تصویر روز: کل بدهیهای خارجی کشور در پایان دوره شش ماهه سال ۱۳۹۴ حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیون دلار گزارش شد.
آنطور که بانک مرکزی با انتشار نمادگرهای اقتصادی در نیمه اول امسال اعلام کرده، تراز حساب جاری ۶۱۳۶ میلیون دلار بوده است. به گزارش ایسنا در عین حال که میزان صادرات کالا کشور ۳۳ هزار و ۶۱۶ میلیون دلار و میزان واردات ۲۶ هزار و ۷۳ میلیون دلار گزارش شده است که در این حالت میزان صادرات کالا بیش از هفت هزار میلیون دلار بیش از واردات بوده و تراز بازرگانی را به ۷۵۴۲ میلیون دلار رسانده است.
این در حالی است که محاسبات در بخش خارجی در شش ماهه اول سال براساس نرخ دلار ۲۹۰۹ تومان در مرکز مبادلات ارزی محاسبه شده است.
تصویر روز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه دولت از نقد استقبال میکند تصریح کرد: طبق آخرین نظرسنجی، بیش از ۸۰ درصد مردم به حل مشکلات کشور امیدوار شدهاند و اقبالی که از برجام و سفر رییس جمهور به اروپا صورت گرفته، نشان میدهد مطالبی که در برخی از رسانهها و روزنامه ها توسط گروهی محدود منتشر می شود، نمایندگی همه مردم ایران را ندارد.
به گزارش ایسنا محمود واعظی در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار کرد: دهه فجر امسال مصادف با پیروزی های بزرگی شده که ملت ما و رهبری انقلاب به دست آورده و امیدواریم سال آینده دولت بتواند با عنایت مردم به انتخابات که آن را پرشور برگزار می کنند و نمایندگان دلسوزی به مجلس خواهند فرستاد که به فکر توسعه کشور باشند تا کار گروهی و جناحی، بشود کار را پیش برد.
وی افزود: کشور ما نیاز به توسعه، آبادانی و عقلانیت دارد و امیدواریم با شادابی به وجود آمده در کشور بتوان کارهای مثبتی را در کشور انجام داد.
واعظی با تاکید بر اینکه دولت از نقد استقبال می کند تصریح کرد: طبق آخرین نظرسنجی، بیش از ۸۰ درصد مردم به حل مشکلات کشور امیدوار شدهاند و اقبالی که از برجام و سفر رییس جمهور به اروپا صورت گرفته، نشان می دهد مطالبی که در برخی از رسانه ها و روزنامه ها توسط گروهی محدود منتشر می شود، نمایندگی همه مردم ایران را ندارد.
تصویر روز: خودروهای سایپا ۱۳۱، پژو پارس، امویام ۵۵۰ اتومات، سراتو اتومات، مزدا ۳ و سوناتا YF بیشترین سهم بازار را در گروههای قیمتی خود دارند.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میزان فروش و سهم بازار خودروهای عرضه شده در بازار ایران در بازه زمانی شش ماهه اول امسال را در شش گروه قیمتی، بررسی کرده است.
بر این اساس در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، خودروی سایپا ۱۳۱ معادل ۵۸٫۴ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را به خود اختصاص داده است.
در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروی پژو پارس معادل ۲۵٫۶ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را به خود اختصاص داده است.
در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، خودروی امویام ۵۵۰ اتومات معادل ۱۳٫۵ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را به خود اختصاص داده است.
در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، خودروی سراتو اتومات معادل ۴۱٫۵ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را به خود اختصاص داده است.
در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان، خودروی مزدا ۳ معادل ۵۵٫۷ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را به خود اختصاص داده است. به گزاش ایسنا در گروه خودروهای با سطح قیمتی بیش از ۱۲۵ میلیون تومان، خودروی سوناتا YF معادل ۲۳٫۱ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را به خود اختصاص داده است.
تصویر روز: هواوی سال ۲۰۱۵ میلادی باز هم جایگاه سومین تولیدکنندهی بزرگ گوشیهای هوشمند در جهان را به خود اختصاص داد. این کمپانی چینی در طول سال گذشته بیش از ۱۰۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند روانهی بازار کرد.
فروش ۱۰۸ میلیونی هواوی در سال ۲۰۱۵
هواوی موفق شد تا در سال ۲۰۱۵ میلادی رکورد جدیدی را از خود بر جای بگذارد. این شرکت چینی سال گذشته گوشیهای هوشمند بسیار خوبی روانهی بازار کرد و موفق شد تا نظر بسیاری از کاربران را جلب کند. از جملهی بهترین گوشیهای هوشمند این کمپانی میتوان به میت ۸ اشاره کرد که جزو پرچمداران این کمپانی است. همچنین نباید نکسوس ۶ پی هواوی و ساعت هوشمند این کمپانی را از یاد برد.
هواوی با انتشار گزارشی میزان گوشیهای هوشمند به فروش رفته خود را به تفکیک تشریح کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی موفق شده تا بیش از ۱۰ میلیون دستگاه پی ۸ لایت به فروش برساند. همچنین این کمپانی موفق شده تا بیش از ۱۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند از سری لایت به فروش برساند که شامل پی ۸، پی ۸ لایت و پی ۸ مکس است. هواوی همچنین به این موضوع اشاره کرده که بخش بزرگی از گوشیهای هوشمند این کمپانی در خارج از چین به فروش رسیده است، از اینرو باید محبوبیت این گوشیهای هوشمند را خارج از بازار چین بیشتر از گذشته خواند. این کمپانی چینی همچنین به فروش ماه گذشتهی خود نیز اشاره کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی موفق شده تا ۱۲ میلیون دستگاه گوشیهوشمند به فروش برساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۳ درصد افزایش یافته است. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد، فروش بیش از ۱۰ میلیون گوشی هوشمند بصورت میانگین در چهار ماه اخیر است. بسیاری از تحلیلگران تخمین زده بودند که هواوی در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۰۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده است، این کمپانی چینی نیز با تایید آمارهای منتشر شده اعلام کرده که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده است. هواوی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ از نظر رشد فروش شاهد افزایش ۴۴ درصدی بوده است.
به گزارش زومیت پی ۸ لایت را باید یک گوشی هوشمند موفق برای هواوی خواند. این گوشی از وجود نمایشگر ۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰، ۲ گیگابایت حافظهی رم و تراشهی Kirin 620 بهره میبرد.
ردیف |
مدل خودرو |
قیمت بازار |
قیمت نمایندگی |
۱ |
وانت آریسان دوگانه سوز . کد ۱۶۴۰۱ |
۲۳,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۳,۹۰۰,۰۰۰ |
۲ |
سمند SE . کد ۵۷۳۱۰ |
۲۷,۴۰۰,۰۰۰ |
۲۷,۴۳۹,۰۰۰ |
۳ |
سمند سورن ELX . کد ۵۷۵۰۷ |
۳۶,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۶,۱۲۳,۰۰۰ |
۴ |
پژو SLX 405 . کد ۲۲۰۰۹ |
۳۰,۸۰۰,۰۰۰ |
۳۰,۷۱۷,۰۰۰ |
۵ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 . کد ۲۷۴۲۹ |
۳۴,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۴,۹۹۲,۰۰۰ |
۶ |
رنو تندر E2 . دو ایربگ |
۳۷,۹۰۰,۰۰۰ |
۳۷,۲۹۲,۰۰۰ |
۷ |
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس ۸ |
۱۲۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۲۵,۰۱۰,۰۰۰ |
۸ |
سایپا ۱۱۱ SE ( سفید ) |
۲۰,۳۰۰,۰۰۰ |
۲۰,۱۴۰,۰۰۰ |
۹ |
سایپا ۱۱۱ EX |
۲۰,۲۰۰,۰۰۰ |
– |
۱۰ |
کیا سراتو ۱۶۰۰ – دنده ای |
۷۰,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۰,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۱ |
برلیانس H230 دستی |
۳۸,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۲ |
برلیانس H320 دستی |
۴۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۳ |
لیفان X50 – دنده ای |
۴۷,۵۰۰,۰۰۰ |
۴۸,۳۰۰,۰۰۰ |
۱۴ |
مزدا۳ . تیپ ۳ صندوق دار |
۱۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |
– |
۱۵ |
MVM 110 S / کامفورت |
– |
۲۸,۷۰۰,۰۰۰ |
تصویر روز: در راستای برنامه اصلاح ساختار مالی شرکت های گروه خودرو سازی سایپا، مجمع عمومی فوق العاده شرکت سایپا با حضور اکثریت اعضاء تشکیل شد.
در این برنامه، ابتدا معاون مالی و اقتصادی گروه خودرو سازی سایپا، گزارشی از عملکرد و خلاصه وضعیت مالی شرکت های گروه ارائه داد و گفت: با توجه به وضعیت مالی شرکت های گروه طرحی ارائه شد که در آن ضمن واگذاری دارایی های مازاد و انجام افزایش سرمایه باعث ایجاد سرمایه در شرکت های گروه خواهد شد و در این اقدام بناست که از محل واگذاری دارایی ها و انجام افزایش سرمایه از این محل و سپس کاهش سرمایه تا مرز حذف زیان انباشته نسبت به اصلاح سرمایه شرکت های گروه اقدام شود.
در ادامه دکتر جمالی مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا ضمن تبریک دهه مبارکه فجر، گفت: با توجه به اینکه فجر امسال از ابتدا با رفع تحریم ها بین المللی شروع شد، سرآغاز فصل جدیدی برای کشور و نظام است.
وی ضمن تقدیر از سهامداران در همراهی و تحمل سختی ها جهت ایجاد فرصت مناسب برای رشد سایپا گفت: از ابتدای حضور در سایپا سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کردیم و امروز پس از گذشت هفت ماه بارقه های اولیه امید در احیای مجدد سایپا را می بینیم.
جمالی خاطر نشان کرد: در هر مجموعه بزرگ سه ذی نفع اصلی، سهامداران، کارکنان و مصرف کنندگان وجود دارد و بر اساس استراتژی تعریف شده این مسیر در ابتدا از همه مشتریان به دلیل کیفیت محصولات عذر خواهی کردم و در جهت افزایش و بهبود کیفیت تعهد دادم.
وی گفت: بر همین اساس اولین گام های اجرایی در حوزه خدمات پس از فروش برداشته شد و باید این خبر را اعلام کنم که این برنامه جامع و فراگیر در حال اجرا است.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: دومین گام افزایش، بالابردن روحیه کارکنان بود که در این مسیر نیز در همان ابتدا اقدامات مناسبی در جهت رفع مسائل رفاهی کارکنان انجام شد.
وی تصریح کرد: تعهد شده بود که وضعیت سهام و نقدینگی گروه سایپا مورد باز بینی و اصلاح قرار گیرد و این برنامه پس از گذشت ۷ ماه با انجام مطالعات و برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه مستمر و بررسی کارشناسانه همه ابعاد انجام شد.
جمالی کمبود نقدینگی را عاملی موثر در ایجاد رکود دانست و گفت: در ماه های اخیر کمبود نقدینگی به حدی بود که تامین محصول و قطعات سایپا به صورت روزانه انجام می شد و راهی به جز اصلاح ساختار مالی وجود نداشت.
وی تاکید کرد: با اصلاح ساختار اکثر شرکت های بزرگ گروه از ذیل ماده ۱۴۱ خارج می شوند و برای شرکت های گروه بالای ۸۰ درصد نقدینگی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: با اصلاح ساختار مالی خواهیم توانست در آینده نزدیک با ال سی ۱۰ درصدی اقدام به خرید و جذب نقدینگی از سیستم بانکی کنیم.
وی در خصوص روند مذاکرات با شرکای خارجی تصریح کرد: سال آینده، سال پررونقی برای سایپا است و اعتقاد داریم در مذاکرات با شرکای خارجی با تأنی و مدیریت و حفظ منافع کشور و سایپا حرکت کنیم و این روند در حال اجراست.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: ۵۰ درصد ظرفیت سایپا مربوط به محصولات ملی و گروه است و ۵۰ درصد نیز با برندهای معتبر بین المللی تولید خواهد شد که مذاکرات با شرکت های خودروساز خارجی درحال انجام است و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.
در پایان با اکثریت آراء سهام داران طرح جامع اصلاح ساختار مالی شرکت های گروه سایپا و خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت به تصویب رسید.
تصویر روز: عضو شورای سیاستگذاری خودرو اعلام کرد: پژو غرامت قرارداد قبلی را به ایران میپردازد.
محمدرضا نجفیمنش گفت: ایران چندین شرط را برای خودروسازان خارجی قرار داده که اگر بخواهند با خودروسازان داخلی شراکت کنند، حتما باید آن را بپذیرند. بر این اساس برای تولید خودرو در کشور، باید حداقل ساخت داخل ۴۰ درصد درنظر گرفته شده و ظرف مدت مشخصی به ۸۰ درصد برسد.
عضو شورای سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مبنای همکاری مشترک خودروسازان خارجی با ایرانیها نباید بر مبنای واردات CKD باشد بلکه حتما باید ساخت خودرو به مفهوم واقعی در کشور صورت گیرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس حداقل ۳۰ درصد از محصولاتی که در ایران تولید می شود، باید به بازارهای جهانی صادر شود و از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت در قراردادهای خارجی خودرو شرط کرده است که سرمایهگذاری برای ورود دانش فنی به کشور باید صورت گیرد.
به گفته نجفیمنش، هر شرکت یا کشوری این شرایط را بپذیرد، از نظر ایران واجد شرایط برای همکاری است و ما فرش قرمز هم برایش پهن میکنیم.
وی در خصوص مذاکره با خودروسازان آمریکایی نیز گفت: هیچ مذاکرهای با خودروسازان آمریکایی در جریان نیست و برای کشورهای آسیایی نیز این شرایط عمومی را قرار دادهایم که اگر آن را بپذیرند، حاضر به همکاری با آنها هم هستیم.
نجفیمنش در ادامه در خصوص قرارداد پژو که در سفر اخیر رئیسجمهور به امضا رسید، گفت: پژو تمام شروط ایران را پذیرفته و هم قرار است داخلیسازی قطعات را صورت دهد و هم پذیرفته که صادرات را بپذیرد، حتی در مورد صادرات، پژو این قید را هم گذاشته که اگر صادرات کمتر از میزان مشخص شده در قرارداد باشد، به همان میزان تولید هم کاهش مییابد.
وی اظهار داشت: پژو هم در بازار ایران منفعت دارد و در این بازار هم آنها سود میبرد و هم ما منتفع میشوند؛ همه این منافع به صورت مشترک دیده شده است؛ در نهایت قرارداد به نحوی انجام پذیرفته است که ایرانخودرو هم به عنوان طرف ایرانی، منافع خود را از اجرای این پروژه تولید مشترک ببرد.
به گزارش مهر عضو شورای سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پژو به ایران غرامت میپردازد و خسارت نیز جبران شده است، بنابراین پژو تمام شروطی را که ایران گذاشته، پذیرفته است و قرار هم هست رقمی که به عنوان خسارت پرداخت شده است، به طور کامل به ایران پرداخت شود.