار شمالی کشور، در شمال غرب، مناطقی از غرب و بعد از ظهر دامنههای جنوبی البرز و سواحل دریای خزر افزایش ابر و بارش برف و باران و وزش باد پیش بینی میشود. همچنین در جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان بارش برف شدت خواهد داشت و طی این روز فارس، کرمان، ارتفاعات خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان افزایش ابر و بارش پراکنده رخ میدهد.
آسمان تهران نیز امروز (۲۵ بهمن) نیمه ابری تا ابری و همراه با غبار محلی، در بعضی ساعتها بارش باران و برف با حداقل ۳ و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود.
تصویر روز ـ ممنوعیت واردات خودرو خارجی به کشور در سال 1397 ازجمله تصمیمات جنجالی دولت دوازدهم و آغازی برای آشفتگی بر بازار خودرو کشور بود. بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام و با تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران، به دلیل آنچه «محدود کردن خروج ارز» عنوان شد، واردات خودرو خارجی به صورت کامل ممنوع شد.
با ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازان داخلی به تامین کننده خودرو مورد نیاز کشور تبدیل شدند و در بازار انحصاری که برای آنها به وجود آمده بود، یکهتاز شدند؛ لذا قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی طی سالهای ممنوعیت واردات خودرو روز به روز در بازار افزایش یافت و با ایجاد فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار دلالان و سوداگران بیش از پیش وارد بازار خودرو شدند.
افزایش شدید قیمت خودرو، به مرور خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل کرد؛ به طوری که انگیزه اکثر افراد از ورود به این بازار دلالی و حفظ سرمایه بود و نه خرید خودرو برای مصرف! در چنین شرایطی، مصرف کننده واقعی که با انتخابهای محدودی نیز روبهرو بود، یا باید در لاتاری خودروسازان داخلی شرکت میکرد و یا خودرو را با چندین برابر قیمت از دلال میخرید.
به دنبال اوضاع آشفته بازار خودرو کشور، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در اسفند ماه 1400 برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» دستور 8 مادهای صادر شد و در بند 4 این دستورالعمل به رفع موانع واردات خودرو تاکید شده بود. در بند 4 این دستورالعمل آمده بود که «به منظور افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار و جبران کمبود تولید خودرو، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه رفع شود.»
به دنبال این دستور رییس جمهور، پس از رفت و برگشتهای چندباره آییننامه واردات خودرو میان دولت و مجلس، نهایتاً آییننامه واردات خودرو خارجی با رویکرد ایجاد رقابت در بازار این کالا تصویب و ابلاغ شد و بالاخره پس از 5 سال بازار خودرو کشور شاهد ورود خودروهای خارجی بود؛ هرچند که بر اساس آمار این واردات به صورت قطرهچکانی و کمتر از تعدادی بود که بتواند بازار خودرو کشور را تکان دهد و نهایتاً خبری از ایجاد رقابت یا کاهش قیمت در بازار نشد.
این شرایط درحالی است که اخیرا برخی شنیدهها از افزایش تعرفه واردات حکایت داشت و دوباره بازار خودرو را با ابهامهایی روبرو کرده و نهایتاً این ابهام را ایجاد که واقعیت صدور دستورالعمل واردات خودرو چیست؟ به هرحال علیرغم موجی که درخصوص خودروهای وارداتی راه افتاده است، به نظر میرسد با سیاستهای موجود و روند افزایشی قیمت خودروهای وارداتی تنها قشر مرفه کشور مشتری این خودروها هستند و شرایط به گونهای است که با مبلغ کمتر از یک و نیم میلیارد تومان، امکان خرید خودرو وارداتی برای مصرفکنندههای عادی وجود ندارد.
نکته جالب توجه این است که روند افزایشی قیمت خودروهای وارداتی و همچنین بیاثر شدن ورود تعداد محدود این خودروها در بازار عاملی شد تا بازهم اظهار نظرهای تازهای از سوی نمایندگان مجلس برای کاهش قیمت خودرو با طرح موضوع واردات خودروهای دست دوم یا همان کارکردههای خارجی در این زمینه مطرح شود.
روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اخیرا از تعهد دو خودروساز دولتی کشور بر افزایش تولید خبر داده و گفته، ایران خودرو و سایپا اظهار میکردند نزدیک به دو سال است قیمتهای آنها افزایش پیدا نکرده و این در حالی است که 80 درصد بازار در اختیار این دو شرکت است، در پی این اعتراض شورای رقابت مجوز افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت را به آنها داده است و در همین حال مجلسیها بر تقویت واردات تاکید دارند و بر این باور هستند که قیمت بالا و کیفیت پایین دو چالش صنعت خودروی کشور است، به همین دلیل در بودجه سال 1402 خواهان واردات خودروهای نو و کارکرده شدند تا این سیاست تاثیرات خود را بر قیمت و کیفیت خودروهای داخلی بگذارد و یک فضای رقابتی در بازار خودروی کشور ایجاد شود.
تعرفه سنگین دولت اصلیترین عامل گرانی خودرو وارداتی
در رابطه علت با این موضوع، محسن عارفی؛ کارشناس صنعت خودرو به تسنیم میگوید: قیمت تمام شده خودروهای وارداتی برای مصرفکننده به عوامل مختلفی از جمله قیمت پایه خودروها، میزان تعرفه و عواملی از این دست مرتبط است و در این میان قطعاً اصلیترین عامل میزان تعرفه واردات تعیین شده از سوی دولت است .
به گفته عارفی پیش از این تعرفه واردات خودروهای خارجی 60 درصد بود که اکنون صحبت از تعرفه 100 درصدی برای سال آینده مطرح شده و با این روند بدون تردید نباید منتظر روند کاهشی قیمت خودروهای وارداتی برای مصرف کننده باشیم که این مورد نه به نفع خودروساز و نه مصرف کننده خودروها است.
وی بیان کرد: واردکننده خودرو را با نرخ روز دلار وارد میکند و فارغ از هزینههای بیمه، اسقاط، حملونقل، گمرک و سایر هزینههای جانبی، هر چقدر هم تلاش کنیم که قیمت تمامشده خودرو به نرخ جهانی نزدیک باشد، این تعرفههای سنگین مانع از آغاز روند نزولی قیمتها در بازار میشود.
این کارشناس گفت: تعرفه 60 درصدی خود معضلی بزرگ بود که واردکنندگان برای مدیریت بازار و البته مصرف کنندگان برای تامین نیاز خود با آن مواجه بودند اما اکنون وقتی صحبت از تعرفه واردات 100 درصدی میشود چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم که قیمت خودرو در آینده کاهشی باشد.
عارفی درباره مدیریت سود منطقی واردکنندگان از این روند گفت: سود واردکننده در این است که تعداد بیشتری خودرو وارد کند و خدمات بهتری ارائه دهد، به این دلیل که خدمات پس از فروش و گارانتی منبع درآمدی برای واردکنندگان محسوب میشود، اما وقتی با اعمال قوانین مختلف روند افزایشی قیمت در بازار ایجاد میشود بدون تردید میزان فروش و همچنین تعداد خدمات مورد نیاز و ارائه شده نیز نزولی شده و این چرخه اقتصادی را معیوب میکند.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است هرچه دامنه نمایندگیهای وادکنندگان گستردهتر باشد و خدمات بهتری ارائه دهند، هم سود بیشتری ایجاد میشود که در واقع همان سیاست ایجاد رقابت مسئولان و قانون تدوین شده است اما وقتی صحبت از افزایش نرخ تعرفه واردات میشود دقیقا معادله معکوس شده و نه واردکننده انگیزهای برای افزایش واردات دارد و نه خبری از افزایش سهم بازار به دلیل تقاضای بیشتر است.
عارفی همچنین درباره اثرگذاری نوسان نرخ ارز در قیمت تمام شده محصولات نیز با اشاره به نوسانات ارزی در کشورمان گفت: از زمانی که ثبت سفارش انجام میشود تا لحظه ترخیص و تحویل، نرخها چندین بار تغییر میکنند و این مسئله هم به ضرر مردم است و هم به زیان واردکنندگان.
وی بیان کرد: علاوه بر این تعرفههای سنگین، سیاستهای قطرهچکانی در واردات و ایجاد فاصلههای زمانی میان عرضه خودروهای جدید، باعث عدم توازن بین عرضه و تقاضا میشود. در نتیجه، تقاضای انباشتهشده افزایش مییابد و بازار دلالی شکل میگیرد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: هرچقدر تعرفهها کاهش یابد، طیف بیشتری از مردم میتوانند خودرو وارداتی بخرند و اگر این اتفاق بیفتد خودروهای اقتصادی با قیمت زیر یک میلیارد تومان در دسترس خواهند بود بنابراین طیف گستردهتری از مصرفکنندگان میتوانند خودرو ایمن و مناسب در اختیار داشته باشند و همین تنوع انتخاب رفته رفته زمینه رقابت میان وارداتیها و تولید داخلی را ایجاد میکند که سیاست اصلی مسئولان مربوطه در صنعت خودرو است.
عارفی تاکید کرد این امر نهتنها به نفع مصرفکننده است، بلکه برای واردکنندگان نیز مزیت دارد؛ زیرا طیف مشتریان گستردهتر شده، تعداد خودروهای وارداتی افزایش مییابد و در نهایت به اعتبار برندها افزوده میشود چون واردات مثلا پنج تا ده هزار عدد خودرو در بازار گسترده ایران به نوعی مزیت اقتصادی محسوب نمیشود و تیراژ بالا تعیین کننده مزیت اقتصادی برای طرفین شناخته میشود.
وی در پایان گفت: در حال حاضر این اتفاق در حوزه خودروهای برقی رخ داده است. اگر همین مسیر برای خودروهای بنزینی نیز طی شود، میتوان خودروهای وارداتی باکیفیت را با قیمت مناسبتر در اختیار مردم قرار داد.
منبع: تسنیم
تصویر روز ـ هیئت عالی بانک مرکزی در جلسه مورخ 1403/11/23 در راستای حمایت از گروههای کم درآمد جامعه و تکمیل پروژههای نیمه تمام با استناد به مصوبه نوزدهمین جلسه شورای عالی مسکن مورخ 1403/10/10 که بررسی و تصمیمگیری درخصوص افزایش سقف تسهیلات را به هیات عالی واگذار نموده بود، سقف فردی تسهیلات نهضت ملی مسکن موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن را با در نظر گرفتن توان متقاضیان در بازپرداخت اقساط تسهیلات، از 5.5 میلیارد ریال به 6.5 میلیارد ریال در تمامی شهرهای کشور افزایش داد.
به گزارش تسنیم، در دولت سیزدهم، شورای عالی مسکن در اردیبهشت ماه امسال با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به 800 میلیون تومان موافقت کرد. این در حالی بود که فرزین رئیس کل بانک مرکزی روال طی شده برای افزایش وام در شورای عالی مسکن را یک بدعت غیرکارشناسی عنوان کرد و طی نامهای به وزیر راه و شهرسازی خواستار حذف آن شده بود.
در ادامه اوایل دیماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: با مصوبه جلسه دیروز شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور، وام نهشت ملی مسکن از 550 میلیون تومان به 650 میلیون تومان افزایش یافت.
طی دو ماه اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان تصویب وام 650 میلیون تومانی را عقبگرد شورای عالی مسکن عنوان و از آن انتقاد کردهاند.
در همین راستا روز گذشته کارشناس سیاستگذاری مسکن با اشاره به ادعای افزایش وام نهضت ملی مسکن به 650 میلیون تومان، گفت: شورای عالی مسکن در دولت چهاردهم عقبگرد داشته است.
فرشید ایلاتی در رابطه با عملکرد دولت چهاردهم در بخش مسکن، اظهار کرد: طی 6 ماهی که از عمر دولت میگذرد، تغییرات متعددی مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی داشتهایم. در معاونت مسکن و ساختمان، تا امروز برای دو نفر حکم صادر شده است.
وی افزود: این نشان میدهد تصمیمگیریهای اتخاذ شده، بنیانی نداشتهاند و تغییرات زودهنگام در وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که تکلیف خیلی از پُستها مشخص نیست.
وی با بیان اینکه اساساً تزلزل مدیریتی اثرات منفی دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر، با اینکه مسأله مسکن مورد تأکید رئیسجمهور بوده، ولی وزیر راه و شهرسازی این مسئله را با تأخیر پیگیری کرده است. حدود پنج ماه از عمر دولت چهاردهم گذشته است، اما تشکیل اولین جلسه شورای عالی مسکن نشان میدهد که یا آمادگی لازم وجود نداشته یا خواستهها بهدرستی مشخص نبودهاند.
کارشناس سیاستگذاری مسکن با بیان اینکه افرادی که رأس وزارت راه و شهرسازی هستند خیلی به مسائل اشراف ندارند، گفت: شورای عالی مسکن جایی است که باید خواستهها را مطرح کنند تا موانع رفع شود.
وی ادامه داد: جلسه شورای عالی مسکن رو به عقب بود، چراکه مصوبه این شورا در رابطه با تسهیلات نهضت ملی مسکن از 800 میلیون تومان به 650 میلیون تومان کاهش یافت. البته عنوان شد که این تسهیلات به 650 میلیون افزایش یافته، اما در واقع کاهش یافته است.
وی با یادآوری جلسه شورای عالی مسکن در اردیبهشت امسال، اضافه کرد: در این جلسه افزایش وام نهضت ملی مسکن به 800 میلیون تومان مصوب شد، اما به دلیل مقاومت بانک مرکزی در شهریور ماه نامهای منتشر شد که عملاً جلوی مصوبه مذکور گرفتند.
وزیر راه و شهرسازی به جای اینکه وام 800 میلیون تومانی را پیگیری کند، عنوان شد که وام به 650 میلیون تومان افزایش یافته است. متاسفانه به دلیل عدم اشراف مسئولان وزارت راه و شهرسازی، خیلی آینده خوبی برای نهضت ملی مسکن متصور نیست.
منبع: تسنیم
بیزینس کوچینگ به عنوان یک فرآیند حمایتی و توسعه ای، به افراد و سازمان ها کمک می کند تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، به بهبود عملکرد و دستیابی به اهدافشان بپردازند. در این مقاله، به بررسی مزایای بیزینس کوچینگ و نقش آن در دوران تغییر و بحران خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چگونه این دو عنصر می توانند به موفقیت سازمان ها کمک کنند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
بیزینس کوچینگ به عنوان یک ابزار موثر در بهبود عملکرد و توسعه مهارت های رهبری در سازمان ها شناخته می شود. این فرآیند به افراد و سازمان ها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و برنامه های عملی برای بهبود عملکرد خود تدوین کنند. در زیر به طور کامل مزایای آن را معرفی کرده ایم:
یکی از اصلی ترین مزایای بیزینس کوچینگ، بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. با استفاده از تکنیک های مختلف، کوچ ها به افراد کمک کرده تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و بر اساس آن ها برنامه های عملی برای بهبود عملکرد خود تدوین کنند. این بهبود عملکرد به افزایش کیفیت کار، کاهش خطاها و بهبود نتایج کلی سازمان منجر می شود.
بیزینس کوچینگ به سازمان ها کمک می کند تا بهره وری خود را افزایش دهند. با شناسایی و بهینه سازی فرآیندها، سازمان ها زمان و منابع خود را به بهترین نحو مدیریت می کنند. با افزایش انگیزه و رضایت شغلی کارکنان، بهره وری کلی سازمان نیز افزایش می یابد.
رهبران سازمان ها با استفاده از کوچینگ، مهارت های خود را در زمینه های مختلفی مانند ارتباطات، تصمیم گیری و مدیریت تیم ها بهبود می بخشند. این گونه رهبران به طور موثرتری با چالش ها روبرو می شوند و تیم های خود را به سمت موفقیت هدایت می کنند.
با شناسایی نقاط قوت و موفقیت ها، افراد به توانایی های خود ایمان می آورند و در مواجهه با چالش ها بهتر عمل می کنند. این اعتماد به نفس نه تنها به بهبود عملکرد فردی کمک می کند، بلکه به بهبود فرهنگ سازمانی نیز منجر می شود.
بیزینس کوچینگ در دوران تغییر و بحران به سازمان ها کمک می کند تا به طور موثر با چالش ها روبرو شوند و از فرصت های جدید بهره برداری کنند. با ما همراه باشید تا در رابطه با نقش کوچینگ در دوران بحران نیز صحبت کنیم:
در دوران تغییر و بحران، سازمان ها نیاز به راهنمایی و حمایت دارند تا به طور موثری با چالش ها روبرو شوند. بیزینس کوچینگ به سازمان ها کمک می کند تا در این دوران های بحرانی، استراتژی های مناسبی را برای مدیریت تغییرات تدوین کنند. سازمان ها با دریافت بینش های جدید و راهکارهای عملی، به سرعت به شرایط جدید سازگار می شوند.
تیم ها با تقویت ارتباطات و همکاری، روحیه خود را حفظ می کنند. کوچ ها با ایجاد فضایی برای تبادل نظر و حمایت از یکدیگر، به تیم ها کمک کرده تا در شرایط دشوار به یکدیگر نزدیک تر شده و به طور موثرتری با چالش ها روبرو شوند.
با تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف، کوچ ها به سازمان ها کمک کرده تا از بحران ها به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه استفاده کنند. این گونه سازمان ها در شرایط دشوار، به موفقیت های جدیدی دست می یابند.
بیزینس کوچینگ به افراد و تیم ها کمک کرده تا با تکنیک های مدیریت استرس و فشار، به طور موثری با چالش ها روبرو شوند. با راهکارهای عملی و حمایت عاطفی کوچ، افراد می توانند تا در شرایط دشوار، آرامش خود را حفظ و به بهترین نحو عمل کنند.
کلام آخر
با توجه به تغییرات سریع در دنیای کسب و کار، بیزینس کوچینگ به عنوان یک عنصر کلیدی برای موفقیت سازمان ها در شرایط بحرانی مطرح می شود. سرمایه گذاری در بیزینس کوچینگ می تواند به افراد و سازمان ها کمک کند تا به اهداف بلندمدت خود دست یابند و در بازار رقابتی باقی بمانند.
تصویر روز ـ فرشید فراغت، رئیس اداره آماده سازی و تحویل مشتری حضوری، با بیان اینکه سرعت حمل خودرو به نمایندگیها با رشد 8 درصدی همراه بوده است، گفت: گروه سایپا با اجرای برنامههای ویژه در حوزه حمل و تحویل، شرایط مطلوبی را ایجاد کرده و تلاش دارد تا سطح رضایت مشتریان را به حداکثر برساند.
وی با اشاره به اقدامات جدید گروه سایپا اظهارداشت: یکی از برنامههای خاص گروه سایپا، فعال نگه داشتن فرآیند تحویل حضوری خودرو در تمامی روزهای تعطیل تا پایان سال است. از اینرو خودروهای چانگان، شاهین پلاس و دیگر خودروهایی که فاکتور شدهاند، بهصورت حضوری به مشتریان تحویل داده خواهند شد.
رئیس اداره آماده سازی و تحویل مشتری حضوری بیان کرد: شرایط تحویل خودرو در گروه سایپا نسبت به گذشته از نظر سرعت حمل و تعداد خروجی بهبود چشمگیری داشته است. امیدواریم این روند در روزهای پایانی سال ادامه پیدا کند.
وی یادآور شد: سایپا برای سال آینده نیز برنامههای جامعی در زمینه افزایش تعداد خروجی و حمل خودرو تدوین کرده و با همکاری تیم تحویل، قصد دارد به مسیر رشد و تعالی شرکت سایپا ادامه دهد.
تصویر روز ـ در راستای تأمین نیاز مشتریان و تنظیم بازار محصولات تجاری سبک، طرح فروش اینترنتی وانت سایپا 151 از ساعت 10 صبح روز دوشنبه، 29 بهمن ماه ۱۴۰۳ آغاز میشود.
این فروش از طریق سامانه فروش اینترنتی محصولات سایپا به آدرس https://saipa.iranecar.com انجام خواهد شد و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.
گفتنی است، متقاضیان میتوانند برای تسهیل در فرآیند ثبتنام، پیش از آغاز طرح به سامانه فروش مراجعه کرده و نسبت به ثبت یا بهروزرسانی اطلاعات شخصی خود اقدام کنند. همچنین دریافت کد کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه و انجام ثبتنام الزامی است.
تصویر روز ـ حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار دانشمندان، مسئولان و متخصصان صنعت دفاعی، با تأکید بر استمرار نوآورانه پیشرفتهای دفاعی، راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را قیام مردمی و حرکت بزرگ ملی در زیر بمبارانهای رسانهای دشمن خواندند و با تجلیل و تشکر صمیمانه از مردم گفتند: ملت اتحاد خود را فریاد زد و در مقابل تهدیدات مکرر دشمن، هویت، شخصیت، توان و پایداری ایرانیان را نشان داد.
قبل از این دیدار، فرمانده کل قوا به مدت یک ساعت از نمایشگاه اقتدار ۱۴۰۳ که شامل آخرین دستاوردها و توانمندیهای دانشمندان و متخصصان صنعت دفاعی کشور بود، بازدید کردند. در این نمایشگاه تجهیزات پیشرفته و فناوریهای جدید بهکار رفته در آنها، در حوزههای پدافند هوایی، موشکهای بالستیک و کروز، مهمات هوشمند، فضایی، پهپاد و هوایی، شناورهای دریایی و انرژی به نمایش گذاشته شده بود.
ایشان پس از بازدید از نمایشگاه در جمع دانشمندان، مسئولان و متخصصان صنعت دفاعی با تبریک میلاد با سعادت حضرت بقیهالله الاعظم(عج)، نیمه شعبان را حقیقتاً عیدی جهانی و بشری نامیدند و افزودند: مژده عدالت، امید به استقرار عدالت و ظهور منجی آرزوی همیشگی بشر در طول تاریخ بوده و این آرزو بدون تردید محقق خواهد شد.
ایشان ۲۲ بهمن را عید بزرگ و تاریخی ملت ایران دانستند و با تبریک این روز تحولآفرین افزودند: در هیچ انقلابی سابقه ندارد که بعد از ۴۶ سال ملت در سالروز انقلابشان به خیابانها بیایند و جشن بگیرند.
رهبر انقلاب حضور همه قشرهای ملت و زن و مرد و کودک و پیر و جوان را در هوای سرد و سوزناک، قیام ملی و مردمی خواندند و گفتند: مراسم امسال از مهمترین و برجستهترین جشنهای سالگرد انقلاب بود.
رهبر انقلاب سخنان صریح و راهگشای رئیس جمهور در مراسم ۲۲ بهمن را مکمل حرکت عظیم ملت خواندند و افزودند: رئیس جمهور محترم حرف دل مردم و آنچه را لازم بود، بیان کرد.
حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری بمباران تبلیغاتی و جنگ نرم موذیانه و بیوقفه دشمن علیه صاحبان انقلاب یعنی «ملت ایران» و علیه قهرمان ۲۲ بهمن یعنی «امام خمینی»، افزودند: ملت در چنین شرایطی، بههنگام و فرصتشناس در همه شهرها و روستاها به خیابان آمد و حرفها و مواضع خود را بیان کرد.
ایشان با قدردانی از حضور جوانان شاداب در راهپیمایی سراسری ۲۲ بهمن گفتند: از اعماق دل به جوانان عزیز دلبسته هستم و امیدوارم به فضل الهی، رحمت خداوند بر این ملت گسترش یابد و آیندهای بهتر در انتظار این ملت دانا، شجاع و آگاه باشد.
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان، نمایشگاهی را که قبل از این دیدار، بازدید کرده بودند، از بهترین و برترین نمایشگاهها دانستند و با تشکر عمیق از مجاهدتهای یکایک دانشمندان، متخصصان و مسئولان و کارکنان صنایع دفاعی، افزودند: ملت نیز باید ممنون این فرزندان توانای خود باشد.
ایشان، مسئله دفاع از ملت و امنیت کشور را بسیار مهم خواندند و گفتند: قدرت دفاعی ایران امروز زبانزد است، دوستان انقلاب به آن میبالند و دشمنان از آن در هراسند و این واقعیت برای یک کشور، حائز اهمیت است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به دورانی که قلدرهای جهانی اقلام دفاعی مورد نیاز کشور را حتی به چند برابر قیمت به ایران نمیفروختند، گفتند: اکنون همان زورگویان به ایران میگویند تجهیزات نظامی نفروش و میان آن «نمیفروشیم» تا این «نفروشید»، فاصله بسیار زیادی است که به برکت تلاشهای دانشمندان و ذهنهای ورزیده متخصصان جوان، پر شده است.
ایشان پیشرفتهای چشمگیر دفاعی را بخصوص با توجه به تحریم مستمر دشمنان، فوقالعاده برشمردند و گفتند: شرایط صنعت دفاعی ایران بگونهای است که هر قطعهای به ما ندهند، جوانان، بهترش را در داخل تولید میکنند.
فرمانده کل قوا در بخش دیگری از سخنانشان در بیان نکاتی درباره ضرورت و الزامات استمرار پیشرفتها در صنعت دفاعی گفتند: پیشرفتهای صنعت دفاعی باعث ارتقاء رتبه قدرت دفاعی ما در جهان شد اما این به معنای توقف و قناعت به وضع کنونی نیست؛ چرا که ما کار را از نقطه صفر شروع کردیم و با وجود تلاشها و دستاوردهای فراوان، هنوز در بسیاری از موارد با خطوط مقدم فاصله داریم.
ایشان دستیابی به خطوط مقدم نظامی را برگرفته از دستور قرآنی «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» -یعنی آمادگی حداکثری و مستمر در مقابل دشمن- و لازمه دفاع از کشور در مقابل بدخواهان دانستند و افزودند: پیشرفتها باید در همه بخشهای نظامی ادامه یابد. مثلاً اگر در دورهای، حدی از دقت برای موشکها در نظر گرفته بودیم و امروز نیازمند افزایش آن هستیم، این کار باید انجام شود.
رهبر انقلاب، تمرکز بر نوآوری و متوقف نشدن در سازوکارهای رایج را از دیگر الزامات پیشرفت صنعت دفاعی برشمردند و گفتند: ابتکار و نوآوری، پایان ندارد. البته نوآوری به معنی توانایی ساخت یا تکمیل کارهای دیگران نیست بلکه باید سراغ کارهای انجامنشده و بالفعل کردن امکانات شناختهنشده در طبیعت رفت همچنانکه با کشف نیروی الکتریسیته، اینترنت و هوش مصنوعی دریچههای جدیدی از علوم به روی جهان گشوده شد.
ایشان پیشرفت واقعی را در گرو نوآوری و بکارگیری نیروهای جوان، مؤمن، انقلابی، دانشمند، توانمند و با استعداد دانستند و گفتند: ایمان به انسان قوت و توان میدهد و او را در صراط مستقیم باقی نگه میدارد و انقلابی بودن نیز به معنی باور داشتن به تحول عظیم سیاسی و اجتماعی است که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شده است.
حضرت آیتالله خامنهای در توصیهای دیگر، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح را به سوق دادن تحقیقات به سمت تأمین نیازهای دفاعی کشور سفارش کردند و افزودند: در برخی دانشگاهها، همّت اساتید به نگارش و انتشار مقاله است و توجهی به این نمیشود که آن مقاله چه نیازی از کشور برطرف میکند که در مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح از این آفت برحذر باشید.
رهبر انقلاب در پایان، قدرت فکر، ابتکار، نوآوری و توانایی تحقیق و ساخت را از نعمتهای الهی و درخور شکر و سپاس قلبی، زبانی و عملی خواندند.
در ابتدای این دیدار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمنماه را مایه قوت قلب متخصصان و دانشمندان عرصه دفاعی کشور برشمرد.
امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده ضمن اشاره به روند تحقیقات، طراحی و تولید انواع تسلیحات پیشرفته و غافلگیرکننده، گزارشی از دستاوردهای غیرنظامی صنایع دفاعی، احداث پارکهای فناوری دفاعی و همچنین مشارکت علمی صنعت دفاعی کشور با سایر صنایع دارای فناوری برتر بیان کرد.