تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی، ۱۱۱ و میلیون و ۳۱۰ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۵۹ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۵ ۱مروز ۸ آبان ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۱۱۱ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۱۰۴ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان |
| نیم سکه | ۵۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۳۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۱۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۱۳ میلیون و ۸۷۴ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۴۵ میلیون و ۷۱ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۹۷۲.۸۶ |
تصویر روز ـ امکان وکالتی کردن حساب برای ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در بانک گردشگری فراهم شده است.
به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، براساس اطلاعیه شرکت سایپا، ثبت نام متقاضیان واجد شرایط جهت خرید خودروهای وارداتی از تاریخ 1404/08/07 آغاز شده است.
متقاضیان میتوانند از روز چهارشنبه مورخ 7 آبان تا ساعت 24 روز شنبه 10 آبان ماه با مراجعه به سامانه https://vbank.tourismbank.irفرآیند وکالتی کردن حساب خود را بهآسانی انجام دهند.
مشتریان پس از گذشت 24 ساعت از وکالتی کردن حساب خود و مسدود نمودن وجه ثبت نام به میزان «پنج میلیارد ریال»، میتوانند با مراجعه به سامانه https://salecars.ir درخواست خرید خودروی خود را ثبت کنند.
تصویر روز ـ متقاضیان میتوانند از امروز ۷ آبانماه تا پایان روز شنبه ۱۰ آبانماه نسبت به وکالتی کردن حساب خود نزد بانکهای عامل و بلوکه کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.
فرآیند ثبتنام از روز پنجشنبه ۸ آبانماه آغاز میشود و تا یکشنبه ۱۱ آبانماه ادامه دارد. متقاضیان در این بازه زمانی میتوانند با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی سایپا به نشانی saipa.iranecar.com، اطلاعات شخصی خود را بهروزرسانی کرده و کد کاربری دریافت کنند.
بر اساس این طرح، فروش خودروی چانگان EADO-EV460 برقی بهصورت فوری انجام میشود و موعد تحویل آن ۳۰ روز کاری تعیین شده است. پس از پایان مهلت ثبتنام، با حضور مراجع ذیصلاح و از طریق قرعهکشی، برندگان نهایی مشخص و اطلاعرسانی خواهد شد.
چانگان EADO-EV460 برقی از موتور ۱۲۰ کیلوواتی با گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر بهره میبرد و قادر است با هر بار شارژ تا ۴۰۱ کیلومتر پیمایش داشته باشد. بیشینه سرعت این خودرو ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت و ظرفیت باتری آن ۴۷.۷۸ کیلوواتساعت است؛ زمان شارژ عادی آن ۸.۵ ساعت و در حالت شارژ سریع تنها ۵۰ دقیقه خواهد بود.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به ترمز پارک برقی، سیستم مولتیمدیای پیشرفته، خنککاری مایع باتری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، بازیاب انرژی ترمز، سامانه کنترل کشش (TCS)، سیستمهای ترمزی ABS، EBD، BA، CBC و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.
گفتنی است در این طرح، محدودیت کد ملی برای ثبتنام اعمال شده و امکان صلح در قراردادها وجود ندارد.
مشاهده بخشنامه فروش: www.saipacorp.com
تصویر روز ـ محسن سیفی در پنل تخصصی افتتاحیه این نمایشگاه با عنوان «راهبردهای اساسی نظام بانکی در شرایط حاضر» که با مشارکت برخی مدیران عامل بانکهای کشور و با حضور معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان مجلس، مدیران ارشد شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات و صنعت پرداخت و کارشناسان و صاحبنظران پولی و بانکی کشور، برگزار شد، در تشریح دلایل مهمترین چالشهای نظام بانکی، اعتماد مردم و مسئولیت بانکها را متذکر شد و گفت: بانکها باید بتوانند نقدینگی را به سمت تولید و بخش واقعی اقتصاد سوق دهند تا خدمات بانکی بهصورت ملموس در زندگی مردم اثر بگذارد. زمانی میتوانیم از عدالت مالی سخن بگوییم که خدمات بانکی به افزایش رفاه و رشد اقتصادی واقعی منجر شود.
وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از چالشهای نظام بانکی ابراز کرد: بخشی از انتقاد مردم نسبت به شبکه بانکی ناشی از پیچیدگی فرآیندها، بوروکراسی اداری و ناهماهنگی بین ضوابط حقوقی و نیازهای روز است. این مسائل سبب شده ارتباط میان مردم و بانکها به سطح ایدهآلی نرسد.
سیفی با بیان اینکه در کنار اصلاحات ساختاری و مقرراتی، باید سرعت تطبیق شبکه بانکی با فناوریهای روز نیز افزایش یابد، تأکید کرد: بانکداری آینده بر سه محور اعتماد، فناوری و ارتباط با اقتصاد واقعی استوار خواهد بود. اگر بتوانیم مدل کسبوکار بانکی را بر اساس این سه اصل بازتعریف کنیم، اعتماد عمومی بهطور طبیعی بازمیگردد و نظام بانکی میتواند نقش اصلی خود را در توسعه اقتصادی ایفا کند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران، با تأکید بر ضرورت بازسازی اعتماد عمومی نسبت به شبکه بانکی، گفت: تأمین اعتماد مردم به شبکه بانکی مسئولیت ما را دوچندان میکند. این اعتماد، سرمایهای است که باید از طریق اصلاح مدل بانکداری و بازتعریف نقش بانکها در اقتصاد واقعی حفظ و تقویت شود.
سیفی همچنین قوانین و مقررات حاکم بر بانکداری را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: نکته دیگر اینکه مردم از مناسبات و بروکراسیهای اداری و شرایط و ضوابط حقوقی حاکم بر نظام بانکی گلایهمند هستند و مقررات، آئیننامهها و قوانین مترتب بر قراردادها همزان با پیشرفت فناوری بهروز نشده است. امیدواریم که بتوان تصویب قوانین روزآمدی را با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و فناوری شاهد باشیم.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه همچنین ضمن قرائت پیام محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رونمایی از «ترارسانه هوشمند و اقتصاد دیجیتال» و تجلیل از نوآوریهای مهم در این جشنواره، از مدیران برتر در حوزههای مختلف فناوری و بانکداری و مدیران و شخصیتهای تأثیرگذار در عرصه صنعت پرداخت، رسالههای مقطع دکتری در اکوسیستم صنایع مالی و بانکی، تجلیل شد که در این میان از فاطمه سادات حسینی صفا، مدیر شعب استان کرمان بانک صادرات ایران به عنوان بانوی موثر صنعت بانکی در یازدهمین رویداد تراکنش ایران قدردانی شد.
همچنین از ذبیحاله خزائی از کارکنان و مدیران پیشین و عضو اسبق هیئتمدیره بانک صادرات ایران به عنوان چهره ماندگار نظام بانکی تجلیل شد.

تصویر روز ـ یکی از مهمترین پازلهای حکمرانی اقتصادی در بخش مسکن کشور، متصل شدن هر فرد به سکونتگاه اصلی خود است که این مهم با اجرای پروژه اتصال کد ملی به کد پستی به عنوان یکی از ابرپروژههای اصلی تحقق دولت الکترونیک مطرح است که وظیفه ایجاد آن در قانون بر عهده سامانه املاک و اسکان زیرنظر وزارت راه و شهرسازی است. با این وجود برخی دستگاههای دولتی به دنبال اقدامی خلاف قانون، سعی در بالا آوردن یک سامانه موازی برای اجرای این پروژه تحت عنوان سامانه نشانی داشتند که مجلس و دولت به صورت صریح با آن مخالفت کردند.
تسنیم نوشت، ایجاد سامانه نشانی نهتنها از نظر قانونی مردود است، بلکه در عمل نیز موجب تحمیل هزینههای غیرضروری به مردم شده است. در حالی که اتصال کد ملی به کد پستی از طریق سامانه املاک و اسکان کاملاً رایگان و در چارچوب قانون انجام میشود، سامانه نشانی تلاش کرده است این فرآیند را به خدمتی پولی تبدیل کند. شهروندان در مراجعه به این سامانه با هزینههایی مواجه میشوند که هیچ پشتوانه قانونی ندارد و عملاً به درآمدزایی غیرشفاف برای برخی دستگاههای اجرایی تبدیل شده است. این پدیده، تضاد آشکار با فلسفه دولت الکترونیک دارد زیرا هدف از الکترونیکیسازی خدمات، کاهش هزینهها و تسهیل امور مردم است، نه ایجاد بار مالی جدید؛ بنابراین باید موازیکاری در این زمینه پایان یابد و به همین دلیل ادامه فعالیت سامانه نشانی ممکن نیست و باید این سامانه از دسترس خارج شود و فعالیتش متوقف شود
پیرامون ضرورت ارائه خدمت رایگان اتصال کد ملی به کد پستی ذیل سامانه املاک و اسکان با آقای غلامرضا شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی گفتگو شده که در ادامه خواهید خواند.
غلامرضا شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به اهمیت اجرای ابرپروژه اتصال کد ملی به کد پستی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پروژههای حوزه دولت الکترونیک، مسئله اتصال کد ملی به کد پستی است که از طریق تکمیل شدن سامانه املاک و اسکان به ثمر خواهد نشست. طبق ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، وظیفه اصلی اتصال رایگان کد ملی به کد پستی با سامانه املاک و اسکان است و هیچ نهاد یا دستگاه دیگری حق موازیکاری در این زمینه را ندارد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم پایان دادن به موازیکاری برخی دستگاههای دولتی در زمینه سامانه املاک و اسکان، گفت: اتصال کدملی به کدپستی یک خدمت دولتی در راستای رفع مشکلات مردم است و بر اساس قانون باید به صورت رایگان ارائه شود. بر این اساس، دریافت مبلغ در مقابل ارائه این خدمت کار درستی نیست.
وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که اتصال کدملی به کدپستی بر اساس قانون وظیفه سامانه املاک و اسکان است که باید به صورت رایگان انجام شود. این کار در سامانه املاک و اسکان در حال انجام است. بنابراین طبق قانون اتصال کد ملی به کد پستی باید توسط سامانه املاک و اسکان انجام شود و هر گونه موازی کاری در این زمینه تخلف از اجرای قانون خواهد بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تصویب قوانین خوب یک موضوع است و اجرای صحیح قوانین موضوع دیگری است. دولت باید دقت بالایی در این زمینه داشته باشد که اقدام خلاف قانون صورت نگیرد و دستگاههای دولتی به وظایف قانونی خودشان عمل کنند.
تصویر روز ـ حسین حیدریان کارشناس انرژی در رابطه با مسئله ناترازی بنزین در کشور گفت: مسئله مصرف بیرویه بنزین سالهاست که به یکی از چالشهای ساختاری اقتصاد ایران تبدیل شده است.
به گزارش تسنیم، ایران بهرغم دارا بودن ذخایر عظیم نفتی، یکی از معدود کشورهایی است که در بخش مصرف سوخت، بهویژه بنزین، همواره با ناترازی مواجه است. در حالی که ظرفیت پالایشی کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است، مصرف روزانه بنزین در برخی ایام تابستان 1404 از مرز 155 میلیون لیتر در روز نیز عبور کرده و کشور را به واردات مجدد بنزین سوق داده است. این وضعیت نهتنها منابع ارزی کشور را مستهلک میکند بلکه محیطزیست شهری را نیز با آلودگی گسترده روبهرو ساخته است.
از سوی دیگر، هرگونه بحث درباره افزایش قیمت بنزین در فضای عمومی کشور با واکنش اجتماعی و سیاسی شدیدی مواجه میشود و دولتها نیز از ترس تکرار تجربه آبان 1398، صرفا به تکذیب افزایش قیمت بسنده میکنند. در چنین شرایطی، پرونده اصلاح مصرف بنزین بار دیگر بر روی میز دولت قرار گرفته است اما تجربه نشان داده که سیاستهای صرفا قیمتی، بهدلیل عدم درک ماهیت مصرف، هیچگاه به کاهش واقعی تقاضا منجر نشدهاند و تنها موجب افزایش تورم عمومی و نارضایتی اجتماعی میشوند.
وی با بررسی سه طرح مطرح شده روی میز دولت برای اصلاح وضعیت بنزین خاطرنشان کرد: طرح اول افزایش قیمت بنزین متناسب با تورم است که در نتیجه آن به مانند سال 98 صرفا شاهد افزایش قیمت هستیم و صرفا ممکن است به اندازه افزایش تورم تعدیل شود ولی مسئله ناترازی بنزین باقی خواهد ماند و مشکل حل نخواهد شد؛ همچنین در این تصمیم، به دلیل اختلاف شدید قیمتی بین بنزین یارانهای با بنزین آزاد، مسئله سیگنالدهی قیمتی برای کاهش مصرف بنزین حداقل تا دههها به وقوع نخواهد پیوست.
در طرح دوم روی میز دولت مسئله افزایش پلکانی قیمت بنزین به صورت توامان مطرح است که به طرح بنزین سه نرخی نیز عنوان میشود. بنزین سه نرخی محدودیت مصرف بر بنزین 1500 تومانی و 300 هزار تومانی خواهد گذاشت و با پایان یافتن سهمیه مذکور مردم باید بنزین را چه برای مصرف شخصی و چه برای مصرف غیرشخصی با قیمت سوم بنزین نظیر قیمت 8 یا 10 یا حتی 15 هزار تومان معامله شود که به این ترتیب این مدل نیز به دلیل محدودیت مصرف و عدم تمایز بین مصرف شخصی و مصرف صنعت حمل و نقل منجر به گران شدن و تحمیل تورم به سفره مردم خواهد شد.
حیدریان در ادامه با اشاره به طرح بنزین به نفر گفت: سومین گزینه بنزین به نفر است که مصرف شخصی را از مصرف صنعت حمل و نقل مجزا میکند. طرح بنزین به نفر با انتقال مستقیم یارانه سوخت به هر فرد، دو هدف کلیدی را دنبال میکند. اولین هدف، عدالت در توزیع و بهینهسازی داوطلبانه مصرف است. در این طرح هر ایرانی روزانه معادل یک لیتر بنزین یارانهای (ماهانه 30 لیتر) اعتبار انرژی دریافت میکند. یک خانواده چهار نفره در ماه 120 لیتر سهمیه یارانهای خواهد داشت که میتواند آن را مصرف یا در بورس انرژی به قیمت نزدیک به نرخ آزاد بفروشد.
به این ترتیب، افراد فاقد خودرو نیز از یارانه ملی بنزین منتفع خواهند شد و انگیزه اقتصادی برای کاهش مصرف بنزین در میان صاحبان خودرو ایجاد میشود. نکته مهم این است که اعتبار بنزینی برخلاف یارانه نقدی، ارزش خود را در برابر تورم از دست نمیدهد، زیرا متناسب با تغییر قیمت بنزین در بازار آزاد، ارزش ریالی آن نیز افزایش مییابد. در این نظام، به جای اجبار یا تهدید، انگیزه داوطلبانه صرفهجویی ایجاد میشود؛ خانوارهایی که کمتر از سهمیه خود مصرف کنند، میتوانند مازاد آن را بفروشند و از سود حاصل بهرهمند شوند. صنعت حمل و نقل نیز به صورت مجزا مصرف خود را با سوخت جایگزین بنزین تامین خواهد کرد که موجب میشود مصرف صنعت حمل و نقل با LPG، CNG و برق تامین کند.
وی در پایان گفت: بین گزینههای مطرح شده به دولت برای اصلاح وضعیت بنزین، بهترین گزینه بنزین به نفر است که اولا صرفا افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و موجب عدالت در توزیع یارانه بنزین نیز خواهد شد. با مصرف فعلی بنزین، هشت دهک از اعطای روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر سود خواهند برد و از همه مهمتر اینکه مردم بازنده اصلاح وضعیت بنزین نخواهند شد و دولت نیز نفعی در این میان نخواهد برد و همه منافع حاصل از اصلاح قیمت بنزین مستقیما در جیب مردم خواهد رفت و از همه مهمتر انگیزه اقتصادی برای بهینهسازی مصرف رقم خواهد خورد.
تصویر روز ـ علی مدنیزاده در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصلاح نظام بانکی با افزایش سرمایه بانک ملی و موضوع بانک آینده شروع شد و در دستور کار قرار گرفته تا سایر بانکها هم بررسی شوند.
وی افزود: بانکهای ناتراز در اولویت هستند تا به نوعی برنامه اصلاحی برسند. بانکهایی که این برنامه را اجرا میکنند، بانکهای سالم خواهند شد و بانکهایی که این برنامه را اجرا نکنند احتمالاً همان وضعیت نور، کاسپین و آینده برایش رخ میدهد.
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره تکنرخی شدن ارز، اظهار کرد: سیاست ارزی براساس قانون از وظایف بانک مرکزی است. در مجموعه تیم اقتصادی دولت در بالادست نیز این موضوع بحث و بررسی میشود که هرزمان جمعبندی شد رئیس کل بانک مرکزی اعلام میکند.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ براساس اعلام مرکز مدیریت راههای کشور، تردد موتورسیکلتها (بهاستثنای موتورهای انتظامی و امدادی) از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۷ آبان تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۰ آبان در محورهای کرج – چالوس، هراز، فیروزکوه، تهران – سمنان – مشهد و بالعکس ممنوع است.
بر اساس این گزارش، تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت در محور کرج – چالوس و بالعکس کماکان ممنوع بوده و در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و شنبه (۷، ۸ و ۱۰ آبان) در صورت افزایش حجم ترافیک و بنا به صلاحدید مأموران پلیس راه، محدودیت یکطرفه مقطعی در مسیر رفت یا برگشت این محور اعمال خواهد شد.
همچنین در روز جمعه ۹ آبان، از ساعت ۱۲ محدودیت تردد از ابتدای آزادراه تهران – شمال به مقصد چالوس اعمال میشود و از ساعت ۱۳، محور از محدوده پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) بهطور کامل مسدود خواهد شد.
شایان ذکر است، از ساعت ۱۵ همان روز مسیر مرزنآباد به سمت تهران (شمال به جنوب) یکطرفه میشود و با پایان طرح تا ساعت ۲۴ همان شب، تردد در مسیرهای رفت و برگشت از پل زنگوله تا مرزنآباد انجام خواهد شد. در صورت کاهش حجم ترافیک، پایان طرح زودتر از زمان اعلامشده خواهد بود.
همچنین، تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده پل زنگوله برای ساکنان و افراد محلی آزاد است، اما در روزهای اعمال محدودیت جنوب به شمال، تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس دارند از ساعت اعلامشده از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع خواهد بود.
بنا بر این گزارش، در محور هراز نیز تردد کلیه تریلرها در مسیر رفت و برگشت همچنان ممنوع بوده و عبور ناوگان کامیون و کامیونت (بهاستثنای خودروهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی) از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (۷، ۸ و ۹ آبان) در این محور ممنوع خواهد بود.
در صورت افزایش حجم ترافیک و بر اساس تصمیم مأموران پلیس راه، محدودیت یکطرفه مقطعی بهصورت رفت یا برگشت از محدوده پلور تا پلیسراه لاریجان و بالعکس در روزهای پنجشنبه و جمعه (۸ و ۹ آبان) اجرا میشود.
بر پایه این گزارش، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ روز جمعه ۹ آبان، محدودیت ترافیکی یکطرفه از محدوده پل حاجیآباد یا پیچ کلیکان (ابتدای پیچ آریانا) به سمت خروجی فشم اعمال خواهد شد.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ محققان آکادمی هوش مصنوعی پکن(BAAI) یک ربات انساننما را آموزش دادهاند تا خودرویی به وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم را روی یک سطح صاف بکشد.
به گزارش ایسنا، این شاهکار قابل توجه توسط ربات انساننمای G1 محصول شرکت یونیتیری(Unitree) که تنها ۳۵ کیلوگرم وزن و ۱۳۲ سانتیمتر قد دارد، انجام شده است.
آکادمی هوش مصنوعی پکن(BAAI) تصاویری از این ربات انساننما را در حال انجام این شاهکار در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس(X) منتشر کرد.
ربات انساننمای G1 هنگام کشیدن این خودرو، تعادل و ثبات قابل توجهی را حفظ کرد و تعادل و قدرت دینامیکی پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت.
تصاویر نشان میدهد که این ربات انساننما تلاش قابل توجهی برای بیرون کشیدن خودرو از محل پارک خود روی یک سطح صاف انجام میدهد و پس از یک تلاش کوتاه برای کشش، با کمی خم شدن و تقلید از حالت بدن انسان برای اعمال نیرو، کنترل اوضاع را به دست میگیرد.
ربات G1 با فراتر رفتن از دستاوردهای قبلی خود مانند راه رفتن، پریدن و پشتک زدنهای شبیه به انسان، مانورهای حتی پیشرفتهتری را نشان داده است.
این آزمایشها به نظر میرسد تلاش گستردهتری برای آموزش رباتهای انساننما برای حفظ تعادل در محیطهای چالشبرانگیز، پیش از کاربردهای صنعتی یا خدماتی هستند.
کاربران از مشاهده این تصاویر تحت تأثیر قرار گرفتند و نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. این ربات انساننما به دلیل نمایش قدرت بدنی خود در طول آزمایش، نظرات مثبتی را به خود جلب کرد.
یکی از کاربران در ایکس گفت: اگر کنترل از راه دور نباشد، واقعاً چشمگیر است. کاربر دیگری با لحنی طنز پیشنهاد داد که G1 را به چکمههای مشهور تیمبرلند مجهز کنند و تصویری ویرایششده از این انساننما را که یک جفت چکمه به پا دارد، به اشتراک گذاشت.
با این حال، چندین نظردهنده در مورد صحت این نمایش ابراز تردید کردند و این سؤال را مطرح کردند که ممکن است این آزمایش، صحنهسازی شده یا به صورت دیجیتالی اصلاح شده و بهبود یافته باشد.
یکی از کاربران نوشت: این مفهوم، جعلی است. ۱۴۰۰ کیلوگرم هیچ معنایی ندارد. نیروی کشش واقعی مورد نیاز به ضریب اصطکاک بین چرخهای در حال حرکت و سطح بستگی دارد.
این آزمایش همچنین رانندهای را نشان داد که درون خودرو نشسته بود که به سرعت این پرسش را مطرح کرد که آیا این آزمایش واقعاً بدون دخالت انسان انجام شده است یا خیر. یکی از کاربران در این باره نوشت: فرد داخل خودرو چقدر از پدال استفاده میکند؟
درباره ربات انساننمای G1
ربات انساننمای G1 دارای قد ۱۳۲ سانتیمتری و وزن ۳۵ کیلوگرمی است و همچنین دارای طراحی تاشو است که به آن اجازه میدهد تا برای نگهداری و حمل و نقل آسان، به ابعاد ۲۷ در ۱۷.۷ در ۱۱.۸ اینچ فشرده شود.
این ربات با ۲۳ درجه آزادی عمل، تعادل، هماهنگی و انعطافپذیری حرکتی فوقالعادهای را نشان میدهد.
سختافزار G1 شامل LiDAR سهبعدی، دوربین عمق RealSense و یک آرایه میکروفون حذف نویز برای آگاهی دقیق از فضا و ورودی فرمان صوتی است.
حرکات این ربات انساننما که با یک باتری ۹۰۰۰ میلیآمپر ساعتی با قابلیت رهاسازی سریع تغذیه میشود و تا دو ساعت کار میکند، توسط یک پردازنده ۸ هستهای کنترل میشود و سرعت آن تا ۴.۵ مایل در ساعت میرسد.
تاریخچه بلند کردن وزنه توسط رباتهای انساننما
رباتهای طراحی شده توسط شرکتهای مختلف در گذشته سابقه بلند کردن وزنهها را داشتهاند، البته نه به اندازهای که در این ویدئو دیده میشود.
ربات انساننمای مجیکبات(MagicBot) ساخته شده توسط یک استارتآپ چینی به نام مجیکلبز(MagicLabs)، سه انسان بالغ را روی یک گاری با وزن حدود ۲۵۰ کیلوگرم کشید.
همچنین رباتی از سری Laborer که توسط شرکت «Wuhan Glory Road Intelligent Technology » توسعه داده شده است، میتواند به راحتی ۶۰ کیلوگرم را بلند کند.
علاوه بر این، ربات انساننمای «ARMstrong Dex» شرکت کائری(KAERI) میتواند در حالی که وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم را حمل میکند، حرکات کششی بدون مانع انجام دهد که نشان دهنده قدرت هیدرولیکی قدرتمند و پتانسیل واکنش در برابر بلایای طبیعی است.
در مقابل، نمایش کشیدن خودرو توسط G1 از نظر بصری چشمگیر به نظر میرسد، اما این سؤال را مطرح میکند که چنین حرکات نمایشی تا چه حد به عملکرد معنادار و واقعی رباتیک تبدیل میشوند.
در حال حاضر، این نمایش نمونه دیگری از چگونگی آزمایش محدودیتهای رباتیک انساننما توسط محققان است.
تصویر روز ـ احمد میدری در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت حذف یارانه دهکهای بالای درآمدی اعلام کرد که بر اساس دادههای سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۸۱ نفر مازراتی، ۳۶۰۰ نفر پورشه و ۱۰ هزار نفر لندرور در اختیار دارند و با آمارهایی از این قبیل نمیتوان عموم جامعه را ثروتمند توصیف کرد.
او تأکید کرد این اطلاعات بر پایه دادههای ثبتشده در پایگاههای رسمی کشور استخراج شده و نشان میدهد که برخلاف تصور عمومی، جامعه ایران از نظر مالکیت خودروهای گرانقیمت گستردگی چندانی ندارد.
میدری افزود: «وقتی آمار خودروهای لوکس را میبینیم، مشخص میشود جامعه ایران آنگونه که تصور میشود مرفه نیست. مثلاً تعداد دارندگان محصولات کرمانموتور حدود ۵۶ هزار نفر است که در مقایسه با خودروهای لوکس، اختلاف چشمگیری دارد.»
بر اساس این دادهها، لامبورگینی با تنها چهار دستگاه ثبتشده، خاصترین خودروی موجود در بازار ایران محسوب میشود و پس از آن مازراتی، پورشه و لندرور بیشترین سهم را در میان خودروهای لوکس دارند.