تصویر روز ـ مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: «بر اساس آمار این وزارتخانه، سرانه مصرف برنج در کشور برای هر نفر سالانه 36 کیلوگرم اعلام شده است که با احتساب جمعیت، نیاز سالانه کشور به برنج حدود 2 میلیون و 800 هزار تن میرسد.»
وی با اعلام اینکه “تولید برنج در سالهای مختلف متفاوت بوده و امسال خوشبختانه تولید برنج به 2 میلیون و 700 هزار تن رسیده است.”، گفت: این بدان معناست که با احتساب مصرف، ما نیاز به واردات 300 هزار تن برنج داریم، اما با توجه به آمار گمرک، در 10ماهه گذشته نزدیک به 900 هزار تن برنج وارد کشور شده است که ارزش ریالی آن به یک میلیارد دلار میرسد و 400 هزار تن نیز در آستانه ترخیص از گمرک قرار دارد!»
نماینده مردم لنگرود در مجلس به انتقاد از سیاستهای ارزی دولت پرداخت و گفت: «سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای واردات برنج اختصاص داده شد و امسال نیز همین مقدار پیشبینی میشود، این در حالی است که دولت یارانهای به محصولاتی پرداخت میکند که نیاز به واردات ندارند.»
لاهوتی همچنین به رقم 77 هزار میلیارد تومان یارانهای که برای تفاوت نرخ ارز پرداخت میشود اشاره کرد و افزود: این مبلغ به جیب افرادی میرود که در دستگاههای دولتی نفوذ دارند و منافع ملی کشور را به منافع شخصی خود ترجیح میدهند و این وضعیت باید مورد بررسی دقیقتری قرار گیرد تا از تبعات منفی آن بر بازار و تولید داخلی جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه “من به کمیسیون کشاورزی نامهای مکتوب ارسال کردهام و از آنها خواستهام تا اختلاط برنج را بررسی کنند.”، اضافه کرد: این اختلاط مسلم است و تأثیرات منفی آن بر کشاورزان و مصرفکنندگان غیرقابل انکار است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس همچنین از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «من بهعنوان نماینده، از مشکلاتی که بهدلیل این اختلاط و سوءمدیریتها به وجود آمده است، عذرخواهی میکنم، این تنها یک نمونه از مشکلات است و معلوم نیست چه اختلالات دیگری در بخشهای مختلف وجود دارد.»
لاهوتی با اشاره به تغییر کاربری زمینهای کشاورزی نیز بیان کرد: «3000 هکتار از زمینهای کشاورزی ما تغییر کاربری پیدا کردهاند و کشاورزان ما برنج را بین 55 تا 80 تومان میفروشند و این در حالی است که قیمت برنج در بازار به 120 تا 130 تومان رسیده است و این وضعیت نشاندهنده عدم مدیریت صحیح در بازار است و برای کشاورزان نیز نمیصرفد.»
وی با تأکید بر اینکه “باید به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی برسیم.”، افزود: بر اساس سیاستهای رهبری و قانون برنامه هفتم، در چند محصول باید میزان تولیدات کشور به 90 درصد برسد، اما متأسفانه برخی از مسئولان بهبهانه ذائقه مردم، به واردات برنج خارجی ادامه میدهند.
بهگفته نماینده مردم لنگرود در مجلس، این نوع تفکر در تضاد با منافع ملی است و باید بهجای توجه به ذائقه یک درصد از مردم، به منافع کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی توجه بیشتری شود.
تصویر روز ـ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی معتمد اظهار داشت: امروز جمعه – ۲۶ بهمن ماه – در حال تخلیه محمولههای سیب زمینی هستیم که از کشور پاکستان وارد شده است.
وی افزود: البته بخش عمدهای از این بار وارداتی از ۲ روز گذشته به صورت مستقیم در بازارهای میادین و تره بار عرضه شده است و بخش مازاد را هم ذخیره کرده و در بسته بندی ۲ تا ۵ کیلویی توسط سازمان تعاون روستایی در سطح شهر تهران و سایر کلان شهرها به صورت مستقیم به مردم عرضه می شود.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: قیمت سیب زمینی برای مصرف کننده کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.
معتمد با بیان اینکه هیچ محدودیتی در عرضه نداریم، گفت: خانوادهها هر مقداری که نیاز دارند، میتوانند از میادین تره بار تهیه کنند و تداوم این کار تا زمانی که بازار متعادل شود و قیمت از تنظیم بازار تبعیت کند ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه عرضه سیب زمینی با قیمت تنظیم بازار بدون هیچ محدودیتی ادامه خواهد یافت، عنوان کرد: امروز جمعه (٢۶ بهمن) خودروهای موقت توزیع در ١٨ نقطه جنوبشهر در شهرری و اسلامشهر مستقر و سیب زمینی تنظیم بازار عرضه شده است.
تصویر روز ـ رئیسجمهور ۱۵ بهمن ماه بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
طبق تبصره یک بند ظ این قانون حقوق گمرکی واردات گوشیهای همراه خارجی با قیمت بین ششصد (۶۰۰) تا هزار (۱۰۰۰) یورو، پانزده درصد (%۱۵) و نسبت به قیمت مازاد بر هزار (۱۰۰۰) یورو و بیشتر، سی درصد (%۳۰) تعیین شده است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به ردیف درآمدی ۱۱۰۴۱۰ واریز کند.
واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این حکم میشود.
گفتنی است از ابتدای سال جاری نیز حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری، معادل پانزده درصد (۱۵٪) و در سایر رویهها از جمله مسافری و پستی معادل سی درصد (۳۰)، تعیین شده بود.
منبع: مهر
تصویر روز ـ سرهنگ احمد کریمیاسد، رئیس پلیس راه راهور فراجا اعلام کرد: از ساعت 24 شب 25 بهمن ماه مسیر جنوب به شمال محورهای هراز و چالوس بازگشایی شد و تردد به صورت دو طرفه امکانپذیر است.
تصویر روز ـ سردار تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا از شمارهگذاری و پلاک خودروهای صفر تولید داخل با مدل سال 1404 از روز 22 بهمن خبر داد.
وی گفت: این اقدام در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تقویت تولید داخلی، هرساله و بهویژه از یک یا دو ماه پیش از آغاز سال جدید، بر اساس روند تولید و تحویل خودروها، صورت میگیرد و مدل سال آینده برای خودروها اعمال میشود.
سردار حسینی افزود: امسال نیز همچون سنوات گذشته، از 22 بهمن ماه خودروهای تولید داخل با مدل 1404 شمارهگذاری و به مالکانشان تحویل داده خواهند شد.
تصویر روز ـ در سالهای اخیر، افزایش خرید املاک توسط اتباع خارجی بهویژه اتباع افغانستانی به موضوعی بحثبرانگیز در کشورمان تبدیل شده است.
به گزارش تسنیم، برخی از این افراد با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و روشهای دورزدن مقررات، بهشیوههای مختلفی اقدام به تملک املاک در کشور میکنند. این روند نهتنها بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داده بلکه نگرانیهای امنیتی، اقتصادی و اجتماعی متعددی را نیز بههمراه داشته است.
گزارشهای متعددی نشان میدهد که این خریدها گاهی با واسطهگری افراد ایرانی، تنظیم اسناد غیررسمی و حتی ثبت شرکتهای صوری برای مالکیت املاک انجام میشود.
از سوی دیگر، عدم نظارت کافی بر معاملات ملکی و ثبت اسناد، باعث شده است این روند در برخی مناطق، بهویژه در شهرهای مرزی و استانهای مهاجرپذیر، تشدید شود.
این مسئله نهتنها بر بازار مسکن و افزایش قیمتها تأثیر گذاشته، بلکه موجب ایجاد مشکلات حقوقی در مالکیت املاک، افزایش پروندههای قضایی مرتبط و حتی نگرانیهای امنیتی درباره تجمیع اتباع خارجی در برخی مناطق شده است.
برخی کارشناسان معتقدند که نبود قوانین شفاف و اجرایی برای کنترل این معاملات، میتواند در درازمدت به تغییر ترکیب جمعیتی و افزایش تنشهای اجتماعی منجر شود.
در این گزارش، به بررسی چگونگی این سوءاستفادهها، پیامدهای آن و اقدامات احتمالی برای کنترل این روند خواهیم پرداخت.
شیوههای خرید ملک توسط اتباع خارجی
بر اساس قوانین موجود، اتباع خارجی در ایران بهصورت مستقیم حق خرید ملک را ندارند اما برخی با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و دورزدن مقررات، اقدام به تملک املاک میکنند.
یکی از رایجترین روشها، ثبت شرکتهای صوری است که در آن اتباع خارجی، بهویژه مهاجران افغانستانی با تأسیس شرکت در ایران، ملک خریداری میکنند. طبق آمار منتشرشده، بیش از 8 هزار شرکت با مالکیت اتباع افغانستانی در کشور ثبت شده که بسیاری از آنها با هدف خرید ملک ایجاد شدهاند!
روش دیگر، واسطهگری افراد ایرانی است، در این شیوه، اتباع خارجی با کمک بستگان یا دوستان ایرانی خود، سند ملک را به نام آنها ثبت میکنند و بهازای مبلغی توافقی، ملک را در اختیار میگیرند، این روش نهتنها بر افزایش قیمت مسکن تأثیر گذاشته، بلکه مشکلات حقوقی بسیاری نیز ایجاد کرده است.
قراردادهای غیررسمی یکی دیگر از روشهایی است که اتباع خارجی از آن استفاده میکنند، در این حالت، آنها از طریق قولنامههای دستی و توافقات غیررسمی، اقدام به خرید ملک میکنند، این روش بهدلیل نبود ثبت قانونی، زمینهساز مشکلات متعدد حقوقی و سوءاستفادههای گسترده شده است.
از دیگر شیوههای دورزدن محدودیتها، ازدواج با شهروندان ایرانی است، در این روش، اتباع خارجی با ازدواج با ایرانیان، ملک را به نام همسر خود ثبت میکنند، اما عملاً خود مالک آن هستند، این روش علاوه بر تبعات حقوقی، در برخی موارد به معضلات اجتماعی نیز منجر شده است.
ضعف نظارت بر معاملات ملکی، خلأهای قانونی و عدم اجرای دقیق مقررات، باعث شده است اتباع خارجی بتوانند از این روشها برای خرید املاک در ایران استفاده کنند، ادامه این روند، علاوه بر ایجاد مشکلات حقوقی، میتواند تأثیرات اقتصادی و امنیتی گستردهای نیز در پی داشته باشد.
پیامدهای اقتصادی و اجتماعی
افزایش خرید املاک توسط اتباع خارجی، بهویژه مهاجران افغانستانی، به یکی از مسائل بحثبرانگیز در کشور تبدیل شده است، همانطور که اشاره شد بسیاری از این افراد با سوءاستفاده از خلأهای قانونی، از روشهای مختلفی مانند ثبت شرکتهای صوری، واسطهگری، قراردادهای غیررسمی و ازدواج با شهروندان ایرانی برای دور زدن محدودیتهای قانونی و تملک املاک استفاده میکنند، این روند، علاوه بر پیامدهای اقتصادی، چالشهای امنیتی و اجتماعی گستردهای را نیز بهدنبال داشته است.
ورود سرمایههای خارجی، بهویژه در استانهایی مانند خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران، موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت املاک شده است، این مسئله نهتنها باعث شده است اقشار متوسط و ضعیف جامعه بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرند، بلکه میتواند عاملی بر این باشد که دسترسی بسیاری از خانوارهای ایرانی به مسکن را دشوارتر کند.
از سوی دیگر، دور زدن قوانین از طریق ثبت شرکتهای صوری و واسطهگریهای غیررسمی، نظارت و کنترل بازار مسکن را برای نهادهای مسئول دشوار کرده است. بینظمی در معاملات ملکی، زمینهساز فساد، احتکار و افزایش قیمتهای غیرواقعی در بازار شده و امکان مداخله و تنظیمگری دولت در این حوزه را کاهش داده است.
یکی دیگر از تبعات این روند، فرار مالیاتی گسترده اتباع خارجی است. بسیاری از این افراد که با روشهای غیرقانونی اقدام به خرید ملک میکنند، از پرداخت مالیاتهای مربوط به نقل و انتقالات املاک سر باز میزنند، این مسئله موجب کاهش درآمدهای دولت و ناتوانی در تأمین هزینههای عمومی مرتبط با مسکن و شهرسازی شده است.
علاوه بر پیامدهای اقتصادی، خرید غیرقانونی املاک توسط اتباع خارجی، نگرانیهای امنیتی جدی را نیز بهدنبال دارد. ثبت شرکتهای صوری و خریدهای غیرقانونی، بستر مناسبی برای فعالیتهای مجرمانه نظیر پولشویی، قاچاق، معاملات غیرقانونی و سایر تخلفات اقتصادی فراهم میکند. عدم شفافیت در معاملات، میتواند زمینه را برای افزایش جرایم سازمانیافته و فساد گستردهتر در کشور مهیا سازد.
در مجموع، عدم نظارت کافی و وجود راههای متعدد برای دورزدن قوانین ملکی، این روند را تسهیل کرده است و پیامدهای منفی آن روزبهروز پررنگتر میشود. اگرچه برخی اصلاحات قانونی برای کنترل این مسئله در نظر گرفته شده است، اما بدون نظارت جدی و برخورد قاطع با تخلفات، این معضل همچنان به آشفتگی بازار مسکن، افزایش مشکلات اقتصادی و ایجاد چالشهای امنیتی در کشور دامن خواهد زد.
واکنش مسئولان و اقدامات قانونی
در پی افزایش نگرانیها درباره خرید غیرقانونی املاک توسط اتباع خارجی، برخی نهادهای مسئول اقداماتی برای کنترل این روند انجام دادهاند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالهای اخیر نظارت بیشتری بر ثبت شرکتهای اتباع خارجی اعمال کرده و روند اعطای مجوزها را سختتر کرده است تا از ثبت شرکتهای صوری که با هدف خرید املاک تأسیس میشوند، جلوگیری شود.
همچنین، نهادهای نظارتی و امنیتی تحقیقات خود را درباره مالکیت املاک مشکوک از سوی شرکتهای صوری آغاز کردهاند، در این راستا، املاکی که به نام شهروندان ایرانی ثبت شدهاند اما در عمل در اختیار اتباع خارجی قرار دارند، مورد بررسی قرار گرفتهاند تا موارد سوءاستفاده شناسایی شوند و با تخلفات برخورد شود.
علاوه بر این، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهادهایی برای اصلاح قوانین مربوط به خرید و فروش املاک و افزایش نظارت در این حوزه ارائه کردهاند. هرچند این اصلاحات هنوز در مرحله طرح و بررسی قرار دارد و اقدامات عملی مؤثری در این زمینه انجام نشده است، اما فشار افکار عمومی و حساسیت نهادهای مسئول میتواند موجب تسریع در اجرای اصلاحات قانونی و نظارتی شود.
چند راهکار برای پیشگیری
برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و کنترل خرید املاک توسط اتباع خارجی، اجرای راهکارهای مشخص و مؤثر ضروری است. اجرای دقیق قوانین موجود با نظارت جدیتر بر ثبت شرکتها و معاملات ملکی، میتواند از بروز تخلفات جلوگیری کند همچنین، شفافسازی معاملات ملکی از طریق ایجاد سامانههای نظارتی برای رصد دقیقتر خریدوفروش املاک و جلوگیری از واسطهگریهای غیرقانونی، گامی مؤثر در کاهش سوءاستفادهها خواهد بود.
کنار این اقدامات، اصلاح قوانین مالکیت اتباع خارجی و بازنگری در مقررات مربوط به تملک املاک، با تعیین محدودیتهای دقیقتر، میتواند مانع از دورزدن قوانین شود، علاوه بر این، افزایش همکاری بین دستگاههای نظارتی، از جمله سازمان ثبت اسناد، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط، به شناسایی و برخورد سریعتر با موارد مشکوک کمک خواهد کرد.
با اجرای این راهکارها و تقویت نظارتها، میتوان از آسیبهای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی ناشی از خرید غیرقانونی املاک توسط اتباع خارجی جلوگیری کرد و تعادل بازار مسکن را حفظ کرد.
در نهایت اینکه؛ خرید املاک توسط اتباع خارجی در ایران، بهویژه از طریق روشهای غیررسمی، به یکی از مسائل مهم اقتصادی و امنیتی تبدیل شده است. خلأهای قانونی، عدم نظارت کافی و روشهای دورزدن محدودیتها، باعث شده است این روند بهشکلی نگرانکننده ادامه یابد. اتخاذ سیاستهای مناسب، اجرای دقیق قوانین و افزایش نظارت بر معاملات ملکی میتواند به کاهش سوءاستفادهها و حفظ منافع ملی کمک کند.
تصویر روز ـ جلسه هماهنگی اجرای طرح خدمات و امداد نوروزی 1404 با حضور علی شیخ زاده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و با هدف ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان گروه سایپا برگزار شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان، تجهیز کامل ناوگان خدمات امدادی و همچنین آمادگی شبکه نمایندگی های سایپا عنوان کرد: شبکه نمایندگی های سایپا و همچنین ناوگان خدمات امدادی شرکت امدادخودروسایپا با تجهیز امکانات و تامین به موقع قطعات، آماده ارائه خدمات امدادی و تعمیرگاهی به مشتریان عزیز هستند و همه توان خود را بکار گرفته اند تا در ایام نوروز که مصادف با ماه مبارک رمضان است؛ پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.
وی با اشاره به لزوم تکریم مشتریان و رعایت حقوق مشتری گفت: مشتری سرمایه اصلی گروه خودروسازی سایپا است و باید همواره بهترین خدمات به ویژه در ایام پرتردد نوروز ارائه شود.
گفتنی است اجرای طرح بازدید فنی پیش از سفر از طریق ناوگان خدمات خودرو در محل، قبل از فرا رسیدن ایام نوروز، پیشنهاد خرید اشتراک خدمات امدادی به مشتریان برای کاهش هزینه های انتقال و تعمیرات خودرو، ارائه خدمات گارانتی بدنه خودرو در قالب کارت طلایی سایپا از جمله خدمات قابل ارائه شرکت امدادخودروسایپا است که مشتریان عزیز می توانند با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن امدادخودروسایپا نسبت به خرید آن اقدام کنند. همچنین شماره تلفن های 02184444 برای خرید خدمات و 096550 برای ارائه خدمات فوریتی و امدادی، آماده پاسخگویی به هموطنان عزیز می باشد.
تصویر روز ـ مهدی دارابی، کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل افزایش قیمت ارز در کشور اظهار داشت: افزایش قیمت ارز سه عامل مهم دارد. اولین مورد مربوط به عوامل اقتصاد کلان است. مادامی که موتورهای تورمی ما روشن است و ناترازی داریم و چشم انداز منفی هم نسبت به اقتصاد وجود دارد، روند افزایش نرخ ارز ادامهدار خواهد بود. نمیشود انتظار داشت بود تورم ۳۰ درصدی ادامه داشته باشد ولی نرخ ارز ثابت بماند.
وی در گفتوگو با فارس افزود: یکی دیگر از عوامل مهم، انتظارات ناشی از رخدادهای سیاسی _ امنیتی است. وقتی از انتظارات صحبت میکنیم همه تصور میکنند انتظارات یک عامل روانی است، در حالی که انتظاراتی که من از آن صحبت میکنم انتظارات نسبت به متغیرهای بنیادین اقتصادی است. به عنوان مثال وقتی احتمال میدهید تحریمها تشدید شوند یعنی احتمال دارد فروش نفت کاهش پیدا کند، احتمال دارد نا اطمینانی اقتصادی بیشتر شود و تولید ما کمتر شود و احتمال دارد که خروج سرمایه تشدید شود.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: یا به عکس وقتی فضا به لحاظ سیاسی_امنیتی فضای مثبتی میشود مردم میگویند احتمالاً فروش نفت ما بیشتر خواهد شد، هزینههای تجاری ما کمتر خواهد شد و نااطمینانی اقتصادی ما کاهش پیدا میکند و در نتیجه خروج سرمایه کم میشود. این باعث میشود انتظاراتی که نسبت به متغیرهای اساسی اقتصادی ایجاد میشود همین الان نرخ ارز را کاهش دهد.
تشخیص صحت انتظارات مردم با واقع زمانبر است
دارابی با اشاره به شرایط ایجاد انتظارت منفی در چند وقت اخیر خاطر نشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و صحبتهای خصمانه دولت آمریکا علیه ایران انتظارات منفی را در مردم و فعالین اقتصادی ایجاد کرده است. کما اینکه آنچه در ذهن مردم حک شده است درست یا نادرست تجربه تحریمهای سال ۹۷ است. این انتظارت اثر خیلی مهمی بر روی نرخ ارز میتواند داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: البته بعداً مشخص میشود که آیا این انتظارات مطابق با واقع بوده است یا خیر چون مدت زمانی طول میکشد. شاید تصور مردم الان از کاهش صادرات نفت خیلی بیشتر از واقعیت باشد وقتی زمان بگذرد و ببینیم که کاهش صادرات نفت خاصی نداشتهایم این اثر افزایشی نرخ ارز تعدیل خواهد شد و از آن طرف هم اگر بیش از انتظار مردم کاهش صادرات نفت و افزایش هزینههای تجاری اتفاق بیفتد اثر افزایشی بر روی نرخ ارز خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی عامل سوم موثر در افزایش نرخ ارز را تقاضای فصلی عنوان کرد و گفت: همواره انتهای سال فشاری بر روی بازار ارز داریم که مقطعی است و بعد از فروردین فروکش میکند. اگر بخواهم اولویت بدهم دو عامل اول عامل مسلط هستند.
خریداران ارز و طلا با خطر ریزش قیمت هم مواجهاند
دارابی بیان کرد: همانطور که انتظارات میتواند نرخ ارز را افزایش دهد میتواند کاهش هم ایجاد کند؛ اما باید با یک خبر یا چشمانداز واقعی همراه باشد که بتواند بر روی انتظارات مردم اثر بگذارد. خریداران طلا و ارز با این خطر نیز مواجه هستند که هر لحظه با یک خبر یا یک تصمیم این انتظارات برگردد و ریزش قیمت شدیدی ایجاد کند. خاصیت انتظارات این است میتواند یک شبه دارایی ریالی شما را افزایش بدهد و به عکسش هم رخ میدهد.
وی افزود: ما سال ۹۷ این تجربه را داشتیم که ارز تا ۱۸ هزار تومان هم بالا رفت اما حتی تا ۱۰ هزار تومان هم پایین آمد. سال ۹۹ هم ارز ۳۲ هزار تومان را دیدیم اما بعد از آن تا نزدیک ۲۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کرد. ما نوسانات کاهشی ناشی از انتظارات هم کم نداشتهایم. اینگونه نیست که فقط طلا بالا برود. ما در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مکرر تجربه کاهش داراییهای خارجی به میزان ۳۰ درصد را داشتهایم.
دارابی با بیان مدل افزایش نرخ ارز در کشور اظهار کرد: سال ۹۷ ما جهش قیمت ارز داشتهایم و ۹۸ ثبات بوده است. ۹۹ جهش و ۱۴۰۰ ثبات، ۱۴۰۱ جهش ۱۴۰۲ ثبات و بار دیگر ۱۴۰۳ جهش داشتهایم. متاسفانه متولیان بانک مرکزی ما به جای اینکه این روند افزایشی را به صورت یکنواخت تبدیل کنند آن را به روند پلهای_جهشی تبدیل کردهاند.
ساختار ارز تجاری قابل دفاع است اما کارا نیست
وی ادامه داد: در مورد روند بلند مدت نرخ ارز بانکهای مرکزی دو انتخاب دارند، یا روند نرخ ارز را به گونهای مدیریت میکنند که افزایش نرخ ارز یکنواخت باشد یا نه یک مدت آن را تثبیت میکنند تا آنجایی که دیگر زورشان نمیرسد و جهش پیدا میکند. این اتفاق را ما سالهای ۱۳۹۹، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ تجربه کردهایم. عقل سلیم میگوید این جهشی که اتفاق میافتد را یکنواخت کنیم و اجازه ندهیم پلهای_جهشی رشد کند. چون در حال حاضر ما هم افزایش نرخ ارز و هم نوسان شدید آن را تجربه میکنیم. در واقع هم چوب را میخوریم هم پیاز را. به علاوه این جهشهایی که باید رخ میداد با شوکهای سیاسی همراه شده است.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اتفاقا اگر دقت کنید به نظر من کشورهایی که اقدامات خصمانه علیه ما دارند به پلهای _جهشی بودن افزایش نرخ ارز توجه دارند و اگر میخواهند فشاری بر ما وارد کنند فشار را در زمانهایی میگذارند که ارز ما قابلیت افزایش نرخ دارد.
وی در خصوص بازار ارز تجاری نیز گفت: تا زمانی که ذهنیت راجع به نرخ ارز اصلاح نشود ساختار بازار ارز را هر گونه تغییر بدهید موجب کارایی نمیشود. ساختار بازار ارز تجاری قابل دفاع است اما آیا کارایی ایجاد کرده است؟ خیر چون سیاستهای ارزی غلط است. ما باید تصمیم بگیریم بازار چند نرخی داشته باشیم و نرخ را تثبیت بکنیم یا نه. اگر میخواهیم بازار شکل بدهیم باید الزامات آن را هم بپذیریم. ما نه میخواهیم نرخ را تثبیت کنیم و نه میخواهیم بازار شکل بدهیم. در واقع بدیهای دو سیستم را تحمل میکنیم و خوبی هیچ کدام آنها را هم نداریم.