آمادگی ارائه اسناد برنامه ششم به مجلس

تصویر روز : رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تشریح اهداف کمی برنامه ششم توسعه تاکید کرد: آماده‌ایم تمام اسناد مربوط به برنامه ششم توسعه را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کنیم.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری توضیح برنامه ششم توسعه که امروز دهم بهمن ماه برگزار شد، مهمترین هدف کمی برنامه ششم توسعه را رشد هشت درصدی دانست و اظهار کرد: این رشد هشت درصدی از محل بخش کشاورزی، نفت، معدن، صنعت، آب و برق و گاز، ساختمان، حمل و نقل، ارتباطات و سایر خدمات تأمین خواهد شد.

به گفته وی طبق برنامه ریزی ما هشت درصد رشد اقتصادی از طریق کشاورزی، ٩.٣ درصد آن از طریق نفت،٩.٣ درصد از طریق صنعت، ٨.٨ درصد از طریق معدن، ٨.٣ درصد از طریق آب، برق و گاز، ۸٫۳ درصد از طریق حمل‌ونقل، ارتباطات ۱۹٫۳ درصد و ۵.٨ درصد از طریق سایر خدمات تأمین خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد تناقضی بین یکی از بندهای برنامه ششم توسعه و ممنوعیت مالیاتی جدید و قانون اصلاحیه نظام مالیاتی که در آن معافیت‌های مالیاتی جدیدی تشکیل شده و از سال آینده اجرا می‌شود، وجود داشته باشد، اظهار کرد: بنابر قانون اصلاحیه نظام مالیاتی از سال آینده همه نهادهایی که پیش‌تر مالیات نمی‌دادند باید مالیات بدهند و اگر هم در پاره‌ای از موارد در این قانون معافیتی مالیاتی جدید تعریف شده است بر مبنای حمایت از تولید است ولی به‌طور کلی در برنامه ششم توسعه جلوی معافیت‌های جدید مالیاتی گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین درباره‌ برنامه ششم توسعه توضیح داد: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه برمبنای اقتصاد مقاومتی و دیدگاه‌های الگوی مطلوب توسعه و گفتمان‌هاست.

وی درباره‌ی موضوعات مطرح شده برنامه ششم گفت: یکی از بخش‌های برنامه ششم توسعه بر موضوعات خاص تاکید دارد یعنی موضوعاتی که مرتبط با بحران‌های احتمالی آینده هستند که اگر به آن موضوعات نرسیم تا پایان دوره برنامه ششم توسعه دچار بحران خواهیم شد. این موضوعات شامل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی است.

نوبخت همچنین درباره‌ی دیگر موضوعات برنامه ششم توسعه گفت: یکی از این موارد موضوعات خاص مکان‌محور است ضمن این‌که در همه مناطق کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. همچنین یکی دیگر از بخش‌های برنامه ششم توسعه متمرکز بر موضوعات بخشی است که می‌تواند با عنوان پیشران توسعه مورد توجه قرار گیرد. در این بخش به صنعت، معدن، ترانزیت، فناوری ریلی، ارتباطات، اطلاعات و انرژی توجه کرده، همچنین موضوعات فرابخشی نیز از موضوعاتی است که در برنامه ششم توسعه است که این بخش شامل محیط کسب‌وکار، اشتغال، تامین منابع مالی برای اقتصاد، توانمندسازی محرومین و فقرا می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین اجرای برنامه ششم را در سه فصل توصیف کرد و ادامه داد: لایحه احکام دائمی توسعه پیشتر طی ۵۰ ماده به مجلس تقدیم شده بود این احکام یکی از اجزای برنامه ششم توسعه است که در برنامه‌های قبلی نیز تکرار شده است و ما برای آنکه آن را تکرار نکنیم مواد آن را جمع‌آوری کرده و به مجلس تقدیم کردیم بنابراین نوآوری برنامه ششم این است که عاری از برنامه‌های دائمی تکراری شده است.

وی همچنین اسناد برنامه ششم توسعه را یکی‌دیگر از اجزای این برنامه پنج ساله دانست و اظهار کرد: این بخش شامل سندهای راهبردی بخشی و فرابخشی می‌شود که سندهای راهبردی بخشی ۱۷ موضوع و سندهای راهبردی فرابخشی ۱۲ موضوع وجود دارد.

نوبخت همچنین اظهار کرد: این‌که در برنامه ششم توسعه به ریز اقدامات اساسی که می‌خواهیم برای رفع چالش‌ها انجام دهیم توضیحات لازم انجام شده و سعی کرده‌ایم که در این برنامه با موضوعاتی مانند این‌که کشور برای ارتقاء جایگاه اقتصادی‌اش طی سال‌های ۱۳۹۵ – ۱۳۹۹ چه برنامه‌هایی دارد و در این زمینه چه اقداماتی انجام خواهد داد پاسخ داده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه‌های عملیاتی بخشی و فرابخشی و برنامه‌های عملیاتی و استانی تدوین شده، ولی مجلس قرار نیست آنها را تصویب کند. همچنین برای هر موضوعی که در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه سند پشتیبان وجود دارد که هر موضوع یک بخش از سند ما را تشکیل می‌دهد.

وی درباره‌ی ویژگی‌های برنامه ششم توسعه گفت: این برنامه سومین برنامه‌ای است که از سال ۱۳۸۴ و در دوره سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تدوین شده و همچنین اولین برنامه‌ای است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شده و در آن از الگوی حسابداری رشد (مدل برنامه‌ریزی بهینه‌یابی غیرخطی و الگوی اقتصاد کلان) مدل تعادل عمومی پویای تصادفی بهره گرفته شده است.

نوبخت به مهم‌ترین هدف کمی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد تا پایان ۱۴۰۴ به جایگاه اول اقتصاد و فناوری برسیم رشد هشت درصدی برای ما حداقلی است و ممکن است به رشد دو رقمی نیاز داشته باشیم که این موضوع در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است همچنین ما از آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه گذشته بهره‌مند شدیم و اتفاقا جداکردن احکام دائمی و فرستادن آن برای تصویب به مجلس حاصل آسیب‌شناسی برنامه‌های پیشین توسعه بود. در گذشته برنامه‌ها به این صورت تدوین شده بود که قانون‌گذار می‌تواند قانون‌های جدیدی تصویب کرده و طی پنج سال مشخص نبود که قانونی که اجرا می‌شود مطابق با قوانین مادر است یا قوانین اصلاح شده.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره‌ نسبت‌های بودجه‌ای در برنامه ششم گفت: منابع نفتی که در بودجه سال ۱۳۹۴، ۶۴ هزار میلیارد بوده در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد، ولی سهم منابع نفتی در این دوران به شکل محسوس کاهش می‌یابد. چنانچه از ۳۱٫۵ درصد سال ۱۳۹۴ به سهم ۲۲ درصدی در سال ۱۳۹۲ تقلیل پیدا خواهد کرد. همچنین سهم مالیات به تولید ناخالص ملی از ۶٫۵ درصد به ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به شاخص تامین هزینه‌ها از محل درآمد‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون این شاخص حدود ۱۶۸٫۴ درصد است که در سال آینده به ۷۵٫۴ درصد خواهد رسید. این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۰۵٫۶ درصد می‌رسد. این نشان‌دهنده این است که تا پایان برنامه ششم درآمدها بیش از هزینه‌ها خواهد بود.

نوبخت همچنین لازمه رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی را معطوف به سرمایه‌گذاری سالانه نزدیک به ۵۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه سهم بخش عمومی برای تملک دارایی‌های سرمایه معادل ۱۳٫۸ درصد یا ۸۰ هزار میلیارد تومان، سهم بخش صندوق توسعه ملی ۱۲٫۲ درصد یا ۷۱ هزار میلیارد تومان، سهم بخش بازار سرمایه ۱۵٫۳ درصد معادل ۸۹ هزار میلیارد تومان سهم تسهیلات بانکی ۳۰٫۷ درصد معادل ۱۷۸ هزار میلیارد تومان، منابع شرکت‌های دولتی با سهم ۱۹٫۱ درصدی معادل ۱۱۱ هزار میلیارد تومان و منابع خارجی با سهم ۴٫۷ درصدی سهم ۲۷ هزار میلیارد تومانی خواهند داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین ابراز امیدواری کرد که مجلس فعلی با تصویب برنامه ششم توسعه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تشریح اجرای بندهای مربوط به برنامه ششم توسعه سهم داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که برنامه ششم توسعه اولین برنامه اقتصاد مقاومتی در پساتحریم است نباید تصویب و اجرای آن به تاخیر بیفتد، چون این موضوع به صلاح کشور نیست. از سوی دیگر باید در نظر گرفت که خارجی‌ها از شرایط پساتحریم ایران استقبال کرده‌اند و باید سریعا از فرصت پیش آمده در جهت رشد و رونق اقتصادی استفاده کرد. البته مجلس در زمان تصویب لایحه برنامه ششم توسعه مختار است ولی با توجه به این‌که اکنون فرصتی است که مجلس بتواند در اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشد بهتر است که تصویب آن زودتر انجام شود.

نوبخت توضیح داد: طبق آیین‌نامه داخلی، مجلس ۳۰ روز فرصت دارد برنامه ششم توسعه را تصویب کند و تاکنون هیچ‌گاه مجلس زمانی بیشتر از ۴۰ روز برای تصویب برنامه‌های توسعه و برنامه‌های بودجه وقت صرف نکرده و به نظرم در این زمینه فرصت خواهد داشت که تا کمتر از ۴۰ روز بودجه و برنامه را تصویب کند ولی با توجه به انتخابات ما هم نمی‌توانیم از نماینده‌های مجلس انتظار داشته باشیم که به حوزه‌های انتخابی خود نروند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با توجه به تاخیر تصویب برنامه ششم توسعه در سال آینده برنامه پنجم بار دیگر اجرا شود، ادامه داد: اجرای ادامه‌ی برنامه پنجم تا سال آینده یک خط مصوبه است، ولی باعث می‌شود که کشور یکسال عقب بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برنامه ششم توسعه کارشناسی شده نیست، افزود: اگر برنامه ششم توسعه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیقی بررسی شود نمایندگان اذعان خواهند کرد که این برنامه کارشناسی شده است. آنچه که مجلس تصویب می‌کند مواد برنامه ششم توسعه یا همان احکام است و ما به مجلس اعلام کرده‌ایم که اگر کمیسیون‌های تخصصی مجلس تشکیل شود آمادگی داریم که همه اسناد مربوط به برنامه ششم توسعه را در اختیار کمیسیون‌های مجلس قرار دهیم.

نوبخت در خصوص بحث ادغام وزارتخانه‌ها و برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه گفت: برنامه‌ای که در آن ادغام وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شده بود، پیش‌نویس بود و هنوز قطعی نشده بود مفاد مربوط به این پیش‌نویس در هیات دولت تایید نشد و موج بزرگی در رسانه‌ها به راه افتاد درباره چرا و تحلیل این ادغام‌ها ولی به طور کلی در برنامه ششم توسعه ادغام وزارتخانه‌ها گنجانده نشده است ولی ممکن است در مجلس به برنامه اضافه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخشی از سخنانش در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی یکی از نماینده‌های مجلس مبنی بر این‌که آیا برنامه ششم توسعه به درستی تنظیم شده است، ادامه داد: مطرح کردن این موضوع اهانت به مبانی نظری است ما برای تهیه برنامه ششم توسعه از مبانی نظری اسناد فرادستی استفاده کرده‌ایم و در فرآیند تدوین آن از بسیاری از صاحبنظران و نظر کارشناسی آنها بهره برده‌ایم که ببنیم چطور می‌توانیم سیاست‌های فرادستی را عملی کنیم. ایسنا

توافق ۵۱ میلیارد دلاری ایران با ایتالیا و فرانسه

تصویر روز : طی سفر رئیس جمهور به اروپا در مجموع بیش از ۵۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه‌ در زمینه‌های مختلف اقتصادی بین ایران و دو کشور ایتالیا و فرانسه به امضا رسیده است.

این سفر که به اعتقاد بسیاری از ناظران ابعاد اقتصادی آن پررنگ‌تر از وجه سیاسی آن بوده است با انعقاد قرارداد‌های زیادی برای همکاری‌های اقتصادی همراه شد که می‌تواند شروع فصل جدیدی برای اقتصاد ایران در دوران پسا برجام باشد. سفری که شاید بتوان یکی از مهمترین نکات آن را حضور هیاتی از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران و ایران دانست.

حضوری که به گفته محسن جلال پور – رئیس اتاق بازرگانی ایران – موثر و جدی بوده و بخش خصوصی ایران توانسته تعاملات مناسبی را با بخش خصوصی طرف‌های مقابل در این سفر برقرار کند.

حجم تفاهم‌ها در این سفر با کشور ایتالیا بیش از ۱۸٫۴ میلیارد دلار و با فرانسه ۳۳ میلیارد دلار عنوان شده است که در مجموع ۵۱٫۴ میلیارد دلار با این دو کشور قراردادهای اقتصادی به امضا رسیده است. در جریان دیدارها با مقامات اقتصادی ایتالیا ۱۴ سند همکاری در زمینه‌هایی چون انرژی، زیرساخت، فولاد، کشتی سازی،بازرگانی، همکاری‌های بندری،حفظ نباتات،پزشکی و دارویی امضا شده است.

همچنین بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران بخش خصوصی ایران سه قرارداد به ارزش حدود سه میلیون یورو در زمینه زیربنایی، فولاد و کشتی‌سازی با بخش خصوصی ایتالیا منعقد کرده است.

اما در سفر به فرانسه قرارداد با شرکت‌های مهم خودروسازی این کشور توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد. در سفر رئیس جمهور به فرانسه قراردادهایی به ارزش ۳۳ میلیارد دلار شامل توافق با شرکت‌های پژو سیتروئن،‌ایرباس و توتال به امضا رسید.

بر این اساس با توافق صورت گرفته بین ایران و فرانسه پژو سیتروئن با قراردادی شراکتی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۶ میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو به ایران باز خواهد گشت.

پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج خواهد شد. همچنین شرکتهای پژو و سیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو با استفاده از قطعاتی که در ایران تولید می شوند همکاری خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۱ حداکثر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد بازار ایران شد که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ تولید خودرو به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار و در نهایت دو میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند.

همچنین به گفته یکه زارع – مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو – همکاری استراتژیک با گروه پژو سیتروئن به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای طرفین خواهد بود تا از مزایای رقابتی یکدیگر به خصوص در زمینه فن آوری و ایجاد یک چشم انداز درازمدت بهره برداری کنند.

از سوی دیگر شرکت نفتی توتال تفاهم نامه‌ای برای خرید نفت از ایران بویژه برای پالایشگاههای فرانسوی و اروپایی امضا کرد. این شرکت همچنین به بررسی پتانسیل های صنعت نفت ایران برای ارزیابی حضور گسترده‌تر خواهد پرداخت.

شرکت هواپیمایی ایرباس ۱۱۴ هواپیمای مسافربری به ایران ایر تحویل خواهد داد و همچنین خدمات آموزش خلبان و تعمیر و نگهداری فراهم می‌کند. این سفارش که بر مبنای قیمت‌های اعلام شده از سوی ایرباس، ۲۷ میلیارد دلار ارزش دارد شامل ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجامبوی دو طبقه ای ۳۸۰ و ۲۱ فروند هواپیما از خانواده ای ۳۲۰ و ۲۴ فروند ای ۳۲۰ نئو است. همچنین ۷۳ فروند هواپیمای پهن پیکر سفارش ایران شامل ۲۷ ای ۳۳۰ و ۱۸ ای ۳۳۰ نئو و ۱۶ ای ۳۵۰ هستند.

همچنین شرکت خط کانتینر فرانسوی CMA CGM برای همکاری در زمینه کشتیرانی و توسعه پایانه های بندری توافق کرد. شرکت سوئز که در زمینه محیط زیست فعالیت دارد برای تصفیه آب و شرکت سانوفی برای محصولات پزشکی با ایران قرارداد امضا کردند. ایسنا

لغو ممنوعیت مبادلات مالی سنگاپور با ایران

تصویر روز : رگولاتور مالی سنگاپور اعلام کرد این کشور از ۲۸ ژانویه ممنوعیت مبادلات مالی با دولت و موسسات مالی ایرانی را لغو کرده است.

ممنوعیت مبادلات مالی سنگاپور از ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ به دنبال وضع تحریم‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران به اجرا در آمد و تحت آن اشخاص و موسسات مالی این کشور اجازه تجارت با دولت، بانک مرکزی، موسسات مالی ایرانی و شعبه یا زیرمجموعه‌های آنها را نداشتند.

همچنین وزارت خارجه سنگاپور در ژانویه سال ۲۰۱۲ شرکت‌های این کشور را تشویق کرد به تحریم‌های آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های معامله‌کننده با ایران به دقت توجه کنند با این همه تحریم‌های آمریکا فراتر از تحریم‌های سازمان ملل بود و در داخل خود این کشور اجرایی نبود.

سنگاپور با ظرفیت پالایش روزانه حدود ۱٫۳ میلیون بشکه نفت، یکی از قطب‌های بزرگ تجارت و پالایش نفت به‌شمار می‌رود و صنعت نفت حداکثر پنج درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

این کشور همچنین بزرگ‌ترین بازار نفت کوره در جهان از نظر حجم بوده و برای شش درصد از کل واردات نفت کوره خود در فاصله سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به ایران متکی بوده است.

پس از گذشت بیش از یک سال که سنگاپور واردات نفت از ایران نداشت، نفت کوره مجددا در آوریل سال ۲۰۱۲ به این کشور وارد شد. پیش از آن، سنگاپور ۳۶۲ هزار و ۴۴۸ تن نفت کوره در هفته منتهی به ۹ فوریه ۲۰۱۱ از ایران وارد کرده بود.

پیش از این‌که تحریم‌ها تشدید شوند سنگاپور در شش ماه اول سال ۲۰۱۲ حدود ۸۲۶ هزار تن نفت کوره وارد کرده بود.

طبق آمار رسمی، سنگاپور ۱٫۸ میلیون تن میعانات ایرانی در فاصله ژوییه ۲۰۰۶ تا مه سال ۲۰۱۲ و همچنین ۹۴۴ هزار تن نفت خام ایرانی در فاصله اوت سال ۲۰۰۶ تا آوریل ۲۰۱۲ وارد کرده بود.

بر اساس گزارش پلاتس، برداشتن تحریم‌های سنگاپور در پی اجرایی شدن برجام و لغو ممنوعیت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در ۱۶ ژانویه صورت می‌گیرد.

ژاپن در ۲۲ ژانویه تحریم‌های کلیدی علیه ایران از جمله ممنوعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش نفت و گاز با استفاده از اعتبار صادرات را لغو کرد. با لغو تحریم‌های ایران شرکت‌های بیمه ژاپنی قادر خواهند بود معاملات تجاری با ایران انجام دهند. ژاپن علاوه بر این می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش نفت و گاز ایران انجام دهد.

دولت کره جنوبی هم یکشنبه هفته گذشته رفع تحریمها علیه ایران را اعلام کرد و نهادهایی دولتی مسئول محدودیتهای بازرگانی و سرمایه گذاری شامل وزارت استراتژی و دارایی، وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی و بانک کره با برگزاری کنفرانس خبری اعلام کردند محدودیتها علیه صادرات و واردات با ایران برداشته خواهند شد. ایسنا

کیفیت اینترنت تهران بالا می‌رود

تصویر روز : چندی پیش معاون شرکت مخابرات استان تهران از اجرای طرح جمع‌آوری کابل‌های مسی مخابرات و جایگزینی آنها با کابل‌های نوری خبر داد که این طرح می‌تواند سرویس باکیفیت‌تری در بخش اینترنت و تلفن ثابت به مشترکان ارائه دهد.

در طرح جایگزینی فیبرهای نوری به جای کابل‌های مسی مخابرات قصد دارد به مشترک نزدیک شود و تجهیزات شبکه را تا ۲۰۰ متری مشترک برساند که این اقدام موجب کاهش افت کیفیت می‌شود.

مشکل فعلی در اجرای این پروژه به گفته کامران کاظمی مخالفت شهرداری با نصب کافوهای نوری است که با وجود آماده بودن تجهیزات این پروژه برای نصب و راه‌اندازی، برای جانمایی آنها، مخابرات با مخالفت شهرداری تهران مواجه است.

بر این اساس و طبق اطلاعات نشریه ارتباطات اکنون مخابرات در حال تعامل و مذاکره برای رفع این مشکل است و البته شهرداری به صورت مقطعی در برخی مناطق مجوزهایی داده است، اما با وجود توسعه در این مراکز، نیاز شبکه، خیلی بیشتر از این تعداد است.ایسنا

خدمات ضعیف ناوگان هوایی، عامل کاهش مشتری

تصویر روز : یک عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: ادامه عملکرد ضعیف ناوگان هوایی در ارائه خدمات، کاهش مشتری را به همراه خواهد داشت.
4075013 272
موید حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با فضای ایجاد شده پس از برجام انتظار داریم که سیستم ناوبری کشور نیز با تغییر و تحولات اساس روبرو شود.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از تحریم‌ها بهانه‌هایی همچون پیر بودن ناوبری هواپیمایی کشور و کمبود هواپیما عملکرد ضعیفی را بر سیستم ناوبری شاهد بودیم.
حسینی با اشاره به اینکه برجام فرصتی است برای ارتقای خدمات رسانی در سیستم حمل و نقل هوایی، تصریح کرد: از الان به بعد به خصوص با خرید ۱۱۴ هواپیما از کشورهای غربی، ادامه این عملکرد ضعیف دیگر بهانه خوبی برای دولت نیست.
وی در پایان گفت: ادامه عملکرد ضعیف سیستم هواپیمایی کشوری در ارائه خدمات به طور حتم این ناوگان را معضلات متعددی از جمله کاهش مشتری روبرو می‌کند.باشگاه خبرنگاران

رسوایی شبکه «من و تو» در پخش زنده

تصویر روز: این بار شرکت کننده ایی به نام سولماز در مسابقه خوانندگی این تلویزیون لندنی ؛من و تو را تهدید به افشاگری کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در برنامه زنده مسابقه خوانندگی من و تو با نام استیج، شرکت کننده ای درِ پخش زنده آواز نخواند و از اتفاقات که پشت پرده هست انتقاد کرد و صحنه را ترک کرد.

این افشاگری شرکت کننده من وتو با اعتراض شدید مجریان برنامه همراه بود تا جایی که وی را به غیر حرفه ایی بودن متهم کردند.پیش از این هم این بارها خبر هایی از حواشی و جنجال های غیر اخلاقی از رفتار عوامل و کارمندان این شبکه ضد فرهنگی در رسانه ها منعکس شده بود اما این بار به قدری آش شور شد که این شبکه نتوانست به طور کامل این بی آبرویی را سانسور کند.

صفحه نخست روزنامه‌های شنبه

تصویر روز: روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه‌ اول خود را به موضوعات مهم داخلی و خارجی اختصاص دادند که برخی از آنها در زیر می‌آید.
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟
از کلاس برجام در مدارس تا سوغات فرنگ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه!؟؟

جایگزین بهشت‌زهرا(س) انتخاب شد

تصویر روز: شهروندان تهرانی دیگر نگران دفن مردگانشان نباشند از سال دیگر احداث گورستان جدید پایتخت با ظرفیتی مشابه بهشت زهرای کنونی آغاز خواهد شد.

وحشت بر زمین ماندن میت چند سالی است که با تهرانی‌ها همراه شده؛ از سال ۸۶ که اعلام کردند بهشت زهرا دیگر جایی برای دفن مردگان تهرانی ندارد و قبور سه‌طبقه خلق شد تا به امروز که می‌گویند تهرانی‌ها دیگر نگران دفن مردگانشان نباشند.

تعداد مردگان تهرانی مانند جمعیت زندگانشان زیاد است، این حجم متوفی نیاز به مکان مناسب برای دفن، دسترسی و خدمات‌رسانی دارند. اما تهرانی ها از چه زمانی مردگانشان را در بهشت زهرای کنونی دفن می کردند.

اولین کلنگ بهشت زهرا کی به زمین زده شد

اولین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث گورستانی به نام بهشت‌زهرا(س)، با هدف پایان دادن به موضوع تعدد گورستان‌ها در سطح شهر تهران در سال ۱۳۴۵ انجام گرفت. در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونان و روسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام گرفت قطعه زمینی در مسیر تهران – قم با مساحت ۳۱۴ هکتار به این موضوع اختصاص یافت.

بهشت‌زهرا(س) در سال ۱۳۴۹ آماده شد ولی ابتدا به علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی برای دفن اموات مواجه شد و سرانجام با دفن اولین متوفی به‌نام محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ که به خانواده‌ای ارتشی و متنفذ متعلق بود، رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

از آن روز تا به امروز نزدیک به نیم قرن می‌گذرد و بهشت‌زهرا(س) که در زمینی به مساحت ۳۱۴ هکتار در سال ۱۳۴۹ با رعایت مصالح شهرنشینی نوین پی‌ریزی شد، به سبب رشد روزافزون جمعیت و توسعه بی‌رویه شهر تهران و به تبع آن افزایش روند مرگ‌ومیر تا بهمن‌ماه ۱۳۷۶ دوام آورد و مدیران وقت سازمان نیز خرید و تملک ۱۱۰ هکتار از زمین‌های قسمت شمال و شمال شرقی را در دستور کار خود قرار داده و پس از الحاق آن، گورستان شهر در بخش شمالی توسعه یافت.

از سوی دیگر روند رو به رشد شهرنشینی و رشد و توسعه تهران به کلانشهر چند میلیونی «تهران بزرگ» و وجود تنها یک گورستان در این شهر اهمیت برنامه‌ریزی‌های شهری را در این سازمان دوچندان کرده است، طوری‌که شهردار تهران در برنامه‌های خود برای کلانشهر تهران در نظر داشت به‌منظور جلوگیری از تردد بی‌رویه شهروندان در ایام سال به جنوبی‌ترین نقطه شهر و دسترسی آسان به یکی از عناصر حیاتی شهرنشینی، تنها گورستان شهر تهران را در سه نقطه شرق، غرب و جنوب تهران توسعه دهد.

جزییات تازه از گورستان جدید پایتخت

احداث گورستان در شرق و غرب پایتخت تنها در حد یک ایده که از سوی مدیران شهری نیز دنبال می شود، ماند. اما به نظر می رسد احداث گورستانی در جنوب شهر تهران به مرحله عملیاتی نزدیک می شود. بعد از دو سال نگرانی از اتمام ظرفیت گورستان کنونی پایتخت مسئولان شهری از تفاهم نهایی برای تملک زمین جدید گورستان پایتخت می گویند.

هرچند بیشتر مدیران شهری از اعلام مکان جدید بهشت زهرا به دلیل ورود واسطه ها و بر هم خوردن تفاهم نامه واهمه دارند، رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از نهایی شدن تفاهم نامه تملک مکان جدید بهشت زهرا خبر داد و گفت: امیدواریم از سال ۹۵ احداث گورستان جدید که در چند کیلومتری جنوب بهشت زهرای کنونی قرار دارد آغاز شود،

هزینه تملک این زمین ها که متعلق به آستان حرم امام (ره) است به صورت نقد و تهاتر پرداخت می شود. به گفته حافظی ظرفیت گورستان جدید پایتخت معادل بهشت زهرای کنونی است و دست‌کم تهرانی ها تا ۳۰ سال نباید نگرانی برای دفن مردگانشان داشته باشند.

اما نهایی شدن این تفاهم نامه را معاون خدمات شهری شهردار تهران تایید نمی کند. پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: موضوع تملک زمین برای احداث گورستان جدید پایتخت در دستور کار مدیریت شهری است اما این که این زمین حتما در نزدیکی بهشت زهرای کنونی باشد جزو اولویت ها نیست.

او در خصوص وجود دلال های خرید و فروش قبر در بهشت زهرا توضیح داد: این موضوع امکان پذیر نیست زیرا مالکان قبر تنها می توانند به بستگان درجه اول خود قبر منتقل کنند و امکان فروش قبر به افراد غیر را ندارند و از طریق همین قانون می توان با دلالی قبر مقابله کرد. اما اگر همشهریان تهرانی از تخلفات مشابه اطلاع دهند حتما با آن برخورد می کنیم.

راه اندازی خط BRT در منطقه ۲۱

تصویر روز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بازدید از منطقه ۲۱ و دیدار با شورایاران این منطقه که در منتهی الیه غربی پایتخت واقع شده، گفت: ایجاد خط اتوبوس تندرو، تقریباً تقاضای مشترک تمام شورایاران منطقه بود تا از این طریق، اهالی و ساکنان شهرک های واقع در پهنه غربی تهران بتوانند به سهولت وارد هسته مرکزی شهر شوند.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: یکی از مشکلات مطروحه از سوی شورایاران، کمبود ناوگان اتوبوسرانی و فرسودگی اتوبوس‌های این منطقه بود که البته حرف درستی است و واقعیت این است که مشکل این منطقه مانند سایر مناطق، متأثر از این است که در ۶ سال گذشته، تهران حتی یک دستگاه اتوبوس جدید از دولت دریافت نکرده است.

وی با اعلام این که ناوگان اتوبوسرانی تهران، در حال تبدیل شدن به ناوگانی فرسوده است که با اقدام جدی تصمیم‌گیران کشور، باید هرچه زودتر نوسازی شود، ‌تأکید کرد: به نمایندگان مردم منطقه ۲۱ در شورایاریها قول دادیم این منطقه را در اولویت قرار داده و اولین سری از اتوبوس‌هایی که در اختیار مدیریت شهری قرار می گیرد را به مردم این منطقه اختصاص خواهیم داد.

خودروهای سنگین کارخانجات ایمنی تردد در منطقه ۲۱ را کاهش داده‌اند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که بی‌انضباطی های ترافیکی خودروهای سنگین در این منطقه از دیگر مشکلات مطروحه از سوی شورایاران بود،‌ اظهار کرد: این خودروها عمدتاً مربوط به کارخانجات فعال در سطح منطقه هستند که با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی، نسبت به اعمال قانون و برخورد قانونی با تخلفات آنها که عمدتاً منجر به سد معبر یا کاهش ایمنی می شوند، اقدام خواهد شد.

تشکری هاشمی با بیان این که همزمان باید نسبت به توسعه هر چه بیشتر سیستم‌های هوشمند در منطقه ۲۱ نیز اقدام شود تا بخشی از تخلفات ترافیکی از طریق تجهیزات هوشمند قابل شناسایی و برخورد باشند، تصریح کرد: با توجه به ضرورت دسترسی ساکنان شهرک‌های اطراف دو سمت آزادراه تهران – کرج، مقرر شد پل‌های عابر پیاده در این محور نصب شوند.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وی با تأکید بر این که همچنین مقرر شد اقدام مشابهی در خصوص بزرگراه شهید فهمیده و بزرگراه شهید لشگری نیز به عمل آمده و نسبت به نصب پل‌های عابر پیاده اعم از مکانیزه و غیر مکانیزه در این محورها بعد از انجام مطالعات لازم اقدام شود، اضافه کرد: پیشنهاد شهرداری منطقه ۲۱، نصب ۳۰ دهنه پل عابر پیاده است که بعد از بررسی دقیق، راجع به این موضوع تصمیم گیری شده و پل‌های مورد نیاز به ترتیب اولویت، نصب خواهد شد.

احداث ۵ تقاطع غیر همسطح ایمنی تردد در منطقه ۲۱ را افزایش داده است
معاون شهردار تهران با اشاره به احداث ۵ تقاطع غیر همسطح در محدوده منطقه ۲۱ در سال گذشته و انجام اصلاحات متعدد هندسی در معابر این منطقه که باعث افزایش ایمنی در تردد خودروها و عابران پیاده شده،‌ اظهار کرد: همچنین اقدمات خوبی در خصوص اجرای طرح «خط سفید» و آموزش و فرهنگ سازی ترافیک و به عبارتی ساماندهی و نظم بخشی به ترافیک در این منطقه به عمل آمده است.

تشکری هاشمی با بیان این که منطقه ۲۱ یکی از مهم ترین ورودیهای شهر تهران محسوب می شود، تصریح کرد: پیشرفت پروژه های ترافیکی در این منطقه مثبت ارزیابی می شود و اساساً تمام تلاش مدیریت شهری، این است تا کیفیت خدمات رسانی به شهروندان در حوزه های مختلف را تا بالاترین سطح ممکن ارتقاء دهد.

گفتنی است دکتر جمال بافرانی، شهردار منطقه ۲۱ نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت و نقش این منطقه به عنوان دروازه ورودی پایتخت،‌ خاطرنشان کرد: در صورت دسترسی شهروندان به ایستگاه متروی استادیوم آزادی و راه اندازی خط بی آر تی،‌ شاهد کاهش استفاده از خودروی شخصی از سوی اهالی و ساکنان منطقه ۲۱ خواهیم بود.

طرح ویژه‌ جشنواره فیلم فجر برای مشترکان رایتل

تصوی روز: مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه اعلام کرد: در حمایت رایتل از جشنواره‌ی فیلم فجر برای ما نکاتی حائز اهمیت است. یکی استفاده‌ی حداکثری از محتوای جشنواره‌ی فیلم فجر است و دیگر اینکه با توجه به استفاده‌ی اکثر مشترکان رایتل از دیتا، بتوانیم در این حوزه‌ها قدمی برداشته و از دیتایی که در این حوزه‌ها تولید می‌شود به نحو احسنت استفاده کنیم.

مهندس سید مجید صدری در گفت‌وگو با سیتنا در خصوص اینکه رایتل در حمایت از جشنواره فیلم فجر آیا علاوه بر منافع فرهنگی به دنبال منافع اقتصادی نیز هست؟ گفت: بالاخره ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و باید در حمایت از جشنواره‌ی فجر که برای دومین سال اتفاق افتاده است، مسائل مالی این کار را نیز در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حمایت رایتل از جشنواره برای ما نکاتی حائز اهمیت است. یکی استفاده‌ی حداکثری از محتوای جشنواره‌ی فیلم فجر است و دیگر اینکه با توجه به استفاده‌ی اکثر مشترکان رایتل از دیتا، بتوانیم در این حوزه‌ها قدمی برداشته و از دیتایی که در این حوزه‌ها تولید می‌شود به نحو احسنت استفاده کنیم.

مدیرعامل رایتل در پاسخ به دیگری مبنی بر ارائه‌ی بسته‌های ویژه در دوره‌ی برگزاری جشنواره به مشترکان رایتل، گفت: برنامه‌هایی تدوین و در دستور کار است که طی روزهای آتی اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه در دو بخش ارائه می شود. نخست برای مشترکان رایتل که به عنوان بیننده در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. بخش دیگر برنامه‌ی ویژه‌ای است که برای عوامل، دست اندرکاران، تهیه کنندگان، بازیگران، فیلمبرداران و افرادی که در جشنواره حضور خواهند یافت، ارائه خواهد شد.

صدری در پاسخ به دیگری مبنی بر اینکه با امضای تفاهم نامه رایتل با سازمان سینمایی، آیا دست اندرکاران جشنواره‌ی فیلم فجر نیز تسهیلاتی را برای حضور مشترکان رایتل در جشنواره مانند اولویت در امکان خرید بلیط جشنواره در نظر گرفته‌اند؟ گفت: این طرح خوبی است که می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم.