تصویر روز: تاسیس موسسات پس انداز منطقه ای در ایران با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار یک گام بزرگ در جهت بهرهمندی از ظرفیت نهادی بازار مسکن است.
به گزارش روابط عمومی بانک مسکن،محمدهاشم بتشکن ،مدیرعامل بانک مسکن در همایش سیاستهای توسعه مسکن با بیان این خبر به تشریح تجربه دنیا در تاسیس موسسات پس انداز و تسهیلات «منطقهای» پرداخت.
وی با اشاره به فعالیت توسعهای بانک مسکن گفت: در این راستا سه بخش اصلی در جهت فعالیت توسعهای بانک مسکن در نظر گرفته شده است که شامل توانمندسازی «خانوارهای فاقد مسکن به منظور افزایش توان و قدرت خرید مسکونی»، «فعالان بخش مسکن و ساختمان» و «بانکها و موسسات تخصصی فعال در بخش مسکن و ساختمان» میشود.
بت شکن افزود: بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در چارچوب این سه توانمندسازی، برای نخستین بار دستورالعمل تاسیس و راهاندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن به شکل منطقهای اخیرا در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به تصویب رسید که یک گام بزرگ در جهت بهرهمندی از ظرفیت نهادی بازار مسکن است.
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به گذشته تامین مالی مسکن طی ۴ دهه گذشته در ایران ادامه داد: بانک رهنی به عنوان نقطه کانونی، دو نهاد پولی و مالی یعنی بانک ساختمان و شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی در حلقه نخست و موسسه پس انداز و وام منطقه ای با هدف تامین مالی بخش مسکن در هر استان فعالیت میکردند. همچنین در دهه اخیر تعاونیهای مسکن با هدف کمک به ساختمان سازی و رفع مشکل افراد کم درآمد ایجاد شدند و هم اکنون هم فعالیت می کنند.
براساس این گزارش،بت شکن صدور مجوز تاسیس صندوق های زمین و ساختمان از سوی سازمان بورس اوراق بهادار در سال گذشته و فعالیت شرکتهای سهامی پروژههای ساختمانی را از اقدامات بانک مسکن طی دو سال اخیر در جهت کمک به تامین مالی بخش مسکن و ساختمان عنوان کرد و از ارائه پیشنهاد تاسیس شرکت مدیریت داراییها و موسسه تضمین تسهیلات رهنی در لایحه جدید عملیات بانکی خبرداد.
وی مؤسسات پسانداز وتسهیلات مسکن را منظومه تکمیلی نظام تامین مالی مسکن عنوان کرد و گفت: سابقه فعالیت مؤسسات پسانداز وتسهیلات مسکن در دنیا به حدود ۲۰۰ سال پیش بر میگردد به طوریکه نخستین فعالیت این موسسات در سال ۱۷۷۶ در انگلستان آغاز شد.
بتشکن اهرم سرمایه، شرایط رقابتی، پائین آوردن نرخ هزینه تأمین سرمایه، اعطای تسهیلات و جذب سپرده منطقهای، ارزشافزایی ذینفعان، پائین بودن هزینههای غیر بهرهای و افزایش کارائی، توسعه و آبادسازی و اشتغال منطقهای و افزایش انگیزه سهامداران منطقهای، سهولت در مقررات و نظارت و ایجاد ارتباط بین عرضه و تقاضای مسکن را از ویژگیهای تاسیس موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن عنوان کرد و گفت: با توجه به این ویژگیها ضرورت ایجاد این موسسات احساس شد. همچنین با توجه به اینکه این موسسات با سرمایه بخش خصوصی تاسیس میشوند بنابراین محدودیت سرمایه برطرف خواهد شد و با توجه به مقررات کفایت سرمایه بانک می توانیم ۸ تا ۱۲ برابر سرمایه تجهیز منابع و سرمایه داشته باشیم.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: این موسسات تک شعبه ای، کوچک و کارآمد هستند و یکی از نکات کلیدی نرخ ۲ درصدی سپرده قانونی برای این موسسات است. با توجه به اینکه نرخ جاری سپرده قانونی بانک ها به طور متوسط ۱۳ درصد است بنابر این ۲ درصد بسیار مفید خواهد بود.
وی افزود: بانک مسکن به منظور نهاد سازی پولی و به منظور احیای مجدد این شرکتها با توجه به شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی کشور، پیشنهاد تأسیس مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن را تنظیم و به بانک مرکزی پیشنهاد نمود. پس از آن با تعامل و برگزاری جلسات متعدد در حضور متخصصان و کارشناسان شورای محترم پول و اعتبار اهداف اصلی و نحوه عملکرد این مؤسسات مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در تاریخ ۱۶ شهریور دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پسانداز وتسهیلات مسکن مشتمل بر ۱۸ ماده و ۴ تبصره به تصویب شورای محترم پول و اعتبار رسید.
تصویر روز: قیمت سبد نفتی اوپک، روز چهارشنبه (۱۴ مهر) با یک دلار و چهار سنت افزایش به ۴۷ دلار و ۷۴ سنت برای هر بشکه رسید.
به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی این سازمان، سهشنبه (۱۳ مهر) ۴۶ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه بود.
سبد نفت خام اوپک شامل ۱۴ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابون، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.
تصویر روز: افزایش ناگهانی قیمت مسکن مهر پردیس باعث نارضایتی بسیاری ازمتقاضیان شد و انان خواستار تجدید نظر در این قیمت ها شده اند.
به گزارش صدا و سیما،سال ۹۰ کلنگ ۸۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر پردیس زده شد ، پروژه ای که با گذشت ۵ سال فقط ۱۲ هزار واحد افتتاح شد و متقاضیان این واحدها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
بسیاری از متقاضیانی که واحدهای خود را تحویل گرفته اند از نبود امکانات زیرساخت مانند آب ، برق و گاز رنج می برند.
یکی از متقاضیان مسکن مهر پردیس می گوید:چند ماه پیش واحد خود را تحویل گرفتم اما بدون خدمات اولیه تحویل داده شد ، خیابانها اسفالت نشده و واحدها بدون درب تحویل شد و امنیت در این واحدها وجود ندارد.
وی ادامه داد: تونل سلام که تنها راه عبور ما به فاز ۱۱ است دید لازم را برای عبور ندارد و حتی چراغهای این تونل در تمام شبانه روز خاموش است .
فرد دیگری در این باره می گوید : بسیاری از واحدها برق را از گارگاهها گرفته اند و با توجه به سرمای این مناطق هنوز وسایل گرمایشی وجود ندارد و کنتور گاز به ما نمی دهند و شرکت عمران پردیس می گوید برای دریافت برق و گاز هر شخصی خود اقدام کند.
متقاضی دیگری می گوید: دو ماه است که وسایلم را در واحد چیده ام اما به دلیل نبود امکانات نمی توانم زندگی کنم و با سطل اب برای واحدها می برم.
خانم صابری می گوید : دو سال است که اورده خود را تکمیل کرده ام اما هنوز واحد خود را انتخاب نکرده ام ، واحدی برای سکونت می خواهم و از صاحبخانه مهلت چند ماهه گرفتم.
اقای رفیعی نیز اظهار می دارد قرار بود ۱۸ ماهه واحد خود را تحویل بگیریم که نزدیم ۵ سال است خبری از واحدها نیست.
این در حالی است که در شهریور ماه مدیرعامل شهر جدید پردیس به خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفته بود: واحدها در صورت تکمیل اورده متقاضیان تحویل داده خواهد شد.
وی همچنین از افتتاح واحدهای مسکن مهر پردیس با تمام امکانات زیربنایی خبر داده بود که واحدها را با تمام خدمات اب ، برق و گاز تحویل متقاضیان می دهیم.
این همه ماجرا نیست چرا که انتشار برخی از اخبا رمبنی بر افزایش قیمت واحدهای در حال ساخت نگرانی متقاضیان این واحدها را دو چندان کرده است.
هفته گذشته مدیر عامل شهر پردیس تحلیل جدید قیمت تمام واحدها را اعلام کرد و گفت : برخی واحدهایی تا ۲ برابر افزایش قیمت داشتند.
احمدی یکی از متقاضیان مسکن مهر پردیس می گوید بعد از ۴ سال اعلام کردند که این قیمت ها مورد قبول ما نیست و نمی توانیم با توجه به قیمت های قبل واحدها را تکمیل کنیم .
وی افزود:مقصر دیرکرد و تحویل این واحدها کی است ؟ متقاضیانی که تمام پول خود را سه سال گذشته کامل کرده اند نباید افزایش هزینه را پرداخت کنند.
متقاضی دیگری می گوید:با توجه به قیمت های فعلی ما ۴ سال گذشته با همان پول در شهر پردیس می توانستیم یک واحد در محل مناسب خریداری کنیم .
وی ادامه داد: قیمت های هر واحد ۳ برابر شده است و درخواست وجوه اضافه از سوی مسئولان مسکن مهر پردیس در حالی مطرح شده که روند اجرای بسیاری از پروژه ها تقریبا تعطیل است.
عظیم زاده پیمانکار واحدی در پردیس می گوید:باید هر چه سریعتر پول به سازندگان تزریق شود زیرا سازندگان به نفعشان است تا واحدها را هر چه سریعتر تحویل متقاضیان دهند.
وی ادامه داد: اگر امروز نقدینگی به دست پیمانکاران برسد فردا شروع به ساخت و ساز می کنند.
پیمانکار دیگری می گوید: به دلیل نبود نقدینگی از سال ۹۰ پروژه ها نیمه کاره تعطیل شده است.
وی می افزاید : تورم در این چند سال باعث افزایش قیمت بسیاری از مصالح شده است و باید این افزایش قیمت توجیه پذیر شود.
تلاش ما برای گفتگو با مسولان مسکن مهر پردیس به جایی نرسید اما وزیر راه و شهرسازی در اظهاراتی خیلی کلی وعده ای جدید برای تحویل مسکن مهر پردیس داد و گفت: همه مسکن مهر شهرها را پوشش دادیم و تمام شد اما چالش هایی در پردیس وجود دارد و تدابیری داریم اما به معنای افزایش سقف تسهیلات نیست.
ظاهرا قرار است در پنجمین سال اجرای این پروژه ، تحلیل قیمت جدیدی برای به سرانجام رساندن این طرح از سوی شرکت عمران و بهسازی شهر جدید پردیس ارایه شود طرحی که ۴۰۰ نفر در ان ساکن خواهند شد.
خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما خواستار پاسخگویی مسئولان مسکن مهر و مدیرعامل عمران و شهرهای جدید برای افزایش قیمت مسکن مهر بود اما راضی به مصاحبه نشدند و همچنان پیگیر مطالبات متقاضیان مسکن مهر پردیس هستیم.
تصویر روز: مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاههای استان فارس گفت: پرواز شماره ۴۰۱۰ شرکت هواپیمایی زاگرس که قرار بود از شیراز عازم تهران شود با بیش از ۱۳ساعت تاخیر و به وسیله یک هواپیمای جایگزین فرودگاه شیراز را ترک کرد.
احسان استوار در گفت و گو با ایرنا افزود: این پرواز در ابتدا قرار بود ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه شب گذشته (سه شنبه) انجام شود که به دلیل نقص فنی هواپیما در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز زمین گیر شد.
وی ادامه داد: با وجود تلاش متخصصان برای رفع مشکل هواپیما این کار به نتیجه نرسید و در نهایت اعلام شد که هواپیما به دلیل نقص در سامانه هیدرولیک قادر به پرواز نیست.
او اظهار کرد: شرکت هواپیمایی زاگرس در نهایت ضمن عذرخواهی از تمام مسافران به دلیل ایجاد این مشکل ناخواسته و تاخیر پیش آمده، پرواز شماره ۴۱۳۸ شیراز -مشهد را جایگزین این پرواز کرد و مسافران در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه امروز (چهارشنبه) شیراز را به مقصد تهران ترک کردند.
تصویر روز: نخستین نمایشگاه عکس « علی رضا شکاری » با عنوان « ماه تابان » از فردا ۱۵ مهرماه جاری در خانه هنرمندان گشایش می یابد.
در این نمایشگاه که به موضوع سوگواری های ماه محرم پرداخته شده، عکاس تعداد ۳۰ قطعه عکس رنگی در اندازه ۶۰ در ۹۰ سانتیمتر از مضامین مرتبط با فرهنگ سوگواری ها در دو شهر تهران و خرمشهر را که در طی هفت سال عکاسی کرده، به نمایش گذاشته است.
نمایش « ماه تابان » علی شکاری در نگارخانه تابستان علی رضا شکاری در قالب ادبیاتی لبریز از ارادت، در قاب نخست این نمایشگاه عکس نگاشته است:
ای مهربان ترین سرفصل عاطفه در سراپرده عاشورا
ای نگاه نورانی ماه تاب در مشایعت آفتاب
ای زیباترین طلوع عشق
ای فصل بزرگی و نور
ای عباس …
نمایشگاه عکس « ماه تابان » ساعت ۱۴ تا ۱۶ روز پنجشنبه ۱۵ مهر ماه جاری در نگارخانه استاد میرمیران خانه ی هنرمندان ایران گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت.
علاقمندان می توانند همه روزه تا پایان روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از عکس های ارایه شده در این نمایشگاه دیدن کنند.
علی رضا شکاری متولد شهریور ماه سال ۱۳۴۴ در تهران است و عکاسی را از سال ۱۳۶۸ تجربه و دنبال می کند. وی با وجود سالها کار عکاسی خبری و تجربه عکاسی مطبوعاتی به عنوان عکاس روابط عمومی و مستند پروژه شرکت تاسیسات دریایی مشغول بکار است. نگارخانه استاد میرمیران در تهران ، خیابان ایرانشهر ، بوستان هنرمندان ، خانه ی هنرمندان ایران واقع شده است.
تصویر روز: مدیرعامل شرکت پژوسیتروئن گفت : شرکت ما قربانی تحریم ها بود و مجبور بودیم که در بازار ایران نباشیم.
کارلوس تاوارس در نشست خبری افزود : ما ان زمان مشکلات مالی زیادی داشتیم که نمی خواستیم با دور زدن تحریم ها مشکلات مالی خود را تشدید کنیم.وی گفت : هدف ما این است که خودروهایی با کیفیت و ایمنی عالی ، مصرف سوخت پایین تر ، الایندگی کمتر و فناوری بالاتر را در اختیار مردم ایران قرار دهیم .
تاوارس افزود : می خواهیم بهترین بهترین ها را ارائه کنیم چرا که در همه جای دنیا مردم بدنبال تضمین برای زندگی بهتر هستند و وظیفه ما بعنوان صنعتگر این است که کارهایی را انجام دهیم که منجر به تولید محصولات کیفی تر و با راندمان بالاتر شود.
وی با بیان اینکه ایجاد شرکت ایکاپ بهترین روش برای ارائه محصولات کیفی تر است ، گفت : ما به اینده نگاه می کنیم و براین اساس در تولیدات جدید قطعا درصد ساخت داخل قطعات افزایش خواهد یافت.
تاوارس افزود : قطعات موتور و نیرومحرکه قابلیت داخلی سازی دارد و این می تواند اسیب کمتری به الگوی کسب و کار بزند ، ما حتی می خواهیم موتور خودرو را در داخل ایران تولید کنیم.
وی در پاسخ به اینکه میزان سرمایه گذاری در ایکاپ ۴۰۰ میلیون یورو است ، با توجه به مشکلات بانکی چگونه می خواهید تامین مالی کنید، گفت : تحریم ها از صنعت خودرو برداشته شده است و تامین مالی از طریق دیون و سهم اورده هریک از دوطرف خواهد بود.
تاوارس افزود : اینکه الان ما اینجا هستیم بخاطر این است که توانسته ایم مشکلات گذشته را پشت سر بگذاریم ، ما بر سر تامین مالی محصولات جدید توافق کردیم و پرداخت غرامت هم می تواند جزئی از ان باشد.
وی گفت : اگر مشکلات گذشته را حل نمی کردیم اکنون برای شروع یک کار مشترک اینجا نبودیم ، بهتر است درباره گذشته صحبت نکنیم ، مشکلات گذشته حل شده است و نیازمند اعتماد متقابل هستیم .
تاوارس افزود : ما روی ایران باتوجه به سهم بزرگی که در این بازار داریم حساب کرده ایم و می توانیم سرمایه گذاری جدیدی در ایران داشته باشیم که تامین کننده منافع دوطرف خواهد بود ، ایمان داریم که خاورمیانه و افریقا ظرفیت بالایی برای جذب تولیدات ما دارند .
تاوارس افزود : با توجه به اینکه درگذشته سهم بازار پژو در ایران خیلی بالا بوده است و کنون بیش از ۴ میلیون دستگاه پژو در خیابانهای ایران تردد می کند و حالا که ما اینجا هستیم اولویت اول ما بهبود کیفیت و خدمات است.
وی گفت : همچنین هدف ما این است که مردم ایران را قانع کنیم که پژو برای خانواده های ایرانی بهترین گزینه است.
تاوارس درباره جهانی شدن صنعت قطعه سازی ایران افزود : چندسال طول می کشد تا قطعه سازان ایرانی به سطح قطعه سازان جهانی برسند وشاید یکی دو نسل از محصولات را باید در ایکاپ پشت سر بگذاریم ، منافع ما در الگوی جدید همکاری ایجاب می کند که از امکانات بومی ایران استفاده کنیم و هرچه تولید داخلی بیشتر باشد منافع بیشتری عاید شرکا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پژوسیتروئن گفت : ایران به عنوان تولیدکننده شماره یک ما در منطقه ، نقش محوری در برنامه راهبردی پژو سیتروئن در خاورمیانه دارد.
وی افزود : تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو را تا سال ۲۰۲۵ در ایکاپ هدف گذاری کرده ایم م که طبق پیش بینی ها ۷۵ درصد ان روانه بازار پژو سیتروئن در خاورمیانه و افریقا خواهد شد .
وی گفت : هدف ما بهبود کیفیت ، کاهش هزینه های تولید ، تامین نیاز مصرف کنندگان ایرانی با استفاده از فناوری های جدید در تولید محصولات و تولید محصولات رقابتی برای حضور در بازارهای بین المللی است .
تاوارس افزود : البته ما در مسیر صادرات با چالش هایی مواجه ایم ولی بر این باوریم که با همکاری هم می توانیم بر انها غلبه کنیم و برای افزایش ایمنی و کیفیت ، کاهش مصرف سوخت و الاینده های زیست محیطی تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست .
وی گفت : در گام نخست خودروهای پژو ۲۰۸ ، ۳۰۱ و ۲۰۰۸ را در ایران تولید خواهیم کرد و برای رشد و پیشرفت ایکاپ ، شرکت های ایران خودرو و پژوسیتروئن همه گونه حمایت را خواهند کرد.
تاوارس افزود : ایکاپ موفق نخواهد بود مگر در سایه تلاش و همکاری با تامین کنندگان و ما برای این مهم به شبکه تامین کنندگان ایرانی اطمینان داریم وبا هدف رشد صادرات ، تکنولوژی را در اختیار انها قرار می دهیم.
وی با تاکید بر تبادل مهندسان خبره برای فعالیت در شرکت ایکاپ گفت : با توجه به سطح بالای اموزش در ایران قصد داریم در شرکت جدید (ایکاپ) از منابع انسانی ایران خودرو و نخبگان ایرانی استفاده کنیم و پیشنهاد می کنم تبادل نیرو داشته باشیم تا نخبگان دو کشور اینده را بسازند. به گزارش صدا و سیما تاوارس افزود : راضی نگهداشتن مصرف کنندگان ایرانی مهمترین اولویت ما در تولید محصولات جدید است .
تصویر روز: مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از داخلی سازی قطعات خودروهای جدید تولیدی پژو در ایران خبر داد وگفت:داخلی سازی۴۰درصدی قطعات در سال اول پیش بینی شده و تا سه سال دیگر به ۷۰درصد ارتقاء مییابد.
هاشم یکه زارع در نشست خبری مشترک خود با مدیرعامل پژو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه داخلی سازی کمتر از ۲۵ درصد بر روی قطعات خودروهای تولیدی با پژو منجر به عدم پرداخت رویالیتی به این خودروساز خارجی خواهد شد، افزود: ۲۵ درصد عددی است که اگر به آن برسیم، رویالیتی پرداخت نخواهیم کرد و البته این رقم شامل مونتاژ و رنگ نمی شود اما به هر حال داخلی سازی قطعات در سال اول به ۴۰ درصد خواهد رسید.
وی تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که ایران محل جنگ خودروسازان خارجی شود و این در شرایطی است که تصمیم گیری در مورد محصولاتی که در گذشته با برند پژو از سوی ایران خودرو تولید می شد، ارتباطی با این خودروساز فرانسوی ندارد و ایران خودرو راجع به آن تصمیم میگیرد.
یکهزارع، خاطرنشان کرد: در رابطه با رقابت پژو با سایپا، مذاکراتی در حال انجام است که در آینده منجر به قرارداد خواهد شد و همانطور که پژو این حق را برای شراکت با خودروساز دیگری به غیر از ایران خودرو دارد، ما نیز این حق را داریم که شرکای دیگری از سایر کمپانی ها و کشورها داشته باشیم اما رقابت تعیین می کند که شریک اصلی ایران خودرو کدام کمپانی خارجی باشد.
به گزارش مهر وی اظهار داشت: به تناسب شرایطی که خودروسازان خارجی در شراکت با ایران خودرو به لحاظ ساخت داخل، صادرات و کیفیت، پیشنهاد داده و اجرا می کنند، تصمیم خواهیم گرفت که کدام خودروساز شریک اصلی ما باشد.
یکهزارع خاطرنشان کرد: اینکه پژو از ایران خارج شد و صنعت خودروسازی در رابطه با تولید خودرو، روی به داخلی سازی کم کیفیت برخی قطعات و استفاده آن در خودروها آورد، به پژو ارتباطی ندارد اما به هر حال رفتن پژو از ایران اتفاق خوبی نبود ولی ورود قطعات بی کیفیت به صنعت خودروسازی ایران ربطی به این شرکت فرانسوی ندارد.