تصویر روز ـ شرکت توانیر با صدور اطلاعیهای شایعه افزایش تعرفههای برق را تکذیب کرد. در متن این اطلاعیه آمده است؛
به اطلاع عموم مشترکان گرامی و افکار عمومی میرساند: در ساعات اخیر، برخی مطالب و برداشتهای نادرست در فضای مجازی و رسانهها درباره «افزایش ۳۵ درصدی تعرفه برق» منتشر شده که موجب نگرانیهایی در میان مردم شده است.
موضوع افزایش تعرفه در مهر یا آبانماه صحت ندارد و هیچ مصوبه یا تغییری در این زمینه صادر نشده است. شرکت توانیر ضمن تکذیب هرگونه افزایش جدید در تعرفههای برق، اعلام میکند که هیچ تغییری در تعرفههای برق در ماههای اخیر اعمال نشده و نرخ فعلی، همان تعرفه مصوب ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۴ است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران محاسبه شده است.
هدف اصلی صنعت برق کشور، استمرار خدمترسانی پایدار و عادلانه به همه مشترکان و تقویت اعتماد عمومی از طریق شفافیت در اطلاعرسانی است. برهمین اساس هموطنان و مشترکان توجه داشته باشند که هرگونه اطلاعرسانی درخصوص تغییر در تعرفهها صرفاً از طریق پایگاه رسمی شرکت توانیر انجام میشود.
تصویر روز ـ سازمان ملی استاندارد ایران تأییدیه رسمی استاندارد خودروی سواری چانگان UNI-K را صادر کرد. این خودرو که واردات آن به کشور توسط شرکت پارسخودرو انجام میشود، از جمله پیشرفتهترین محصولات برند چانگان به شمار میرود و بهزودی وارد بازار ایران خواهد شد.
چانگان UNI-K مجهز به پیشرانه ۲ هزار سیسی توربوشارژ با توان ۲۳۰ اسببخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر است و از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره میبرد.
از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این محصول میتوان به فرمان برقی، استارت دکمهای، غربیلک چرمی با کلیدهای کنترلی، سیستم پایش فشار باد تایرها، سانروف پانوراما، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با هفت بلندگو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از روبهرو و ترمز اضطراری اشاره کرد.
گفتنی است، چانگان UNI-K اخیراً در بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی تبریز توسط پارسخودرو به نمایش درآمد و با استقبال گسترده بازدیدکنندگان روبهرو شد.
تصویر روز ـ محمدرضا شالبافان، سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در گفتوگو با ایلنا درباره افزایش اختلالات روان در مردان گفت: اختلالات سلامت روان در خانمها، به ویژه در مورد برخی از اختلالات مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی در کشور ما مانند سایر جوامع شایعتر است. این در حالی است که نسبت جنسیتی در مورد اختلالاتی از قبیل اختلالات شدید روانپزشکی، از جمله اسکیزوفرنیا و دو قطبی، معمولاً در کشور ما نیز مامند سایر نقاط دنیا نسبتی برابر داشته است.
وی افزود: در پیمایش جدیدی که منتشر شده، اختلالات در هر دو جنس، در جمعیت بزرگسال نسبت به پیمایش پیشین، تا حدی افزایش پیدا کرده است. در این زمینه، هم آقایان و هم خانمها شاهد افزایش میزان اختلالات نسبت به مطالعه قبلی، که حدود ۱۱ سال قبل از این مطالعه و در اوایل دهه ۹۰ انجام شده، بودهاند. با این حال، تغییر قابل توجهی در نسبت اختلالات بین خانمها و آقایان در این مطالعه مشاهده نمیشود.
شالبافان در ادامه خاطرنشان کرد: البته موارد دیگری نیز وجود دارد که جای نگرانی دارد و در برخی موارد عموماً آقایان بیشتر در معرض آن هستند. به عنوان مثال، در زمینه اعتیاد، آقایان معمولاً در معرض این موضوع بیشتر قرار دارند. در مقابل، مسائلی مانند افسردگی و اضطراب شیوع بیشتری در خانمها دارد. درباره برخی موارد دیگر نیز به نظر میرسد که نسبتها ممکن است تغییراتی کرده باشد، اما این تغییرات چندان شدید نیستند.
وی در پاسخ به این پرسش که اکنون در مردان، اختلال اعتیاد به الکل جایگزین اعتیاد به مواد مخدر شده است، گفت: این مطالعه به این نکته اشاره داشت که مصرف الکل به جای تریاک در حال افزایش است. در مطالعهای که خانم دکتر رحیمی موقر و همکارانشان در سال ۱۴۰۰ انجام دادند، نشان دهنده افزایش مصرف الکل بوده است.
سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: البته با توجه به اینکه این مطالعه در میانه کووید انجام شده و در اواخر سال ۱۴۰۰ بوده است، میتوانیم انتظار داشته باشیم که شرایط پیرامونی در نتایج مطالعه تأثیرگذار بوده باشد. اما برای اینکه بدانیم آیا در شرایط فعلی، یعنی بعد از کووید، وضعیت به همین شکل باقی مانده است یا نه، نیاز به انجام مطالعات بهروز داریم که این امر زمانبر است.
شالبافان در مورد میزان خودکشی در مردان نیز گفت: آمارها نشان میدهد که اقدام به خودکشی در زنان در بسیاری از نقاط دنیا، از جمله کشور ما بیشتر است، اما خودکشی منجر به مرگ در مردان بیشتر است.
وی در این خصوص که یکی از مسائلی که وجود دارد این است که بسیاری از مردان درمان را رها میکنند یا اصلاً به دنبال درمان نمیروند، گفت: این موضوع به ویژه در فرهنگهایی مانند فرهنگ ایرانی یک مشکل جدی محسوب میشود؛ متأسفانه بسیاری از آقایان مشکل سلامت روان خود را نمیپذیرند و این تنها به علامتهای روانی محدود نمیشود.
شیوع اختلالات سلامت روان در خانمها بیشتر است
این مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه در مورد مشکلات جسمی نیز برخی از مردان مشکل خود را نمیپذیرند، اما در مورد سلامت روان، این مسئله پررنگتر است، گفت: حتی اگر مردان به سلامت روان خود توجه کنند و مراجعه کنند، معمولاً درمان را به خوبی پیگیری نمیکنند و این موضوع به دلایل مختلفی مرتبط است. یکی از بخشهای مهم این مسئله به سواد سلامت روان برمیگردد. به نظر میرسد که به دلایل متعددی، سواد سلامت روان در آقایان نیازمند تقویت است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی، به دلیل نقشی که مردان در فرهنگهایی مانند فرهنگ ما ایفا میکنند، پذیرش مشکل برای آنان بسیار دشوار است. به همین دلیل، توجه ویژه به این جمعیت ضرورت دارد. هرچند شیوع اختلالات سلامت روان در خانمها بیشتر است، اما میزان استفاده از خدمات سلامت روان در آقایان بهطور قابل توجهی کمتر است که این موضوع نگرانکننده است.
به گفته وی، ضروری است که آموزشهای کافی به آقایان ارائه شود، به ویژه به جمعیتهایی که آقایان در آنها حضور فعال دارند، مانند جمعیتهای کارگری. باید توجه ویژهای به خدمات سلامت روان دورهای به این افراد شود تا بتوانیم به تدریج این نقطه ضعف را کاهش دهیم.
شالبافان در ادامه اظهار کرد: برخی موضوع را به نقشهایی که آقایان در خانواده دارند مرتبط میدانند، بهعنوان مثال مسئولیت درآمدزایی و انجام وظایف مختلف، و معتقدند که این مشغلهها ممکن است بهعدم فرصت کافی برای مراجعه به درمان منجر شود. با این حال، به نظر میرسد که این مسئله چندان پررنگ نیست و بیشتر به موضوعات فرهنگی و نقشهایی که مردان برای خود قائل هستند، ارتباط دارد. در واقع، بسیاری از مردان نمیخواهند پذیرای این مسأله باشند که به مشکلات سلامت روان دچار هستند و نیازمند کمک هستند.
سرپرست دفتر وزارت بهداشت تصریح کرد: در ارتباط با اختلالات روان در مردان، میتوان گفت که سخت است به طور دقیق مشخص کنیم که کدام قشر بیشتر در معرض این اختلالات قرار دارد. بهطور کلی، میتوان به قشر کارگر و افرادی که در مشاغل سخت با تنشهای روانی بالا فعالیت دارند اشاره کرد، اما باید توجه داشت که مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز تأثیرگذارند و در واقع، قشر خاصی نمیتوان بهطور دقیق تعیین کرد که بیشتر از دیگران با اختلالات روان مواجه است. این مقوله به نوعی پیچیده و تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است افراد را به مشکلات بیشتری از نظر سلامت روان دچار کند. بهعنوان مثال، افرادی که بیکار هستند یا روابط خانوادگی پایدار ندارند، مانند افرادی که مجردند یا از همسر خود جدا شدهاند، معمولاً دچار مشکلات بیشتری در زمینه سلامت روان میشوند.
شالبافان در پایان گفت: با این حال، اینکه بخواهیم مقایسهای بین اقشار مختلف در استانهای متفاوت داشته باشیم، نیازمند مطالعات گسترده و با حجم نمونه بالاست تا بتوانیم نتایج قابل اعتمادی بهدست آوریم. در این زمینه میتوان گفت افرادی که با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم میکنند، شامل افرادی هستند که بیکارند و از نظر روابط خانوادگی شرایط مناسبی ندارند.
تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش ۶۷۰ هزار تومانی، ۱۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۲۳۹ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۴ آبان ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۱۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۱۰۶ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان |
| نیم سکه | ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۱۰ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۱۴ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۴۷ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۴۱۱۲.۱۰ |
تصویر روز ـ بر اساس اعلام کارشناس هواشناسی، هرچند امروز (یکشنبه) جو بیشتر نقاط کشور آرام است، اما بارشهای پراکنده در سواحل دریای خزر و بخشهایی از شمال آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل ادامه دارد.
به گفته سازمان هواشناسی، بارشهای امروز شدت زیادی ندارد، اما از فردا دوشنبه سامانه بارشی جدیدی از نواحی شمالغرب وارد کشور میشود. این سامانه موجب بارندگی در استانهای شمالی از جمله آذربایجانهای غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران خواهد شد و در ساعات بعدازظهر به تدریج به سمت شمالشرق کشور کشیده میشود.
بر این اساس، استانهای خراسان شمالی و گلستان نیز از فردا بعدازظهر شاهد بارش خواهند بود.
سازمان هواشناسی هشدار داد که پس از پایان بارشها، وزش بادهای نسبتاً شدید پاییزی در مناطق شرقی و مرکزی کشور (از کرمان و یزد تا اصفهان، جنوب تهران و سمنان) پیشبینی میشود.
در استانهای غربی کشور (کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) علاوه بر وزش باد، پدیده گرد و خاک نیز رخ خواهد داد. منشأ این گرد و خاک بخشی داخلی و بخشی انتقالی از خاک عراق است که موجب کاهش کیفیت هوا در غرب خوزستان و ایلام خواهد شد.
وزش باد بر روی آبهای جنوبی کشور نیز شدت مییابد و سبب مواج شدن خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز میشود؛ ارتفاع موج در سواحل استانهای هرمزگان، سیستانوبلوچستان، بوشهر و خوزستان تا حدود یکونیم متر پیشبینی میشود. سرعت باد در مناطق دریایی نیز تا ۲۸ نات افزایش خواهد یافت که برای فعالان دریایی اهمیت دارد.
به گفته سازمان هواشناسی از پنجشنبه هفته جاری، دمای هوا در نوار شمالی کشور بین ۶ تا ۱۰ درجه کاهش مییابد. در شهرهایی مانند رشت و اردبیل این افت دما محسوستر است، در حالی که در دامنههای جنوبی البرز از جمله تهران، کاهش دما ملایمتر خواهد بود.
دمای فعلی هوای تهران ۲۰ درجه گزارش شده و بیشینه دما در این شهر امروز به حدود ۲۶ درجه سانتیگراد خواهد رسید.
تصویر روز ـ به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بهموجب این طرح، خرید ارز از گردشگران غیرمقیم به نرخ متناظر با معاملات ارز در “تالار دوم” مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام خواهد شد. هدف از اجرای این طرح، نهادینهسازی بهرهبرداری از منابع ارزی ورودی در بستر رسمی معاملات ارزی، تسهیل خدمات پرداخت ریالی برای گردشگران خارجی و ارتقای شفافیت جریان ورود ارز به کشور است.
در گام نخست، یک بانک بهعنوان بانک عامل مجاز، مأمور اجرای عملیاتی طرح بوده و مجاز است در چارچوب مفاد دستورالعمل یادشده، نسبت به خرید ارز از متقاضیان فروش و صدور توریستکارت برای آنان اقدام نماید. این کارتها امکان بهرهبرداری ریالی از منابع ارزی فروختهشده را برای گردشگران در داخل کشور فراهم میسازد.
بانک مرکزی تأکید دارد که اجرای این طرح، مقدمهای برای توسعه تدریجی نظام پرداخت گردشگری، همافزایی میان بخش ارزی و صنعت گردشگری و استفاده حداکثری از منابع ارزی ورودی از مسیرهای شفاف و رسمی خواهد بود.
تصویر روز ـ به نقل از تسنیم، متروی تهران سالهاست بهعنوان شریان حیاتی حملونقل عمومی پایتخت، بار سنگین جابهجایی میلیونها شهروند را بر دوش میکشد. شبکهای که از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب شهر امتداد یافته و حتی فراتر از محدوده تهران، مسیر پرتردد کرج–تهران را نیز پوشش میدهد. هر روز هزاران کارگر، کارمند، دانشجو و دانشآموز برای رسیدن به محل کار یا تحصیل خود، تنها به این وسیله عمومی و سریعالسیر متکی هستند. در روزهایی که ترافیک سنگین خیابانها رمقی برای خودروهای شخصی نمیگذارد و آلودگی هوا به مرز هشدار میرسد، مترو نهتنها گزینهای اقتصادی، بلکه ضرورتی حیاتی برای حیات شهری به شمار میآید.
با وجود این جایگاه حیاتی، در ماههای اخیر خبرهای مکرر از نقصهای فنی در خطوط مختلف مترو، نگرانی و نارضایتی بسیاری از شهروندان را برانگیخته است. خرابیهایی که گاه موجب توقف طولانی حرکت قطارها، ازدحام در ایستگاهها و حتی جا ماندن هزاران نفر از برنامه روزانهشان شده است. نگاهی به آمار رسمی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان میدهد متروی تهران 10 بار دچار نقص فنی شده است.
| تاریخ نقص فنی | 01/27 | 02/24 | 02/29 | 03/11 | 04/19 | 05/26 | 07/21 | 07/22 | 07/29 | 07/29 |
| خط مترو | خط 5 | خط 1 | خط 5 | خط 1 | خط 2 | خط 5 | خط 5 | خط 4 | خط 5 | خط 5 |
خط 5 رکورد دار نقص فنی
در این میان، خط پنج مترو که تهران را به کرج متصل میکند، بیشترین سهم از خرابیها را به خود اختصاص داده و ماه مهر نیز با سه مورد نقص، رکورددار اختلالها بوده است. همین آمار نشان میدهد که یکی از پرترددترین خطوط مترو که روزانه جمعیتی انبوه را بین دو کلانشهر جابهجا میکند، در وضعیت نگرانکنندهای از نظر فرسودگی و نیاز به تعمیرات قرار دارد.
در پی وقوع آخرین حادثه، یعنی خرابی برق بالاسری در خط پنج در روز 29 مهر، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، با انتقاد از وضعیت نگهداری و تعمیرات مترو گفت:این اتفاق امروز باعث ناراحتی همه ما شد؛ متأسفانه هزاران نفر از شهروندانی که قصد داشتند از مسیر کرج به تهران با خط پنج مترو وارد شهر شوند، به دلیل خرابی برق بالاسری این خط، سفرشان دچار اختلال شد. در نتیجه، کارگران و کارمندان نتوانستند به موقع به محل کار برسند و دانشجویان و دانشآموزان نیز با مشکل مواجه شدند که این واقعاً جای تأسف دارد.
وی با تأکید بر اینکه بروز چنین حوادثی کاملاً قابل پیشبینی بوده، افزود: ما بارها تذکر داده بودیم و هشدار دادهایم که تجهیزات برقی، مکانیکی و دیجیتالی در اثر کارکرد مستمر نیازمند بهروزرسانی و تعمیرات بهموقع هستند. تعمیرات پیشگیرانه باید انجام شود تا شاهد بروز چنین وقایعی نباشیم. سالهاست تأکید کردهایم که باید نسبت به رفع مشکلات برق بالاسری و اورهال واگنهای خط پنج اقدام شود.
تنها 11 درصد از بودجه شرکت مترو پرداخت شده است/ 90 درصد واگن های خط نیازمند اورهال!
تشکری هاشمی در ادامه به وضعیت بودجهای شرکت بهرهبرداری مترو اشاره کرد و گفت: در بودجه مصوب شورای شهر، قرار بود شرکت بهرهبرداری مترو طی هشت ماه، 100 درصد بودجه تخصیصیافته را دریافت کند، در جلسه پیشین شورا نیز اعلام کردم در حالیکه پس از گذشت هفت ماه باید حدود 88 درصد از این مبلغ پرداخت میشد، تنها 11 درصد پرداخت شده است.
به گفته وی، 90 درصد واگنهای خط پنج نیاز به اورهال دارند، اما این اقدام انجام نشده است.
تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: برق بالاسری این خط نیز سالهاست که باید قطعاتش تعویض و تعمیر میشد، اما این اتفاق رخ نداده است. ما از مدیریت شهری و شخص شهردار تهران در این زمینه گلهمندیم؛ نمیشود با وقت مردم بازی کرد. زندگی بسیاری از شهروندان تحتتأثیر چنین اختلالهایی قرار میگیرد.
رفع مشکل نیازمند انجام وظیفه و تخصیص منابع مالی
وی با رد هرگونه ارتباط این مشکلات با تحریم یا محدودیت فنی، گفت: در این زمینه هیچ پدیده غیرقابل پیشبینی و هیچ مشکل لاینحلی وجود نداشته است، نه ارتباطی با تحریمها داشته، نه با بودجه، نه با دانش و فناوری؛ بلکه فقط نیازمند انجام وظیفه به موقع و اختصاص منابع مالی بوده است. متأسفانه این وظیفه انجام نشده و بودجه لازم برای تعمیرات در اختیار شرکت بهرهبرداری مترو قرار نگرفته است.
تشکری هاشمی همچنین درباره آخرین پیگیریهای خود گفت: از شرکت بهرهبرداری مترو پرسوجو کردم و مشخص شد که یکی از مهمترین دلایل توقف قرارداد تعمیرات برق بالاسری، همین مسئله تأمیننشدن منابع مالی است. همانطور که در جلسه قبل شورا نیز تذکر داده بودم، این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: شهرداری موظف است منابع را در اختیار شرکت بهرهبرداری قرار دهد تا بتواند قطعات لازم را تهیه و تعمیرات را انجام دهد تا مردم دیگر دچار چنین مشکلاتی نشوند؛ مردم بدانند که ما پیشبینیها و پیگیریهای لازم را انجام داده بودیم، اما متأسفانه خروجی کار چیزی شد که باعث ناراحتی همه ما شد.
زنگ خطر وضعیت نگهداشت و تأمین منابع مالی مترو به صدا در آمده است
این سخنان بار دیگر زنگ خطر را درباره وضعیت نگهداری و تأمین مالی ناوگان مترو به صدا درآورده است. کارشناسان حوزه حملونقل شهری نیز معتقدند که مترو، همانقدر که به توسعه خطوط جدید نیاز دارد، به نگهداشت، اورهال و بهروزرسانی تجهیزات فعلی نیز وابسته است؛ توسعهای که بدون پایداری و ایمنی همراه باشد، در واقع بخشی از سرمایهگذاری موجود را در معرض فرسایش و اتلاف قرار میدهد.
در سالهای اخیر بخش قابلتوجهی از تمرکز مدیریت شهری بر افزایش خطوط و ایستگاههای جدید مترو بوده است؛ اقدامی ضروری و ارزشمند برای کاهش ترافیک، اما همانطور که توسعه زیرساخت باید همزمان با تقویت سیستمهای نگهداری و تعمیرات دورهای انجام شود، هر قطار، کابل برق، سیستم سیگنالینگ و تجهیزات تهویه نیز عمر مفید مشخصی دارد و در صورت عدم نگهداری، خطر توقف کامل یا حتی سوانح انسانی را افزایش میدهد.
اکنون که آمار نقصهای فنی متروی تهران رو به افزایش گذاشته و شهروندان بارها در ایستگاهها معطل ماندهاند، به نظر میرسد زمان آن رسیده که مدیریت شهری تعمیر و اورهال ناوگان را در اولویت فوری خود قرار دهد. اگرچه توسعه خطوط جدید میتواند دسترسی شهروندان بیشتری را به مترو فراهم کند، اما در صورتی که خطوط موجود از کار بیفتند یا ایمنی آنها تهدید شود، اعتماد عمومی به این سیستم حملونقل آسیب خواهد دید.
مترو تهران در طول دو دهه گذشته نماد پیشرفت شهری و مدرنیزاسیون پایتخت بوده است، حفظ این دستاورد تنها با توجه جدی به نگهداشت، تأمین قطعات یدکی و انجام بهموقع تعمیرات اساسی ممکن است. همانطور که توسعه مترو اهمیت دارد و با جدیت در دستور کار این دوره مدیریت شهری قرار گرفته، نگهداشت و اورهال ناوگان نیز باید با همان جدیت و اولویت پیگیری شود تا دیگر شاهد توقفهای پیدرپی و نارضایتی گسترده شهروندان نباشیم.
تصویر روز ـ به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، درآمدهای عملیاتی نماد «وبصادر» در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ با رشد ۵۷ درصدی به ۸۰۳ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال رسید. همچنین درآمد بانک از محل سود تسهیلات با رشد ۴۴ درصدی همراه بوده که بیانگر تمرکز بر بخشهای مولد با بازده مناسب است. سیاست راهبردی بانک در این دوره بر بهبود ترکیب پرتفوی اعتباری و ارتقای فرآیند اعتبارسنجی مشتریان متمرکز بوده است.
رشد چشمگیر درآمدهای عملیاتی
درآمد حاصل از سپردهگذاری در شبکه بانکی نیز با جهش ۱۹۷۴ درصدی به بیش از ۳۹ هزار و ۵۴۱ میلیارد ریال رسید؛ رشدی که نشاندهنده استفاده بهینه از فرصتهای کوتاهمدت سرمایهگذاری در بازار بینبانکی است.
درآمد سرمایهگذاری در اوراق بدهی نیز با رشد ۱۷۷ درصدی همراه شد که نشاندهنده حرکت هدفمند بانک به سوی ابزارهای کمریسک و با بازده تضمینشده مانند اوراق دولتی است. از سوی دیگر، درآمد حاصل از سرمایهگذاری در سهام و سایر اوراق بهادار با رشد ۸۲ درصدی به ۵۷ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال رسید و گویای مدیریت هوشمندانه پرتفوی سرمایهگذاریهای بانک است.
کنترل هزینه سود سپردهها
افزایش ۷۳ درصدی هزینه سود سپردهها بر روند سودسازی اثرگذار بوده است. به همین دلیل، مدیریت بانک نیمه دوم سال را با هدف کنترل هزینههای سود سپرده و تقویت پایه درآمدهای کارمزدی دنبال میکند تا رشد درآمدهای مشاع و غیرمشاع از هزینهها پیشی گیرد. در این مسیر، ترکیب سپردههای بانک به سمت منابع کمهزینه مانند سپردههای جاری و قرضالحسنه تغییر یافته که موجب کاهش بهای تمامشده منابع میشود.
سود ناخالص بانک صادرات ایران در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته و به ۲۱۹ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال رسید. با وجود اثر بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی، روند سودسازی متوقف نشد و سود خالص تا پایان شهریورماه به بیش از ۸ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال رسید. سود هر سهم (EPS) نیز در سطح ۱۱ ریال تثبیت شده که با وجود رشد هزینه سود سپردهها، نشاندهنده پایداری درآمد و تداوم سیاستهای محتاطانه در تخصیص منابع است.
کاهش چشمگیر مطالبات مشکوکالوصول
بانک صادرات ایران در حوزه مدیریت مطالبات نیز عملکرد قابلتوجهی داشته و هزینه مطالبات مشکوکالوصول را با کاهش ۷۹ درصدی از ۲۶ هزار و ۸۴۹ میلیارد ریال به ۵ هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال کاهش داده است. این روند بیانگر بهبود کیفیت داراییها و افزایش بازپرداخت مطالبات معوق است.
رشد درآمدهای کارمزدی و توسعه بانکداری دیجیتال
درآمدهای کارمزدی بانک در نیمه نخست سال با رشد ۲۳ درصدی به ۶۲ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال رسید. این موفقیت ناشی از توسعه زیرساختهای بانکداری دیجیتال، گسترش خدمات نوین و افزایش حجم تراکنشهای الکترونیکی است. عرضه محصولات نوآورانهای مانند «چکنو» و «ست» نیز جایگاه بانک در فضای رقابتی بانکداری دیجیتال را تثبیت کرده و سهم قابلتوجهی از درآمدهای غیرمشاع را ایجاد کرده است.
خروج از بنگاهداری و موتور جدید سودآوری
در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، بانک صادرات ایران از محل سرمایهگذاریهای غیربانکی سودی معادل ۳۳ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال کسب کرده است؛ رقمی که رشد ۸۰۴۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد. این دستاورد عمدتاً ناشی از واگذاری داراییهای سرمایهای، تجدید ارزیابی شرکتهای تابعه و تسویه بدهیهای بلندمدت است. سیاست خروج از بنگاهداری علاوه بر بهبود تراز مالی، موجب افزایش نقدینگی و تقویت توان تسهیلاتدهی بانک شده و نشاندهنده تغییر استراتژیک در جهت تمرکز بر سرمایهگذاریهای سودآور است.
بهبود کیفیت داراییها و نقدینگی
بررسی ترازنامه بانک در پایان شهریورماه نشان میدهد جمع داراییهای بانک با رشد ۱۶ درصدی به بیش از ۱۹ هزار هزار میلیارد ریال رسیده است. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش موجودی نقد، رشد تسهیلات اعطایی و تقویت سرمایهگذاریهاست.
موجودی نقد بانک با جهش ۹۴ درصدی افزایش یافته و نشاندهنده بهبود مدیریت نقدینگی و توان پرداخت تعهدات کوتاهمدت است. تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی نیز با رشد ۸ درصدی به ۹ هزار و ۲۹۰ هزار میلیارد ریال رسید و بیانگر نقش فعال بانک در تأمین مالی تولید و تجارت است. همچنین سپردههای مشتریان بانک با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده که نشاندهنده افزایش اعتماد عمومی و موفقیت بانک در جذب منابع بلندمدت است.
نقدینگی عملیاتی نیز در نیمه نخست سال بهبود چشمگیری داشته و جریان نقد حاصل از فعالیتهای عملیاتی با رشد ۱۴ برابری به بیش از ۱,۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است؛ روندی که ناشی از واگذاری سرمایهگذاریهای غیرمولد و بازگشت وجوه حاصل از فروش داراییهای ثابت است.
مسیر روشن سودآوری پایدار
بانک صادرات ایران با تکیه بر برنامههای توسعهای و راهبردهای مدیریتی، مسیر رشد خود را در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داد. هیأتمدیره بانک بر کاهش هزینه سود سپردهها، توسعه خدمات دیجیتال، افزایش بهرهوری نیروی انسانی و بهبود ساختار سرمایه تمرکز دارد.
هدایت پرتفوی تسهیلاتی به سمت بخشهای مولد و کمریسک، بهرهگیری از سامانههای نوین اعتبارسنجی و کنترل مطالبات غیرجاری از دیگر محورهای اصلی برنامه بانک است. رشد ۵۷ درصدی درآمدهای عملیاتی، افزایش ۹ درصدی سود خالص، بهبود نسبت کفایت سرمایه و رشد قابلتوجه سپردههای مشتریان، همگی نشاندهنده مسیر هوشمندانه و پایدار بانک صادرات در فضای رقابتی نظام بانکی کشور است. پیشبینی میشود این بانک در نیمه دوم سال نیز با تداوم اصلاح ساختار درآمدی، کنترل هزینهها و بهرهگیری از فرصتهای سرمایهگذاری، روند سودسازی پایدار خود را ادامه دهد.
در پروژههای ساختمانی و عمرانی، خرید میلگرد یکی از مراحل حساس و تأثیرگذار بر کیفیت و ایمنی سازه است. بسیاری از پیمانکاران و مهندسان، به دلیل عدم بررسی دقیق بازار و مشخصات فنی محصول، در انتخاب سایز و نوع میلگرد دچار اشتباه میشوند که میتواند هزینههای پروژه را افزایش دهد و مقاومت سازه را کاهش دهد. به همین دلیل، اطلاع از قیمت آهن و روند تغییرات آن، بررسی قیمت میلگرد و همچنین شناخت ویژگیهای هر سایز میلگرد اهمیت فراوانی دارد. در ادامه این مطلب، به بررسی اشتباهات رایج در خرید میلگرد و راههای جلوگیری از آن میپردازیم تا پیمانکاران و مهندسان بتوانند تصمیمی آگاهانه و مطابق با استانداردهای فنی بگیرند.

بازار آهن و فولاد ایران یکی از بازارهای پرنوسان و رقابتی در منطقه محسوب میشود. نوسانات لحظهای قیمتها، تنوع بالای برندها، تفاوت در گریدهای فولادی، و وجود واسطههای متعدد باعث شده فرآیند خرید میلگرد برای بسیاری از خریداران به چالشی جدی تبدیل شود. در چنین شرایطی، حتی یک تصمیم ناآگاهانه میتواند تأثیر قابلتوجهی بر بودجه پروژه و کیفیت سازه بگذارد.
بهعنوان مثال، برای خرید میلگرد 12 که یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد در ساختمان سازی است، بدون اطلاع از قیمت و بررسی نرخ روز، یا اعتماد به فروشندگانی که مجوز رسمی ندارند، از اشتباهات پرتکراری است که در نهایت باعث ضرر مالی و حتی به خطر افتادن ایمنی پروژه میشود. از سوی دیگر، بسیاری از خریداران فقط صرفاً بر اساس قیمت میلگرد سایز 12 امروز تصمیم میگیرند و به کیفیت فنی محصول اهمیتی نمیدهند؛ در حالیکه تفاوت در نوع فولاد، استاندارد تولید، یا کارخانه سازنده میتواند عملکرد میلگرد را بهطور چشمگیری تغییر دهد.
یکی از خطاهای پرتکرار در خرید میلگرد، نادیده گرفتن نوسانات روزانه بازار است. تغییر نرخ ارز، سیاستهای صادراتی و شرایط جهانی فولاد باعث میشود قیمت میلگرد حرارتی تقریباً هر روز تغییر کند. خریدارانی که قیمتهای قدیمی را مبنای خرید قرار میدهند، معمولاً متضرر میشوند.
هر پروژه ساختمانی، بسته به نوع سازه، بارگذاری و محل نصب میلگرد، به سایز مشخصی از میلگرد نیاز دارد. یکی از خطاهای پرتکرار، خرید میلگرد سایز 12 بدون بررسی دقیق نقشهها و نیاز واقعی پروژه است. استفاده از این سایز در بخشهایی که نیاز به مقاومت بالاتر دارند، مانند ستونها و تیرها، میتواند باعث کاهش ظرفیت باربری و ایجاد ترک در بتن شود.
کیفیت میلگرد نقش بسیار مهمی در دوام و ایمنی ساختمان دارد. برخی خریداران تنها به قیمت توجه میکنند و استاندارد تولید، گرید فولاد و کیفیت کارخانه سازنده را نادیده میگیرند. اما این موارد مستقیماً بر مقاومت کششی و عملکرد سازه اثر میگذارند.
قبل از خرید میلگرد، همیشه از فروشنده گواهی استاندارد و برگه آنالیز محصول را درخواست کنید. یکی از راههای شناسایی کیفیت و مقاومت میلگرد، بررسی عملی یک شاخه میلگرد 12 است. بهعنوان مثال، قبل از خرید، میتوانید ترکیب شیمیایی، طول، وزن و گواهی کیفیت آن شاخه را کنترل کنید تا مطمئن شوید محصول با استانداردهای ملی یا بینالمللی مطابقت دارد. این بررسی پیش از خرید، به شما کمک میکند تصمیمی آگاهانه و مطمئن بگیرید و از خرید میلگرد غیر استاندارد جلوگیری شود. میلگردهایی که دارای استاندارد ISIRI 3132 یا گواهینامه بینالمللی هستند، گزینههای مطمئنتری بهشمار میروند.

در بسیاری از پروژهها دیده میشود که پیمانکاران برای کاهش هزینه، بهجای میلگردهای ضخیم از سایزهای کوچکتر استفاده میکنند. بهطور مثال در بخشهایی از تیر یا ستون که نیاز به میلگرد قطور است، میلگرد نازکتر جایگزین میشود. این اقدام ممکن است در کوتاهمدت تفاوتی ایجاد نکند اما در درازمدت، مقاومت فشاری و کششی سازه را کاهش میدهد.
در چنین بخشهایی بهتر است از میلگرد 16 یا سایزهای بزرگتر استفاده شود تا استحکام بتن و اسکلت در حد مطلوب باقی بماند.
یکی دیگر از اشتباهات خریداران، تصمیمگیری بدون بررسی قیمت سایر سایزهاست. در برخی مواقع اختلاف جزئی در قیمت میتواند در مقیاس بزرگ، تفاوت زیادی در هزینه نهایی پروژه ایجاد کند. برای نمونه، هنگام خرید اطلاع از نرخ میلگرد ۱۴ و مقایسه آن با سایزهای دیگر مثل ۱۲ یا ۱۶ میتواند به انتخاب اقتصادیتر کمک کند.
بازار میلگرد بهشدت وابسته به نوسانات فلزات پایه است. تغییر در قیمت آهن میتواند مستقیماً باعث افزایش یا کاهش نرخ میلگرد شود. بسیاری از خریداران بدون درک این رابطه، زمان اشتباهی را برای خرید انتخاب میکنند.
در بازار آهن، فروشندگان زیادی فعال هستند اما همهی آنها معتبر نیستند. برخی از آنها ممکن است قیمتهای غیرواقعی یا محصولات بیکیفیت ارائه دهند. بنابراین هیچگاه تنها به گفته یک فروشنده اعتماد نکنید. حتماً قیمت میلگرد را از چندین منبع بررسی و مقایسه کنید. این کار به شما دید روشنی از وضعیت بازار میدهد و از خرید با قیمت بالا یا محصول بیکیفیت جلوگیری میکند.
میلگردهایی مانند محصولات نیشابور، ذوبآهن اصفهان یا ظفر بناب به دلیل کیفیت بالا، شهرت زیادی دارند. اما متأسفانه در بازار نمونههای تقلبی نیز وجود دارد. گاهی فروشندگان سودجو با نام کارخانههای معتبر، میلگردهای بیکیفیت عرضه میکنند.
پیش از خرید، به اصالت محصول توجه کنید و قیمت برندهای معتبر را مانند قیمت میلگرد 32 نیشابور تنها از مراکز رسمی استعلام بگیرید. همچنین فاکتور رسمی و مهر کارخانه را دریافت کنید.

بازار آهنآلات و فولاد بهطور معمول به شکل زنجیرهای عمل میکند و تغییرات قیمت در یک مقطع، به سرعت روی سایر مقاطع نیز اثر میگذارد. برای مثال، افزایش قیمت تیرآهن معمولاً باعث رشد قیمت میلگرد 14، ورق فولادی و نبشی نیز میشود، زیرا این محصولات از مواد اولیه مشابه تولید شده و تحت تأثیر نوسانات قیمت فولاد خام قرار دارند.
با این حال، بسیاری از خریداران و پیمانکاران بدون توجه به این ارتباط، برنامه خرید و بودجهبندی پروژههای خود را تنظیم میکنند. این بیتوجهی میتواند باعث شود که فرصتهای مناسب خرید از دست برود و هزینههای اضافی در پروژه ایجاد شود. برای نمونه، خرید میلگرد زمانی که قیمت تیرآهن در حال افزایش است، بدون پیشبینی روند بازار ممکن است به معنای پرداخت هزینه بالاتر نسبت به میانگین بازار باشد.
توصیه میشود که همزمان قیمت تیرآهن، میلگرد، ورق و نبشی را بررسی کنید. این تحلیل زنجیرهای به شما دید دقیقتر و جامعتری از روند کلی بازار فولاد میدهد و امکان برنامهریزی بهتر برای خرید و تأمین مصالح را فراهم میکند. با این روش میتوانید زمان مناسب برای خرید را شناسایی کرده و ضمن کاهش هزینههای پروژه، از هدررفت منابع مالی جلوگیری کنید.
علاوه بر این، درک ارتباط بین قیمت مقاطع مختلف فولادی به شما کمک میکند تا در مواجهه با نوسانات شدید بازار، استراتژی مناسبی اتخاذ کنید. بهعنوان مثال، اگر افزایش قیمت تیرآهن پیشبینی شود، ممکن است خرید بخشی از میلگرد قبل از تغییر قیمت، به صرفهتر باشد یا بالعکس، انتظار کاهش قیمت میتواند زمانبندی خرید را بهینه کند.
بازار آهنآلات زنجیروار است و تغییر در قیمت هر مقطع، روی بقیه تأثیر میگذارد. برای مثال، افزایش قیمت تیرآهن معمولاً باعث رشد قیمت میلگرد نیز میشود. بسیاری از خریداران بدون توجه به این ارتباط، برنامه خرید خود را تنظیم میکنند و از فرصتهای مناسب بازار جا میمانند.

میلگردهای حرارتی نقش بسیار حیاتی در کنترل ترکهای سطحی در سازههای بتنی دارند، بهویژه در سقفهای بتنی، کفسازیهای صنعتی و سطوح گستردهای که در معرض تغییرات دمایی شدید قرار دارند. این میلگردها با توزیع یکنواخت تنشهای حرارتی در بتن، از ایجاد ترکهای سطحی و آسیبهای ناشی از انبساط و انقباض جلوگیری میکنند.
یکی از اشتباهات رایج در پروژهها، جایگزینی میلگردهای حرارتی با میلگردهای معمولی برای صرفهجویی در هزینه است. پیش از خرید، لازم است نوع دقیق میلگرد حرارتی مورد نیاز توسط متخصص سازه مشخص شود تا اطمینان حاصل شود که محصول انتخابی با شرایط بارگذاری و محیطی سازه هماهنگ است. علاوه بر این، بررسی قیمت میلگرد حرارتی در برندهای معتبر اهمیت زیادی دارد. این بررسی به شما کمک میکند علاوه بر کیفیت مناسب، انتخاب اقتصادی و بهینهای داشته باشید و از صرف هزینه اضافی یا خرید محصول نامناسب جلوگیری شود.
در بسیاری از پروژههای ساختمانی و صنعتی، میلگردهای سایز پایینتر مانند میلگرد 10 میلیمتر معمولاً برای بخشهای فرعی سازه، مانند کفسازی، دیوارهای غیر باربر یا المانهای تکمیلی استفاده میشوند. با این حال، یکی از اشتباهات رایج در خرید میلگرد، استفاده از سایزهای نامناسب بدون بررسی دقیق نیازهای پروژه است. این بیتوجهی میتواند باعث کاهش مقاومت سازه، هدررفت مصالح و افزایش هزینههای اضافی شود.
برای جلوگیری از این مشکلات، اطلاع از قیمت میلگرد 10 میلیمتر پیش از خرید اهمیت بالایی دارد. این اطلاعات به شما امکان میدهد تا تصمیمات اقتصادی و فنی بهتری بگیرید و با برنامهریزی دقیق، از صرف هزینههای غیرضروری جلوگیری کنید. علاوه بر قیمت، توجه به وزن شاخه، طول شاخه و میزان مصرف واقعی پروژه نیز بسیار ضروری است. محاسبه دقیق این مقادیر قبل از خرید، باعث میشود که مقدار میلگرد مورد نیاز دقیق مشخص شود و هدر رفت مصالح به حداقل برسد.
برندهای مختلف میلگرد، تفاوت زیادی در کیفیت دارند. گاهی دو میلگرد با سایز و وزن یکسان، عملکرد متفاوتی در آزمایش کشش دارند. به همین دلیل، آگاهی از قیمت میلگرد 12 در برندهای مختلف و مقایسه کیفیت آنها، کلید انتخابی مطمئن و ایمن است. استفاده از میلگرد با کیفیت بالا و از برند معتبر، مقاومت سازه را افزایش میدهد و ریسک ترک خوردن یا شکست را کاهش میدهد. در مقابل، انتخاب میلگرد با کیفیت پایین، حتی اگر سایز و وزن آن مشابه باشد، میتواند باعث بروز مشکلات جدی در طول عمر سازه و افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری شود.
یکی از اشتباهات شایع در خرید میلگرد، تمرکز صرف بر روی سایز محصول و غفلت از گرید و مشخصات فنی میلگرد است. میلگردها بسته به نوع تولید و استاندارد، در گریدهای مختلفی مانند A2، A3 و A4 عرضه میشوند و هر گرید ویژگیها و مشخصات مکانیکی متفاوتی دارد. این ویژگیها شامل مقاومت کششی، قابلیت خمش، میزان انعطافپذیری و رفتار در شرایط بارگذاری سنگین یا زلزله است.
بسیاری از خریداران تنها به عدد قطر میلگرد توجه میکنند و از اهمیت گرید غافل میشوند. این موضوع میتواند به کاهش مقاومت سازه و افزایش ریسک آسیبهای احتمالی منجر شود. هنگام خرید میلگرد 14 میلیمتر، توجه به گرید محصول اهمیت ویژهای دارد. میلگرد با گرید بالاتر (مثل A4) مقاومت بیشتری در برابر فشار و کشش دارد و برای استفاده در بخشهای باربر یا سازههای صنعتی مناسبتر است، در حالی که گرید پایینتر (مثلاً A2) ممکن است تنها برای سازههای سبک یا غیر باربر مناسب باشد.
در سازههای بتنی سنگین و صنعتی، استفاده از میلگردهای با قطر مناسب، نقش بسیار حیاتی در پایداری و دوام سازه دارد. یکی از اشتباهات رایج در این پروژهها، جایگزینی میلگردهای ضخیم با نمونههای نازکتر به منظور کاهش هزینههای اولیه است. این اقدام در نگاه اول ممکن است باعث کاهش هزینه شود، اما در واقع میتواند مقاومت کلی سازه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و خطر بروز ترکها، شکستهای ناگهانی و آسیبهای جدی را افزایش دهد.
در بسیاری از پروژههای صنعتی و ساختمانی، میلگرد با قطر 16 میلیمتر برای بخشهای اصلی و باربر سازه در نظر گرفته میشود. اگر بهجای آن از میلگرد کوچکتر استفاده شود، نهتنها ظرفیت تحمل بار کاهش پیدا میکند، بلکه هزینههای تعمیر و بازسازی در آینده نیز به مراتب افزایش مییابد. بررسی دقیق قیمت میلگرد 16 میلیمتر و مقایسه آن با هزینههای احتمالی تعمیر و نگهداری، نشان میدهد که صرف هزینه بیشتر برای میلگرد ضخیمتر، در واقع یک سرمایهگذاری هوشمندانه در زمینه ایمنی و دوام پروژه است.
جمعبندی
خرید میلگرد اگر با آگاهی و دقت انجام شود، نهتنها هزینههای پروژه را کاهش میدهد بلکه ایمنی و طول عمر سازه را نیز تضمین میکند. اشتباهاتی مانند خرید بدون بررسی قیمت روز، اعتماد به فروشندگان غیرمجاز، انتخاب سایز نامناسب یا نادیده گرفتن استاندارد تولید، میتوانند خسارتهای سنگینی به همراه داشته باشند. با رعایت این اصول، میتوانید بهترین خرید را انجام دهید و اطمینان داشته باشید که سازه شما از نظر فنی، اقتصادی و ایمنی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.