تصویر روز: رئیس مجلس شورای اسلامی جبران خسارات ناشی از تحریم ظالمانه علیه ایران را زمان بر دانست.
علی لاریجانی دیشب در جمع مردم آمل در آستانه امامزاده ابراهیم(ع) گفت :برون رفت از مشکلات زیاد ناشی از تحریم از دهه گذشته در کشور و در نتیجه آن رکود به تولید و اقتصاد خسارت های زیادی وارد کرده که جبران آن ، زمان بر است.
وی افزود: اگر بخواهیم مشکلات فعلی کشور را رفع و شرایط را برای آبادانی فراهم کنیم ، باید رشد اقتصادی داشته باشیم و تحقق این مهم هم مستلزم تولید محوری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات کشور در بیکاری و اقتصاد بیمار است ، گفت : تا زمانی که موتور تولید کشور روشن نشود و راه نیفتد ، مشکلات موجود کشور نیز باقی خواهد ماند و حل نخواهد شد.
به گفته رئیس قوه مقننه ، اقتصاد سالم بر پایه تولید داخل در بخش کشاورزی ، صنعت و خدمات استوار است و تکیه بر این عوامل مهم ،مشکل بیکاری حل خواهد شد.
وی افزود: خوشبختانه اکنون شرایط برای فرصت های جدید شغلی در کشور فراهم شده و باید از فرصت های به وجود آمده برای کسب و کار کشور استفاده کرد.
او ادامه داد: سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب در باره اقتصاد مقاومتی ، ضرورت کشور است و باید برای تحقق آن اقدام عملی صورت گیرد و در حد شعار باقی نماند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به توافق هسته ای نیز اشاره کرد و گفت : برداشتن تحریم ها باید در چارچوب توافق های صورت گرفته و بدون بهانه گیری باشد.
به گزارش صدا و سیما وی افزود: با وجود اینکه چند ماه از زمان قانونی برداشته شدن تحریم های ایران گذشته ، اما همچنان برخی شیطنت های رسانه ای و دیپلماتیک نقض کننده توافق انجام شده است.
تصویر روز: رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای اتریشی خود و در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی، چهارشنبه ۱۱ فروردین به وین پایتخت اتریش سفر می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور ضمن اعلام این خبر، گفت: در جریان این دیدار که پاسخی به سفر رسمی شهریور ماه “هاینس فیشر” رییس جمهوری اتریش به تهران است، سند نقشه راه همکاری های اقتصادی ایران و اتریش نهایی می شود.
پرویز اسماعیلی افزود: دیدار و گفت وگو با رییس جمهور و صدر اعظم اتریش، و شرکت در همایش اقتصادی که در آن روسای جمهوری و فعالان اقتصادی و نمایندگان بخشهای خصوصی دو کشور نیز حضور خواهند داشت، از جمله برنامه فشرده کاری دکتر روحانی در سفر به وین است.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور ادامه داد: چندین سند، از جمله سند نقشه راه همکاری های اقتصادی و نیز یادداشت های تفاهم همکاری در حوزه های مختلف در حضور روسای جمهوری ایران و اتریش، میان مقامهای دو کشور امضا می شود.
اسماعیلی اظهارداشت: رییس جمهوری را در این سفر دو روزه که از یازدهم فروردین ماه آغاز می شود، شماری از وزرا و اعضای هیات دولت همراهی می کنند.
وی افزود: همچنین هیاتی از کار آفرینان و فعالان بخش خصوصی و عمومی کشورمان همزمان در اتریش حضور یافته و با شرکای اتریشی و اروپایی خود برای توسعه همکاریها رایزنی و اسنادی را نیز امضا می کنند. رییس جمهوری پنج شنبه دوازدهم فروردین ماه به کشور باز خواهد گشت.
تصویر روز: ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ بانکی غیرتحریمی وجود ندارد که سوئیفت آن باز نشده باشد، گفت: به جز یکی دو بانک که در تحریم بودند، همه بانکهای ما به سوئیفت متصل هستند.
وی افزود: یک هفته بعد از اجرای برجام یک نفر از همکاران ما با همکاری وزارت خارجه به بروکسل رفت و با اداره مرکزی سوئیفت مذاکراتی داشت. با این مذاکراتی که صورت گرفت، فرآیندی که ظرف ۲-۳ ماه طول میکشید، ظرف دو هفته طی شد و بعد از آمادهسازی نرمافزارها (یک هفته تا ۱۰ روز) سوئیفت برقرار شد.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هر کسی که به برقراری سوئیفت تردید دارد، میتواند یک بانک را انتخاب کند. روابط عمومی بانک مرکزی وی را آنجا میبرد و اتاق سوئیفت را نشان میدهد.
سیف همچنین در پاسخ به این سوال که بسته پولی چه زمانی به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: برنامه ما این نیست که بسته ای را به بانک ها ابلاغ کنیم؛ چراکه در گذشته سیاستهای پولی را تصویب میکردیم و آن سیاست ها یک نوع مکث، تزلزل و تعلل ایجاد میکرد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: امروز همه چیز در حال حرکت است و اگر لازم باشد پیشنهادی به شورای پول و اعتبار میبریم و آنجا مصوب میکنیم.
نخستین برنامه؛ هدفگذاری برای متعادل سازی نرخ سود بانکی در سال ۹۵
وی هدف بسیار جدی بانک مرکزی در سال جاری را «تحقق نرخ متعادل سود بانکی» اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ دستاوردهای خیلی خوبی داشتیم که شروع آن از ورود بانک مرکزی به عنوان یکی از فعالین بازار بین بانکی بود که این امر موجب شد، نرخ سود بازار بین بانکی از بالای ۲۹ درصد به ۱۷ درصد برسد و این دستاورد بزرگی است.
سیف افزود: به تبع این مسئله، دو تصمیم به شورای پول و اعتبار بردیم و شورای پول و اعتبار نیز همراهی کرد و در یک مقطعی ۲ درصد و در مقطع دیگر هم ۲ درصد نرخ سود را کاهش دادیم؛ البته بانکها هم همراهی داشتند و امروز نرخ ۱۸ درصد در بانکها جا افتاده است، در حالی که در زمانی این نرخ ها ۲۶ و ۲۷ درصد بود.
وی با بیان اینکه نرخ تسهیلات هم به تبع نرخ سود پایین آمده است، اظهارداشت: از نظر ما هنوز شرایط موجود، شرایط خوبی نیست. به دلیل توفیقی که دولت و بانک مرکزی در کاهش تورم به دامنه ۱۲ درصد داشته است، نرخ سود بالای ۱۸ درصد قابل قبول نیست و باز باید نرخ سود کاهش یابد، اما همه تلاش ما این است که از ابزارهای غیردستوری برای این کار استفاده کنیم و مطمئن هستیم در طول سال ۹۵ به این هدف دست پیدا میکنیم که نرخ سود به دامنه قابل قبولش که همان حوالی تورم است، برسد.
تورم تک رقمی و یکسان سازی نرخ ارز؛ برنامه های دوم و سوم بانک مرکزی در سال ۹۵
رئیس بانک مرکزی دستیابی به «تورم تک رقمی» را از دیگر اهداف بانک مرکزی در سال جدید نام برد و گفت: بانک مرکزی همواره به دنبال دستیابی به آن است و امیدواریم بتوانیم در این جهت نیز قدمهای مثبتی برداریم.
سیف خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه دوم سال نیز بحث «یکسانسازی نرخ ارز» را داریم و انشاءالله آن هم یکی از برنامههای جدی ما خواهد بود و آن را دنبال خواهیم کرد.
تصویر روز: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از رشد ۱۵ درصدی گردشگران نوروز امسال در این استان خبر داد و گفت: بیش از ۱۵ هزار گردشگر طی ۵ روز تعطیلات نوروز، ضمن اقامت در مراکز تفریحی، از مناطق تاریخی و جاذبه های گردشگری البرز بازدید داشته اند.
دکتر هیربدمعصومی به تفکیک آمار مسافران نوروزی این استان را در هتل های البرز، ۲ هزار و ۴۱۲ میهمان، تعداد اقامت کنندگان در مهمانپذیرها را یک هزار و ۲۱۲ نفر، اقامت در هتل آپارتمان ها ۶۶۶ نفر، حضور در مسافرخانه ها ۳۲ نفر، کمپ های موقت ۲ هزار و ۳۵۳ نفر، اقامت در مدارس۳ هزار و ۹۴۴ نفر، مهمانسراهای ادارات و سالنهای ورزشی ۹۷۷ نفر، اقامت در چادرهای پارک ها را نیز ۳ هزار و ۹۶۷ نفر اعلام کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، همچنین بیان کرد: در این ایام تعداد بازدیدهای نظارتی از مراکز اقامتی، رستورانها،دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی بین راهی تا تاریخ مذکور، ۵۵۸ مورد بوده است و ۱۵ فقره شکایت نیز در دستور رسیدگی قرار دارد.
معصومی در ادامه آمار گردشگران نوروزی از مراکز گردشگری و تاریخی این استان را طی ۵ روز تعطیلات نوروز،۳۶۷ هزار و ۴۱۳ نفر اعلام کرد و با مقایسه این آمار نسبت به سال قبل گفت: آمار گردشگران، میهمانان و مسافران نوروز ۱۳۹۵ در استان البرز تا به اکنون ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
تصویر روز: دختر ۱۲ ساله سردشتی هنگام گرفتن عکس سلفی در حاشیه رودخانه زاب به داخل رودخانه افتاده و جان خود را از دست داد.
به گزارش ایرنا این دختر اهل روستای زله از توابع بخش وزینه سردشت، روز گذشته به همراه خانواده خود برای گردش به حاشیه این رودخانه رفته بود.
به گفته شاهدان، این دختر با استفاده از دوربین تلفن همراه خود مشغول گرفتن عکس سلفی بود که تعادل خود را از دست داده و به داخل آب رودخانه افتاده و غرق شد.
تلاش حاضران در محل برای نجات وی به علت شدت جریان آب رودخانه بی نتیجه ماند و جنازه این دختر پس از طی مسافتی در داخل رودخانه پیدا شد.
مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: پس از وقوع این حادثه ماموران مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵ پایگاه بین جاده ای نلاس به محل اعزام شده و اقدامات اولیه CPR، ساکشن و حمایت های تنفسی را برای وی انجام دادند.
سیامند محمدی افزود: متاسفانه تلاش ماموران بی نتیجه مانده و جنازه این دختر جان باخته برای طی مراحل قانونی به بیمارستان امام خمینی(ره) سردشت ارجاع داده شد.
وی از شهروندان خواست هنگام بازدید از حاشیه رودخانه ها و سدها نکات ایمنی را رعایت و از رفتن به بستر رودخانه ها خودداری کنند.
رودخانه زاب یکی از رودخانه های دائمی آذربایجان غربی است که از دامنه های زاگرس سرچشمه گرفته و پس از عبور از شهرستان پیرانشهر به سوی سردشت ادامه می یابد و پس از عبور از این شهرستان به طرف غرب جریان پیدا کرده و با ورود به خاک عراق سرانجام به دجله می ریزد.
رودخانه زاب دارای جریان آب دائمی بوده و در تمام فصول سال خشک نمی شود.
این رودخانه و درهٔ عمیق آن یکی از دیدنی ترین رودخانه های استان های غربی به شمار می رود که دارای مناظر بدیع طبیعی است و سالانه هزاران نفر برای دیدن جاذبه های گردشگری آن به این منطقه سفر می کنند.
همه ساله شماری از افرادی که به قصد شنا وارد رودخانه زاب می شوند، به علت شدت جریان آب جان خود را از دست می دهند. روستای زله از توابع بخش وزینه سردشت در ۲۰ کیلومتری غرب این شهر قرار دارد.
شهرستان مرزی سردشت با ۱۱۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و در جوار مرز با کشور عراق واقع شده است.
تصویر روز: عباس فخاریان اعلام کرد: نمایندگی ها و ناوگان امدادی گروه سایپا در شیفت دوم برای خدمت رسانی بهتر به مسافرین نوروزی در آمادگی کامل بسر می برند.
مهندس فخاریان رییس ستاد طرح خدمات و امداد نوروزی سایپا که از ابتدای طرح خدمات و امداد نوروزی گروه سایپا از پایگاههای ثابت و سیار امدادی و همچنین از نمایندگیهای کشیک نوروزی از چندین استان بازدید داشت اظهار کرد: برابر اعلام ستاد مرکزی سفرهای نوروزی مبنی بر افزایش مسافرتها در ایام تعطیلات ، توانسته ایم خدمات ارزنده ای را به خودرو های سایپا و غیر تولیدی سایپا ارائه نمایم.
رئیس ستاد طرح نوروزی سایپا افزود: بر اساس راهبردهای امداد خودرو سایپا در حوزه سنجش نظرات مشتریان، طی تماس تلفنی با تمامی دریافت کنندگان خدمات میزان رضایت آنان از خدمات امدادی را روزانه مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهیم.
وی گفت: در این سنجش نظرات مشتریان در خصوص نحوه خدمات، عملکرد امداد گران، زمان انتظار مشتری، نحوه برخورد پرسنل مرکز پیام و امداد گران، توان فنی و تشخیص عیوب خودرو، دریافت اجرت بر اساس تعرفه مصوب شرکت و … دریافت می شود.
فخاریان افزود؛ در حوزه رضایت مشتریان، نظارت کامل بر خدمات شبکه نمایندگی های مجاز کشیک و همچنین امدادگران مستقر در پایگاههای روزانه و شبانه روزی از طریق بازدیدهای روزانه گروه های کنترل و نظارت(همکاران سایپا یدک)، مدیران انجمن صنفی نمایندگی های مجاز گروه سایپا ، مدیران ارشد امداد خودرو سایپا و همچنین ارزیابان افتخاری( مدیران عامل و مدیران ارشد گروه خودرو سازی سایپا) بر شبکه خدمات و امداد نوروزی ۹۵ نظارت اعمال می گردد.
فخاریان یادآور شد: کاهش زمان انتظار مشتریان ، آموزش فنی گسترده به امدادگران، توسعه و نوسازی ناوگان امدادی، تحلیل شبکه و جایگزینی مناسب پایگاه های ثابت، سیار و شبانه روزی، تامین به موقع قطعات یدکی، سرعت در ارسال قطعات به تمام نقاط کشور توسط شرکت سایپا یدک و آمادگی کامل مرکز تماس و کارشناسان امداد خودرو سایپا را از دیگر اقدامات انجام شده در عملیات امداد نوروزی ۹۵ بر شمرد که در افزایش رضایت مشتریان تاثیرگذار بوده است.
رییس ستاد طرح خدمات و امداد نوروزی سایپا در ادامه به رضایت مشتریان از سرعت و کیفیت خدمات امدادی و نمایندگیها در طول هفته قبل اشاره کرد و گفت: نظرسنجیهای انجام شده حاکی از رضایت مشتریان از کیفیت خدمات امدادی نمایندگیهای سایپا دارد که امید میرود تا پایان طرح امداد نوروزی سایپا این موضوع روند افزایشی خود را حفظ نماید. شایان ذکر است طرح خدمات وامداد نوروزی گروه خودروسازی سایپا تا ۱۴/۰۱/۹۵ ادامه خواهد داشت و هموطنان گرامی جهت اطلاع از کشیک نمایندگی های مجاز گروه سایپا در هفته دوم و دریافت خدمات امدادی در تمام ساعات شبانه روز با شماره ۰۹۶۵۵۰ تماس حاصل نمایند و یا به پرتال اینترنتی شرکت به نشانی www.emdadsaipa.ir مراجعه کنند.
تصویر روز: مدیرعامل سایپایدک از آمادگی کامل نمایندگیهای منتخب سایپا برای ارائه خدمات امدادی به مسافران در آستانه آغاز موج دوم سفرهای نوروزی خبر داد.
مهندس مصطفی وحیدزاده مدیرعامل سایپایدک در بازدید از پایگاههای امدادی و نمایندگیهای منتخب سایپایدک در طرح امداد نوروزی سال ۹۵، با اشاره به اجرای موفقیتآمیز این طرح در هفته نخست سال، اظهار داشت: نمایندگیهای منتخب سایپایدک همزمان با آغاز موج دوم سفرهای نوروزی با آمادگی کامل پذیرای مشتریان عزیز خواهند بود.
وی بیان کرد: بر اساس گزارشهای دریافتی تاکنون با هیچ مشکلی در خصوص کمبود قطعات یدکی در کشور مواجه نبودهایم و قطعات مورد نیاز به سراسر کشور ارسال شده است ضمن اینکه پیشبینیهای لازم برای مواقع ضروری انجام شده تا قطعات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن به نمایندگیها ارسال گردد.
مدیرعامل سایپایدک اظهار کرد: ۲۸ انجمن صنفی برعملکرد نمایندگیها نظارت می کنند و همچنین دفاتر منطقهای در مراکز استانها با دفتر مرکزی امداد خودرو و سایپایدک تعامل و ارتباط نزدیکی دارند تا طرح امداد نوروزی به بهترین شکل ممکن برگزار شود. مدیریت بازرسی امداد و شبکه هم در قالب تیم های دو نفره بر عملکرد امدادگران و نمایندگیها نظارت میکنند.
وحیدزاده افزود: تاکید ما بر ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان است تا خاطره خوبی از خدمات سایپا در سفرهای نوروزی در ذهن مشتریان ما نقش ببندد.
وی در ادامه به رضایت مشتریان از سرعت و کیفیت خدمات امدادی نمایندگیها در طول هفته گذشته اشاره کرد و گفت: نظرسنجیهای انجام شده حاکی از رضایت مشتریان از کیفیت خدمات امدادی نمایندگیهای سایپا است که امید میرود تا پایان طرح امداد نوروزی این روند افزایش یابد.
مدیرعامل سایپایدک گفت: در امداد نوروزی امسال کاهش زمان انتظار مشتری، افزایش رضایت مشتریان و پوشش کامل جغرافیایی در طرح مد نظر قرار گرفته است که خوشبختانه در مرحله اول اجرای طرح کلیه اهداف یاد شده محقق شده است.
به گفته مهندس وحیدزاده بر اساس راهبردهای گروه سایپا در حوزه سنجش نظرات مشتریان، در تماس تلفنی با تمام دریافت کنندگان خدمات میزان رضایت آنان از خدمات امدادی به طور روزانه مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد.
وی اظهار داشت : آموزش فنی گسترده به امدادگران، توسعه و نوسازی ناوگان امدادی، تحلیل شبکه و جایگزینی مناسب پایگاههای ثابت، سیار و شبانه روزی، تامین به موقع قطعات یدکی و سرعت در ارسال قطعات به تمام نقاط کشور در افزایش رضایت مشتریان تاثیرگذار بوده است.
مدیرعامل سایپایدک در پایان گفت: نمایندگی های سایپایدک مسافران را با آمادگی کامل بدرقه می کنند و در انتظار خدمت رسانی به هموطنانی هستند که در هفته دوم مسافرت خود را آغاز میکنند.
گفتنی است؛ طرح امداد نوروزی گروه خودروسازی سایپا تا چهاردهم فروردین ادامه خواهد داشت.