تصویر روز: استاندار البرز، احداث مکمل پل شهید سلطانی بمنظور گشایش بزرگترین گره ترافیکی کلانشهر کرج را امید بخشی در بین شهروندان عنوان کرد.
مهندس سیدحمیدطهائی در آیین گشایش پل مکمل شهید سلطانی کرج ضمن تبریک فرا رسیدن فجر انقلاب اسلامی، موفقیت های دولت تدبیر و امید را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: هر موفقیتی که از دولت تدبیر و امید شاهد هستیم حاصل تدبیر و دور اندیشی دولت یازدهم است.
وی، توافق هسته ای را پیروزی دیگری برای ملت ایران در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: لغو تحریم هایی که سال ها بر سر ایران اسلامی سایه انداخته بود، یک پیروزی بزرگ به شمار می آید. این در حالی است که در سفر رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا، انعقاد قراردادهای بزرگ، بیشتر با مد نظر قرار دادن دیدگاه ها و خواسته های ایران انجام گرفت و این نشان دهنده نقش و جایگاه این کشور در مجامع جهانی است.
طهایی بیان کرد: کسانی که در مجامع بین المللی، هر نوع واردات به ایران را محکوم می دانستند، امروز در مقابل ایستادگی مردم و مسئولان ایران اسلامی ناچار به عقب نشینی شده اند.
استاندار البرز کسب این موفقیت ها را به مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و ملت ایران تبریک گفت و اظهارداشت: امیدواریم این رویداد مبارک، سرآغاز حرکت جدیدی در عرصه های بین المللی برای ایران اسلامی باشد.
وی تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تلاش جهادی همه خدمتگزاران را در عرصه اقتصادی کشور سرنوشت ساز دانست و ادامه داد: فرصت ها را باید مغتنم شمرد و از آن ها استفاده کرد.
طهایی در بخش دیگری از گفته های خود به پیش رو بودن ایام انتخابات دو مجلس بزرگ و حساس کشور اشاره کرد و افزود: این روز برای ملت ایران صحنه یک حماسه دیگر خواهد بود و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی با رای پر شور مردم حماسه ای همچون سال ۹۲ را رقم خواهد زد.
وی در خصوص روانسازی ترافیک نیز گفت: این اقدامات موازی با فعالیت های دولت تدبیر و امید می تواند نویدبخش شهر و استانی موفق برای کشور باشد.
تصویر روز: اندازه کوچک و قابلیت حمل راحت ویژگی هایی هستند که در حال حاضر در بازار لپ تاپ توجه ویژه ای به آنها می شود و بر همین اساس که لپ تاپ ها هرچه بیشتر با طراحی جمع و جور و وزن کمتر تولید می شوند. به گزارش عصر ایران با تداوم روند هوشمندسازی دستگاه های مختلف، امروزه هرچیزی در حال تبدیل شدن به یک رایانه است.
تلفن همراه، ساعت، تلویزیون و حتی یخچال و فریزرها و قهوه سازها به پردازنده و حافظه مجهز می شوند تا وظایف خود را انجام دهند. سیستم های محاسباتی به اندازه ای کوچک شده اند که می توانند در دستگاه هایی با اندازه های مختلف جای بگیرند.
اندازه کوچک و قابلیت حمل راحت ویژگی هایی هستند که در حال حاضر در بازار لپ تاپ توجه ویژه ای به آنها می شود و بر همین اساس که لپ تاپ ها هرچه بیشتر با طراحی جمع و جور و وزن کمتر تولید می شوند. در ادامه با برخی از بهترین لپ تاپ های سبک وزن حال حاضر بیشتر آشنا می شویم.
توشیبا کروم بوک ۲
کروم بوک ها بیشتر به عنوان رایانه هایی با سخت افزار نه چندان قدرتمند شناخته می شوند اما توشیبا کروم بوک ۲ به پردازنده اینتل Core i3-5015U، ۴ گیگابایت حافظه رم، بلوتوث نسخه ۴، درگاه های یواسبی ۲ و ۳، درگاه HDMI و نمایشگر ۱۳ اینچی با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است. این لپ تاپ ۱٫۳ کیلوگرمی در وب سایت آمازون برچسب قیمت ۳۲۹ دلاری را یدک می کشد.
ایسوس زنبوک
ایسوس یکی از نام های شناخته شده در دنیای لپ تاپ محسوب می شود. محصولات سبک وزن این شرکت تحت نام زنبوک روانه بازار شده اند. زنبوک UX305LA وزنی معادل ۱٫۳ کیلوگرم دارد و به پردازنده اینتل Core i5-5200U با فرکانس پردازشی ۲٫۲ گیگاهرتز و ۸ گیگابایت حافظه رم مجهز شده است.
از دیگر ویژگی های این محصول می توان به نمایشگر ۱۳٫۳ اینچی فول اچدی مات، حافظه ذخیره سازی حالت جامد ۲۵۶ گیگابایتی، ۱۰ ساعت عمر باتری و بدنه تمام آلومینیومی اشاره کرد. زنبوک UX305LA در وب سایت آمازون برچسب قیمت ۷۵۰ دلاری را یدک می کشد.
دل XPS 13
اگرچه با لپ تاپی ۱۳ اینچی طرف هستیم اما به لطف نمایشگری بدون حاشیه اندازه بدنه دل XPS 13 نزدیک به یک لپ تاپ ۱۱ اینچی است. این محصول سبک وزن دل در چند مدل عرضه می شود که امکان انتخاب گزینه هایی با نمایشگر لمسی نیز وجود دارد.
در حالت پایه دل XPS 13 به پردازنده نسل ششم اینتل Core i3، ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی حالت جامد مجهز است. این مدل ۸۰۰ دلار قیمت دارد.
اپل مک بوک ایر
خانواده ایر به منظور ارائه لپ تاپی سبک وزن با قابلیت حمل راحت توسط شرکت اپل شکل گرفت اما با ارتقا فناوری و به کارگیری سخت افزارهای قدرتمند امروزه به یک دستگاه توانمند نیز تبدیل شده است. در نسل جدید مک بوک ایر پردازنده اینتل Core i5 با فرکانس پردازشی ۱٫۶ گیگاهرتز به همراه ۴ گیگابایت حافظه رم LPDDR3 بکار گرفته شده اند.
مک بوک ایر در دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۳ اینچی در دسترس است که هر دو وضوح ۱۴۴۰×۹۰۰ پیکسل را در کنار تراشه گرافیک مجتمع اینتل ۵۰۰۰ ارائه می کنند. این محصول به حافظه ذخیره سازی فلش ۱۲۸ گیگابایتی مجهز شده است.
لنوو یوگا ۹۰۰
لنوو یوگا ۹۰۰ برچسب قیمت ۱۲۰۰ دلاری را یدک می کشد و یکی از گزینه های گران قیمت این فهرست است اما سخت افزار قدرتمند این دستگاه قیمت بالای آن را توجیه می کند. این دستگاه هیبریدی به پردازنده اینتل Core i7 با فرکانس پردازشی ۲٫۵ گیگاهرتز و ۸ گیگابایت حافظه رم مجهز شده و از این رو هیچ گونه کندی در انجام کارهای روزانه، وبگردی و بازی های سبک احساس نخواهید کرد. بلندگوهای لنوو یوگا ۹۰۰ به فناوری دالبی DAX2 مجهز شده و در کنار نمایشگر ۱۳ اینچی با وضوح ۳۲۰۰×۱۸۰۰ پیکسل تجربه مولتی مدیا خوبی با این دستگاه خواهید داشت.
مایکروسافت سرفیس بوک
سرفیس بوک با وزن ۱٫۵۸ کیلوگرم اندکی نسبت به دیگر محصولات معرفی شده در این فهرست سنگینتر است اما ویژگی هایی که در اختیار کاربر قرار می دهد موجب می شود تا این اضافه وزن را نادیده بگیرید.
سرفیس بوک با توجه به قابلیت جدا شدن صفحه کلید می تواند به یک تبلت نیز تبدیل شود. این دستگاه در مدل پایه به پردازنده اینتل Core i5 و در مدل های قدرتمندتر به پردازنده اینتل Core i7 با تراشه گرافیک انویدیا و ۱۶ گیگابایت حافظه رم مجهز شده است.
نمایشگر ۱۳٫۵ اینچی سرفیس بوک وضوح ۳۰۰۰×۲۰۰۰ پیکسل را ارائه می کند. همچنین در ارزانترین مدل حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایتی در نظر گرفته شده و برچسب قیمت ۱۴۸۹ دلاری را در وب سایت آمازون یدک می کشد.
ال جی گرم ۱۵
اگر در پی لپ تاپی ۱۵ اینچی مجهز به پردازنده اینتل Core i7 هستید و همچنان بدنه ای نازک و با کیفیت از اولویت های شما است ال جی گرم ۱۵ یکی از گزینه های ایده آل برای شما محسوب می شود. بدنه این لپ تاپ از جنس آلیاژ منیزیم ساخته شده که ظاهری زیبا و با کیفیت بالا را ارائه می کند.
نمایشگر فول اچدی به همراه ۸ گیگابایت حافظه رم از دیگر ویژگی های این لپ تاپ فوق باریک به وزن ۹۸۰ گرم و برچسب قیمت ۱۵۰۰ دلاری هستند.
تصویر روز: شرکت الجی الکترونیکس (LG) اعلام کرد که سود عملیاتی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ این شرکت ۳۴۹ میلیارد وون (معادل ۳۰۱٫۳۸ میلیون دلار) شده است.
این سود به لطف پیشرفت در محصولات لوازم خانگی و صوتی و تصویری افزایشی ۲۷ درصدی نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۴ داشته است. بخش لوازم خانگی و تهویه مطبوع الجی با گزارش درامد ۲۱۴٫۸ میلیارد وونی (۱۸۵٫۴۹ میلیون دلاری) بار دیگر ثابت کرد که ستون این شرکت است. فروشها در تمام بخشهای الجی در مجموع ۱۴٫۵۶ تریلیون وون (معادل ۱۲٫۵۷ میلیارد دلار) است که ۳٫۸ درصد نسبت به دوره گذشته پیشرفت داشته است. اگرچه شرایط رقابتی و تاثیرات تغییرات قیمت ارز باعث شد تا ۴٫۷ درصد کاهش سود نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۴ به وجود بیاید.
با وجود ایجاد نقاط قوت با ورود محصولات پیشرو صنعتی در دستههای مهم، ۲۰۱۵ سال چالشبرانگیزی بود. سود عملیاتی سالانه ۱٫۱۹ تریلیون (معادل ۱٫۰۳ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۵ در برابر ۱٫۸۳ تریلیون وون (معادل ۱٫۵۸ میلیارد دلار آمریکا) در سال ۲۰۱۴ بود. به دلیل رکود جهانی تقاضا برای تلویزیون و کاهش رشد بازار گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۵، سود سالانه در این سال ۵۹٫۰۴ تریلیون وون (معادل ۵۰٫۹۸ میلیارد دلار) بود.
شرکت لوازم صوتی و تصویری الجی در گزارش سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ درآمد عملیاتی را ۱۰۹٫۲ میلیارد وون (معادل ۹۴٫۳ میلیون دلار) اعلام کرد. سود سه ماهه چهارم برابر ۴٫۷۴ وون (معادل ۴٫۰۹ میلیارد دلار) بود که به دلیل پیشرفت در فروش تلوزیونهای OLED و UHD به میزان ۱۱ درصد افزایش داشته است. اگرچه به علت رکود بازار جهانی تلوزیون و تغییرات نامطلوب قیمت ارز، سود نسبت به دوره قبلی کاهش داشته است. با توجه به بازخوردهایی که در نمایشگاه CES 2016 تجربه شد، الجی معتقد است امسال سال بلوغ تلویزیونهای OLED و Super 4K Ultra HD است. الجی در حال توسعه نوآوریهای بازاریابی خود است. نمونهای از این مسئله ساخت اولین آگهی تبلیغاتی سوپر بال توسط ریدلی و جیک اسکات است.
شرکت ارتباطات موبایل الجی فروش قدرتمند ۳٫۷۸ تریلیون وونی (معادل ۳٫۲۶ میلیارد دلاری) داشته است که به لطف فروش گسترده در آمریکای شمالی نسبت به سه ماهه قبلی ۱۲ درصد افزایش داشته و نسبت به دوره مشابه در سال قبل بدون تغییر بوده است.
در صحنه جهانی، مجموع ۱۵٫۳ میلیون گوشی هوشمند الجی در این سه ماهه به اقصا نقاط جهان صادر شد تا آمار فروش سال ۲۰۱۵ در کل جهان به مجموع ۵۹٫۷ میلیون گوشی برسد. این تعداد در برابر تعداد ۵۹٫۱ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۴ افزایش چشمگیری داشته است. به دلیل ارائه مدلهای پرچمدار رقبا و رقابت بیشتر قیمتها، به نظر میرسد بازار گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۶ رقابتیتر شود. انتظار میرود معرفی دو مدل پرچمدار و بیشتر شدن زنجیره ارزش رقابتی سودآوری را در سال ۲۰۱۶ افزایش دهد.
شرکت لوازم خانگی و تهویه مطبوع الجی به فروش ۳٫۸۳ تریلیون وونی (معادل ۳٫۳۱ میلیارد دلار) در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ دست پیدا کرد که نمایانگر افزایشی چشمگیر نسبت به سه ماهه مشابه در سال ۲۰۱۴ است. در کره جنوبی، به دلیل محبوبیت ماشین لباسشویی TWIN Wash و یخچالهای ممتاز نسبت به سال گذشته سود ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است. فروش بالا در بازارهای توسعه یافته نظیر آمریکای شمالی و اروپا کمک کرد تا فروش پایین در بازارهای آمریکای جنوبی، خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع جبران شود. فروش پایین در این کشورها به دلیل کاهش تقاضا ایجاد شده از پایین بودن قیمت نفت و تغییرات قیمت ارز رخ داده بود. سود عملیاتی در این سه ماهه ۲۱۴٫۸ میلیارد وون (معادل ۱۸۵٫۴۹ میلیون دلار) و در کل سال ۹۸۱٫۷ میلیارد وون (معادل ۸۴۷٫۷۵ میلیون دلار) است. به دلیل معرفی محصولات پریمیوم LG SIGNATURE انتظارات در این بخش در سال ۲۰۱۶ بسیار بالا است.
شرکت قطعات اتومبیل الجی با فروش ۵۲۰٫۴ میلیارد وون (معادل ۴۴۹٫۴ میلیون دلار) افزایش ۹ درصدی در فروش را تجربه کرده است. این افزایش عمدتاً به دلیل توسعه تجارتinfotainment بوده است. با رشد سود در تمام سه ماهههای سال ۲۰۱۵، این بخش سال را با فروش ۱٫۸۳ تریلیون وون (معادل ۱٫۵۸ میلیارد دلار) به پایان برده است. الجی با توسعه همکاری با جنرال موتورز در زمینه خودروی الکتریکیChevrolet Bolt و برنامههای این شرکت برای مشارکتهای بیشتر، انتظار دارد تجارت ماشینهای هوشمند و قطعات خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۶ توسعه یابد.
توضیحات تبدیل ارزی سه ماهه چهارم ۲۰۱۵
نتایج این گزارش بر اساس IFRS (استانداردهای بینالمللی گزارش مالی) هستند و برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ ارائه شدهاند. مقادیر وون در این گزارش به دلار تبدیل شدهاند- هر ۱۱۵۸ وون معادل یک دلار.
تصویر روز : رییس سازمان دامپزشکی از تایید بهداشتی واردات گوشت قرمز روسی خبر داد و گفت: برنامهای برای واردات گوشت مرغ وجود ندارد اما روسها نظر نهایی خود را درباره خرید گوشت مرغ ایرانی تا ۲۵ بهمنماه اعلام میکنند.
مهدی خلج اظهار کرد: در زمینه گوشت قرمز علیرغم قابل قبول بودن تولید در داخل کشور و صادرات بیش از یک میلیون رأس دام سبک و حدود ۷۰ هزار رأس دام سنگین، به میزان کمی واردات نیز نیازمندیم که در این راستا براساس بازدیدهای صورت گرفته از کشتارگاههای صنعتی و پیشرفته روسیه و با توجه به زیرساختهای بهداشتی این کشور در زمینه دام و طیور و همچنین مطالعات کتابخانهای انجام شده، میتوان گفت روسیه واجد شرایط صادرات گوشت قرمز به ایران است.
وی افزود: پس از بازدیدها و ارزیابیهای صورت گرفته، به روسها اعلام کردیم که در کشتارگاه بازدید شده با رعایت ضوابط بهداشتی و معیارهای اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی، واردات گوشت قرمز میتواند تحت نظارت کامل ایران انجام شود.
رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: واردات گوشت قرمز از روسیه از نظر بهداشتی منعی برای ایران ندارد اما قیمت همیشه تصمیمگیرنده و تعیینکننده نهایی برای تجارت یک محصول است.
خلج در خصوص صادرات گوشت مرغ از روسیه به ایران اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی به نظر نمیرسد روسها پتانسیلی برای صادرات گوشت مرغ به ایران داشته باشند و سازمان دامپزشکی نیز تا مادامی که اجازه کمیت واردات را از سوی وزارت جهاد کشاورزی نداشته باشد، مجوز بهداشتی واردات را صادر نمیکند.
وی گفت: در زمینه گوشت مرغ با توجه به نیاز نداشتن ایران به این محصول تاکنون هیچ مطالعه و بررسی درباره وضعیت تولید این محصول در روسیه از نظر بهداشتی صورت نگرفته است، اما روسها ارزیابیها و بررسیهای خود در زمینه گوشت مرغ ایرانی را انجام دادهاند که مقرر شده تا ۲۵ بهمنماه نظر خود را اعلام کنند.
رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: واردات گوشت مرغ از روسیه به ایران در دستور کار قرار ندارد اما برای صادرات این محصول به روسیه کارهای بسیاری انجام شده و پتانسیلهای نسبتا مناسبی نیز در این زمینه وجود دارد که میتوان به دو کشتارگاه صنعتی اشاره کرد که کد بهداشتی صادراتی (IR) دارند.
خلج اظهار کرد: گوشت مرغ مدنظر روسها باید در زنجیرههایی تولید شود که بیماریهای مورد تاکید روسها در آن زنجیرهها وجود نداشته باشد اما آنها نیاز به اطلاعات اضافی دارند که برایشان ارسال کردیم و جمعبندی و نظر نهاییشان احتیاج به زمان دارد.
رییس سازمان دامپزشکی همچنین درباره وضعیت صادرات میگو به روسیه گفت: از نظر بهداشتی، زیرساختها و میزان تولید، هیچ مشکلی برای صادرات میگو به روسیه وجود ندارد و تاکنون حدود ۹ کانتینر میگو به این کشور صادر شده و مابقی صادرات این محصول وابسته به شرایط بازرگانی و توافقات تجار دو کشور است. ایسنا
تصویر روز : قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل از مذاکره با ایتالیاییها برای خرید هواپیماهای کوچک و راهاندازی خطوط هوایی جدید بین شهرهای نزدیک به هم در کشور خبر داد و گفت: با همکاری شرکتهای فرانسوی قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) ظرف یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند ۳.۵ میلیون نفر را به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. ضمن اینکه ایران و ایتالیا در زمینه بنادر و دریانوردی همکاریهای فنی مشترکی خواهند داشت.
اصغر فخریه کاشان درباره دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه گفت: دکتر آخوندی تاکید زیادی بر ایجاد شبکه هوایی داخلی بین شهری دارند تا فرودگاههای کوچک رونق بیشتری بیابند. این فرودگاهها به هواپیمای کوچکی نیاز دارند که ایتالیاییها به طور مشترک با فرانسویها تولید میکنند. برای تامین این هواپیماها مذاکراتی با ایتالیاییها داشتهایم و امیدواریم این هفته به تهران بیایند و بتوانیم این تفاهمنامهها را نهایی کنیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل درباره جزئیات این مذاکرات گفت: با ایتالیا مذاکراتی را برای خرید هواپیمای کوچک و استفاده از آنها در فرودگاههای منطقهای داخل کشور انجام دادیم تا به جای اینکه مسافران در مسیرهای کوتاه مانند گرگان ساری، مشهد – بجنورد یا بجنورد سبزوار به مرکز استان بروند بتوانند در این شبکه هوایی داخلی بینشهری رفت و آمد کنند. یعنی خطوط جدیدی به وجود خواهد آمد و در مسیرهای کوتاهی که پرواز نداشتیم هم این تردد هوایی صورت میگیرد.
وی درباره مذاکرات در حوزه حمل و نقل ریلی توضیح داد: مذاکرات مقدماتی نیز برای خرید واگن و احداث خط راهآهن با شرکتهای ایتالیایی داشتیم که باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.
خواهرخواندگیهایی بین بنادر ایران و ایتالیا در ماههایی آینده اجرایی میشود
فخریه کاشان درباره وضعیت حمل و نقل دریایی و جایگاه آن در مذاکره با طرف ایتالیایی توضیح داد: خواهرخواندگیهایی بین بنادر ایران و ایتالیا با هدف ایجاد همکاریهای فنی بین دو کشور انجام شده است که در ماههای آینده به قراردادهای اجرایی تبدیل خواهد شد.
وی درباره محور اصلی مذاکرات در سفر را به فرانسه را مربوط به حمل و نقل هوایی دانست و اظهار کرد: مذاکرههایی که با ایرباس از ماههای گذشته آغاز شده بود به نتیجه رسید و ۱۱۸ هواپیمای نو از انواع آن از جمله ایرباس ۳۲۰، ۳۳۰، ۳۵۰ و ۳۸۰ خریداری میشود که تا سال ۲۰۲۳ به تدریج تحویل ایران میشود. خرید این هواپیماها کشور را در جایگاهی قرار میدهد که در چشمانداز توسعه ایران در نظر گرفته شده است. یعنی ایران به هاب منطقه و کشور اول منطقه تبدیل میشود و امیدواریم در بخش هوایی به این جایگاه برسیم.
شبکه هوایی کشور برای بهرهبرداری از امکانات جدید آماده میشود
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل خرید هواپیماها را مستلزم تامین زیرساختها، مسائل فنی، آموزش و نکات دیگری دانست که در بخش بهرهبرداری وجود دارد و به پایگاه خبری وزارت راه افزود: همزمان با نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، باید در بخشهایی مانند زیرساخت و مسائل فنی نیز پیشرفتهایی به دست بیاید لذا آنچه با ایرباس توافق شد شامل دو بخش است. بخش نخست مربوط به خرید هواپیما و بخش دیگر آماده کردن شبکه هوایی کشور برای بهرهبرداری هر چه بهتر از این موقعیت است.
فخریه کاشان درباره مهمترین نکات مذاکره با ایرباس در این سفر گفت: قرار شد شرکت ایرباس شرکتهای داخلی ایران که در حوزه ساخت قطعات هواپیما و ارائه خدمات بخش مهندسی، نرم افزار و ساخت قطعه مربوط به هواپیما فعال هستند را بررسی کنند و درجه کیفی آنها را ببینند تا آن شرکتهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند بتوانند گواهینامههای بینالمللی را دریافت کنند و ایرباس از قطعات و خدمات این شرکتها در سایر کشورها استفاده کند.
ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام در مدت یک سال
وی افزود: همزمان مذاکراتی با شرکت ا.د.پ (A.D.P) و بوی فرانسه برای فعالیت در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز انجام شد که شامل سه بخش است. قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) به سرعت و ظرف یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند ۳.۵ میلیون نفر به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. شرکت ا.د.پ متعهد شده یک سال بعد از شروع قرارداد این ترمینال را به پایان برساند و بتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم. برنامه دیگر بازسازی ترمینال موجود است و پروژه دیگر ترمینال جدیدی است که ظرفیت ۴۰ میلیون مسافر را داشته باشد.
فخریه کاشان درباره نحوه قراردادهای سرمایهگذاری توضیح داد: همه قراردادها به روش BOT انجام میشود و شرکتهای ا.د.پ و بوی باید در طراحی مهندسی، ساخت و بهرهبرداری از نیروها و شرکتهای ایرانی استفاده کند. در بخش ساخت حداقل باید ۵۱ درصد به شرکتهای داخلی داده شود. علاوه بر این همکاری ایران با این دو شرکت به صورت مشارکت خواهد بود که ۶۰ درصد آن سهم ایران و ۴۰ درصد سهم ایران است اما ۱۰۰ درصد هزینه را این شرکتها تامین خواهند کرد و به تدریج از سود پروژه برداشت میکنند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل درباره جزئیات بهرهبرداری از این پروژهها اظهار کرد: در بخش بهرهبرداری یک شرکت بین شرکت ا.د.پ و شرکت شهر فرودگاهی با نسبت سهم ۵۰ درصد تاسیس میشود و بهرهبرداری بر عهده آن شرکت واسط خواهد بود و به تدریج بهرهبرداری به ایرانیها منتقل میشود.
شبیه همین کار با شرکت ونسی فرانسه برای دو شهر مشهد و اصفهان نیز انجام شده است. سه ماه با شرکتهای ا.د.پ و ونسی زمان در نظر گرفته شده است که نقشههای مهندسی را آماده کنیم و مناقصهها را برگزار کنیم و درباره قیمت به نتیجه مشخصی برسیم. بعد از سه ماه اختیار با ایران است و به هر دلیلی احساس کردیم قیمت مناسب نیست یا شرایط مطابق با خواسته ما نبود میتوانیم بدون تعهد و خسارت جدا شویم البته هدف اصلی ما این است که در این سه ماه ساختاری بسازیم که از لحاظ حقوقی، اقتصادی و شرایط کشور مناسب باشد.
امکان واگذاری ۱۱۸ هواپیمای ایرانایر به سایر شرکتهای هوایی ایران
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا تمامی ۱۱۸ هواپیمای خریداری شده متعلق به ایران ایر است؟ گفت: همه هواپیماها به ایران ایر تعلق دارد اما این شرکت اجازه دارد با تایید فروشنده آنها را به شرکتهای دیگر واگذار کند.
وی درباره برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای راهاندازی قطار پرسرعت در کشور گفت: در حال حاضر فقط مسیر تهران قم اصفهان است که قرارداد آن با چینیها قبلا منعقد و السی آن نیز فعال شده است. در آنجا قرار است بابت قطارها و تجهیزات برقی در صورت لزوم از اروپاییها استفاده کنیم ولی هزینه آن را چینیها پرداخت میکنند. در مسیر تهران مشهد هدف ما برقی کردن مسیر است و چینیها اعلام کردهاند که اگر این قطار سریعالسیر شود احتمالا soft loan خواهند داد و ممکن است در این پروژه از soft loan چینیها استفاده کنیم.
فخریه درباره جایگاه حوزه ساختمان و مسکن در گفتگو با طرفهای خارجی از جمله فرانسه و ایتالیا گفت: در این حوزه نیازی به خارجیها بجز در بحثهای تکنیک ساخت، انرژیهای نوین، بهرهبرداری و مدیریت شهری، طراحی شهری نداریم و به مصلحت کشور نیست که کار ساختمانی را به کشورهای دیگر واگذار کنیم.
شیطنت برخی شرکتهای هواپیمایی در پیشخرید هواپیماها
وی درباره زمان عملیاتی شدن قراردادهای منعقد شده در سفر به ایتالیا و فرانسه پیشبینی کرد: امیدواریم یک یا دو هواپیما را قبل از عید نوروز بتوانیم تحویل بگیریم. هواپیما بر خلاف کالاهای دیگر است که بتوان به راحتی انتقال دارد. هواپیماهای مدنظر باید ساخته شود و معمولا شرکتهای سفارش دهنده از ۴ تا ۵ سال پیش سفارش میدهند.
رقبای ما نیز برای این که مبادا ما بتوانیم قرارداد خوبی منعقد کنیم شیطنتهایی میکنند و حتی در مواقعی که به هواپیمای جدید نیاز نداشته باشند سفارش میدهند و رزرو میکنند. در نتیجه زمانی که کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند باید رزرو آنها را خریداری کنند که سودی نیز از این راه به دست میآورند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل افزود: اینکه ایران در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ توانسته ۱۱۸ هواپیمای نو خریداری کند اتفاق ارزشمندی است و میتواند نیازهای داخلی، منطقهای و همچنین نیازهای دوربرد مانند سفر هوایی به چین، کوالالامپور، نیویورک یا تورنتو را اگر دایر شود برطرف کند. در صورت تامین هواپیماهای مورد نیاز پروازها به طور مستقیم انجام خواهد شد که زمان مورد نیاز برای سفر کاهش خواهد یافت و هزینهها نیز کمتر میشود.
وی در پایان گفت: در بسیاری از این کشورها که پرواز مستقیم نداشتیم اما در برخی دیگر از مسیرها دلیل اصلی که سبب دو بخشی شدن پروازها میشد مشکل سوخت بود که این مشکل رفع شده و از حدود یک هفته پیش تاکنون پروازها از شهرهایی مانند پاریس، فرانکفورت و لندن مستقیم به تهران انجام میشود. ایسنا