تصویر روز: شرکت هواوی در شهر مونیخ آلمان از دو گوشی هوشمند سری Mate 9 مبتنی بر اندروید ۷٫۰ و گجت پوشیدنی Huawei Fit رونمایی کرد.
سری جدید Mate شامل فبلت هوشمند Huawei Mate 9 و گوشی لوکس PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 9 است که این گوشی با همکاری PORSCHE سازنده ماشین های لوکس ساخته شده است.
هواوی در ادامه موفقیت های سری Mate اکنون نسل جدید فبلت هایش را با طراحی زیباتر، پردازنده قدرتمندتر ، اندروید جدیدتر، فناوری سوپرشارژ و UX خارق العاده ساخته است.
ریچارد یو، مدیر گروه لوازم الکترونیک مصرفی هواوی در این مراسم گفت: برای ساخت سری جدید Mate ما کارمان را با یک سوال ساده شروع کردیم؛ چطور می توانیم تمامی مشخصات و ویژگی های یک گوشی را ارتقا دهیم؟ ما می دانیم که داشتن یک گوشی سریع و کاربردی برای مدیران و کاربران حرفه ای فقط یک موضوع ساده است. آنها یک طراحی زیبا و ویژگی های قابل لمس می خواهند پس ما دو گوشی جدید با سخت افزار و نرم افزار پیشرفته برای آنها ساختیم که هم در بیرون و هم درون فوق العاده هستند.
Mate 9 که مانند سری قبلی از بدنه فلزی و طراحی بسیار باریک و زیبا بهره می برد دارای صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی Full HD است. میت ۹ این بار تنها با ظرفیت ۶۴ گیگابایتی و حافظه چهار گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد.
از مشخصات بارز سری Mate 9 می توان به پردازنده Kirin 960 که قدرتمندترین پردازنده حال حاضر در جهان است اشاره کرد. از سوی دیگر می توان رابط کاربری جدید EMUI 5.0 که بر مبنای تجربه کاربری بازطراحی شده را نام برد. همچنین با باطری ۴۰۰۰ میلی آمپری و فناوری Supercharge بعد از ۲۰ دقیقه شارژ کردن گوشی می توانید یک روز کامل با گوشی کار کنید. نسل دوم دوربین های دوگانه لایکا با سنسور رنگی ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سیاه و سفید ۲۰ مگاپیکسلی با قابلیت زوم ترکیبی دو برابر و فوکوس اتوماتیک ۱-۴ از دیگر ویژگی های Mate 9 است.
بر اساس این گزارش، استفاده از پردازنده پیشرفته Kirin 960 به همراه الگورتیم یادگیری ماشین هواوی در Mate 9 باعث می شود سرعت و روان بودن گوشی تان حتی بعد از ۱۸ ماه استفاده هم پایین نیاید.
این پردازنده هشت هسته ای شامل چهار هسته Cortex A53 و چهار هسته Cortex A73 و هشت هسته گرافیکی Mali G71 است. پردازنده جدید ، های سیلیکون هواوی مصرف انرژی را تا ۱۵ درصد نسبت به نسل قبل کاهش می دهد. همچنین قدرت پردازش گرفیکی در این پردازنده تا ۱۸۰ درصد را ارتقا یافته و بهره وری انرژی تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. پردازنده گرافیکی Kirin 960 با بهره مندی از استاندارد گرافیک Vulkan روی آندروید ۷٫۰ کارایی گرافیکی را تا ۴۰۰ درصد افزایش داده است. Mate 9 در رنگ های مشکی خاکستری نقره ای، طلایی، قهوه ای و سفید به بازار عرضه خواهد شد.
اما مدل PORSCHE DESIGN میت ۹ که به صورت محدود عرضه می شود یک گوشی لوکس ۵٫۵ اینچی با صفحه نمایش AMOLED با لبه های خمیده است که دارای ۶ گیگابایت حافظه و ظرفیت ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایتی است. این گوشی با طراحی اختصاصی PORSCHE تنها در رنگ مشکی گرافیتی به بازار عرضه خواهد شد.
هواوی در این مراسم علاوه بر معرفی سری Mate 9 از گجت پوشیدنی Huawei Fit نیز رونمایی کرد که یک ساعت هوشمند برای کاربردهای ورزشی و سلامتی است. از ویژگی های این ساعت هوشمند می توان به حسگر ضربان قلب، قدم شمار اتوماتیک و تنظیم خواب اشاره کرد. Huawei Fit اولین ساعت هوشمندی است که گواهینامه دقت و اطمینان TÜV-WT را دریافت کرده است. این گجت پوشیدنی در رنگ های خاکستری و نقره ای روانه بازار خواهد شد.
تصویر روز: دبیر انجمن خودروسازان گفت : به خاطر تعهداتی که در قبال مردم داریم و بد عمل می کنیم ، عذرخواهی می کنم.
به گزارش صدا و سیما ؛ احمد نعمت بخش در نشست خبری افزود : همین بد عهدی ها باعث شده تا هرکسی به صنعت خودرو کشور انتقاد و همه اظهارنظر کنند و حتی یک نفر پراید را بدتر از داعش خواند و باعث شد صادرات ما به عراق کاهش یابد.
وی به اظهارات چندی قبل سردار مومنی درباره پراید و نیسان اشاره کرد و گفت : وی گفته است نتایج معاینات فنی نشان می دهد که پراید و نیسان هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی و الایندگی بالاترین ایراد و مشکل را دارند درحالیکه خودروهای تولیدی ما همه استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را تامین می کند.
نعمت بخش افزود : سایپا در سالهای اخیر دهها میلیارد تومان در زمینه ارتقاء سطح استاندارد و ایمنی پراید هزینه کرد و در مورد نیسان هم سرعت این خودرو را از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به ۹۰ کیلومتر کاهش داد ، فرمان و گاردان نیسان را ۳ تکه کرد و نیسان به ترمز ABS مجهز شد .
وی با بیان اینکه در سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۴ بیش از ۵ میلیون و ۷۹۸ هزار دستگاه پراید تولید شد ، گفت : با احتساب تولید امسال ، تعداد پراید تولید شده در کشور به حدود ۶ میلیون دستگاه رسید در حالی که از حدود ۱۸ میلیون دستگاه خودروسواری موجود در کشور حدود ۳۰ درصد خودرو کشور پراید است ، همین موضوع باعث شده است تعداد تصادفات پراید در کشور نسبت به خودروهای دیگر بالاتر باشد .
نعمت بخش افزود : در این سالها ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار پراید تصادف کرد که ۲٫۳ درصد کل پراید در کشور را تشکیل می دهد.
وی گفت : دوره معاینه فنی خودروها به ۵ سال افزایش یافته است که با توجه به فرهنگ رانندگی در کشور معتقدیم این مدت باید به ۲ سال کاهش یابد و معاینه فنی خودروهای با عمر ۱۰ سال و بالاتر باید دوبار در سال انجام شود.
احمدبخش همچنین به اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت درخصوص وانت نیسان که گفته بود وانت های نیسان را باید خریداری و بعلت مصرف بالای
سوخت در ذوب اهن ذوب کنیم ، اشاره کرد و افزود : میزان مصرف سوخت وانت نیسان کاربراتوری در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با بار- ۲۰ لیتر و بدون بار – ۱۶ لیتر است، درسال ۸۴ مصرف سوخت نیسان انژکتوری با استاندارد یورو ۲ با بار به ۱۵ و بدون بار به ۱۳ لیتر و در سال ۹۳ با اجباری شدن استاندارد یورو ۴ مصرف سوخت نیسان با بار به ۱۳٫۵ لیتر و بدون بار به ۱۱ لیتر کاهش یافت.
وی گفت : پارسال ۳۰ هزار دستگاه نیسان تولید شد که ۲۴ هزار دستگاه دوگانه سوز ، ۴ هزار دستگاه گازوئیلی و ۲ هزار دستگاه بنزین سوز بود.
نعمت بخش افزود : میزان مصرف بنزین در وانت های نیسان دوگانه سوز اکنون ۰٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که بخشی از این کاهش مصرف ناشی از کاهش سرعت این خودرو از ۱۱۰ کیلومتر به ۹۰ کیلومتر است.
وی گفت : بهترین وانت از نظر مصرف سوخت وانت تندر است که به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۷ تا ۷٫۵ لیتر بنزین مصرف می کند در حالی که وانت نیسان با مصرف ۱۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۲ تن بار جابجا می کند.
نعمت بخش افزود : یک خودرو کاربراتوری ۵۰ برابر خودروهای یورو ۴ الایندگی تولید می کند و کسانی که درباره صنعت خودرو اظهار نظر می کنند و اگر به حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارند باید این موضوع را جدی بگیرند و با دارندگان این نوع خودروها برخورد کنند.
وی گفت : خودروهای گازسوز و دوگانه سوز باید در دوره های ۳ و ۵ سال بازرسی و کنترل شود در حالی که تاکنون درخصوص معاینه فنی این خودروها که همچون بمب متحرک هستند هیچ اقدامی صورت نگرفته است .
نعمت بخش افزود : قرار بود در ۸ کلانشهر بنزین و گازوئیل یورو ۴ عرضه شود ولی یکی از شرکت های خودروساز گازوئیل دریافتی از پالایشگاه تهران را در ازمایشگاه نفت ازمایش کرد که میزان سولفور ان بالاتر از استاندارد بود.
دبیرانجمن خودروسازان گفت : اقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی تاکنون دوبار به صنعت خودرو حمله کرده است که به ایشان نامه داده ام که بهتر است دستگاههای دولتی ، پلیس و اقای زنگنه در کار سازمان ملی استاندارد دخالت نکنند چون کنترل و برخورد در این حوزه با سازمان ملی استاندارد است.
نعمت بخش افزود : یک نسخه دارم که در مدت یکسال قیمت داروهای ان بیش از ۸۵ درصد گران شده ولی دربرابر افزایش ۴ تا ۵ درصدی قیمت خودرو موضع گیری می کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه تحریم ها باعث شد ما در توسعه محصول عقب بیفتیم ، گفت : با رفع تحریم ها ، خودروسازان توسعه محصول را به اجرا گذاشتند که نخستین محصول ایران خودرو اسفندماه به بازار می اید.
نعمت بخش افزود : میزان فروش سالانه خودروسازان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است و روزانه ۲۵۰۰ تریلر قطعات تولید شده را از ۷۵۰ شرکت قطعه سازی در سراسر کشور دریافت می کنند و به سایت ایران خودرو و سایپا تحویل می دهند.
وی گفت : در موضوع پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی نظام بانکی سر خودروسازان کلاه رفت چرا که بانکها پول خود را دریافت کردند و متقاضی خودرو هم خودرو را تحویل گرفت و این خودروساز است که در دریافت درصدی از اقساط خودرو با مشکل مواجه است ، پیشنهاد ما این بود که متقاضی خودرو ۵۰ درصد قیمت خودرو را پرداخت کند ولی در این طرح کسی که متقاضی پراید بود با پرداخت ۲ تا ۳ میلیون صاحب خودرو شد .
تصویر روز: رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری بر لزوم ثبات تفکر مدیریتی در صندوق های بازنشستگی، تاکید کرد.
مهرداد تاوتلی گفت: به منظور حمایت از بازنشستگان کشوری و افزایش رفاه بیشتر برای این عزیزان، تفاهم نامه ای با صندوق بازنشستگی کشوری به امضاء رسیده تا ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان کشوری از تورهای مسافرتی ارزان قیمت این شرکت استفاده کنند.
تاوتلی تصریح کرد: با حمایت های دولت تدبیر و امید و دریافت مصوبات لازم از هیات وزیران، ضمن اختصاص بودجه ای به صندوق بازنشستگی کشوری در این خصوص، بخشی از هزینه های سفر بازنشستگان تحت پوشش این صندوق از محل اعتبارات پیش بینی شده تأمین می شود که همین امر زمینه بهره مندی بازنشستگان را از سفرهای ارزان قیمت فراهم می کند.
به گزارش مهر وی یادآور شد: بازنشستگان کشوری واجد شرایط می توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری، سایت شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی یا وب سایت رسمی شرکت سفر کارت ملی، در تورهای ارزان قیمت ثبت نام کرده و از این تسهیلات بهره مند شوند.
تصویر روز: بانک مرکزی اعلام کرد: خبر«خودداری بانک ها از افتتاح حساب و صدور کارت عابر بانک برای مشتریان بدهکار» که در برخی رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده است، صحت ندارد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، هیچ ممنوعیتی دال بر ارایه خدمات بانکی در زمینه افتتاح حساب سپرده و صدور کارت عابر بانک برای افراد دارای بدهی غیرجاری و چک برگشتی رفع سوءاثر نشده وجود ندارد و خبر اشاره شده تکذیب می شود.
تصویر روز: چند سالی می شود که ضرورت پرداختن به مبحث اقتصاد اسلامی و الزامات تحقق آن در نظام پولی و مالی کشور مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته ، مبحثی که به گفته دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین کماکان نیازمند مطالعاتی از لحاظ نظری و عملی است. آنچه در ادامه از نظر می گذرانید دیدگاه های این اقتصاددان بانکی در این حوزه است .
اقتصاد ایران را چقدر اسلامی می دانید؟
با مطالعاتی که در این خصوص تا کنون انجام شده اگر به موضوع نگاه کنیم مطمئنا به این نتیجه می رسیم که با وجود همه تلاش ها هنوز این فرآیند به مرحله ی اقتصاد اسلامی نرسیده است چراکه بحث اقتصاد اسلامی بخش مهمی از موضوعات اجتماعی را نیز به خصوص در بحث معیشت در بر می گیرد اما هنوز نیازمند مطالعاتی از لحاظ علمی و نظری است که به نتایج علمی برسد وپس از اجرا باید دید که چه میزان به آرمان اقتصاد اسلامی رسیده ایم.
در بعد عملی بر هر مبنای نظری که بررسی صورت می گیرد برداشت های مختلفی به چشم می خورد ، از جمله کشورهایی که به عنوان یک هدف آرمانی، اسلامی کردن محیط زندگی را مورد توجه قرار می دهند با موضوعاتی تحت عنوان حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی نام گذاری می شوند و وقتی این نظام های سیاسی را مورد بررسی قرار دهیم ، متوجه می شویم که هر یک از این کشورها روایتی از اقتصاد اسلامی را در محیط خودشان عملیاتی کرده اند، روایتی که در حال تغییر به سمت بهبود است ولی با روایت اقتصاد اسلامی در کشوری دیگر متفاوت است.
با این وصف بحث پیاده سازی اقتصاد اسلامی را به عنوان یک هدف آرمانی می شناسیم تا ان شاء الله بتوانیم به آن سمت حرکت کنیم ولی این که بخواهیم عددی را به شکل درصدی بیان کنیم شاید به شکل ذهنی انجام پذیر خواهد بود اما مطمئنا یک عدد عینی نمی توان ارائه داد.
توقع وانتظاری وجود داشت مبنی بر اینکه مدتی مدل اقتصاد اسلامی اجرایی شود اما این اقدام انجام نشد ، علت را چه می دانید؟
اجرایی شدن بحث اقتصاد اسلامی در سطح های مختلف جامعه قابل تأمل است از لایه های فردی در نظر بگیرید تا لایه های جمعی تحت عنوان احزاب ،گروه ها ، تشکل ها و سازمان ها و حتی در لایه های حکومتی هم می تواند مورد تأمل قرار گیرد و مطمئنا اگر تک تک آحاد جامعه این را باور داشته باشند که اقتصاد اسلامی در جامعه پیاده سازی شود یکی از پیش شرط ها و زیرساخت های اساسی اقتصاد اسلامی تأمین شده است.
اقتصاد اسلامی به عنوان یک هدف آرمانی در یک جامعه اسلامی مطرح است و همین که به سمت آن حرکت شود به منظور تحقق اقتصاد اسلامی می توان رضایت مندی نسبی را به دست آورد.
برخی کارشناسان معتقدند علت اجرا نشدن مدل اقتصاد اسلامی به علت نبود همت جدی در بین مسئولان کشور است، آیا با این نظر موافقید؟
طبیعتا مسئولان کشور اشخاصی غیر از آن سطح فردی که خدمتتان عرض کردم نیستند و افرادی از بطن جامعه می باشند که ملزم اند طبق چارچوب قوانین و مقررات عمل کنند . زمانی که قوانین تصویب شده از جانب مسئولانی از جنس مردم است مطمئنا یک سری نواقصی به آن وارد است که باید اصلاح و بررسی شود تا در فرآیند بازخورد به سمت بهینگی حرکت کند پس نمی توان نبود همت مسئولان را در این زمینه پذیرفت و باید قدردان تلاش ها و دستاوردهای مربوطه باشیم.
اوایل انقلاب قانون عملیات بانکی بدون ربا به تصویب رسیده است که بیش از سه دهه از تصویب این قانون گذشته و اکنون با مطالعاتی که صورت گرفته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی کامل این قانون هستند و به امید خدا ما را به سمت تحقق کامل بانکداری اسلامی رهنمون خواهند کرد.
نقش بانک در مدل اقتصاد اسلامی چگونه است؟
بانک به عنوان یک نهاد وارداتی در محیط سازمانی و اجتماعی مسلمانان است و باید بپذیریم مفهومی به عنوان بانک در مفهوم اولیه ی اقتصاد اسلامی نداشتیم ولی به هرحال در روابط اقتصادی بین المللی اسلامی و غیراسلامی این ابزار و نهاد به عنوان یک سازمان زیرساختی محسوب می شود و به دلیل اینکه ما یک نهاد اقتصادی جایگزین برای این موضوع نداشتیم از نام همین سازمان اقتباس کردیم و به عنوان ابزار ارتباطی – اقتصادی از این عنوان استفاده می کنیم . بانک به عنوان یک نهاد واسطه ، مراودات بین همه اشخاص حقیقی وحقوقی یا دولتی را مدیریت می کند وکارهای اقتصادی را تسهیل کرده و شاید در حرکت اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی و حرکت به سمت این برنامه ایجاد نهادی برای جایگزین کردن بانک (این نهاد وارداتی) صورت گیرد. همان طور که شهید سید محمد باقر صدر صراحتا و با شجاعت بیان کردند: « بانکداری و نظام پولی ومالی اسلامی راگرچه به عنوان یک ضرورت حیاتی می شناسیم ولی الگویی برای ارائه به جامعه نداریم وفقط عناوینی همچون نظام پولی اسلامی یا اقتصاد اسلامی در سطح نظری است ولی می دانیم که به عنوان یک ضرورت حیاتی می باشد بنابراین به ناچار یک گام اولیه را برمی داریم و همان برداشتی را که در مورد مفاهیم اقتصادی براساس عقل بشری جا افتاده و براساس برداشت های موجود مبنی بر این که برداشت ها و قرائت های درستی است اصطلاحا اسلامی می کنیم تا بتوانیم نظام پولی و اقتصاد اسلامی را به مرور زمان محقق کنیم و به یک الگوی قابل اعتماد دست یابیم».
چقدر به آینده این نظام اقتصادی اسلامی امیدوار هستید؟
با توجه به تلاش های صورت گرفته که متعهدانه و برگرفته از باورهای اعتقادی واسلامی است مطمئنا امیدواریم بتوانیم روز به روز به سمت هدف حرکت و در مسیر ترقی و توسعه در چارچوب مبانی اقتصاد اسلامی گام برداریم.
تصویر روز: در بازار آزاد امروز شنبه تهران، قیمت هر قطعه سکه تمامبهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید، ضمن اینکه دلار ۳ تومان و یورو ۱۲ تومان گران شد.
قیمت انواع سکه در بازار آزاد امروز(شنبه) تهران باز هم افزایش قیمت را تجربه کرد. بر این اساس هر قطعه سکه تمامبهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید، سکه تمامبهار آزادی طرح جدید نیز با ۴۰۰ تومان کاهش به نرخ یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین نیم سکه و ربع سکه دو هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به ترتیب به قیمت ۵۶۴ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت هر سکه یک گرمی نیز ۱۸۶ هزار تومان است. به گزارش مهر هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۰۵ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۳ هزار و ۹۷۹ تومان است.
قیمت هر دلار با ۳ تومان افزایش به ۳۶۲۵ تومان رسید، یورو با ۱۲ تومان افزایش، نرخ ۴۰۳۴ تومان را تجربه کرد، درهم امارات و لیر ترکیه نیز به ترتیب ۹۹۳ تومان و ۱۱۷۲ تومان قیمت خورد. هر پوند انگلیس هم بیش از ۵۹ تومان افزایش، ۳۹۸۰ تومان را تجربه کرد.
| نوع سکه/ارز | قیمت(تومان/دلار) |
| تمام بهار آزادی طرح قدیم | یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان |
| تمام بهار آزادی طرح جدید | یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان |
| نیم سکه | ۵۶۴ هزار تومان |
| ربع سکه | ۳۰۰ هزار تومان |
| سکه یک گرمی | ۱۸۶ هزار تومان |
| هر اونس طلا در بازارهای جهانی | ۱۳۰۵ دلار |
| هر گرم طلای ۱۸ عیار | ۱۱۳ هزار و ۹۷۹ تومان |
| دلار | ۳۶۲۵ تومان |
| یورو | ۴۰۳۴ تومان |
| پوند | ۳۹۸۰ تومان |
| درهم امارات | ۹۹۳ تومان |
| لیر ترکیه | ۱۱۷۲ تومان |
تصویر روز: بانک مرکزی در بخشنامهای به بانکها و موسسات اعتباری صدور کارت عابر بانک جدید را مشروط به نداشتن اقساط معوق بانکی اعلام کرده است.
به تازگی بانک مرکزی در بخشنامهای به بانکها و موسسات اعتباری محدودیت جدیدی برای بدهکاران بانکی تعیین کرده است. به گزارش فارس به گفته یکی از کارمندان شعب بانکها، در صورت انقضاء کارت عابر بانک، فرد در صورتی میتواند کارت عابر بانک جدید دریافت کند که بدهی یا تسهیلات سررسید گذشته یا اقساط معوق بانکی نداشته باشد.
این محدودیت شامل افرادی که فقط یک قسط عقب افتاده داشته باشند هم میشود.
تصویر روز: رکورد تولید در مگاموتور شکسته شدرکورد تولید شرکت مگاموتور از مرز ۱۸۰۰ دستگاه قوای محرکه در روز گذشت.
فاتح ژیان معاون برنامه ریزی مگاموتور با اعلام این خبر گفت: با توجه به دستور مهندس شیخ عطار مدیرعامل مگاموتور مبنی بر ضرورت افزایش ظرفیت تولید و همچنین در راستای رسیدن به برنامه تولید روزانه ۲۰۰۰ دستگاه قوای محرکه برای گروه خودروسازی سایپا، شرکت مگاموتور توانست به رکورد تولید ۱۸۰۰ دستگاه قوای محرکه در روز دست یابد و در ۷ ماه گذشته با تولید بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه انواع قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و اکسل رکورد تولید را بشکند.
وی در ادامه افزود: این میزان تولید در شرکت مگاموتور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد نشان میدهد.
ژیان همچنین با اشاره به رکورد جدید تولید موتور X200 گفت: مگاموتور در آبان ماه توانست رکورد تولید موتور X200 را نیز بشکند و به تولید روزانه ۵۰۰ دستگاه دست یابد.
معاون برنامه ریزی مگاموتور افزود: امید است در سایه الطاف الهی و تلاش بی وقفه همه همکاران شاهد رشد روز افزون و رسیدن به اهداف عالی تولید شرکت مگاموتور در برنامه تولید باشیم.
تصویر روز: مراسم اختتامیه جایزه جهانی پروژه های سبز ۲۰۱۶ در کشور اتریش برگزار شد که درآن شرکت سایپا توانست نشان برتر پروژه های سبز و انجمن مدیریت سبز اروپا را ازآن خود کند.
این نشان بین المللی که برای اولین بار به یک خودروساز ایرانی تعلق گرفت، به نمایندگی از طرف سایپا توسط رئیس انجمن مدیریت سبز ایران دریافت شد.
شرکت سایپا با اجرای پروژه ” استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه فاضلاب در مصارف صنعتی و خطوط تولید ” ضمن کاهش خطر محدودیت منابع آبی جهت ادامه روند تولید و نیز هزینه های ناشی از تأمین آب مصرفی شرکت،۴۰ درصد از منابع آب منطقه کمتر برداشت خواهد کرد که این اقدام در نوع خود کم نظیر و قابل تعمیم به سایر صنایع از جمله شرکت های صنعتی زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است.
با توجه به بحران ملی کمبود آب، گروه خودروسازی سایپا سعی دارد تا هم در حوزه عملیاتی و هم در حوزه فرهنگ سازی و آموزش اقدام های تأثیرگذاری را به انجام برساند.
در همین راستا از ظرفیت رسانه ای ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی، نیز بهره برداری کرده و با تشکیل ” کمیته محیط زیست، شرکت فرهنگی ورزشی سایپا ” اقدام های قابل توجهی در تمامی زمینه های محیطزیستی از جمله مصرف بهینه آب در دستورکار دارد. به همین منظور از ۹۴ طرح لوگوی “آب، نبض زندگی” به صورت یک پیام تبلیغاتی ثابت درتمامی میادین ورزشی بر سینه ورزشکاران سایپایی می درخشد و تمامی ورزشکاران سایپا سفیر محیط زیست در حوزه ورزش محسوب می شوند.
معاون پشتیبانی و خدمات فنی سایپا در این زمینه گفت: پروژه استفاده از پساب تصفیه شده به منظور مقابله جدی با بحران کم آبی به اجرا درآمده و در نوع خود تازه و بیبدیل محسوب میشود.
مهندس مسعود لؤلؤ درگفت وگو با سایپانیوز با اشاره به اعطای نشان مدیریت سبز و پروژه سبز برتر در زمینه حفظ منابع آب به سایپا توسط بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز اروپا، اظهار کرد: کسب این افتخار توسط شرکت سایپا نشان میدهد که اقدامات این مجموعه در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی، تا چه میزان موفقیت آمیز و مهم بوده است.
وی هدف از اجرای این پروژه را مقابله با بحران کمآبی و استفاده بهینه از منابع عنوان کرد و افزود: مدیریت پروژه پساب از طریق سرمایهگذاریهای انجام شده در بخشهای تصفیه فاضلاب و تصفیه سالن رنگ صورت گرفته که در نوع خود بی بدیل و نو به شمار می رود و برای اولین بار با استفاده از توانمندیهای داخلی انجام شده است.
وی در خصوص کارایی این پروژه و فرایند عملکردی آن تصریحکرد: با اجرای این پروژه از هزار و ۱۵۰ متر مکعب در شبانه روز فاضلاب ورودی تصفیه خانه، هزار متر مکعب در شبانه روز آن با کیفیت بسیار عالی پس از انجام تصفیه با فرایند اسمز معکوس (RO) به چرخه تولید بر می گردد.
مهندس لؤلؤ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کل مصرف آب شرکت سایپا ۲هزار و ۳۰۰ مترمکعب در شبانه روز است، ۴۳ درصد از این میزان آب، از طریق این پروژه تأمین شده و اقدام مهمی در زمینه حفظ منابع، انرژی و محیط زیست کشور به شمار می آید و قابل الگوبرداری و انجام در سایر شرکت های تابعه و دیگر شرکت های صنعتی نیز هست.
معاون پشتیبانی و خدمات فنی سایپا در ادامه به اهداف اجرای آن اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از منابع آب زیر زمینی و مقابله با بحران کم آبی و کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی منطقه به عنوان اصلیترین هدف سایپا از اجرای این طرح محسوب میشود.
وی بازیافت پساب تصفیه شده شامل هزار متر مکعب در شبانه روز و استفاده مجدد آن در فرایند تولید و مصارف صنعتی، کاهش میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی منطقه به میزان ۴۳ درصد، کاهش هزینه های ناشی از برداشت آب از منابع زیرزمینی (کاهش هزینه های استهلاک تجهیزات، برق و تعمیرات و نگهداری و کاهش هزینه های جاری ناشی از تأمین آب مصرفی بالغ بر ده میلیارد ریال در سال با نرخ فعلی آب بهای مصرفی را از جمله مهمترین نتایج و دستاوردهای انجام این پروژه دانست و گفت: تحصیل راهکاری مطمئن و مستمر جهت تأمین بخشی از آب صنعتی مورد نیاز شرکت ها و برگشت سرمایه گذاری های انجام شده طی شش ماه از دیگر دستاوردهای آن محسوب میشود.
مهندس لؤلؤ تاکیدکرد: اقدام علمی و عملی به منظور مصرف بهینه منابع انرژی با رویکرد حفظ محیطزیست، توسعه پایدار و شناسایی و به اشتراکگذاری پروژه های برتر در کشورهای در حال توسعه به عنوان اصلیترین شاخصهای اخذ نشان مدیریت سبز و پروژه سبز برتر در زمینه حفظ منابع آب به سایپا توسط بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز اروپا محسوب میشوند.
معاون پشتیبانی و خدمات فنی سایپا درخاتمه گفت: حفظ منابع انرژی و خدادادی از جمله منابع آبی به عنوان یکی از مهمترین مسئولیتهای اجتماعی سایپا محسوب میشود و در این مسیر مجموعه گروه سایپا تلاش میکند همواره ضمن سرمایهگذاریهای لازم در این حوزهها، اقدامات اساسی و بنیادین مدنظرخود را نیز انجام دهد.