افشین لاریجانی
تصویر روز: گردشگری به عنوان عنصر اصلی توسعه کشورهای دارای پتانسیل جذب گردشگر و توریست همیشه مورد توجه دولتمردان بوده و هست. توجه ویژه سالهای اخیر به گردشگری کشورمان و اقدامات مثبت صورت گرفته بارقه امید را برای رسیدن به هدف درآمد گردشگری ایجاد کرده است.
هرچند مسائل بودجه ای کمی مانع توسعه این بخش شده است اما تصمیمات معقول و جلوگیری از پرداخت تسهیلات بی حساب و کتاب؛ روند کند اما صحیح حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری را نوید می دهد؛ توجه ویژه به زیر ساخت ها و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ها به دلیل نا آگاهی های سرمایه گذاران به امید تسهیلات از دیگر اقدامات موثر سازمان گردشگری کشور محسوب می شود.
امروز حمایت های لازم از سرمایه گذار بخش گردشگری صورت می گیرد، اما وضعیت اقتصادی حاکم و رکود به وجود آمده این بخش را هم دچار کسادی کرده است. به گونه ای که براساس آمار و اطلاعات موجود، بودجه کافی برای این بخش وجود دارد اما سرمایه گذار با اهلیت در این اوضاع رغبتی به کار در این حوزه ندارد و این سختی کار را برای مدیران گردشگری دو چندان می کند.
فارغ از این بحث مواهب خدادادی در کشورمان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی آنچنان قابل توجه است که در هر گوشه و کنار کشور عزیزمان ویژگی های گردشگری و منحصر به فرد به چشم می خورد.
مازندران هم به همین واسطه و پتانسیل های فراوان گردشگری رشد قابل توجهی را در احداث اماکن گردشگری در کارنامه خود ثبت کرده است اما کافی نیست.
نگاه این دوره در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران متفاوت تر از گذشته و همواره با دیدگاه روشن و افق باز بوده که کمتر کسی را در مراجعه به این بخش می توان یافت که ابراز رضایت نداشته باشد . که این خود جای خوشحالی است چرا که همیشه نگاه های غیر کارشناسانه مدیران ، سرمایه گریز بوده است با ترسیم افق پیش رو و خروج از رکود حاکم بخش گردشگری مازندران نیز بزودی شاهد انقلاب بزرگی خواهد بود.
شاید در دنیای تجارت و اقتصاد زمان حال بهترین وقت برای اعلام حضور و سرمایه گذاری است که باید به آن توجه ویژه شود .
تصویر روز: رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: یک روز دیگر به پایان ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و املاک اجاره ای باقیمانده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در شهر تهران و برخی از شهرها که پنجشنبه ها تعطیل است ، همکاران ما تا روز شنبه آماده دریافت اظهارنامه مردم هستند.
به گزارش صدا و سیما ، سیدکامل تقوی نژاد افزود : گرچه سعی شده است عمده اظهارنامه و پرداخت های مالیاتی الکترونیکی انجام شود ، اما برخی از مودیان به خاطر اطمینان بیشتر راغب هستند به واحدهای مالیاتی مراجعه کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه استقبال مودیان در این زمینه بسیار خوب بوده است ، گفت : مهلت ارائه اظهارنامه مشاغل خردادماه بود که آمار این اظهارنامه ها نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.
وی گفت : انتظار است در بخش اشخاص حقوقی نیز این اتفاق بیفتد و تاکنون روند بسیار خوب بوده است. تقوی نژاد افزود : امیدواریم با کمک مودیان رسیدگی به اظهارنامه ها در اسرع وقت انجام شود.
تصویر روز: طی جلسه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرح کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی اصلاح شد.
براساس جلسه ای که صبح امروز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور تولیدکنندگان و نمایندگان وزارت صنعت برگزار شد طرح کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی اصلاح شد.
مطابق این اصلاحات سقف کارت اعتباری از ۶ میلیون تومان به ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرد اما مدت بازپرداخت آن همان ۲۴ ماه با سود ۱۲ درصدی است. همچنین مشمولین دریافت این کارت از سه گروه بازنشستگان، فرهنگیان و مشمولین تأمین اجتماعی افزایش پیدا کردند. به نحوی که براساس تصمیمات جدید اعضای کمیته امداد، کارکنان ثبت احوال، بنیاد شهید و قوه قضائیه هم می توانند اقدام به تهیه این کارت کنند.
البته قرار شده با تعامل بانک مرکزی و وزارت صنعت مدت اعتبار استفاده از کارت ها هم از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش پیدا کند.
تصمیم امروز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اصلاح مشمولین دریافت کارت اعتباری خرید کالا در حالی انجام شده که وزیر صنعت اواخر خردادماه با ارسال نامهای به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد کرده بود تمام کارکنان دولت مشمول دریافت این وام شوند. به گزارش تسنیم البته وزیر صنعت بعداً هم همین پیشنهاد را به صورت مستقیم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده بود اما گویا سازمان با این پیشنهاد موافقت نکرده و فقط چند گروه دیگر را به مشمولین کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی اضافه کرده است.
تصویر روز: ارزش شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز چهارشنبه با ترکیبی از روند صعودی و نزولی روبرو شد.
به گزارش پایگاه خبری «سی ان بی سی»، ارزش شاخص بورس کشورهای آسیایی در بازار معاملات روز چهارشنبه در برخی از نقاط این قاره با روند صعودی و نزولی آغاز به کار کرد.
در همین حال شاخص بورس نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۴۱.۴۲ واحد کاهش به ۱۶,۶۸۱.۸۹ واحد رسید، بورس کاسپی کره جنوبی با ۱.۴۳ واحد روند نزولی به ۲,۰۱۵.۴۶ واحد رسید، بورس شانگهای چین با ۸.۲۶ واحد تنزل به ۳,۰۲۸.۳۳ واحد رسید و بورس شنزن هم تقریبا بدون تغییر در ۲,۰۳۵.۸۴ واحد باقی ماند.
البته بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ با رشد ۰.۹۱ دهم درصدی روبرو شد و در استرالیا بورس ASX ۲۰۰ این کشور با ۳۷.۴۴ واحد افزایش به ۵,۴۸۸.۷۰ واحد رسید.
همچنین در بازار ارز، دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای اصلی با افزایش ارزش روبرو شد اما دلار استرالیا کاهش یافت؛ این در حالی است که «ین» ژاپن بخشی از ارزش از دست رفته خود را در مقابل دلار آمریکا بدست آورد.
تصویر روز: شاخص بورس در جریان آخرین روز معاملاتی تیرماه امسال ۲۰۰ واحد رشد کرد.
در پایان معاملات امروز بازار سرمایه تعداد ۵۰۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان در ۴۱ هزار نوبت داد و ستد شد. شاخص بورس با ثبت افزایش ۲۰۰ واحدی در رقم ۷۴ هزار و ۵۱۴ واحد قرار گرفت.
شاخصهای اصلی بازار سرمایه هم روز مثبت و متعادلی را پشت سر گذاشتند بهطوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۷۲ واحد، کل (هموزن) ۷۹ واحد، قیمت (هموزن) ۶۴ واحد، آزاد شناور ۲۶۵ واحد و شاخص بازار اول ۱۵۵و بازار دوم ۳۴۶ واحد رشد کردند.
در بازارهای فرابورس ایران نیز با معامله ۱۳۶ میلیون ورقه به ارزش ۸۷ میلیارد تومان در ۲۰ هزار نوبت، آیفکس ۷.۵ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۷۸۷ واحد قرار گرفت.
تصویر روز: نخستین محموله های گاز طبیعی مایع آمریکا وارد کویت و دبی شد و دوره جدیدی برای جریان سوخت در جهان آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مسیرهای جدید صادارت گاز طبیعی مایع آمریکا از انقلاب گاز شیل در این کشور و همچنین افزایش تقاضای سوخت در غرب آسیا نشأت می گیرد.
صادرات گاز به کشورهای غرب آسیا پدیده بی سابقه ای است که افزایش قابل توجه تولید گاز شیل در آمریکا و تقاضای بیشتر سوخت در خاورمیانه علت اصلی آن است.
بسیاری از کشورهای منطقه ذخایر قابل توجهی از گاز طبیعی در اختیار دارند، اما همه این کشورها امکانات بهره برداری از آن را ندارند و کشورهایی که جمعیت و اقتصاد آنها به سرعت افزایش می یابد، مجبور به واردات هستند.
افزایش صادرات
به نوشته هفته نامه « میدل ایست اکانومیک سروی » ، واردات گاز طبیعی مایع به کویت سال گذشته از یک میلیون تن در سال ۲۰۱۲ به سه میلیون و چهل هزار تن رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز مصر و اردن برای نخستین بار گاز طبیعی مایع وارد کردند. براساس پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی، تا سال ۲۰۴۰ تقاضای گاز در منطقه شیل دو برابر می شود.
این روند با راه اندازی پروژه های جدید تولید گاز طبیعی مایع در آمریکا و استرالیا همزمان شده است. براساس مطالعه موسسه « وود مکنزی » که هفته گذشته منتشر شد، در کوتاه مدت نفت شیل آمریکا در مقایسه با دیگر انواع استخراج نفت، سرمایه گذاری های بیشتری را جذب می کند، زیرا تولید آن کم هزینه تر است.
براساس این مطالعه، از دو سال پیش هزینه های تولید نفت شیل در آمریکا ۴۰ درصد کاهش یافته که این میزان کاهش خیلی بیشتر از دیگر انواع تولید است. همچنین با نفت بشکه ای ۶۰ دلار، تولید نفت شیل ۶۰ درصد سوددهی دارد.
تصویر روز: بانک تجارت مهلت تعویض رایگان تجارت کارتهای مشتریان خود را تا پایان مردادماه تمدید کرد.
با توجه به الزام بانک مرکزی مبنی بر رعایت استانداردهای تعیین شده در کارتهای اعتباری بانکهای کشور، بانک تجارت باردیگر از مشتریان خود دعوت میکند حداکثر تا پایان مرداد ماه، با مراجعه به شعب این بانک، بدون پرداخت کارمزد، نسبت به تعویض تجارت کارت خود اقدام کنند.
بانک تجارت پیش از این آخرین زمان تعویض کارتها را پایان تیرماه اعلام کرده بود که با توجه به استقبال مشتریان، این مهلت به مدت یک ماه (تا پایان مردادماه) تمدید شد.
تجارت کارتهای شهرهای تهران و اراک به صورت هیبریدی (دو منظوره) و با قابلیت کیف پول الکترونیک صادر میشود و مشتریان میتوانند با شارژ کیف پول الکترونیک، از این کارتها در مترو و اتوبوسهای شهری استفاده کنند. به گزارش تصویر روز به نقل از صدا و سیما خدمت جدید کیف پول الکترونیک بانک تجارت با تامین زیرساختهای شهری لازم، به زودی در شهرهای دیگر کشور نیز به هموطنان ارائه خواهد شد.
تصویر روز: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و همچنین تمام زوایای زندگی حدود ۵ میلیون نفر تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی است.
سیدتقی نوربخش در آیین افتتاح ساختمان اداره کل و مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزستان با بیان اینکه تامین اجتماعی در شرایط دشوار اقتصادی به فعالیتهای خود ادامه میدهد، اظهار کرد: این شرایط به دلیل ایستادگی مردم ایران به کشور تحمیل شده است؛ از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت نفت نیز بودیم که در پی آن درآمد سالانه کشور از نفت، از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد این در حالی است که متاسفانه بخش مهمی از اقتصاد ما به درآمدهای نفتی وابسته است.
وی افزود: با این شرایط، دولت خدمتگذار با برنامهریزی صحیح، موجب شد تا در کشور خللی ایجاد نشود و هم تورم مهار شد و هم با مذاکراتی که در تاریخ ایران بیبدیل بود، تحریمها لغو شد.
نوربخش با بیان اینکه در شرایط فعلی در سازمان تامین اجتماعی کارهای بزرگی انجام میشود، گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و همچنین تمام زوایای زندگی حدود ۵ میلیون نفر تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی است و خدمات مختلفی به آنان ارایه میشود.
وی با بیان این که در سال ۹۵ رقم ۵ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت تعهدات سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است، عنوان کرد: همچنین ۳ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مستمری پرداخت میشود که تقریبا معادل هزینهای است که در هدفمندی یارانهها پرداخت میشود؛ ۲۱۰ میلیارد تومان نیز در سه ماهه نخست امسال جهت بیمه بازنشستگان پرداخت شده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: به اندازه یکسوم بودجه عمومی در سازمان تامین اجتماعی جهت تجهیز و تعهدات هزینه میشود و این در حالی است که به بودجه عمومی کشور متکی نیست.
وی اظهار کرد: بزرگترین هدف سازمان تامین اجتماعی، تولید امنیت اجتماعی است که مهمترین وظیفه است و اگر در گذشته نقدی وجود داشت در خصوص عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تولید امنیت اجتماعی بود.
نوربخش ادامه داد: تغییر ۸ مدیرعامل در طول ۸ سال در سازمان تامین اجتماعی که یک نهاد حاکمیتی است، کفایت میکند که نشان دهد دولتهای قبل چه نوع نگاهی به سازمان تامین اجتماعی داشتند.
وی عنوان کرد: شاهد بودیم در سازمانی که وظیفه آن تامین امنیت اجتماعی و ارایه خدمات به مردم است، چه تغییرات و فعل و انفعالاتی رخ داد و از یاد نمیبریم که یکشنبه سیاه در این سازمان رخ داد؛ دوربین مخفی در اتاق مدیرعامل سازمان نصب میشود و افرادی را میآورند و از آنها تصویربرداری میکنند و سپس در مجلس پخش میشود و این کار موجب شد که رهبر انقلاب غمگین شوند و گفتند که این ناراحتی ناشی از دو دلیل است، اینکه مردم از این اتفاقات ناراحت شدند و دیگر اینکه در این سازمان فرایندی نامناسب رخ داده است.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اکنون و پس از آن شرایط، هم سازمان باثبات است و هم مسئولان آن پاکدست هستند و در مجموعه سازمانهای قانونمند کشور تعریف شده است؛ سازمان تامین اجتماعی با چالشهای حیثیتی روبهرو بود ولی در سال گذشته دیوان عدالت اداری سازمان تامین اجتماعی را به همراه ۶۲ سازمان دیگر به عنوان سازمانهای قانونمند تعریف کرده است.
نوربخش با بیان اینکه اکنون هیچ نقد و خللی از سوی دستگاههای نظارتی متوجه سازمان تامین اجتماعی نیست، گفت: تمام کارها در این سازمان بر مدار قانون انجام میشود و تمام بنگاههای اقتصادی سازمان تامین اجتماعی با منطق صحیح و به دور از لابیگریهایی که متاسفانه در گذشته بسیار با آن درگیر بودند، فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: از یادمان نرود که حدود نیمی از شرکتهای سازمان تامین اجتماعی و به عبارت دیگر ۱۳۸ شرکت با یکی از متهمان که پرونده قضایی آن در جریان است، در تعامل بودند و به لطف خدا این معامله که در قالب یک تفاهمنامه بود و این تفاهمنامه از لحاظ حقوقی هم مشکل داشت و چک و پول در آن تعیین شده بود، به انجام نرسید.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سازمانی که چنین شرایطی در آن حاکم بود، اکنون میتوان با قاطعیت گفت که شرکتهای سهامی عام سازمان تامین اجتماعی حیاط خلوت هیچ گروه اقتصادی و سیاسی نیست و یک نهاد پاسخگو است و افتخار ما این است که اکنون صدای مستمریبگیران شنیده میشود.
وی با اشاره به اینکه سیاست سازمان تامین اجتماعی گسترش عدالت در ارایه خدمات است، عنوان کرد: در هفته تامین اجتماعی ۴۰ پروژه را افتتاح یا آغاز کردهایم؛ سیاست ما مبتنی بر گسترش عدالت در ارایه خدمات اجتماعی و اقتصادی است و این پروژهها در مناطق محروم مختلف کشور هستند.
نوربخش با بیان اینکه خوزستان با توجه به محرومیتهای تاریخی بسیار، نیازمند تلاش مضاعف سازمان تامین اجتماعی است، ادامه داد: افتخار داریم که در این دولت، پروژههایی که سالها در مناطق محروم متوقف بود را در اسرع وقت افتتاح کنیم.
وی گفت: در خصوص ارایه خدمات در سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی اقدامات بسیاری انجام شده است؛ پس از تلاشهای دو ساله از هفته آینده دفترچههای قدیمی تامین اجتماعی حذف و کارت الکترونیکی جایگزین به صورت آزمایشی در تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تصویر روز: معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت: در حال حاضر خودرو هایی که در دست طراحی داریم منطبق است با شرایط روز دنیا به جهت اینکه هم استاندارد ملی الزام خواهد نمود و هم برای حضور در بازار های داخلی و خارجی نیاز به ویژگی های فنی برجسته منطبق یا فراتر از خواست استاندارد یا مشتریان برای بازاریابی و فروش داریم.
به گزارش تصویر روز به نقل از روزنامه دنیای خودرو، بخش دوم گفت و گو با فرزاد غزایی،معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در خصوص شرایط کلی محصولات گروه سایپا بررسی شد.
در یک سال گذشته به طور بسیار جدی و عملیاتی خودروسازان داخلی اقدامات زیادی برای افزایش سطح کیفی خودروها انجام داده اند.در بخش اول گفتوگو با فرزاد غزائی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، تمرکز بر کارهایی بود که سایپا برای ارتقای سطح کیفی خودروها برای رضایت مردم انجام داده است؛ در این بخش علاوه بر ادامه بحث پیشین به تاثیر این گزارش ها بر میزان کاهش یا افزایش اعتماد مردم و همچنین بر عملکرد خودروسازان پرداخته ایم.
غزایی درخصوص اینکه برای بهتر شدن کیفیت خودروها چگونه کار می کنند، می گوید: «عمر یک خودرو که بالا میرود، تجهیزات و امکانات تولیدی آن هم فرسوده میشود، از حوزه قطعه سازی تا حوزه مونتاژ هر تجهیزی نیاز است به روز و فهرست شود و در دستور کار قرار گیرد تا اصلاح یا جایگزین شود. در این میان برخی اقدامات انجام شده و بقیه آن بهرغم مشکلات نقدینگی مطابق برنامه در دست اقدام است، حتی برخی سیستمهای خودرو در حال تغییر و بهروز شدن مطابق سیستمهای خودروهای روز است تا بتوانیم پاسخگوی استانداردهای جدید و کیفیت مدنظر مشتریان باشیم .»
به رغم تمام نکاتی که درخصوص تلاش برای ارتقای کیفیت خودروها انجام دادهاید،گویا این تلاشها نتوانسته است چندان نظر مساعد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد را جلب کند؟
همانگونه در بخش اول عرض کردم گزارش هایی که اکنون ارائه می گردد فقط به ظاهر خودرو در بدو تحویل و عملکرد اولیه برخی سیستم های اصلی و جانبی خودرو می پردازد ولی آنچه مورد توجه مشتری است در بازه های قیمتی متفاوت بسیار گسترده تر و حائز اهمیت تر از نکات برجسته شده در این گزارش است ، می توان با ایجاد یک مجموعه گزارشات قابل بهره برداری برای مردم اطلاع رسانی شفافی انجام داد تا مشتری با آگاهی بیشتر و اطمینان بالاتری آنچه نیاز دارد را انتخاب نماید .
گروه های قیمتی خودرو ها را برای ساده سازی به چهار گروه ارزان قیمت ، متوسط ، گران قیمت و لوکس تقسیم می کنم ( تا ۵۰ میلیون ، ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون ، ۱۵۰ تا ۲۵۰ و ۲۵۰ میلیون تومان به بالا ، بدلیل اینکه سعی داریم کیفیت خودرو های ارزان قیمت خود را بیشتر ارتقا دهیم مثالی از این گروه می زنم . در خودرو X100 که ارزانترین خودرو کشور است ، ویژگی هایی که اکثر مشتریان برایشان مهم است ، ایمن بودن در تصادفات ، قابلیت اطمینان درهنگام مصرف ، دوام قطعات ، عملکرد و کیفیت ساخت است ، حال می توان تمایز بین خواست مردم با آنچه که در رسانه ها اعلام می شود را دید ، هر چه گروه قیمتی بالاتر می رود ویژگی های مورد نظر مشتریان نیز بیشتر می گردد.
از این جهت برای جلب اعتماد مردم که سرمایه اصلی برای یک شرکت تولیدی هستند گروه سایپا ضروری دانست اقدامات خود را فراتر از گزارش های منتشره برخواست مردم متمرکز نماید و همچنین اطلاع رسانی شفاف از این اقدامات را به مشتریان و عموم مردم در اولویت برنامه های خود بگنجاند.
– از چه نظر می گویید این گزارش ها مرتبط با ظاهر خودرو است؟
منظور از ظاهری بودن این است که بخش ظاهر مانند وضعیت اولیه رنگ و فواصل قطعات بدنه و اشتباهات اولیه مونتاژی در آن روئیت می شود و یا برخی ایرادات عملکردی در بدو تحویل ، اینها مهم هستند ولی مهمتر از آنها بسیارند که قابل بیان در این نحوه ارزشیابی نیستند، نمونه آن را عرض کردم مقوله ایمنی در تصادفات که برای مشتریان در ایران و تمام دنیا بسیار مهم است ، معمولا دولت ها از طریق استاندارد های ملی یک حداقل را تعیین می نمایند ولی شرکتها به جهت رقابت و نه به جهت الزام فراتر از حداقل ها عمل می نمایند تا سهم بازار بیشتری بدست آورند. آنچه که در حوزه ایمنی تصادفات در چند سال اخیر می توانیم ادعا نمائیم انجام شده است ، تغییرات طراحی بزرگی در بدنه خودرو و قطعات اصلی مونتاژی ، ارتقا کیفیت جوشکاری در سطح روز دنیا ، ارتقا کیفیت گشتاور اتصالات در سطح استاندارد های معتبر و همچنین اضافه کردن وسائل کمکی فعال و غیر فعال ایمنی مانند ترمز ABS و ایربگ سرنشین و راننده است. جالب توجه است امکان بیان اکثر این اقدامات و نتایج آنها برای مشتریان در قالب گزارش های جاری ارائه شده وجود ندارد.
برای ارائه نتایج دو راه حل پیشنهاد می گردد ، اول ارائه گزارش تطبیق طراحی خودرو از نظر ایمنی با یک استاندارد مرجع که معمولا این مسئولیت را سازمان های ملی استاندارد و یا سازمان های متولی استاندارد های خودرو بعهده دارند و اطلاع رسانی می نمایند و در بخش دیگر مسئولیت با خود خودروسازان است که می توانند از طریق تهیه گزارش ها ، فیلم های آموزشی ، بازدید های عمومی و تخصصی ، انتشار اخبار از اقدامات انجام شده از کانال رسانه های دیداری ، شنیداری و مجازی به صورت مستمر به مردم و مشتریان خود و مسئولان اطلاع رسانی نمایند.
چه راهکاری در این زمینه دارید؟
پیشنهاد ما برای بحث ارزیابی کیفی خودرو و جایگاه کیفی خودروسازان این است که بر داده های مشتری بصورت تخصصی متمرکز شویم و در کنار آن دسترسی به مشخصات فنی و حرفه ای را برای افرادی که برای انتخاب در خرید خودرو نیاز به اطلاعات بیشتری دارند از سوی خودروساز فراهم نمائیم . گروه سایپا مستقل از وضعیت جاری ارائه گزارشات به جهت توسعه بازار خود از طریق جلب رضایت مشتریان این فرآیند را شروع کرده است و نظرات مشتریان را برروی پارامترها و ویژگی های ایمنی ، عملکردی ، دوام و قابلیت اطمینان گردآوری می کند و بدنبال این است که این حوزه ها را بهبود بدهد. هر چقدر در این بخش ها سرمایه گذاری کنیم و نیروی متخصص بکار بگیریم رضایت مشتریان افزایش می یابد و در رقابت موفق تر خواهیم بود.
با توجه به اینکه محصولات X100 پرفروش هستند، و قشر کم درآمد بیشتر به سراغ این محصولات می روند و پیشتر از این روی افزایش کیفیت آن کار کرده بوده اید. آیا مجدداً برروی افزایش کیفیت این محصول کار کرده اید؟
در بالا اشاره نمودم که این خودرو ارزانترین خودرو کشور است و با توجه به سطح درآمد بخش زیادی از جامعه یک نیاز است که هم تولید شود و هم کیفیت آن ارتقا یابد و از سوی ما کیفیت آن تضمین گردد تا مصرف کننده اطمینان خاطری در هنگام مصرف داشته باشد ، بالاخره عمر یک خودرو که بالا می رود، تجهیزات و امکانات تولیدی آن هم فرسوده می شود ، از حوزه قطعه سازی تا حوزه مونتاژ هر تجهیزی نیاز است به روز شود فهرست شده و در دستور کار قرار گرفته تا اصلاح یا جایگزین شود برخی انجام شده و بقیه آن علیرغم مشکلات نقدینگی مطابق برنامه در دست اقدام است ، حتی برخی سیستم های خودرو در حال تغییر و به روز شدن مطابق سیستم های خودرو های روز است تا بتوانیم پاسخگوی استاندارد های جدید و کیفیت مد نظر مشتریان باشیم . البته به جهت سقف قیمتی در نظر گرفته شده برای خودرو مذکور کمتر به تغییر ظاهر توجه کرده ایم و بیشتر تلاش داریم در حوزه های عملکرد خودرو ، دوام و قابلیت اطمینان به آن متمرکز شویم.
نحوه ارائه گزارش ها تا چه حدی می تواند موجب افزایش بی اعتمادی و ایجاد شکاف بین تولید کننده و مصرف کننده بشود؟
نحوه ارائه گزارش تاثیر زیادی دارد ، تحلیلی که در این خصوص می توان نمود بدین صورت است که توجه به تولید ملی بسیار مهم است ، منظور از تولید ملی این نیست که ۱۰۰ درصد آن در کشور تولید شود ، منظور من از تولید ملی این است که فراتر از ۵۰ تا ۷۰ درصد را بتوانیم داخلی سازی نمائیم (از نظر تامین مواد اولیه و همچنین ساخت و مونتاژ) ، در صنعت خودرو روز دنیا هم همه قطعات در یک کشور ساخته نمی شود ولی دانش بومی سازی اکثر قطعات و مدیریت زنجیره در کنار دانش طراحی و تکوین دارای اهمیت بالایی است و به آن توجه ویژه ای می گردد.
نحوه ارائه گزارش ها در رسانه ها در کنار برخی کمبود هایی که ما در صنعت داریم فضایی ایجاد می کند که مردم را تشویق به خرید خودرو وارداتی می کند. برای حل این موضوع هم ما در خودرو سازی بایستی سریعا کمبود ها را برطرف کنیم و هم رسانه ها باید با انتقال صحیح تر و دقیقتر نکات کلیدی صنعت خودرو سازی فضایی را ایجاد نمایند تا مردم پشتیبان کار و تلاش فرزندان خود در این صنعت شوند. اگر بجای ارائه بخش کوچکی از نتایج در فضایی شفاف همه اقدامات و نتایج را از طریق رسانه ها انتقال دهیم ، نتیجه بهتری خواهیم گرفت البته نکاتی که مد نظر مشتریان است بهترین وجه گزارشات خواهد بود .
استانداردهایی را که برای افزایش کیفیت تعیین کرده اند، آیا براساس توان خودرو سازان داخلی ما هست و آیا توانایی رسیدن به آنها را داریم؟
یک سری استانداردهای ایمنی هستند که سازمان ملی استاندارد تعیین می کند و مانند تمام کشور ها در پلتفرم های جدید ( خودرو های جدید ) به روز می گردند. در حال حاضر خودرو هایی که در دست طراحی داریم منطبق است با شرایط روز دنیا به جهت اینکه هم استاندارد ملی الزام خواهد نمود و هم برای حضور در بازار های داخلی و خارجی نیاز به ویژگی های فنی برجسته منطبق یا فراتر از خواست استاندارد یا مشتریان برای بازاریابی و فروش داریم.
مطمئنا خودرو های تولید جاری باید استاندارد های مصوب فعلی را برآورده نمایند ولی خودرو های در دست طراحی با استاندارد های به روز شده منطبق می باشند.
یعنی اگر این را ابلاغ کنند شما طرف مشورت قرار می گیرید؟
بله. طرف مشورت قرار می گیریم و سعی می کنیم که بستر را آماده کنیم. چون بستر کشور ما از لحاظ صنعتی مثل بستر یک کشور توسعه یافته صنعتی نیست. برای اینکه تغییری در خودرو اعمال شود بایستی زمان بیشتری را به جهت محدودیت های متعدد موجود در صنعت صرف کنیم. به نظر ما سازمان ملی استاندارد مسیری را تعیین کرده است و این مسیر هم با شرایط کشور در نظر گرفته شده است و تدریجاً وگام به گام به جلو می رود. اگر به قبل برگردیم معیار تست تصادف معیاری برای صدور مجوز تولید نبود که تدریجا این معیار اضافه گردید. سازمان ملی استاندارد این تست را با یک معیار مشخص الزام نمود و خودرو سازان خودشان را تطبیق دادند. علت اینکه ما بدنه خودروها را تغییر دادیم به خاطر تست Crash بوده ، علاوه بر تقویت بدنه گزارش شده بود آمار تصادفات بالاست و یکی از عواملی که کمک می کند میزان تصادفات کاهش یابد در شرایط خاص آب و هوایی و جاده می تواند نصب ترمز ABS باشد؛الزام شد و خود را تطبیق دادیم. یکی دیگر از عواملی که گفته شد می تواند اثرات تصادفات را کاهش دهد کیسه هوا بود که بازهم خودرو را تطبیق دادیم .
به نظر من این مسیر، مسیر روشنی است. کندی سرعت آن بخاطر محدودیت های بستر صنعتی کشور است.. اگر شما در یک کشور صنعتی بخواهید سیستم مناسب ایربگ را به روز یا تامین کنید براحتی به چندین تامین کننده بین اللملی دسترسی دارید اما اگر بخواهید در ایران این کار را انجام دهید تعداد پارامترهای موثر چندین برابر کشور های صنعتی است. برای همین به نظر من در مسائل استانداردی ، مسیر به صورت مسیر منطقی در حال پیش رفتن است. سرعت آن هم ، همزمان با رشد صنعتی کشور می تواند افزایش پیدا کند. هر چه رشد صنعتی ما بیشتر شود ، قاعدتاً این مسیر هم بیشتر خواهد شد.
نظر مشتری می تواند فنی باشد؟
بله در برخی موارد مشتریان بسیار متخصص و حرفه ای هستند و نظرشان به صورت مستقیم قابل بهره برداری است ولی این قبیل مشتریان معدودند ، برای تبدیل نظر عموم مشتریان به واژگان فنی از تکنیک ها و ابزار های علمی رایج بهره برداری می شود.. برای مثال یکی از این فنون تکنیکی بنام QFD است و با آن نظر مشتری در واژگان معمول و عمومی ثبت شده و سپس افراد حرفه ای و متخصص در حوزه های فنی خاص نظر سنجی انجام شده را تحلیل نموده و در چارچوب تکنیک مذکور تبدیل به واژگان فنی می کنند.
سال گذشته این را شما شروع کردید. الان سرعت رسیدگی به صدای مشتری تا چه میزان بیشتر شده و فاصله پرداختن به آن چه مقدار کمتر شده است؟
تاکید می نمایم ، هر چقدر که در این حوزه ما هزینه کنیم، موفق تر هستیم. این فرآیند را با هدف انجام حرفه ای آن شروع کردیم . بسیار فرآیند تخصصی ، پیچیده و پر هزینه است . گام های اول را طی نمودیم و به میانه راه رسیدیم ولی بسیار مسیر دشواری است . دو فاکتور باعث شده که علیرغم دشواری مسیر را ادامه دهیم ، اول اعتقاد به ایجاد مزیت خودروسازی برای کشور برای افزایش تولید ناخالص ملی و دوم ضرورت بقا در مسیری که در حال رقابتی شدن است .
آیا تاکنون بخاطر مسئله کیفیتی ، خودرو های تولیدی گروه سایپا در صادرات مرجوع شده است؟
بازار های صادراتی در سال های گذشته بسیار رویکرد مثبتی به محصولات ما داشته اند که آمار های رسمی گمرک و وزارت صنعت ، معدن و تجارت گویای آن هستند ، این موضوع بدیهی است مانند بازار های داخلی مشکلاتی مشاهده شده که برخی مرتفع شده و بقیه در دستور اقدام است. علاوه برآن برای تداوم حضور نیاز به طراحی و تولید محصول جدید داریم از این جهت محصولات در دست طراحی با هدف رقابت در بازار داخلی و صادرات در دستور کار قرار گرفته اند.
خاطرتان هست برای به جلو رفتن صنعت خودرو شما آن را به مانند ارکستری که در کشورهمنوا باشد تشبیه کردید.الان تا چه میزان به این هماهنگی رسیده اید. تا چه حد توانسته اند هماهنگ شوند؟
بله خاطرم هست و همچنان تاکید دارم ، صادقانه بیان کنم بخش میانی راه هستیم و تا مطلوب مشتریان جای تلاش بسیار برای خود قائلیم . باید به این باور برسیم که پیچیدگی صنعت خودرو بسیار زیاد است و برای موفقیت بستری صنعتی و پویا باید ایجاد شود. این بستر عامل رشد تمامی صنایع خواهد شد و صنعت خودرو نیز از آن بهرمند می شود.
در پایان از مردم و مسئولان درخواست می نمایم به حمایت از صنعتگران در تمامی حوزه توجه ویژه نمایند ، باور مصرف کالای ایرانی و تذکر و انتقاد مستمر و ارائه پیشنهادات و همچنین حضور در کنار صنعتگران برای رفع مشکلات صنایع ، جایگاه صنعت و کشور را در معادلات جهانی ارتقا می دهد. گروه سایپا بعنوان بخش بزرگی از صنعت کشور با داشتن اهداف چند وجهی ملی ، صنعتی ، تجاری، علمی و ارتقا فن آوری در های مراکز تحقیقاتی ،تولیدی و خدماتی خود را به روی تمامی متخصصان ، مشتریان و عموم مردم باز نموده تا با حضور خود در این بخش ارزشمند صنعت نظرات گران بهای خود را برای سرعت بخشیدن به اصلاحات و رشد صنعت خودرو سازی در اختیار ما قرار دهند. شفافیت در ارتباط و اطلاع رسانی و محور قرار دادن مسیر فن آورانه در فعالیتهای این صنعت برای نزدیک شدن به خودرو سازان روز دنیا در کنار جلب حمایت مردم و مسئولان عامل برتری صنعت خودرو و گروه سایپا خواهد شد.
تصویر روز: معاون صادرات و امور بین الملل سایپا گفت: در منطقه شمال، شرق و غرب آفریقا حضوری پررنگ خواهیم داشت و با روش های مختلفی چون ایجاد سایت و تولید محصول، ckd کاری و … در این بازار محصولات گروه سایپا را عرضه خواهیم کرد.
سایپا بیش از پیش برای حضور در آفریقا برنامه ریزی کرده است . محسن دستخوش جوان معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا در زمینه وضعیت بازارهای فعلی و آتی این شرکت به پرسش های فرصت امروز پاسخ داده است .
آخرین بازار خارجی سایپا، لبنان بوده است. براساس چه ایده آلی این بازار انتخاب شده و قرار است سایپا چگونه در این کشور فعالیت کند؟
بازارهای دارای پتانسیل را با کمک مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک سایپا در قالب یک جدول اولویت بندی کرده ایم. این اولویت بندی براساس مولفه های رقابتی، نزدیکی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مسافت بوده است. از جمله این بازارها کشور لبنان است. نحوه حضور ما در بازار لبنان به صورت صادرات خودروی کامل خواهد بود. کشور لبنان اقتصادی آزاد دارد و حجم بازارش کم است،
بنابراین تصمیم گرفتیم در این بازار با واردات خودروی کامل با مجموع گروه محصولات خودروسازی سایپا برای نخستین بار حضور داشته باشیم. یعنی در این بازار محصولات شرکت سایپا، سایپا دیزل، بن رو، زامیاد و سایپای کاشان و پارس خودرو عرضه خواهند شد. ایجاد شبکه فروش، خدمات پس از فروش و همزمان ارسال قطعات یدکی نیز در این بازار صورت خواهد گرفت. نخستین محموله اواخر ماه مبارک رمضان به لبنان ارسال شده است و طی یک ماه آینده پس از وصول خودروها به مقصد، افتتاح رسمی حضور سایپا در این بازار را همزمان با برگزاری یک نمایشگاه خواهیم داشت.
صادرات چند هزار دستگاه در سال برای این بازار پیش بینی شده است؟
بازار لبنان، از نظر حجم بازار بزرگی نیست، اما از نظر موقعیت استراتژیک لبنان که یک بندر صادراتی است برای ما اهمیت دارد. لبنان به عنوان یک پایگاه صادراتی برای ما خواهد بود. پیش بینی ما برای سال اول هزار دستگاه بوده و برای سال های بعدی تا سقف ۵ هزار دستگاه افزایش خواهد داشت.
طبیعتا اگر قرار باشد لبنان به یک هاب صادراتی تبدیل شود، سایپا باید در آنجا سرمایه گذاری کند.
خیر. ما در سوریه یک سایت تولیدی داریم. با توجه به پیمان موجود میان کشورهای عربی مبنی بر اینکه اگر یک کالا در یکی از این کشورها تا سقف ۴۰ درصد به خودکفایی برسد، قابلیت صادرات بین این کشورها بدون تعرفه گمرکی را دارد، اگر ما بتوانیم حوزه بازاریابی در منطقه را توسعه بدهیم، می توانیم از سایت خودمان در سوریه که ظرفیت تولید ۳۰ هزار دستگاه دارد، استفاده کرده و از لبنان به عنوان یک پایگاه صادراتی استفاده کنیم.
اکنون سایپا در چند بازار خارجی حضور دارد؟
تقریباً در ۴۰ بازار حضور داریم. در برخی از بازارها صرفاً با صادرات قطعات OEو در سایر بازارها با صادرات خودروی کامل یا ایجاد سایت تولیدی حضور داریم. در منطقه خاورمیانه در کشورهای عراق، سوریه و لبنان حضور داریم که در عراق و سوریه سایت تولیدی داریم. در منطقه شمال آفریقا در کشورهای مصر، الجزایر، لیبی و به تازگی در تونس حضور داریم و در الجزایر هم با سرمایه گذاری ۷۵ درصدی طرف الجزایری سایت تولید راه اندازی کرده ایم.
در غرب آفریقا در کشورهای سنگال، ساحل عاج، نیجریه، کامرون و غنا حضور داریم که قصد داریم در نیجریه سایت تولیدی راه اندازی کنیم. در شرق آفریقا، با تجهیز سایت سودان که متعلق به خود سودانی ها بود، خودرو مونتاژ می کنیم. در آمریکای لاتین، در کشور ونزوئلا سایت مشترکی با سرمایه گذاری مشترک دولت ونزوئلا و شرکت های سایپا و ایران خودرو راه اندازی شده است که ۶۴ درصد این سرمایه گذاری متعلق به دولت ونزوئلا است.
شما در سنگال هم با سایت تولیدی حضور دارید، همان سایتی که در راه اندازی سرد کارخانه دردسرساز شد و برق همه پایتخت را قطع کرد، آیا همچنان در این سایت فعال هستید؟
سایت سنگال با سرمایه و مشارکت ایران خودرو و دولت سنگال راه اندازی شده و ما برای اینکه بهره وری آن سایت بیشتر شود، خودروی پراید را با توجه به اقتصادی بودنش، در آنجا مونتاژ کردیم. اکنون نیز در برنامه های خود ادامه این همکاری را برنامه ریزی کرده ایم.
یعنی سایپا هیچ سرمایه ای به سنگال نبرده است؟
خیر. همکاری ما با سایت سنیران اتو در قالب فروش پک خودرو بوده است.
سایت تولیدی ونزوئلا نیز تعطیل است؟
از آنجا که طرف ونزوئلایی در پرداخت وجه به ما دچار مشکل شده است، صدور محموله ها متوقف شده و سایت از جهت تولید به صورت بسیار محدود فعال است اما در زمینه خدمات پس از فروش همچنان فعالیت ادامه دارد.
میزان بدهی دولت ونزوئلا به شما چقدر است؟
مجموع بدهی های دولت ونزوئلا به ایران، حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. در بخش خودرو شرکت سایپا ۳۵ میلیون دلار از آن کشور طلب دارد. معادل همین مبلغ را نیز شرکت ایران خودرو طلب دارد.
شما در کشورهای CIS هم حضور داشتید؟
ما در اوکراین حضور داشتیم و نزدیک به ۵۰۰ دستگاه از خودروی تیبا را به این بازار صادر کردیم که با استقبال خوبی هم مواجه شد اما وقتی به اوج رسیدیم مصادف با اختلاف اوکراین و روسیه شد و قوانین این کشور با حضور دولت جدید تغییر کرده و به سمت صفر کردن تعرفه ها با اروپا رفت و شرایط بازار را به ضرر ما تغییر داد، بنابراین ما نتوانستیم در این جنگ تعرفه ای پیروز شویم.
ما در بیشتر بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی با مشکل مواجه شدیم. منتقدان دلیل وجود این مشکلات را فقدان مطالعه بازار یا تحمیل شدن این بازارها از سوی دولت به خودروسازان می دانند. شما دلیل این مشکلات را چه می دانید؟
عمده بازارهایی که ما در آنها حضور داریم، مبتنی بر مطالعه بازار بوده است. قبل از اینکه مشکلات سیاسی در منطقه ما رخ بدهد ما بازارهای پر رونقی داشتیم. مثلاً در سوریه طرف ما بخش خصوصی سوریه بود که ۶۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید و عرضه کردیم اما به دلیل بروز بحران و جنگ، فعالیت ما کمتر شد.
البته اکنون سایت تولیدی ما در مقیاس پایین تولید می کند. در عراق نیز ما وضعیت بسیار مناسبی داشتیم حتی داعش تا ۵ کیلومتری سایت ما در عراق هم آمد اما ما به فعالیت خود ادامه دادیم. برخلاف تصور عوام خودروی عراق با آپشن های کمتر با قیمت ۸هزار و ۵۰۰دلار به مصرف کننده ارائه می شود و ما ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را به این کشور صادر کرده ایم. بنابراین این سایت هم سیاسی نبوده است. اما در ونزوئلا به دلیل روابط خوب سیاسی و شرایط خوبی که در این کشور فراهم شد، خط تولید ایجاد شد و خودروهای ایرانی اقتصادی ترین خودروها در ونزوئلا هستند اما از نظر سودآوری پرسودترین صادرات گروه سایپا بوده است.
پس شما معتقدید به نوعی ما بدشانسی آورده ایم؟
عمده بازارهای ما در کشورهایی بوده که دچار تنش شده اند. خاورمیانه از جهت سیاسی و امنیتی دچار بی ثباتی شده و حتی آذربایجان که تجربه رشد اقتصادی بی نظیری داشت با پایین آمدن قیمت نفت، دچار شکست اقتصادی شد درحالی که یکی از بازارهای خوب ما بود و ما ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به این کشور صادر کردیم. بنابراین تمام خودروسازان دنیا در بازارهای این منطقه با مشکل مواجه شده اند.
چرا همواره بازارهای شما با ایران خودرو مشترک بوده است؟
البته در تمامی بازارها چنین نبود. اما به طور کلی درست است زیرا سطح استاندارد هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو یکی است و خودروهای آنها در سگمنت های متفاوتی است و همچنین در همه کشورها از محصولات هر دو شرکت استقبال کرده اند با این تفاوت که تیراژ خودروهای سایپا بیش از ایران خودرو بوده است. ضمن اینکه سبد محصولات دو شرکت، کامل کننده یکدیگر بوده و هر دو شرکت از مزایای رقابتی و محدودیت های یکسان برخوردارند.
بازارهای آینده شما کدام بازارها خواهند بود؟
براساس اولویت بندی و مطالعه بازاری که صورت گرفته، نیجریه، ساحل عاج، غنا، کامرون، اتیوپی و احیای سودان بازارهای آینده ما خواهند بود. همچنین در آسیا نیز به دلیل برنامه تولید خودروهای فرمان راست سایپا، بنگلادش، پاکستان و هند و همچنین در آفریقا بازارهای اوگاندا و کنیا را در برنامه خواهیم داشت.