تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومانی، ۱۱۰ و میلیون و ۸۰۶ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۱۲۵ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز۷ آبان ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۱۱۰ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۱۰۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان |
| نیم سکه | ۵۷ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۳۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۱۰ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۱۳ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۴۵ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۹۹۹.۴۰ |
تصویر روز ـ افزایش آلودگی هوا و تردد خودروهای فرسوده در پایتخت، زنگ خطر تازهای برای سلامت عمومی به صدا درآورده است. آمار پلیس راهور تهران بزرگ نشان میدهد که در هفتماهه نخست امسال بیش از ۴۹۶ هزار تخلف نداشتن گواهی معاینه فنی معتبر و اعمال قانون برای ۲۴ هزار خودروی دودزا ثبت شده است؛ آماری که لزوم توجه رانندگان به سلامت فنی خودرو را دوچندان میکند.
معافیت خودروهای صفر از معاینه فنی
طبق قانون، خودروهای سواری شخصی صفر کیلومتر تا چهار سال پس از تاریخ تولید از انجام معاینه فنی معاف هستند. بهعنوان مثال، خودروی مدل ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۵ نیازی به معاینه فنی ندارد و از سال ۱۴۰۶ باید سالانه برای دریافت گواهی مراجعه کند. در مقابل، خودروهای عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس، مینیبوس و وانت، از سال نخست تولید موظفاند هر شش ماه یکبار معاینه فنی انجام دهند.
چه مواردی در معاینه فنی بررسی میشود؟
در مراکز معاینه فنی، خودروها از نظر فنی، ایمنی و آلایندگی با دستگاههای دقیق بررسی میشوند. مهمترین مراحل شامل موارد زیر است:
آزمون آلایندگی: اندازهگیری منواکسیدکربن و هیدروکربن در گازهای خروجی اگزوز
سیستم ترمز: کنترل عملکرد ترمزهای جلو، عقب و دستی
کمکفنر و سیستم تعلیق: سنجش تعادل و جذب ضربات
سیستم فرمان: بررسی نرمی، دقت و عدم لقی فرمان
چراغها و تجهیزات ایمنی: کنترل نور بالا، پایین، راهنما، چراغ ترمز و بوق
نشتی مایعات: بررسی عدم نشت روغن، سوخت یا آب
لاستیکها: ارزیابی عمق آج و سلامت ظاهری
بدنه و شیشهها: اطمینان از سلامت اجزای ظاهری مرتبط با ایمنی
در صورت تأیید همه مراحل، برگه معاینه فنی معتبر صادر و برچسب مخصوص روی شیشه نصب میشود.
خودروهای دودزا؛ عامل تشدید آلودگی هوا
خودروهای دودزا معمولاً دارای نقص در سیستم احتراق، فیلتر هوا یا انژکتور هستند و با سوزاندن ناقص سوخت، مقدار زیادی دوده و آلاینده خطرناک وارد جو میکنند.
به گفته سردار موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در هفتماهه نخست سال جاری بیش از ۲۴ هزار خودروی دودزا شناسایی و با آنها برخورد قانونی شده است. این خودروها با ایجاد آلودگی شدید، سلامت عمومی شهروندان را تهدید میکنند.
به گزارش مهر، مالکان خودروها در صورت نداشتن معاینه فنی و دودزا بودن خودروهایشان در صورت تردد وسیله نقلیه هر ۲۴ ساعت یک بار اعمال قانون میشوند. در تهران، جریمه نداشتن معاینه فنی خودروی دودزا ۲۰۰ هزار تومان است.
بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی معمولی ۱۰۰ هزار تومان است، اما در صورتی که خودرو دودزا باشد مبلغ جریمه آن به ۲۰۰ هزار تومان افزایش مییابد.
هر راننده در بازه زمانی ۲۴ ساعت یک بار فرصت دارد تا معاینه فنی خودروی خود را رفع کند؛ به عبارت دیگر، اگر خودرویی صبح ساعت ۷ یا ۸ جریمه شود، تا ساعت ۱۲ شب همان روز دوباره جریمه نمیشود تا مالک فرصت داشته باشد ایرادات فنی را برطرف کند.
رانندگان با مراجعه منظم به مراکز معاینه فنی و رفع نقصهای احتمالی، میتوانند هم از جریمه روزانه جلوگیری کنند و هم سهم خود را در هوای پاک و ایمنی تردد ایفا کنند.
تصویر روز ـ بررسیها از بازار میوه نشان می دهد که قیمتها از مغازه به مغازه دیگر حتی در طول یک خیابان متفاوت است که هریک از فعالان بازار دلایلی برای این اختلاف قیمت مطرح می کنند، درحالیکه طبق قانون مغازه داران مکلف به احتساب سود ۳۰ تا ۳۵ درصد بر مبنای فاکتور رسمی هستند و اعمال سود بالاتر از این رقم گرانفروشی است که با تشدید نظارت ها و برخوردهای سختگیرانه می توان از گرانی و گرانفروشی به عنوان عامل اصلی کوچک شدن سبد مصرفی خانوار جلوگیری کرد.
از سال گذشته مسئولان وزارت جهاد با اجرای صدور فاکتور الکترونیک بدنبال کاهش تخلفات و شفافیت قیمت در بازار میوه بودند که این امر نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است که در نهایت با پیگیری معاونت باغبانی وزارت جهاد از آبان ماه صدور فاکتورهای الکترونیک آغاز شده تا جلوی بهانه عوامل سودجو گرفته شود.
محمدمهدی برومندی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از صدور فاکتورهای الکترونیک برای شفافیت قیمتگذاری در میدان مرکزی خبر داد و گفت: قیمتگذاری با حضور کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و تعزیرات انجام میشود و سود خردهفروشیها بین ۱۵ تا ۳۵ درصد تعیین شده است، در حالی که برخی مغازهها تا ۲۰۰ درصد سود اعمال میکنند که غیرقابل قبول است.
برومندی از نصب تابلوهای دیجیتال در میدان مرکزی برای اعلام قیمتهای هفتگی محصولات خبر داد و افزود: بازرسیهای روزانه از واحدهای میوهفروشی در تهران و سایر شهرها تشدید خواهد یافت تا تخلفات قیمتی کاهش یابد. همچنین اتحادیه میدان مرکزی متعهد به کاهش قیمت برخی محصولات تا ۲۰ درصد شده است.
اجرای صدور فاکتور الکترونیک کلید خورد
اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد از غرفه داران میدان مرکزی فاکتور الکترونیک و مابقی غرفه داران فاکتور رسمی دارای مهر صادر می کنند که تمامی مشخصات و شاخصه ها بر آن درج شده است.
به گفته وی، صدور فاکتور الکترونیک جلوی بهانه خرده فروشان میگیرد، اما اثر بخشی در گرانی و گرانفروشی ندارد و تنها تشدید نظارت ها و بازرسی در سطح شهر باید افزایش یابد.گرانی و افزایش قیمت باید از مبدا و سرزمین و جایی که سلف خران بارها را دپو میکنند، جستجو کرد چراکه غرفه داران میادین حلقه میانی زنجیره هستند.
رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: هزینه های حمل، سبد، سردخانه و دستمزد کارگر بالاست و تمامی علت های افزایش قیمت میوه صدور فاکتور الکترونیک نیست، گرچه می تواند اثر گذار باشد، اما عامل اصلی گرانی را باید در جای دیگر جست و جو کرد.
اثرگذاری صدور فاکتور الکترونیک در شفافیت تولید و قیمت
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: صدور فاکتور الکترونیک در بلندمدت پس از فراهم شدن زیرساخت ها به طور کامل اجرا می شود، اما در شفافیت قیمت و تولید تاثیر گذار است.
به گفته وی، با وجود ریسک بالای تولید و هزینه های جمع آوری و بسته بندی باید انتظار کشاورزان برآورده شود و امسال بدلیل شرایط اقلیمی و قطعی برق به مدت ۶ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم.
شادلو ادامه داد: امسال قرار بود برای بخش کشاورزی تنها برق عموم قطع شود و دیگر جداگانه برق این بخش قطع نشود که متاسفانه این امر صورت گرفت و در نتیجه این امر عرضه و تقاضا و بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: جلوگیری از دلال بازی و واسطه گری و سودآوربودن بخش کشاورزی و شفافیت بازار موجب شده تا افراد نسبت به ورود و سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند.
۱۰ درصد صدور فاکتورها الکترونیکی است
اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: اکنون ۱۰ درصد صدور فاکتورها الکترونیک است و ما بدنبال آن هستیم تا اجرای کامل آن در سطح میدان، فاکتور سنتی داده شود.
به گفته وی، در حال حاضر بدلیل تعدد واسطه ها بخش اعظم فاکتور به مغازه داران نمی دهند که این امر تاثیر در سطح شهر می گذارد به طوریکه مغازه داران بدلیل عدم ارائه فاکتور به بازرسان جریمه می شوند.
کارگر ادامه داد: اگر پروسه صدور فاکتور الکترونیکتا فراهم شدن زیرساخت طولانی است، انتظار می رود که فاکتور الکترونیک صادر شود، با صدور فاکتور جلوی گرانفروشی گرفته می شود چراکه مغازه دار برمبنای فاکتور مکلف به رعایت سود مصوب قانونی است.
با توجه به آنکه برخی مغازه داران به بهانه های مختلف همچون هزینه های حمل، اجاره مغازه، کارگر و … بالاتر از سود مصوب و قانونی خود را روی میوه و صیفی لحاظ می کردند که این امر در شرایط فعلی اقتصاد منجر به کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سبد مصرفی خانوار می شد، حال انتظار می رود با اعمال صدور فاکتور الکترونیک شاهد اعمال سود قانونی برحسب کیفیت و درجه بندی میوه باشیم تا خانوارها در تامین مایحتاج خود نگرانی نداشته باشند. هرچند جلوگیری از گرانی و گرانفروشی در سطح شهر در کنار چنین اقدامی نیازمند تشدید نظارت از سوی بازرسان و دستگاه های مختلف است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
تصویر روز ـ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با رسیدن نرخ فقر مستأجران به ۴۰ درصد و قرار گرفتن بیش از ۲ میلیون خانوار زیر خط فقر به دلیل هزینههای سرسامآور مسکن، وزارت راه و شهرسازی در آخرین اقدام خود پیشنهاد حذف تضمین اجرایی قانون تسهیلات مسکن را مطرح کرد. هرچند این پیشنهاد ابطال شد، اما نشاندهنده رویکردی است که نه تنها بحران مسکن را حل نکرده، بلکه با سیاستگذاریهای اشتباه شورای عالی شهرسازی، آن را عمیقتر کرده است.
سهم وامهای مسکن تنها ۴.۷ درصد از کل تسهیلات بانکی
در شرایطی که مشکلات مسکن به یکی از بحرانهای جدی برای اقشار مختلف مردم تبدیل شده است، وزارت راه و شهرسازی در اقدامی بحثبرانگیز، ضمانت اجرایی مادهای از «قانون جهش تولید مسکن» را که بانکها را ملزم به اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات سالانه به بخش مسکن میکرد، حذف کرده است.
طبق این ماده، در صورتی که بانکها به این تعهد عمل نمیکردند، رشد ترازنامه آنها به اندازه تسهیلات پرداختنشده به بخش مسکن کاهش مییافت و به سایر بانکها، بهویژه بانک مسکن، منتقل میشد. همچنین بانک مرکزی هر ۳ ماه یک بار موظف به ارائه گزارش عملکرد بانکها درباره ارائه تسهیلات ساخت مسکن به مجلس بود. این حذف به پیشنهاد وزارت راه در دستورکار دولت قرار گرفته و دولت دلیل آن را «بار مالی سنگین» اعلام کرده؛ این درحالیست که وامهای مسکن تنها ۴.۷ درصد از کل تسهیلات بانکی را شامل میشود.
سهم تسهیلات مسکن از خرید به ۱۵ درصد رسید
به طوری که در همین رابطه، سید محسن فاضلیان، مدیرعامل در امور اعتباری بانک مسکن، اعلام کرده است که در سالهای گذشته صندوق پسانداز مسکن بانک مسکن تا ۷۰ درصد هزینه خرید خانه را پوشش میداد، اما با افزایش شدید تورم، این سهم در دهههای اخیر به حداکثر ۱۵ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر سهم تسهیلات ساخت از هزینه ساخت واحدهای مسکونی بین ۴۵ تا ۶۰ درصد متغیر است، اما به دلیل عدم همکاری برخی بانکها در طرح نهضت ملی، روند پرداخت این تسهیلات نیز با کندی مواجه شده است.
گفتنی است این تصمیم بهویژه در حالی اتخاذ میشود که وزارت راه و شهرسازی پس از گذشت چندین سال نه تنها هیچ طرح مؤثری برای حل این بحران ارائه نداده، بلکه اجرای طرحهای قبلی را نیز با مشکلات جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر، تصمیمات وزارت راه و شورای عالی شهرسازی، نه تنها کمکی به حل معضل مسکن نکرده، بلکه عملاً بحران را تشدید کرده است.
نرخ فقر مستأجران به رکورد ۴۰ درصدی رسید
در شرایطی که نرخ فقر مستأجران به رکورد ۴۰ درصدی رسیده و سهم مسکن از سبد هزینهها به ۶۰ درصد در تهران بالغ شده، این ناکارآمدی نه تنها رؤیای خانهدار شدن را برای میلیونها متقاضی دشوار کرده، بلکه به یک فاجعه اجتماعی تبدیل شده که اعتماد به دولت را نابود کرده و نهضت ملی مسکن را به تنها ۲۳ درصد پیشرفت رسانده است.
چندی پیش این وزارتخانه در اقدامی بحثبرانگیز، از پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف تضمین اجرایی قانون تسهیلات مسکن (مرتبط با قانون جهش تولید مسکن) حمایت کرد. این پیشنهاد، که هدف آن کاهش تعهدات بانکی برای تسهیلات مسکن بود، هرچند با درخواست وزیر و حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس ابطال شد، اما زنگ خطری برای آینده سیاستهای حمایتی مسکن به شمار میرود.
کارشناسان معتقدند این اقدام، در حالی که بازار مسکن بدون متولی رها شده، تنها به نفع دلالان تمام میشود و دسترسی اقشار کمدرآمد به وامهای ارزان را سختتر میکند. در واقع، این تلاش برای حذف تضمین، بخشی از الگویی است که در دو سال گذشته، اجرای تعهدات قانونی مانند ساماندهی اجارهبها را به تعویق انداخته و پروندههای قضایی مرتبط با تخلفات پیشفروش را افزایش داده است.
وامهای کلان به خودیها
در حالی که دولت و وزارت راه، اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات به مسکن را «بار مالی سنگین» توصیف میکنند، آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان میدهد بانکها سالانه صدها هزار میلیارد تومان وام به اشخاص مرتبط، سهامداران، مدیران و کارکنان خود اعطا میکنند؛ اعدادی که نه تنها بسیار بالاتر از سهم مسکن است، بلکه اغلب بدون نظارت کافی و با نرخهای ترجیحی پرداخت میشود.
سهم بانکها از پرداخت تسهیلات ساخت تنها ۴۰۰ همت
محمد منان رئیسی، عضو کمیسیون عمران و عضو ناظر مجلس در شورای عالی مسکن، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح وضعیت پرداخت تسهیلات بانکها در حوزه مسکن پرداخت و گفت: اعدادی که بانکها در حوزه مسکن پرداخت کردهاند، نشان میدهد که پس از اجرای قانون جهش تولید مسکن، مجموعاً در این چند سال حدود ۴۰۰ همت پرداخت کردهاند. این عدد تقریباً معادل با ۴ درصد از تکلیفی است که بر عهده آنها بوده است.
او افزود: در واقع، بانکها باید ۲۰ درصد از منابع خود را به مسکن تخصیص میدادند، اما به جای این مقدار تنها ۴ درصد را پرداخت کردهاند که نشاندهنده عدم ایفای تعهدات آنهاست. یکی از دلایل مشکلات پروژههای مسکن نیز همین عدم ایفای تعهدات بانکها است.
منان رئیسی در ادامه گفت: قانون ابزارهایی را برای جریمه بانکها پیشبینی کرده و ما در کمیسیون عمران پیگیری کردهایم که اگر بانکها به قانون تمکین نکنند، حتماً جرایم آنها را به سازمان مالیاتی کشور اعلام خواهیم کرد تا بانکهای متخلف جریمه شوند.
۹۱ میلیارد تومان کارمندان بانک ها وام گرفته اند
بر اساس گزارش بانک مرکزی، تا پایان شهریور ۱۴۰۴، مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط در ۲۰ بانک و مؤسسه اعتباری به بیش از ۳۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده که تنها در ششماهه نخست سال، ۱۰۲ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه شده است. علاوه بر این، مجموع تسهیلات اعطایی ۲۲ بانک به شرکتهای خود تا آذر ۱۴۰۳ به ۳۲۱ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان بالغ شده، و کارکنان بانکها در سال گذشته بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان وام دریافت کردهاند.
در مقابل، تسهیلات مسکن با سهم ناچیز ۴.۷ درصدی از کل ۵۹۶۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال ۱۴۰۳، نه تنها بار اضافی نیست، بلکه ابزاری حیاتی برای مقابله با بحران است بحرانی که بدون حمایت بانکی، میلیونها خانوار را به اجارهنشینی ابدی محکوم میکند.
کارشناسان هشدار میدهند که تمرکز بر وامهای کلان به نخبگان بانکی، در حالی که مسکن نادیده گرفته میشود، نه تنها ناعادلانه است، بلکه ثبات مالی نظام بانکی را نیز تهدید میکند.
تصویر روز ـ یاسر مرادی در همایش بینالمللی سرمایهگذاری و تأمین مالی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با تشریح رویکردهای نوین تأمین مالی در صنایع انرژی کشور، بر ضرورت بازتعریف نقش شبکه بانکی در حمایت از توسعه ملی از مسیر سرمایهگذاریهای مشارکتی و ترکیبی تأکید کرد.
او با بیان اینکه تحولات اخیر نظام مالی کشور بیانگر ورود بانکها به مرحلهای تازه از نقشآفرینی توسعهای است، افزود: نیاز فزاینده صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به منابع پایدار و بلندمدت، در کنار محدودیتهای منابع بانکی، ایجاب میکند بانکها از الگوی سنتی اعطای تسهیلات فاصله گرفته و در مسیر سرمایهگذاری مستقیم، تأمین مالی جمعی و همافزایی کنسرسیومی گام بردارند.
تأمین مالی کنسرسیومی؛ ابزار سنتی اما کلیدی توسعه
مرادی با اشاره به جایگاه مهم تسهیلات کنسرسیومی یا سندیکایی در پروژههای کلان انرژی گفت: پروژههای عظیم نفت و پتروشیمی با حجم سرمایهگذاری بالا و دوره بازگشت طولانی، مستلزم تقسیم ریسک میان چند بانک و نهاد مالی است. مدل کنسرسیومی این امکان را فراهم میکند که ریسک مالی، عملیاتی و اعتباری بین چند بازیگر تقسیم شده و سرمایهگذاری با ثبات بیشتری انجام شود.
به گفته او، در ایران، بانکها محور اصلی این نوع تأمین مالی هستند، اما در سطح بینالمللی، صندوقهای سرمایهگذاری، بیمهها و نهادهای بازنشستگی نیز بهصورت مستقیم در این پروژهها حضور دارند. او افزود: امروز وقت آن است که با طراحی کنسرسیومهای چندبخشی و ترکیبی، زمینه حضور نهادهای غیربانکی در کنار بانکها فراهم شود تا ظرفیت تأمین مالی کشور بهطور واقعی افزایش یابد.
تأمین مالی جمعی؛ ستون نوین نظام مالی آینده
عضو هیأتمدیره بانک صادرات ایران همچنین تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) را یکی از ارکان آینده نظام مالی کشور دانست و گفت: مدلهای نوینی چون تأمین مالی جمعی با اتکا به فناوری و مشارکت عمومی، میتوانند مکمل نظام بانکی باشند و فشار تأمین مالی پروژههای بزرگ را از ترازنامه بانکها بردارند.
وی افزود که حضور بانکها در نقش ناظر و ضامن پلتفرمهای جمعی، شفافیت، اعتماد و سلامت مالی این ابزارها را تضمین کرده و بستر جذب سرمایههای خرد مردمی را به سمت پروژههای مولد فراهم میکند.
مرادی تأکید کرد که ترکیب سرمایههای مردمی، منابع بانکی و ابزارهای بازار سرمایه میتواند مدل مؤثر آینده تأمین مالی پروژههای نفت و گاز کشور باشد.
تحلیل بخشنامههای اخیر بانک مرکزی
مرادی در ادامه به بررسی سه بخشنامه کلیدی بانک مرکزی در حوزه تأمین مالی سندیکایی، سرمایهگذاری مشترک بانکها با صندوق نوآوری و شکوفایی و گواهی سپرده کالایی نفت و گاز پرداخت و گفت: هر سه بخشنامه نشانگر حرکت سیاستگذار پولی از بانکداری تسهیلاتی به بانکداری سرمایهگذاری است، اما تحقق کامل اهداف آنها مستلزم همگرایی نهادی، بازنگری در چارچوبهای نظارتی و ایجاد بازار ثانویه برای ابزارهای مالی جدید است.
وی با اشاره به چالشهایی همچون پیچیدگی فرآیند سندیکاها، فقدان دستورالعملهای حسابداری متناسب با استانداردهای IFRS، و نبود بازار ثانویه فعال برای گواهیهای شراکت و سپرده کالایی افزود: ضروری است با تشکیل کارگروههای مشترک میان بانک مرکزی، سازمان بورس و وزارت نفت، هماهنگی اجرایی و مقرراتی لازم برای اجرای مؤثر این سیاستها فراهم شود.
پیشنهادهای راهبردی برای تحول نظام تأمین مالی
عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران در جمعبندی سخنان خود تصریح کرد: بانکها باید از نقش صرفاً تأمینکننده اعتبار کوتاهمدت به شریک توسعهای و سیاستگذار مالی تبدیل شوند. تحقق این هدف، مستلزم همکاری نزدیک شبکه بانکی، بازار سرمایه، نهادهای توسعهای و بخش خصوصی است.
او در پایان، اجرای چند اقدام کلیدی را برای تحقق این تحول ضروری دانست:
طراحی چارچوب تأمین مالی ترکیبی مبتنی بر منابع بانکی، سرمایههای مردمی و صندوقهای تخصصی؛
بازنگری در مدلهای حسابداری و سرمایهگذاری بانکی منطبق بر استانداردهای IFRS9 و الزامات کمیته بازل ۳؛
تشکیل کارگروه هماهنگی میان بانک مرکزی و سازمان بورس برای نظارت و ارزیابی پروژههای مشترک؛
تدوین سیاستهای تشویقی برای سرمایهگذاری توسعهای بانکها در شورای پول و اعتبار؛ و گسترش کنسرسیومهای چندبخشی با حضور صندوقهای بازنشستگی، شرکتهای بیمه و نهادهای توسعهای.
مرادی در پایان تأکید کرد: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی شبکه بانکی کشور، با بهرهگیری از تجربه گسترده خود در تأمین مالی پروژههای ملی، آماده است در قالب مدلهای ترکیبی و کنسرسیومی، نقش پیشرو خود را در توسعه پایدار صنعت انرژی کشور ایفا کند.

تصویر روز ـ در مراسمی رسمی در شرکت پارسخودرو، خط تولید خودروی جدید «پارسنوآ» با حضور احسان قاضیزادههاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مهندسان صنعت خودرو افتتاح شد. در این رویداد، قاضیزادههاشمی با روشن کردن موتور نخستین دستگاه «پارسنوآ»، آغاز تولید رسمی این محصول ملی را اعلام کرد.
بهمن حسینزاده، مدیرعامل پارسخودرو، در این مراسم گفت: پارسخودرو همواره در مسیر نوآوری و ارتقای کیفیت گام برداشته است. تولید پارسنوآ نقطه آغاز نسل جدید محصولات این شرکت خواهد بود. هدف ما تولید خودروهایی ایمن، اقتصادی و در تراز جهانی است تا بار دیگر نام پارسخودرو درخشانتر از همیشه در صنعت خودروی کشور بدرخشد.
وی ادامه داد: پارسخودرو با تکیه بر توان مهندسان داخلی و راهبرد تنوع محصول، قصد دارد خانواده پارسنوآ را گسترش دهد.
همچنین احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اشاره به پیشرفتهای فنی این خودرو اظهار داشت: پارسنوآ برگرفته از پلتفرم ال۹۰ است که بهصورت کامل توسط مهندسان ایرانی بازطراحی و بومیسازی شده و امروز شاهد ورود آن به خط تولید انبوه هستیم. امیدواریم قیمتگذاری و سیاستهای حمایتی بهگونهای باشد که مردم بتوانند از این خودروی باکیفیت داخلی بهرهمند شوند.
در ادامه، آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، در سخنانی ضمن تبریک آغاز تولید این محصول و قدردانی از حمایتهای انجامشده گفت: پارسخودرو بهعنوان نگین انگشتری صنعت خودروسازی ایران، جایگاه ویژهای در تاریخ و هویت این صنعت دارد. این شرکت از دیرباز با تولید خودروهای ماندگار و خوشنام، از جمله نیسان، مگان، تندر۹۰ و دیگر محصولات بینالمللی، سهم بسزایی در ارتقای توان مهندسی و خودکفایی کشور ایفا کرده است.
وی افزود: در شرایطی که صنعت خودرو با چالشهایی همچون تحریم و محدودیت منابع مالی روبهروست، آغاز تولید پارسنوآ نشان داد که توان و دانش مهندسان ایرانی میتواند مسیر توسعه را با اتکا به ظرفیتهای داخلی هموار کند. این حرکت، نمادی از پویایی و خودباوری در صنعت خودروسازی کشور است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: اگر مصوبه پرداخت ۲۰ همت تسهیلات به خودروسازان اجرایی شود، بخشی از بدهیهای معوق قطعهسازان تسویه خواهد شد و این امر به پویایی چرخه تولید کمک میکند. صنعت خودروی ایران در سختترین شرایط تحریم توانست به ارتقای استانداردها و داخلیسازی بیش از گذشته دست یابد.
گفتنی است، این خودرو با ۸۰ درصد داخلیسازی و طراحی بومی، حاصل تلاش متخصصان ایرانی و بر پایه پلتفرمL90 توسعه یافته است، قرار است امسال ۲ هزار دستگاه از آن تولید شود که در سال آینده به ۲۰ هزار و در سال پس از آن به ۳۳ هزار دستگاه افزایش یابد.
خودروی «پارسنوآ» مجهز به موتور ۱.۶ لیتری ME16 با توان ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر است و انتقال نیرو در این خودرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی انجام میشود و نسخه اتوماتیک آن نیز در آینده عرضه خواهد شد. از امکانات این خودرو میتوان به دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی، سنسور باران و نور، دوربین دندهعقب، صفحهنمایش ۷ اینچی و تریم داخلی دو رنگ اشاره کرد.
تصویر روز ـ به نقل از بیمه مرکزی، در این مراسم پرویز خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی با تأکید بر اهمیت ایجاد مرکز داوری صنعت بیمه، اظهار کرد: صنعت بیمه در واقع بازیگران زیادی دارد؛ از بیمهگذاران و بیمهگران گرفته تا کارگزاران، ارزیابان خسارت، نمایندگان بیمه و حتی فعالان حوزه آموزش، این گروهها عمدهترین بازیگران صنعت بیمه هستند و طبیعتاً در جریان فعالیتهایشان ممکن است اختلافاتی میانشان پیش آید.
وی افزود: از سوی دیگر، صنعت بیمه نسبت به بسیاری از بخشهای اقتصادی، بهویژه بخش مالی، از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است. برخلاف نظام بانکی که فرآیندهای آن سادهتر و شبکه آن منسجمتر است، صنعت بیمه دارای فرآیندها و روابط متنوعی است که رسیدگی به اختلافات را دشوار میکند.
رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: همین گستردگی بازیگران و پیچیدگی فرآیندها سبب میشود یافتن کارشناسان و داورانی که بهدرستی با موضوعات تخصصی بیمه آشنا باشند، در چارچوب قوه قضائیه دشوار باشد؛ تجربه ۹۰ ساله صنعت بیمه در ایران نیز این موضوع را بهوضوح نشان داده است.
وی ادامه داد: از اینرو ایجاد مرکزی داوری که بتواند این خلأ را پر کند، گام بسیار ارزشمندی است. این مرکز، ضمن بهرهمندی از کارشناسان آشنا به پیچیدگیها و بازیگران صنعت بیمه، میتواند مسیر رسیدگی را کوتاهتر، سرعت حل اختلافات را بیشتر و کیفیت تصمیمات داوری را بالاتر ببرد. در نتیجه، هم بیمهگذاران و هم سایر فعالان صنعت از این فرآیند رضایت بیشتری خواهند داشت. این اقدام واقعاً مایه خوشحالی است و لازم است از سندیکای بیمهگران ایران که پیشقدم اجرای آن شده، تشکر کنم.
خسروشاهی تاکید کرد: شاید امروز ابعاد واقعی اهمیت این اقدام بهطور کامل مشهود نباشد، اما بدون تردید در پنج تا ده سال آینده تأثیر آن در پیشبرد صنعت بیمه و افزایش رضایت مردم از خدمات بیمهای آشکار خواهد شد.
این مقام مسئول یادآور شد: تنها نکتهای که باید از همین ابتدا مورد توجه ویژه قرار گیرد، حفظ انصاف و بیطرفی کامل در فرآیند داوری است، مرکز داوری باید مراقب باشد که هیچ شائبهای از جانبداری نسبت به هیچیک از بازیگران، اعم از بیمهگر، بیمهگذار، کارگزار یا سایر ذینفعان ایجاد نشود.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار حساس است و لازم است در ساختار و ترکیب هیئتهای داوری، بهدقت رعایت شود تا تجربهای که در حال شکلگیری است، با شفافیت و اعتماد همراه باشد.
به گزارش تصویر روز، در ادامه این مراسم، احکام داوران مرکز داوری صنعت بیمه با حضور مسئولان قوه قضائیه و مدیران ارشد بیمهای اعطا شد.
گفتنی است، سامانه رسمی مرکز داوری صنعت بیمه از طریق نشانی اینترنتی insrac.ir در دسترس فعالان و ذینفعان این حوزه قرار دارد.
تصویر روز ـ غلامرضا نوری شامگاه سه شنبه در نشست صمیمی با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت حیاتی رودخانه زایندهرود برای کشاورزی استان اصفهان، بر تعهد دولت چهاردهم به احیای این شریان حیاتی تأکید کرد و گفت: تلاش ما بر این است که با همکاری همه دستگاههای ذیربط و با اتکا به دانش نوین و رویکردهای پایدار، شاهد بازگشت حیات به زایندهرود و رونق دوباره کشاورزی در دشتهای حاصلخیز اصفهان باشیم.
وی در ادامه، به اهمیت حمایت از کشاورزان به عنوان محور اصلی توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان ما، ستون فقرات امنیت غذایی کشور هستند و وظیفه ماست که با رفع موانع تولید، تسهیل دسترسی به منابع، حمایت از صادرات و تضمین خرید محصولات، زمینه را برای شکوفایی هرچه بیشتر این قشر زحمتکش فراهم کنیم.
نوری همچنین آمادگی وزارت جهاد کشاورزی را برای هرگونه همکاری با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و اظهار داشت: ما از ظرفیت و دغدغههای نمایندگان محترم به خوبی آگاهیم و آمادهایم تا با همافزایی و همکاری تنگاتنگ، پروژههای اولویتدار استان در حوزه کشاورزی را پیش ببریم و گامی مؤثر در جهت تحقق توسعه پایدار برداریم.
در این نشست، نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشریح مشکلات و دغدغههای کشاورزان حوزههای انتخابیه خود، بر لزوم تسریع در اجرای طرحهای آبیاری نوین، حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی، و رفع موانع صادراتی تأکید کردند و خواستار توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی به مسائل این استان شدند.
منبع: مهر
تصویر روز ـ طبق اعلام دولت و با چراع سبز مجلس، قرار است یارانه دهک های هشتم و نهم و دهم (۲۷ میلیون نفر) قطع شود.
بنا بر گزارش فارس، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: خانواده سهنفره صاحبخانه با درآمد ۳۰ میلیون تومان و خانواده مستأجر با ۴۲ میلیون تومان در دهک هشتم قرار میگیرند. تعیین دقیق مصادیق درآمدی دهکها نیازمند همکاری مجلس است. معلولان، ایثارگران و بیماران خاص از فهرست حذف یارانه بگیران خارجاند.