تصویر روز ـ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی اعلام کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۴، بحث کالابرگ الکترونیکی برای ۱۵ کالای اساسی مورد تأکید قرار گرفته است. این طرح با هدف کمک به مردم در تأمین نیازهای روزمره آنها و جبران افزایش قیمتها از طریق کالابرگ الکترونیک مطرح شده است.
وی افزود: با تصویب مجلس، دولت مکلف شده تا با استفاده از این کالابرگهای الکترونیکی، افزایش قیمتهای کالاهای اساسی را جبران کرده و امکان دسترسی به این کالاها را برای مردم تسهیل کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به اهمیت این طرح در کاهش فشار اقتصادی بر مردم اشاره کرد و گفت: این اقدام گامی مهم در حمایت از اقشار مختلف جامعه به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی است. این طرح که برای ۱۵ کالای اساسی از جمله مواد غذایی و بهداشتی در نظر گرفته شده، هدف اصلی آن تأمین دسترسی همگان به کالاهای ضروری با قیمتهای کنترلشده است.
در ادامه قالیباف اظهار کرد: دولت مکلف شد افزایش قیمتهای کالاهای اساسی را با کالابرگ الکترونیک جبران کند؛ ضمن اینکه همه جامعه نباید شامل این کالابرگ شوند، فقط دهکهایی که نیازمند هستند باید مشمول این طرح شوند.
تصویر روز ـ پس از گذشت بیش از هشتاد روز از رفع ممنوعیت رجیستری گوشیهای آیفون، خبر امکان رجیستر کردن گوشیهایی که پیش از تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۳ وارد کشور شده بودند، منتشر شد. این تصمیم، اگرچه برای بسیاری از کاربران آیفون که در دوران ممنوعیت واردات و رجیستری این گوشیها اقدام به خرید کرده بودند، خبر خوشایندی محسوب میشود، اما در عین حال، موجی از انتقادها را نیز برانگیخته است.منتقدان این تصمیم بر این باورند که چنین سیاستهایی، بیش از هر چیز، به ضرر مردمی تمام شده است که در احترام به قانون، از خرید گوشیهای قاچاق خودداری کردند.
تناقض در سیاستهای دولت: از ممنوعیت تا قانونی شدن
دولت پیشین در اقدامی بحثبرانگیز، واردات گوشیهای آیفون را ممنوع اعلام کرد و هرگونه ورود این گوشیها به کشور را قاچاق دانست. این تصمیم، که به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و مدیریت ارزی اتخاذ شده بود، بازار گوشیهای هوشمند را به شدت تحت تأثیر قرار داد.
در این میان، بسیاری از مردم که به قوانین پایبند بودند، از خرید گوشیهای آیفون قاچاق خودداری کردند و منتظر ماندند تا شاید روزی امکان واردات قانونی این محصولات فراهم شود. اما حالا، با اعلام خبر امکان رجیستر کردن گوشیهایی که پیش از تاریخ ممنوعیت وارد کشور شدهاند، این افراد احساس میکنند که قربانی سیاستهای متناقض دولت شدهاند.
مردم قانونمدار در برابر قاچاقچیان: چه کسی ضرر کرد؟
یکی از بزرگترین انتقادها به این تصمیم جدید، بیعدالتی آشکار آن است. در حالی که دولت پیشین، گوشیهای آیفون وارد شده به کشور را قاچاق اعلام کرده بود و خریداران این محصولات را نیز در معرض ریسک قرار داده بود، اکنون همان گوشیها به راحتی قابل رجیستر شدن هستند. این بدان معناست که افرادی که در دوران ممنوعیت، قانون را رعایت کرده و از خرید گوشیهای قاچاق خودداری کردند، در عمل متضرر شدهاند. از سوی دیگر، کسانی که بدون توجه به قوانین، گوشیهای آیفون قاچاق خریداری کردند، اکنون نه تنها با مشکلی مواجه نیستند، بلکه از تصمیم جدید دولت نیز سود بردهاند.
این تناقض، به وضوح نشان میدهد که سیاستگذاریهای متکثر دولتها نه تنها به نفع مردم قانونمدار نبوده، بلکه به نوعی آنها را مجازات کرده است. این در حالی است که یکی از وظایف اصلی دولت، ایجاد شرایطی عادلانه برای همه شهروندان است، نه تشویق به نقض قانون از طریق تصمیمات متناقض.
پیامدهای اقتصادی و اجتماعی سیاستهای متناقض
سیاستهای متغیر و غیرشفاف دولت در حوزه واردات و رجیستری گوشیهای هوشمند، پیامدهای منفی متعددی داشته است. از یک سو، این سیاستها باعث بیاعتمادی مردم به تصمیمات دولت شده است. وقتی مردم میبینند که پایبندی به قانون به ضرر آنها تمام میشود، این پیام را دریافت میکنند که رعایت قوانین، ارزشی ندارد. از سوی دیگر، چنین تصمیماتی باعث ایجاد بیثباتی در بازار و افزایش قیمتها شده است.
در دوران ممنوعیت واردات آیفون، قیمت این گوشیها به شدت افزایش یافت و بسیاری از مردم توان خرید آن را از دست دادند. اکنون نیز با قانونی شدن رجیستری گوشیهای قاچاق، بازار دوباره دچار نوسان شده و قیمتها تغییر کرده است.
دولت خود را نسبت به مردم بیاعتماد میکند!
حسین احمدزاده شهرودی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی در پاسخ به این پرسش که تصمیم اخیر دولت برای قانونی کردن رجیستری آیفونهای قاچاق، به نفع مردم است یا خیر، به مهر گفت: این تصمیم در ظاهر ممکن است به نفع برخی از خریداران گوشیهای آیفون باشد که در دوران ممنوعیت، این گوشیها را به صورت قاچاق خریداری کرده بودند.
وی افزود: اما اگر به عمق ماجرا نگاه کنیم، این سیاست یک پیام منفی و ناعادلانه به جامعه ارسال میکند. در واقع، این اقدام به نوعی تنبیه مردم قانونمدار است که در دوران ممنوعیت از خرید گوشیهای قاچاق خودداری کردند. این افراد به دلیل احترام به قانون، نیازهای خود را به تعویق انداختند، اما اکنون شاهد هستند که کسانی که قانون را زیر پا گذاشتهاند، بدون هیچ هزینهای از این تصمیم بهرهمند میشوند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف دولت، حفظ اعتماد عمومی در حوزه تصمیمات اقتصادی است. وقتی مردم احساس کنند که پایبندی به قانون به ضرر آنها تمام میشود و نقض قانون پاداش دارد، این اعتماد به شدت خدشهدار میشود. به عبارت دیگر سیاستهای متناقض و تغییرات ناگهانی در قوانین، این پیام را به جامعه منتقل میکند که قوانین ثبات ندارند و رعایت آنها الزامی نیست. این مسئله میتواند عواقب بسیار منفی برای فرهنگ عمومی مردم و رابطه آنها با حاکمیت داشته باشد.
شهرودی با اشاره به پیامدهای اقتصادی این سیاست دولت گفت: در دوران ممنوعیت واردات آیفون، بازار گوشیهای هوشمند دچار آشفتگی شد و قیمتها به شدت افزایش یافت. بسیاری از مردم توان خرید گوشیهای مورد نیاز خود را از دست دادند. اکنون نیز با قانونی شدن رجیستری گوشیهای قاچاق، بازار دوباره دچار نوسان خواهد شد.
ضرورت بازنگری در سیاستگذاریها
مهر نوشت، تصمیم اخیر دولت برای قانونی کردن رجیستری گوشیهای آیفون وارد شده پیش از تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۳، اگرچه در ظاهر به نفع خریداران این گوشیها است، اما در عمل، بیعدالتی بزرگی را رقم زده است. این تصمیم، به وضوح نشان میدهد که سیاستگذاریهای دولت در این حوزه، نه تنها فاقد برنامهریزی بلندمدت و شفافیت بوده، بلکه باعث ایجاد شکاف میان مردم قانونمدار و کسانی شده است که قوانین را زیر پا گذاشتهاند.
برای جلوگیری از تکرار چنین مشکلاتی، دولت باید در سیاستگذاریهای خود بازنگری کند و تصمیماتی اتخاذ کند که هم عادلانه باشند و هم به نفع منافع عمومی. همچنین، شفافیت در اعلام و اجرای قوانین، میتواند اعتماد مردم را به دولت بازگرداند و از ایجاد چنین تناقضاتی در آینده جلوگیری کند. در غیر این صورت، این بیاعتمادی و نارضایتی، میتواند به مشکلات بزرگتری در حوزههای دیگر نیز منجر شود.
تصویر روز ـ مصطفی پورعلی مدیرکل امور پایگاههای میراث ملی و جهانی در پنجمین نشست سراسری معاونان میراثفرهنگی ادارات کل استانی که عصر سهشنبه ۲ بهمن در سالن فجر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد، با تشریح منشور بینالمللی ایکوموس درباره میراثفرهنگی به اهمیت برنامهریزی مناسب برای هریک از پایگاههای میراثفرهنگی و موزهها از سوی متخصصان میراثفرهنگی با حفظ ماهیت پژوهشی، علمی و طراحی فضای مناسب برای گردشگران اشاره کرد.
مدیرکل امور پایگاههای میراث ملی و جهانی با تاکید بر لزوم نقش متخصصان میراثفرهنگی در برنامهریزی مناسب برای پایگاهها و موزهها به ارائه فهرستی از عناوین برنامه نوروزگاهها برای ایام نوروز ۱۴۰۴ پرداخت.
وی همچنین فهرستی از عناوین برنامههای شاخص پایگاهها و موزهها برای ایام نوروز ۱۴۰۴ ارائه داد.
«بازشناسی نوروز عیلامی» پایگاه چغازنبیل، «بازار ایرانی و نوروز» بازار تبریز، «نوروز و باغ ایرانی» باغ پاسارگاد، «سفر نوروزی؛ کاروانسرای ایرانی» کاروانسرای سعدالسلطنه، «خرما، نخل، ضیافت نوروزی» منظر فرهنگی بم، «هورامان، نماد مشارکت اجتماعی در نوروز» منظر فرهنگی هورامان، «آب، پاکی، نوروز ایرانی» آناهیتا (کنگاور)، «نوروز ارامنه ایران در کلیساهای تاریخی» کلیساهای ایرانی، «نوروز در ادبیات معاصر ایران» یوش، «نوروز و میراث طبیعی مکران» بندر تیس-چابهار، «نام علی (ع) در کتیبه نگاری معماری ایرانی» سلطانیه، «تفسیر نوروز نزد مراجع عظام شیعه» موزه مراجع قم، «نوروز در مکانهای یادمانی، زیارت اهل قبور» گنبد قابوس، «نان، برکت و ضیافت افطار» آسبادهای ایران، «نوروز تجلی بخش حیات از نگاه عرفا و اندیشمندان اسلامی» بسطام و خرقان، «بهار طبیعت، پایداری محیطی، آب و معماری در فرهنگ ایرانی» قنات و بافت تاریخی تون، عناوین مطرح شده از سوی پورعلی بود.
منبع: مهر
تصویر روز ـ تأمین مسکن یکی از دغدغههای اساسی خانوارها و از مهمترین چالشهای اقتصادی کشور است. افزایش چشمگیر هزینههای ساختوساز، بهویژه قیمت مصالح ساختمانی و زمین، باعث شده است که بسیاری از خانوارها، بهویژه اقشار متوسط و کمدرآمد، توانایی تأمین هزینههای لازم برای ساخت یا خرید مسکن را نداشته باشند. وام ساخت مسکن بهعنوان یکی از اصلیترین ابزارهای حمایتی دولت، نقش کلیدی در کاهش این فشار دارد، اما کاهش مبلغ این وام از ۸۰۰ میلیون تومان به ۶۵۰ میلیون تومان در شرایط تورمی کنونی، نگرانیهای زیادی را به همراه داشته است.
در زمان تصویب وام ۸۰۰ میلیون تومانی، نرخ ارز حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان بود و بر همین اساس، هزینههای ساخت مسکن نیز با آن شرایط اقتصادی برآورد شده بود. اما اکنون که نرخ ارز به ۷۰ هزار تومان رسیده، ارزش واقعی این تسهیلات کاهش چشمگیری یافته است.
در چنین شرایطی، نهتنها این وام باید افزایش مییافت، بلکه کاهش آن به ۶۵۰ میلیون تومان، آن هم بدون ایجاد بار مالی جدید برای بانکها، اقدامی غیرمنطقی و غیرکارشناسی به نظر میرسد. از سوی دیگر، در ۹ ماه گذشته، بانکها کمتر از ۴.۵ درصد از تسهیلات مصوب در حوزههای ضروری را پرداخت کردهاند، در حالی که بخش عمده منابع بانکی به خلق پول بیضابطه و وامهای غیرمولد اختصاص یافته است.
این روند نشان میدهد که منابع مالی کشور به درستی مدیریت نمیشود و سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی، که میتواند تأثیر مستقیمی بر حل بحران مسکن داشته باشد، بهدرستی تأمین نمیشود.
غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میگوید: مسکن یکی از مهمترین نیازهای اساسی مردم و یکی از مؤلفههای اصلی رفاه اجتماعی در کشور است. در شرایطی که تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی به معضلی جدی برای خانوارهای ایرانی تبدیل شده است، دولت و نهادهای مسئول وظیفه دارند که سیاستهای حمایتی را به درستی اجرا کنند و تسهیلات مناسبی برای ساخت و خرید مسکن در نظر بگیرند. یکی از این سیاستها، افزایش مبلغ وام ساخت مسکن بود که در تیرماه امسال ، شورای عالی مسکن تصمیم گرفت آن را از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.
وی ادامه داد:این تصمیم که بر اساس بررسیهای کارشناسی و تحلیل شرایط بازار اتخاذ شد، قرار بود در اسرع وقت اجرایی شود تا بتواند سهم قابل توجهی از هزینههای ساخت را پوشش دهد. اما متأسفانه، با وجود تصویب این مبلغ، وام ۸۰۰ میلیون تومانی هرگز ابلاغ و عملیاتی نشد.
وی اظهار کرد:پس از ماهها انتظار، شورای عالی مسکن اخیراً بار دیگر تشکیل جلسه داده، اما بهجای اجرای مصوبه قبلی، تصمیم جدیدی اتخاذ کرده است که مبلغ وام را نهتنها افزایش نمیدهد، بلکه آن را به ۶۵۰ میلیون تومان کاهش میدهد. این تغییر غیرمنتظره در حالی رخ داده است که در همین مدت، قیمت مصالح ساختمانی، دستمزدها و سایر هزینههای مرتبط با ساخت مسکن افزایش چشمگیری داشته است. بر همین اساس، اگر قرار بود در تیرماه مبلغ وام به ۸۰۰ میلیون تومان برسد، امروز و با توجه به رشد تورم، این مبلغ حتی باید بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان تعیین میشد، نه اینکه شاهد کاهش آن باشیم.
شریعتی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس، بهشدت با این تصمیم مخالفند و معتقدند که کاهش مبلغ وام ساخت مسکن در شرایط کنونی، اقدامی غیرمنطقی و به ضرر متقاضیان مسکن است.
او بیان کرد:در حال حاضر، خانوارهای بسیاری بهویژه در دهکهای پایین و متوسط جامعه، توان تأمین آورده لازم برای ساخت مسکن را ندارند و اگر دولت واقعاً به دنبال حل بحران مسکن است، باید تسهیلات بانکی مناسبی را برای مردم فراهم کند. وام ۶۵۰ میلیون تومانی نهتنها کافی نیست، بلکه تأمین بخش کوچکی از هزینههای ساخت را نیز دشوار میکند و در نهایت منجر به کاهش توانایی مردم در تأمین مسکن خواهد شد.
وی ادامه داد: در همین راستا، مجلس و کمیسیون عمران بهطور جدی پیگیر اجرای مصوبه ۸۰۰ میلیون تومانی وام ساخت مسکن است و این مسئله را از طریق تعامل با دولت، بانک مرکزی و سایر نهادهای مسئول دنبال خواهد کرد. بانکها موظف هستند که بر اساس سیاستهای کلان کشور، تسهیلات بخش مسکن را بهدرستی تأمین کنند. طبق قانون جهش تولید مسکن، بانکها مکلفاند که ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما تاکنون این قانون بهدرستی اجرا نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به برآوردهای فعلی، هزینه ساخت هر مترمربع مسکن حداقل ۱۵ میلیون تومان است؛ بنابراین، ساخت یک واحد ۸۰ متری بیش از ۱.۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در صورتی که وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان محدود شود، متقاضیان باید حدود ۵۰ درصد از هزینه ساخت را شخصاً تأمین کنند.
شریعتی تاکید کرد:این در حالی است که بسیاری از آنها از اقشار متوسط و کمدرآمد جامعه هستند و توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارند. در نتیجه، این شرایط خانهدار شدن را برای بخش بزرگی از مردم دشوار کرده و هدف اصلی این وام که حمایت از اقشار ضعیف بود، عملاً بیاثر خواهد شد..
وی ادامه داد: ما بهعنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بر این باوریم که کاهش مبلغ وام ساخت مسکن نهتنها کمکی به حل مشکلات نمیکند، بلکه ساخت و ساز را با چالشهای جدیتری مواجه خواهد کرد. افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دستمزدها و هزینههای جانبی ساختوساز، موجب شده که رقم ۶۵۰ میلیون تومان کارایی لازم را نداشته باشد.
او گفت:اگر بانکها و دولت به تعهدات خود عمل نکنند و مصوبات شورای عالی مسکن اجرایی نشوند، نهضت ملی مسکن و سایر طرحهای تأمین مسکن نیز با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. بانک مرکزی موظف است که سهم ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن را رعایت کند و وام ۸۰۰ میلیون تومانی را مطابق با مصوبه قبلی شورای عالی مسکن، اجرایی و به بانکها ابلاغ نماید.
شریعتی خاطرنشان کرد: از دولت و بانک مرکزی انتظار داریم که هر چه سریعتر، تصمیمگیری نهایی در خصوص اجرای وام ۸۰۰ میلیون تومانی را انجام دهند و این مصوبه را بدون هیچگونه کاهش یا تغییر، عملیاتی کنند. همچنین، مجلس شورای اسلامی به تلاشهای خود ادامه خواهد داد تا مبلغ وام حتی بیش از ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یابد تا بتواند با هزینههای فعلی ساخت مسکن تناسب داشته باشد و اقشار مختلف جامعه بتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: در نهایت، از دولت، بانک مرکزی و تمامی دستگاههای مرتبط میخواهیم که ضمن شفافسازی در خصوص عدم اجرای مصوبه قبلی، اقدامات لازم را برای اصلاح و افزایش مبلغ وام ساخت مسکن انجام دهند. مردم حق دارند که از تسهیلات کافی برای تأمین مسکن برخوردار باشند و ما در مجلس شورای اسلامی، بهعنوان نمایندگان ملت، تمام توان خود را برای حمایت از حقوق آنان به کار خواهیم گرفت.
شریعتی افزود: مجلس مخالف کاهش وام ساخت مسکن از ۸۰۰ میلیون به ۶۵۰ میلیون تومان است و بر لزوم اجرای مصوبه قبلی تأکید دارد، چرا که در شرایط تورمی فعلی، این کاهش نهتنها کمکی به خانهدار شدن مردم نمیکند، بلکه تأمین هزینههای ساخت را برای متقاضیان دشوارتر خواهد کرد.
منبع: باشگاه خبرنگارانجوان
تصویر روز ـ صادق ضیائیان مدیرکل پیشبینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امشب در برخی نقاط شمال غرب و غرب کشور ورزش باد، رگبار پراکنده باران و برف پیشبینی میشود گفت: در نیمه شرقی کشور همچنان جوی آرام حاکم است.
وی با بیان اینکه فردا شنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور در مناطقی از جنوب غرب، غرب و برخی نقاط شمال غرب و دامنههای جنوبی البرز هم در قزوین، البرز و تهران بارش باران و برف و وزش باد رخ میدهد به باشگاه خبرنگاران گفت: یکشنبه این وضعیت در این مناطق ادامه خواهد داشت و با ریزش هوای سرد از عرضهای بالاتر در غرب سواحل دریای خزر بارش و کاهش نسبی دما را داریم.
او با بیان اینکه روز دوشنبه هم گستره فعالیت این سامانه بارشی در جنوب غرب جنوب مرکز کشورمان است گفت: استانهایی مثل بوشهر، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، برخی نقاط استانهایی مثل اصفهان، مرکزی و قم که دیگر بارش همراه با کاهش نسبی دما خواهند داشت.
ضیائیان ادامه داد: در سواحل شمالی کشور اردبیل و شرق آذربایجان شرقی، هم رگبارهای پراکنده و در دامنههای جنوبی البرز در زنجان قزوین البرز تهران بارش های پراکنده رخ خواهد داد.
وی یاد آورشد: تهران امشب آسمانی قسمتی تا نیمه ابری در بعضی ساعات غبار محلی و به تدریج افزایش ابر خواهد داشت. همچنین بیشینه دما در تهران به ۱۰ درجه بالای صفر می رسد و برای فردا بارش های پراکنده را برای تهران خواهیم داشت.
تصویر روز ـ در این دیدار که صبح امروز جمعه ۵ بهمن انجام شد، وضعیت جاری روابط دوجانبه و چشم انداز توسعه مناسبات در حوزههای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات مثبت صورت گرفته در روابط فیمابین دو کشور، بر لزوم تلاش دو طرف برای اجرایی کردن توافقات و نیز صیانت از روابط فیمابین تاکید کرد.
دمیرچی لو با اشاره به اهتمام مسئولان عالی دو کشور برای ارتقای روابط مبتنی بر منافع متقابل، تحرکات منفی از جانب برخی محافل یا شخصیتها در جمهوری آذربایجان (از جمله اقدام غیر اخلاقی اخیر در رابطه با تعدادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان) را برای روابط دو ملت خسارتبار توصیف کرد و ضمن اعلام مراتب اعتراض کشورمان به این رفتارها، خواستار برخورد با بانیان و عاملان اینگونه اقدامات منفی شد.
دستیار وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به حرمت و جایگاه والای روحانیت و علمای دینی نزد مردمان دو کشور، بر لزوم هشیاری و برخورد قاطع با هرگونه اسائه ادب و اقدامات تفرقه افکنانه، تاکید نمود. سفیر جمهوری آذربایجان با اظهار تاسف از برخی اظهارات و اقدامات ناخوشایند، قول داد مراتب را به مقامات کشورش منعکس کند.
در این دیدار، دو طرف با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه بهویژه تبادل هیاتهای عالیرتبه و برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی پس از وقفهای سه ساله، در مورد نحوه تقویت هماهنگیها برای تسهیل و تسریع اجرای برنامههای در دستور کار روابط دو کشور نیز رایزنی کردند.
منبع: ایرنا
تصویر روز ـ مسئله کمبود و گرانی روغن این روزها بحث داغی است که در رسانهها جریان ساز شده است. روغن یکی از کالاهای اساسی است که هم در صنایع اهمیت بالایی دارد و هم در سبدغذایی مردم جامعه که بخش اعظم این کالا از طریق واردات تامین میشود. آنچه که اهمیت دارد این است که طی سالیان اخیر میزان واردات دانههای روغنی به کشور افزایش و میزان تامین این نیاز از طریق تولیدات داخلی کاهش یافته است. بر اساس آخرین اطلاعات، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی در داخل کشور تولید میشود که عمدتا در تولید محصول کلزا متمرکز است و بر اساس پیشبینیهای دولت، وزارت جهاد کشاورزی تلاش میکند که این تولید را تا بالاتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برساند. نکته مهم این است که بیش از ۹۵ درصد روغن خام ما از طریق واردات تامین میشود و سه میلیون تن کلزا وارد میشود که حدود ۱۰۰ درصد آن وارد میشود.
این شرایط به این دلیل است که از تولیدکنندگان دانههای روغنی حمایت لازم صورت نمیگیرد در این میان دلالها وارد بازار میشوند به همان حداقل تولید داخلی نیز در دست کشاورز باقی میماند و علی رغم نیاز شدیدی که ما به تولید داخل داریم تا میزان واردات را کاهش دهیم از آن حداقل میزان تولید داخلی نیز حمایت نمیشود و کشاورز به جای کاشت این محصولات مورد نیاز به سمت کشت محصولاتی همچون صیفیجات، گوجه، هندوانه و… میرود که هم به منابع آب و خاک کشور ضربه وارد میشود و هم به دلیل میزان تولید بالا به ضایعات تبدیل میشوند، اما به دلیل اینکه درآمد بالایی دارند، کشاورز به کشت آنها تمایل بیشتری دارد.
در چنین شرایطی حمایت از تولیدکنندگان داخل و توجه به کشت دانههای مناسب با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی کشور اهمیت بسیار بالایی دارد که در این مطلب به موضوع دانههای مناسب قابل کشت و اینکه آیا میتوانیم در زمینه دانههای روغنی به خودکفایی برسیم یا خیر پرداخته شده است.
علیرضا شریفی دبیر انجمن روغن نباتی ایران، درباره دانههای روغنی که در کشور ما تولید میشوند اظهار کرد: دانههای مختلفی اعم از کلزا، سویا، گلرنگ، کانولا، پنبه، آفتابگردان و… در کشور ما کشت میشوند که سویا و کلزا اصلیترن دانهها هستند. ۹۳ درصد روغن ما به واردات وابسته است و ۷ درصد روغن مورد نیاز کشور از محل روغنکشی از دانههای روغنی تامین میشود.
وی با تاکید بر اینکه آمار تولید دانههای روغنی طی سالیان متفاوت، متغیر است، گفت: به طور متوسط میزان تولید سالانه دانه روغنی در کشور ۴۰۰ هزار تن بوده است که اگر با توجه به متغیر بودن میزان تولید در سالهای مختلف بخواهیم میانگین تولید را محاسبه کنیم میزان آن کمتر نیز باشد، اما به طور کلی میزان تولید ما بهطور تفکیک شده ۱۰۰ هزار تن سویا و ۳۰۰ هزارتن کلزا و دانههای دیگر است که روغن خام استحصال شده از آنها ۱۴۰هزارتن است که شامل ۷ درصد روغن مورد نیاز کشور میشود.
شریفی در پاسخ به این سوال که سویا جزو دانههای پرآببر است و آیا گزینه مناسبی برای کشت است یا خیر؟ و آیا برای تغییر اولویتبندی کشت دانهها با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی وجود دارد؟ مطرح کرد:با توجه به شرایط منابع آبی کشور و شرایط اقلیمی، سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت دانه کلزا است چراکه این دانه هم از جهت ویژگیهای کیفی و هم از این جهت که پرآببر نیست به سایر دانهها برتری دارد.
وی با بیان اینکه به میزان حدود ۲ میلیارد دلار برای واردات دانه روغنی که از آنها روغن خام استحصال میشود و یا روغن خام مصرف میشود گفت: این میزان بسیار زیاد است. در کوتاه مدت بسیار بعید است که بتوانیم این میزان را کاهش دهیم چراکه تنها ۷ درصد دانههای روغنی مورد نیاز از تولید داخل تامین میشود بخش عمده آن مربوط به واردات است.
دبیر انجمن روغن نباتی ایران تصریح کرد: طی چند دهه گذشته حداکثر تولید دانههای روغنی در کشور ۷۰۰ هزارتن در سال بود که تنها یک سال این میزان را کاشت و برداشت داشتیم و این در حالی است که سالهای دیگر این عدد بسیار کمتر بوده و اگر بخواهیم که خودکفا باشیم رقم باید حداقل ۴ تا ۶ میلیون تن برداشت دانه روغنی داشته باشیم.
وی ادامه داد: دولت تلاش حداکثری خود را در این زمینه به کار گرفته و کشت دانههای روغنی در داخل کشور در مسیر درستی چه به صورت اعمال تعرفههای گمرکی، چه به صورت خرید تضمینی دانه روغنی از کشاورز که هر ساله دولت بدون استثنا وارد عمل شده و یا به این صورت که صنایع روغنکشی را به نوعی متعهد و موظف کرده است که دانه روغنی تولید کشاورز را به رقم بسیار بالا و موجه به لحاظ اقتصادی برای کشاورز خریداری کند در این زمینه همکاری میکند.
شریفی در پایان، در پاسخ به اینکه چرا طی سالیان گذشته آمار واردات به جای کاهشی شدن، افزایشی میشود؟ آیا این شرایط از بی برنامگی است؟ تصریح کرد: تهمیداتی که دولت در نظر داشته کم و ناکافی نبود هر چند که میتوانست تمهیدات بهتری در نظر گرفته و صورت گیرد؛ اما مسئله مهم این است که ما باید شرایط اقلیمی کشورمان را در نظر بگیریم، بپذیریم که در این زمینه محدودیتهایی داریم تا بتوانیم به تدریج به اهداف مورد نظر برسیم. اما اینکه بحث خودکفایی مطرح میشود، بستگی به این دارد که به چه قیمتی بخواهیم به این خودکفایی برسیم. آیا توجیه اقتصادی دارد؟ آیا با خودکفایی در این محصول، از تولید محصولات استراتژیک دیگر عقب نمیمانیم؟ اما بله اگر هدف تنها رسیدن به خودکفایی باشد و هزینههای مربوط به آن را بپردازیم میتوانیم به خودکفایی نیز برسیم.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ سازمان توسعه تجارت، سازو کار ثبت سفارش آماری واردات خودرو نو و کارکرده بر اساس ضوابط قانون بودجه سال۱۴۰۳ توسط اشخاص حقیقی با مجوز موردی ابلاغ شد.
بر اساس ضوابط ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی با مجوز موردی:
١- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً در کد تعرفههای پیوست ابلاغیه، ذیل عنوان کد تعرفههای خودرو موضوع آیین نامه اجرایی بند (ت) تبصره (۹) امکانپذیر است.
٢- ثبت آماری مورد بحث، صرفاً با اخذ مجوز موردی با عنوان ”مجوز موردی واردات خودروی شخصی” امکان پذیر است.
تبصره – اخذ مجوز موردی واردات خودروی شخصی در سامانه جامع تجارت پس از ثبتنام صرفاً با ورود کد ملی فرد در قید حیات و پس از استعلام از ثبت احوال امکانپذیر است.
٣- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً با نوع نمایندگی ثبت آماری واردات خودروی شخصی از محل ایین نامه اجرایی بند (ت) تبصره (۹) قانون بودجه ۱۴۰۳ امکانپذیر است.
۴- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی با مجوز موردی صرفاً یکبار و در یک پرونده ثبت آماری امکانپذیر است.
۵- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی با مجوز موردی صرفاً برای یک دستگاه مجاز است.
۶- ثبت آماری مورد بحث در این بخش صرفاً از محل تأمین ارزهای بانکی امکانپذیر است.
٧- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً با نوع ارز ”یورو” امکانپذیر است.
٨- مبلغ فوب (FOB) خودرو در ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی در حالت «نو» ۴٠ هزار یورو و در حالت «کارکرده» ۲۰ هزار یورو است.
٩- مبلغ کل پرونده ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی در حالت ”نو”، باید کمتر از ۴۲.۰۰۱ یورو و در حالت ”مستعمل” باید کمتر از ۲۱٫۵۰۱ یورو باشد.
۱۰- ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی صرفاً در برندهایی امکان پذیر است که حداقل یک شرکت نمایندگی خدمات پس از فروش آنها را در کشور ارائه میدهد.
١١- سن خودرو مورد ثبت آماری، باید کمتر از پنج سال باشد؛ بنابراین واردات خودروهای دارای سال ساخت برابر ۲۰۲۰ وماقبل آن مجاز نیست.
١٢- تنها خودروهای دارای سال ساخت ۲۰۲۴ و ما بعد آن در آییننامه «نو» محسوب میشوند؛ و در نهایت ١٣- مجوزهای مورد نیاز برای ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی، بایستی از ”دفتر صنایع خودرو وزارت صمت”و ”سازمان حفاظت محیطزیست (جز برای خودروهای برقی) ” اخذ شود.
تصویر روز ـ خرید طلا به عنوان یکی از مسیرهای سرمایهگذاری همواره برای بسیاری از افراد دارای جذابیتهای متعددی بوده است، اما برای این سرمایهگذاری اکنون مسیرهای مختلفی وجود که برخی مطمئن و برخی احتمالا دست شما را در آینده در پوست گردو خواهند گذاشت.
اگر در فضای مجازی یک دوره ساده زده باشید قطعا تبلیغات متعددی در خصوص خرید غیر حضوری و برخط طلا به چشم شما خورده است تبلیغاتی که میتواند یادآور سال ۱۳۹۷ و تخلف شرکت ثامن باشد.
به تازگی غلامعباس ترکی، معاون دادستان کل کشور اعلام کرده است که حدود ۵۰۰ تارنما وسکو درزمینه فروش طلا در فضای مجازی فعالیت میکند که بسیاری از آنها فاقد مجوز هستند. ۹۰ درصد فعالان در این فضا برخلاف تصور عمومی آقایان هستند و مشخص است که انگیزههای دلالی و کسب و کار و اقتصادی دارند وبرای مصرف نیست. او تصریح کرد: بازار طلای فضای مجازی افراد زیادی را برای فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری جذب کرده و این روند با توجه به شرایط و مزیتهای فضای مجازی و امکان معامله با مبالغ کم رو به رشد است.
ترکی افزود: این مسأله آسیبهایی را ازجمله خالیفروشی و کلاهبرداری و تقلب به وجود آورده است. درسالهای اخیرحدود ۲.۵ میلیون نفر در زمینه فروش طلای مجازی فعالیت دارند که در دو سال گذشته حدود ۱.۵ تن طلا در فضای مجازی مورد مبادله قرار گرفته است.
یکی دیگر از مسیرهای سرمایهگذاری در حوزه طلا بحث خرید فیزیکی آن است که در این صورت سرمایهگذاران با ریسکهایی مانند ریسک سرقت و گم شدن طلا مواجه هستند که ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه شود همچنین، نگهداری طلا نیاز به مکان امن و مطمئن دارد که ممکن است هزینهبر باشد علاوه بر این ممکن است خریدار در تشخیص کیفیت و خلوص طلا دچار مشکل شود به ویژه اگر از منابع غیر معتبر خرید شود که در این صورت هم افراد چالشهای متعددی تجربه خواهند کرد.
فعالیت ۱۸ صندوق سرمایهگذاری مبتنی بر طلا در بورس کالا
اما در کشورهای مختلف این فلز گرانبها در بازارهای ثانویه خرید و فروش میشود بازارهایی که بستری شفاف هستند و نهاد ناظر هم به خوبی بر آنها نظارت میکند از جمله این بازارها میتوان به بسترهای بورس کالا اشاره کرد در همین راستا آناهیتا فولادی فر رئیس اداره ابزارهای مشتقه بورس کالای ایران در خصوص صندوقهای سرمایه گذاری مبتنی بر طلا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر ۱۸ صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران در حال فعالیت هستند؛ با توجه به وجود ابزارهای متنوع از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله روی این صندوقها، فعالان زیادی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در معاملات زنجیره ابزارهای مبتنی بر صندوقهای طلا در حال فعالیت هستند.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: کاهش ریسک نگهداری فیزیکی طلا اولین و مهمترین مزیت صندوقهای طلا است به طوری که سرمایهگذاری در این صندوقها نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی طلا را از بین میبرد و در نتیجه خطراتی مانند سرقت یا هزینههای نگهداری حذف میشوند همچنين نقدشوندگی بالا دومین مزیت صندوقهای سرمایه گذاری طلا است به طوری که واحدهای این صندوقها به راحتی در بازار سرمایه قابل معامله هستند و سرمایهگذاران میتوانند در هر زمان به نقدینگی دست یابند.
رئیس اداره ابزارهای مشتقه بورس کالا امکان سرمایه گذاری با سرمایه خرد را از دیگر مزیتهای صندوق طلا دانست و تصریح کرد: به دلیل کوچک بودن ارزش واحدهای صندوق، امکان سرمایهگذاری با مبالغ کم نیز وجود دارد. این ویژگی به افراد با سرمایه محدود اجازه میدهد تا بدون نیاز به صرف هزینه زیاد، در بازار طلا حضور پیدا کنند و از مزایای آن بهرهمند شوند
او بازدهی مناسب را از دیگر مزیتهای این صندوقها دانست و عنوان کرد: به دلیل تنوع در ابزارهای سرمایهگذاری این صندوقها از ترکیب گواهیهای سپرده طلا و قراردادهای مشتقه استفاده میکنند که امکان بهرهبرداری از تغییرات قیمت طلا را فراهم میکند.
حذف دغدغه تقلب از جمله مزایای سرمایهگذاری در صندوقهای طلا
در همین راستا هم مهدیبیات منش کارشناس حوزه بورس کالا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سرمایهگذاری در صندوقهای طلا به سرمایهگذاران این امکان را میدهد که سبد سرمایهگذاری خود را متنوع کنند. این تنوع میتواند ریسک کلی سرمایهگذاری را کاهش دهد و به حفظ سرمایه کمک کند همچنین طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند در برابر تورم شناخته میشود. صندوقهای سرمایهگذاری طلا توسط مدیران حرفهای و متخصص اداره میشوند. این مدیران با تحلیلهای دقیق و تجربه خود، تصمیمات بهتری در زمینه خرید و فروش طلا اتخاذ میکنند، که این امر میتواند به افزایش بازدهی سرمایهگذاران کمک کند.
این کارشناس حوزه بورس کالا همچنین بیان کرد: حذف دغدغه تقلب یا اصالت طلا از مزیت دیگر این صندوقها به شمار میرود، چرا که سرمایهگذاران در این صندوقها نیازی به بررسی اصالت طلا ندارد، زیرا داراییهای آنها بر پایه گواهیهای سپرده سکه و شمش طلا است که توسط بورس کالا اصالت سنجی و این اصالت تضمین میشود و در نهایت صندوقهای سرمایهگذاری تحت نظارت نهادهای مالی قرار دارند و این امر به افزایش شفافیت و امنیت سرمایهگذاری کمک میکند. سرمایهگذاران میتوانند با اطمینان بیشتری در این صندوقها سرمایهگذاری کنند.
گفتنیاست، برای سرمایهگذاری در حوزه طلا مسیرهای مختلفی وجود دارد که برخی پرریسک و برخی ایمنتر هستند؛ سرمایهگذاری در حوزه طلا که میطلبد افراد ضمن بررسی ریسک پذیری خود با هوشیاری تمام مسیر مناسب را انتخاب کنند تا در آینده دچار چالش نشوند.
تصویر روز ـ هلیکوباکتر پیلوری (H.Pylori)، شایعترین میکروبی است که انسانها را در بُعد جهانی آلوده کرده است؛ به طوری که نیمی از مردم دنیا (بیش از ۴ میلیارد نفر) مبتلا به عفونت هلیکوباکتری بوده و شیوع آن در جهان به ۴۴٫۳ درصد رسیده است. این باکتری عامل خطری برای زخمهای معده و دوازدهه، گاستریت مزمن یا سرطان معده است. هر چند که این باکتری تنها عامل خطر برای سرطانهای دستگاه گوارش نیست و عوامل دیگر همچون سابقه خانوادگی، رژیم غذایی، ژنتیک فرد و غیره نیز در بروز آن دخیل هستند اما شناسایی و کاهش عفونت فعال ناشی از هلیکوباکتر پیلوری به ویژه در کشورهای در حال توسعه از راههای پیشگیری و کاهش بروز سرطانهای دستگاه گوارش محسوب میشود.
کیتهای تشخیص سریع آنتیژن هلیکوباکتر پیلوری به صورت کیفی با استفاده از آنتیبادی ضدهلیکوباکتر پیلوری میتواند با حساسیت بالا آنتیژنهای سطحی هلیکوباکتر پیلوری را در نمونه مدفوع شناسایی کند. این روش به دلیل حساسیت بالا و همچنین هزینه کم و غیرتهاجمی بودن به عنوان روش شناسایی رایج و مناسب برای تشخیص، پیگیری درمان یا غربالگری افراد جامعه مورد استفاده قرار میگیرد.
آزمایشگاههای تشخیص طبی، آزمایشگاه بیمارستانها، داروخانهها، کلینیکهای پزشکی وافراد عادی در منزل میتوانند از این کیت نانویی استفاده نمایند. این کیت در برخی مراکز درمانی نظیر کیلینیک گوارش و کبد بهبود و داروخانه بیمارستان طالقانی عرضه میشود.
لازم به ذکر است در سالهای اخیر، هلیکوباکتر پیلوری، بهعنوان عامل اول سرطان معده طبقهبندی شده است. با تشخیص زود هنگام عفونت میتوان با درمان دارویی به راحتی عفونت را حذف کرد.
شرکت سنجه بستری برای تولید انواع کیتهای تشخیصی با استفاده از فناوری Lateral flow assay است که امکان تشخیص سریع، آسان و مقرون به صرفه را برای غربالگری اولیه، شرایط اورژانسی و محدودیت امکانات فراهم مینماید. عرضه تمامی محصولات شرکت سنجه بر اساس استانداردهای ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ و ISO ۱۳۴۸۵:۲۰۱۶ است.
منبع: مهر