تصویر روز: وزیر اقتصاد درباره خبرهای مربوط به تعیین سقف برای حقوق مدیران دولتی بیان کرد: بله تعیین سقف حقوقی مدیران طبق آنچه گفته شد مطرح شده، ولی پیشنهاد دولت یا مجلس نیست.
تعیین سقف حقوقی برای مدیران را من به شرکتها ابلاغ کردهام که سقف پرداختها فعلا محدود شود تا تصمیمات اساسی در زمینه موضوع پرداختها اتخاذ و اعمال شود.
وی همچنین بیان کرد: برنامه ما این است که منطبق با شاخصهای «کارآمدی» و «عدالت»، نظام پرداخت را ساماندهی کنیم تا مشکلات نظام پرداخت در کشور حل شود.
در روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه حداکثر دریافتی مدیران عامل بانکها ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد. همچنین حداکثر دریافتی ماهانه مدیران عامل شرکتها ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. ایسنا
تصویر روز: پسلرزههای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که به بازار سکه ایران هم رسیده کماکان ادامه دارد و موجب افزایش قیمتها در بازار طلا شده است.
سیر صعودی قیمتها در بازار ارز همچنان ادامه دارد بهگونهای که هماکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۰۰ هزار قیمتگذاری شده است.
نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید امروز شنبه در بازار یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان، طرح قدیم یک میلیون و ۹۹ هزارتومان، نیم سکه ۵۵۵ هزار تومان، ربع سکه ۲۹۵ هزارتومان و سکه گرمی ۱۹۲ هزارتومان اعلام شد.
همچنین نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی ۱۱۱ هزار و ۷۶۵ تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۴۲ دلار است.
در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش۳۵۲۴ تومان، هر یورو را ۳۹۴۴ تومان، هر پوند را ۴۸۲۰ تومان، لیر ترکیه ۱۲۴۳ و درهم امارات را ۹۶۴ تومان اعلام کردند.
مجله دیجی کالا – اسماعیل دلخموش: چندی پیش خبری منتشر شد که باراک اوباما گوشی بلکبریاش را عوض کرده و دیگر از این گوشی استفاده نمیکند. رییس جمهور ایالاتمتحده از زمان ورودش به کاخ سفید از یک گوشی بلکبری استفاده میکرد اما امسال پس از مدتها مقامات امنیتی تصمیم گرفتند گوشی او را عوض کنند.
حال خبری دیگر منتشر شده و مشخص شده سنای آمریکا هم اعلام کرده کارکناناش از این پس قادر به ارسال درخواست برای در اختیار گرفتن گوشیهای مجهز به سیستم عامل بلکبری ۱۰ برای انجام امور دفتری نخواهند بود. گوشیهایی که برای پر کردن جای بلکبری پیشنهاد شدهاند سامسونگ گلکسی S6 و آیفون SE هستند.
کسانی که در حال حاضر از گوشیهای بلکبری استفاده میکنند مجبور نیستند بلافاصله گوشیهایشان را کنار بگذارند. کاربران گوشیهای Q10، Z10، Z30، Passport و BlackBerry Classic تا زمان پایان چرخه عمر این دستگاهها پشتیبانی خواهند شد.
در حدود یک دهه بود که بلکبری در سنای آمریکا مورد استفاده قرار میگرفت. در گذشته این گوشیها به دلیل سیستم امن ارسال ایمیل، سیستم پیامرسانی و سیستم عامل محافظت شده مورد اقبال واقع شده بودند. این در حالی بود که آن زمان دولت آمریکا چنین ویژگیهایی را برای گوشیهای اندرویدی و آیفون متصور نبود.
فقط چندسال طول کشید که iOS و اندروید با سرعت خیره کنندهای رشد کردند و هر دوی این سیستمهای عامل به بلوغ رسیدند. بلکبری در این رقابت عقب ماند و محبوبیتاش کاهش یافت. حال در آخرین ناکامیها برای این شرکت پس از آنکه رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد دیگر از گوشی بلکبری استفاده نمیکند، سنا هم به سمت استفاده از گوشیهای شرکتهای سامسونگ و اپل حرکت کرده است.
تصویر روز: پس از برجام شاهد ورود نمایندگان شرکت های خارجی به کشور جهت بررسی بازار و انجام مذاکرات با طرف های ایرانی هستیم. غالباً محوریت این مذاکرات، میزان و نحوه سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران است و این سئوال از ذهن می گذرد که ایران تا چه حد نیازمند سرمایه گذاری خارجی است؟
بشیر انیسی مدیرعامل شرکت دوان ایرانیان به عنوان اولین شرکت مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان درتحلیلی با طرح این سوالات که آیا در تمام بخش ها و حوزه ها نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم؟ ورود و سرمایه گذاری شرکت های خارجی چقدر زمان می برد و چه چالش هایی دارد؟ گفت: باید تصدیق کرد که برای کشوری چون ایران با بازار مصرفی بزرگ و شرایط جغرافیایی منحصر به فرد و اقتصاد در حال توسعه، سقفی برای سرمایه گذاری نمی توان تعریف کرد.
این امر به خصوص در پروژه های زیر بنایی ساخت و توسعه راه ها، راه سازی ، شبکه ریلی ، تجهیز خطوط هوایی، معادن، حمل و نقل، نفت و گاز و … که بیشـترین حجم سرمایه را از دولـت و بنـگاه های بزرگ اقتصادی نیمه خصوصی و خصوصی جذب می کند، بیشتر مشهود است.
به گفته این کارآفرین برتر، طبیعی است که بنگاه های کوچک اقتصادی نیز در این مذاکرات جهت ارتقای سهم بازار، ایجاد بازارهای جدید یا کار آفرینی تمایل به جذب سرمایه های خارجی درخواست سرمایه گذاری از طرف های خارجی داشته باشند، حال این سوال مطرح می شود که آیا در ایران چالش جذب سرمایه در پروژه های متوسط و کوچک به نبود سرمایه برمی گردد یا دانش کافی؟ آیا باید به دنبال ثروت شرکت های خارجی بود یا از علم آنها در مدیریت و ارائه خدمات لازم بهره برد؟
بشیر انیسی کار آفرین برگزیده جشنواره جوان ایرانی در بخش خدمات در صنعت ساختمان افزود: به عنوان مثال در توسعه صنعت ساختمان و شرکت های توسعه دهنده امـلاک و مستغـلات (developer companies) شاهـد تورم بیش از حد سرمایه (زمین، پروژه نیمه کاره( در شرکت ها هستیم و تفکر مدیریت سرمایه در این شرکت ها هنوز در فلسفه تولید غوطه ور است ، فلسفه ای که تاریخ مصرف آن فقط در زمان هایی کارکرد داشته که تقاضا دربازار بیشتر از عرضه بوده و متقاضیان در صف خرید هر آنچه تولید می شد میماندند و تورم ها مشکلات و عیوب یک تولید نا کارآمد را می پوشاند.
در حال حاضر با تغییر رفتار خریداران و مصرف کنندگان و با تاسیس و روی کار آمدن شرکت های تخصصی در این حوزه چندین شرکت در حوزه تخصصی این صنعت، خلاء جدی کمبود شرکت های خدماتی، نبود دانش کافی، عدم وجود تجربه مدیریتی وعدم آشنایی مدیران و کارشناسان با شرکت های سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات بیش از پیش احساس می شود.
مدیر عامل شرکت دوان ایرانیان اولین شرکت مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان و کارآفرین برگزیده وزارت کار در سال ۸۷ معتقد است: “علم بهتر است تا ثروت”بدین معنی که شرکت های ساختمانی می توانند از فرصت پیش رو در مذاکرات با شرکت های خارجی در حوزه های دانــش محور مانند project management development ، property management ،management mall ، تکنیک های برند سازی وغیره استفاده کنند و به جای انتظار تا رسیدن تورم مجدد و پا فشاری برفلسفه تولید ، فلسفه محصول و فلسفه فروش به کمک علم حاصل از تجربه شرکت های خارجی به برند سازی و ایجاد ارزش افزوده پرداخته و مطمئن باشند مخاطب هوشمند امروز صنعت ساختمان تفاوت ها را در ارائه خدمات، نوع کانسپت ها و طراحی ها، متدهای بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش و … تشخیص خواهد داد.
به اعتقاد وی امروز دانش مدیریت سرمایه و مدیریت تولید در صنعت ساختمان در بزرگترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود و به راحتی می توان با سرمایه های موجود کشور و با توجه به دانش روز ، صنعت ساختمان را در کشور متحول کرد . در دنیای امروز شعار location، location، location، در صنعت املاک و مستغلات جای خود را به location ، service ،performance ، image داده است که رسیدن به آن تنها با داشتن دانش مرتبط و تجربه کافی امکان پذیر است.
تصویر روز: وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرداخت تسهیلات به مدیران و کارکنان برخی سازمان ها و شرکت های دولتی در راستای رعایت ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را غیر مجاز اعلام کرد.
به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم، بر اساس ابلاغیه «علی طیب نیا» به سازمان ها و شرکت های یادشده، اعطای هر گونه تسهیلات رفاهی به مدیران و کارکنان این دستگاه های دولتی پس از تاریخ ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۵ غیر مجاز و مقررات قبلی در این زمینه فاقد اعتبار است.
همچنین، خرید هر گونه خودرو سواری داخلی و خارجی، بکارگیری نیروی انسانی جدید، پرداخت پاداش، احداث، خرید یا اجاره ساختمان های جدید اداری به ترتیب موضوع مواد ۲۴، ۹ ، ۱۱ و ۲۹ قانون بودجه ۹۵ از دیگر مواردی هستند که بر اساس ابلاغ جدید وزیر امور اقتصادی و دارائی غیرمجاز اعلام شده اند.
دستگاه های یاد شده همچنین موظفند برای برقراری حقوق و فوق العاده شغل مدیران و کارکنان -موضوع ماده ۳۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۵- مصوبه شورای حقوق و دستمزد را اخذ کنند.
سازمان های خصوصی سازی، حسابرسی و فروش املاک تملیکی، شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران، شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران و بانک های سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات ایران، رفاه کارگران، توسعه تعاون و پست بانک و نیز بیمه مرکزی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران مشمول رعایت ابلاغیه جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند.
تصویر روز: وزیر راه و شهرسازی با توجه به هماهنگی های فرانسه و آمریکا از صدور اجازه عقد قرارداد ایرباس با ایران از سوی دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) و همچنین قصد ایران برای بازپسگیری سهم چهار میلیارد دلاری خود از آسمان منطقه خبر داد.
به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای منتشر شده وزارت راه و شهرسازی در سی ام خردادماه، جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۷ شرکت بهره بردار هواپیمایی است و ناوگان هوایی آن در مجموع ۲۷۳ فروند می رسد که ۲۶۶ فروند از آن مسافری است. از این میزان ناوگان فعال کشور را ۱۶۳ هواپیما (۶۵ درصد کل) و شمار صندلی های فعال را ۲۶ هزار و ۶۲۶ عدد تشکیل می دهد.متوسط عمر کل ناوگان ایران ۲۳٫۷۴ سال و متوسط عمر کل ناوگان فعال ۲۲٫۹ سال است.
در همین پیوند به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» درباره وضع ناوگان هوایی کشور گفت: اکنون ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان هوایی داریم که ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است، بنابراین فقط ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال داریم.
وی تاکید کرد استفاده بیشتر از هواپیماهایی که در آستانه ۲۴ سالگی قرار دارند، هزینه اضافه بر دوش صنعت میگذارد. هزینه تامین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات دیگر در بازار نیست. همچنین مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالاست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته به سال های مختلف، فقط پول بلیتی که ایرانیان به ایرلاین های خارجی پرداخت می کنند بین سه میلیارد تا چهار میلیارد دلار است که به دلیل وضع تاسف بار ناوگان هوایی نتوانستیم از این سهم استفاده کنیم و پول زیادی از ایران خارج شده است.
آخوندی یادآوری کرد: اگر بخواهیم خرید هواپیما را از جهت حرفهای بررسی کنیم، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه مرجع آن است. از جنبه اقتصادی نیز شورای اقتصاد و رییس جمهوری تصمیم می گیرند. ما این بحث را مکرر در خدمت رییس جمهوری مطرح کردهایم و با آن موافقت شده است.
** خرید هواپیما برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسافر ما را از تهران به دوبی میبرند و سپس به جای دیگر منتقل میکنند. در حالی که مسیر معقول تهران است اما با ناوگان موجود امکان رقابت و استفاده از ظرفیت ترانزیتی خود را نداریم.
آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیمای ایرباس از فرانسه گفت: وقتی قراردادی در حضور رییس جمهوری فرانسه تنظیم شود به طور قطع تا جایی مورد تدبیر این مقام عالی قرار گرفته است که از آن حمایت میکند. تصور ما این طور است که هماهنگی های اولیه در طرف مقابل صورت گرفته که اجازه عقد قرارداد با دولت ایران صادر شده است.
به گزارش ایرنا، پس از آغاز اجرای برجام در دی ماه ۱۳۹۴، رییسجمهوری اسلامی ایران بهمنماه پارسال در سفر به پاریس، قرارداد با ایرباس فرانسه را امضا کرد. این قرارداد مربوط به خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس بود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، «طرف فرانسوی متعهد شده است در سال جاری میلادی هشت فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی- یعنی در یک بازه زمانی هشت ساله- ۱۱۰ فروند هواپیما به ایرانایر تحویل دهد.»
آخوندی آن زمان افزوده بود: در مجموع ۱۱۸ فروند هواپیما شامل ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس از سری ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و همچنین ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ خریداری شد.
اکنون وزیر راه و شهرسازی درباره شیوه تامین مالی برای خرید ناوگان جدید توضیح داد: قرارداد خرید هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک است؛ یعنی اینکه شرکتی بین ما و ایرباس قرار میگیرد و این شرکت کل پول را به ایرباس میدهد و به صورت اجاره به شرط تملیک هواپیماها به ما اجاره داده میشود. وقتی اقساط تمام میشود مالکیت نهایی دراختیار ما قرار میگیرد.
به گفته وی، مبلغ اجاره از محل خدمات ارایه شده مانند فروش بلیت تامین می شود. آخوندی افزود: یک شرکت لیزینگ هواپیمایی همه مبالغ را تامین می کند و هواپیماها را اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار میدهد.وی تاکید کرد با این مدل مالی نه دولت و نه بانک مرکزی زیربار قرض نمی روند.آخوندی درباره خرید هواپیماهای پهنپیکر یادآوری کرد: ما برای خرید هواپیمای A380 حق انتخاب داریم و به هیچ وجه تعهدی برای خرید آنها نداریم.
وی درباره تصمیم دولت برای خرید این هواپیماهای دوربرد گفت: این تصمیمی است که باید پنج سال آینده در کشور گرفته شود و شخصی که آن زمان مسئول خریداری هواپیما در کشور است مشخص میکند باید از این گزینه (دوربردی) استفاده شود یا نه. به نظر من برخورداری دولت و ملت ایران از این حق انتخاب اقدامی خوب و مناسب محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد «ضرورت دارد از رقابت سازندهها استفاده حداکثری به نفع مردم داشته باشیم».به گزارش ایرنا، چندی پیش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره مشکلات ایرباس برای فروش هواپیما به ایران گفت «بین شرکتهای بوئینگ و ایرباس یک رقابت تنگاتنگی در بازار ایران وجود دارد که متاسفانه فروش هواپیما به ایران را با مشکل روبرو کرده است.»
وی یادآوری کرد شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفک را داشته باشد اما آمریکا میخواهد ابتدا مشکل بوئینگ را برای ورود به بازار ایران حل کند، بنابراین ایران ایر و این شرکتها هنوز در حال مذاکره اند تا مشکلات رفع شود.
مدیرعامل ایرانایر نیز به خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اعلام کرد: این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است که احتمالا مشابه سفارش خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود اما موانع پیش روی هر دوی این قراردادها باید حل شود تا توافق پارسال در زمینه لغو تحریمها رعایت شود.
به گفته وی، ایران برای یک دهه آینده به دستکم ۳۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.
«اصغر فخریهکاشان» قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی، نیز گفت: امکانات بانکی برای پرداخت هزینه خرید این هواپیماها وجود دارد. از سوی دیگر، اصلا قرار نیست هزینه این قرارداد از ایران پرداخت شود که نگران این موضوع باشیم. طبق توافقها این هزینهها را شرکت اجارهدهنده هواپیما تامین میکند.
این مقام تاکید کرد «به طور قطع تحریمهای بانکی در قرارداد با ایرباس موضوعیت ندارد؛ زیرا اعتبار این قرارداد را از طریق فاینانس تامین خواهیم کرد. با وجود این، اکنون منتظر پایان مذاکرات قراردادی هستیم که در جریان است و با صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس، پروسه انعقاد قرارداد و تحویل هواپیماهای جدید آغاز می شود.»وی پیشبینی کرد «تا پایان ماه ژوئن (دهم تیرماه) مذاکرات قراردادی به پایان میرسد و تا آن زمان نیز اوفک مجوز فروش هواپیما را صادر میکند.»
تصویر روز: معاون اول رئیسجمهور در بخشنامهای اعلام کرد: انتخاب مدیران ستادی به عنوان هیئت مدیره شرکتها و واحدهای خارج از کشور ممنوع شد.
به گزارش تصویر روز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور بخشنامهای را به کلیه وزارتخانهها، سازمانها، موسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریها ابلاغ کرد که متن کامل آن بدین شرح است:
بسمه تعالی
بخشنامه به کلیه وزارتخانهها، سازمانها، موسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریها
به منظور برقراری انضباط مالی و ایجاد شفافیت بیشتر، کلیه دستگاههای اداری به ویژه آن دسته از شرکتها و بانکهای دولتی و عمومی که برای انجام وظایف قانونی اقدام به ایجاد یا ثبت شرکت/شعبه/واحد یا عناوین مشابه در خارج از کشور میکنند، باید از انتخاب مدیران ستادی سازمان/شرکت به عنوان عضو هیئت مدیره شرکتها و واحدهای خارج از کشور سازمان/شرکت مذکور به هر نحو خودداری کنند.
در موارد ضروری با تایید بالاترین مقام سازمان/دستگاه اجرایی، بدون دریافت هرگونه وجه یا پاداش یا عناوین مشابه بابت عضویت در هیئت مدیره، از شمول ممنوعیت موضوع این بخشنامه مستثنی است و در صورت الزام به دریافت هر گونه وجه یا پاداش یا عناوین مشابه براساس مقررات کشور خارجی موضوع فعالیت، وجوه مذکور نیز باید به حساب سازمان/شرکت متبوع واریز شود.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیسجمهور
تصویر روز: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: اواخر سال گذشته حدود ۷ تقاضای تأسیس شرکت هواپیمایی داشتیم که در شورای عالی هواپیمایی مطرح و موافقت اصولی آن انجام شد که در حال پیگیری اقدامات اجرایی برای راهاندازی هستند.
به گزارش تصویر روز مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با فارس با اشاره به برخی جزئیات تأسیس شرکتهای هواپیمایی، بر لزوم تسهیل شرایط و حذف مقررات سختگیرانه تأکید کرد.
وی درباره احداث ایرلاین جدید اظهار داشت: اواخر سال گذشته ۶ تا ۷ تقاضای تأسیس شرکت هواپیمایی داشتیم که در شورای عالی هواپیمایی مطرح و موافقت اصولی آن انجام شد و در حال پیگیری اقدامات اجرایی برای راهاندازی هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: طبق قانون پس از صدور موافقت اصولی، متقاضیان ۶ ماه مهلت دارند که ایرلاین را راهاندازی کنند و اگر در این مدتزمان نتوانستند به نتیجه برسند، ۶ ماه دیگر تاریخ خود را تمدید کنند و اگر دوباره امکان راهاندازی ایرلاین را نداشتند موافقت اصولی آنها ابطال میشود.
اسعدی سامانی اظهار داشت: از بین متقاضیانی که موافقت اصولی گرفتهاند هنوز هیچ کدام موفق به راهاندازی ایرلاین نشدهاند؛ برخی از آنها هم در حال حاضر روند اداری و مالی تأسیس را طی میکنند.
به گزارش فارس برای تأسیس شرکت هواپیمایی شرایطی در نظر گرفته شده است که گام اول آن تأمین ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی و دارا بودن ۵ فروند هواپیمای ملکی است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: تعیین رقم کفایت سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان هواپیمای کشوری برای ایرلاینها چندان کارشناسیشده نیست؛ رقمی که برای ورود سرمایهگذاران بخش خصوصی و به حد نصاب رساندن سرمایه ایرلاینها به عدد ۳۵۰ میلیارد تومان، تعیین شده است، رقم بالایی است و حضور بخش خصوصی را در این حوزه مشکلآفرین میکند.
وی یادآور شد: در صورت تسهیل قوانین سختگیرانه، بخش خصوصی می تواند بدون استفاده از اعتبارات دولتی و بدون تکیه بر دولت در این صنعت سرمایهگذاری کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی، گفت: باید تسهیلاتی فراهم شود تا بخش خصوصی که در صنعت وارد میشود امکان حضور قدرتمندتری داشته باشد ضمن آنکه بخش خصوصی جدید هم امکان حضور داشته باشد.
اسعدی سامانی اظهار داشت: اگر این شرایط تسهیل شود قطعاً سرمایههای کوچکتر نیز خواهند توانست وارد این حرفه و فضای کسب و کار شوند تا فضا محدود نشود. به هر حال لازم است زمینه ورود سرمایهگذاران جدید و هواپیماهای کوچک با ظرفیت کمتر فراهم شود تا اتصال فرودگاههای کوچک به یکدیگر صورت گیرد.
بنابراین گزارش اسعدی سامانی پیش از این از حذف الزام سپردهگذاری به عنوان ضمانت از شرایط تأسیس ایرلاین نیز گفته بود.
بنا به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در مقررات اولیه مذکور برای اخذ فول AOC باید ۱۶۴ میلیون دلار سرمایهگذاری شود، ۲۵ درصد سرمایهگذاری باید به صورت سپرده از سوی سرمایهگذاران به عنوان ضمانت در اختیار سازمان قرار بگیرد این در حالی است که باید ۲۵ درصد سپرده شده و ضمانت آن به سازمان ارائه شود اما هیچ سرمایهگذاری حاضر نبود این مبلغ را در بانک بلوکه کند تا بخواهد کسب و کاری داشته باشد.
وی گفته بود: امسال تغییری کوچک در این قانون ایجاد شد، سپردههایی که به عنوان ضمانت اخذ میشد، از دستور کار خارج و دستورالعمل مربوطه در این موضوع اصلاح شد.