تصویر روز ـ سازمان هواشناسی پیشبینی کرد در روزهای آینده، اغلب مناطق کشور شاهد آسمانی صاف و جوی پایدار خواهند بود.
امروز در برخی نقاط سواحل دریای خزر احتمال بارش پراکنده وجود دارد.
همچنین در نیمه شرقی کشور، بهویژه منطقه زابل، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا پیشبینی میشود.
تصویر روز ـ کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد مذاکرات مرحله نخست طرح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره غزه فردا در مصر با مشارکت «استیو ویتکاف» فرستاده آمریکا به خاورمیانه و «جارد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا آغاز میشود.
پیش از این سازمان پخش این رژیم گزارش داده بود: تیم مذاکرهکننده اسرائیلی دستورالعملهایی برای آماده شدن جهت اعزام تیم دریافت کرده، اما هنوز تاریخی تعیین نشده است.
سازمان پخش این رژیم ادامه داد: مذاکرات با حماس احتمالاً شامل طرفهای آمریکایی نیز خواهد بود.
سازمان پخش اسرائیل تاکید کرد: «استیو ویتکاف» به زودی به منطقه سفر میکند.
پیش از این ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد که رئیس ستاد، طبق دستورالعملهای مقامات سیاسی، دستور آمادهسازی برای اجرای مرحله اول طرح «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای آزادی زندانیان صهیونیست را صادر کرده است.
دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل در حال آماده شدن برای «اجرای فوری» مرحله اول طرح دونالد ترامپ است که بر بازگرداندن زندانیان صهیونیست و پایان دادن به جنگ در نوار غزه تمرکز دارد.
صبح شنبه، دونالد ترامپ از اسرائیل خواست که فورا حملات هوایی خود به نوار غزه را متوقف کند تا آزادی امن اسیران تضمین شود.
رئیس جمهور آمریکا افزود که حماس تمایل خود را برای دستیابی به یک توافق صلح دائمی نشان داده است و تاکید کرد که هرگونه گام بعدی باید بر حفاظت از غیرنظامیان و پایان دادن به تشدید تنش متمرکز باشد.
جنبش حماس فلسطین از موافقت با پیشنهاد «دونالد ترامپ» در خصوص نوار غزه خبر داد و بر آزادی همه بازداشتشدگان، چه زنده و چه کشته شدگان، طبق فرمول تبادل اسرا و انتقال اداره نوار غزه به یک نهاد مستقل فلسطینی (تکنوکراتها)، مطابق با اجماع ملی و حمایت عربی و اسلامی، تاکید کرد.
حماس در بیانیهای اعلام کرد که بلافاصله آماده است تا از طریق میانجیها برای بحث در مورد جزئیات روند تبادل اسرا وارد مذاکره شود.
این جنبش تاکید کرد که مسائل مربوط به آینده غزه و حقوق مردم فلسطین در یک چارچوب ملی جامع با مشارکت و مسؤولیت کامل حماس مورد بحث قرار خواهد گرفت.
منبع: ایسنا
تصویر روز ـ در طرح فروش در بخش فروش نقدی، محصولات سایپادیزل شامل کشنده KL465 (4×2) و کامیون کمپرسی KC465 با موعد تحویل ۳۰ روز کاری عرضه میشوند. همچنین کامیونت فوتون ۸.۵ تن M4، فوتون ۶ تن خوابدار M4 و فوتون ۶ تن بدون خواب M4 با موعد تحویل ۶۰ روز کاری و با قیمت قطعی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این، در طرح فروش تسهیلاتی و اقساطی نیز خودروهای کشنده KL465 (4×2) و کامیون کمپرسی KC465 با قیمت قطعی عرضه میشوند و زمان تحویل آنها پس از تکمیل فرآیند ثبتنام و واریز وجه اعلام خواهد شد.
طرحهای فروش سایپادیزل از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۳ مهرماه آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت. ثبتنام صرفاً به صورت اینترنتی و از طریق سایت رسمی شرکت به نشانی esales.saipadiesel.ir انجام میشود.
لینک بخشنامه فروش نقدی: www.saipadiesel.ir
لینک بخشنامه فروش تسهیلاتی: www.saipadiesel.ir
لینک بخشنامه فروش اقساطی: www.saipadiesel.ir
تصویر روز ـ مرکز مبادله ایران با اعلام اینکه بانک مرکزی در ادامه سیاستهای جدید خود، پنجمین مرحله پیشفروش سکه طلا را به روش حراج برگزار میکند، اعلام کرد: در این مرحله، متقاضیان باید از امروز تا دوشنبه اقدام به واریز وجه کرده و روز سهشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۴ قیمت پیشنهادی خود را از طریق سامانه معاملات سکه طلا ثبت کنند.
روش قیمت گذاری در پنجمین پیش فروش سکه طلای بانک مرکزی مطابق با تعیین قیمت به روش حراج است یعنی قیمت از سوی متقاضی تعیین و ثبت خواهد شد؛ بنابراین، کسانی در این پیش فروش برنده خواهند شد که در بازه قیمتی مورد تایید بانک مرکزی اقدام به ثبت سفارش کنند. ضمنا فرآیند تخصیص صرفاً بر اساس اولویت قیمتی انجام خواهد شد. بدین معنا که پیشنهادهایی با قیمت بالاتر در اولویت تخصیص قرار میگیرند.
زمان ثبت سفارش هیچگونه تأثیری در اولویت تخصیص نخواهد داشت؛ بنابراین، تمامی متقاضیان میتوانند در طول بازه زمانی تعیینشده، نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کرده و تعداد و قیمت پیشنهادی موردنظر را درج نمایند. قیمت پیشنهادی میتواند بر اساس معیارهایی مانند مدت زمان باقیمانده تا تحویل سکه در سررسید و ارزش زمانی تعیین شود.
پس از پایان مهلت ثبت سفارش، بانک مرکزی از میان سفارشهای ثبتشده، به تعداد مشخص و در بازه قیمتی مورد پذیرش، سکه تخصیص خواهد داد؛ از این رو، توصیه میشود متقاضیان پیش از ثبت سفارش، با فرآیند حراج و نحوه درج قیمت پیشنهادی آشنا شوند. برای این منظور، مرور جلسات گذشته حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران میتواند راهگشا باشد.
شایان ذکر است، هر فرد با یک کد ملی میتواند در مجموع ۱۵ قطعه سکه پیشخرید کند که این تعداد شامل ۳ سکه تمام، ۵ نیمسکه و ۷ ربعسکه است. اگر شخصی در مرحله چهارم پیشفروش در روز سهشنبه ۱۷ شهریور خریدی انجام داده باشد، آن مقدار از سقف ۱۵ قطعه کم میشود. زمان واریز وجه از امروز شنبه ۱۲ مهرماه آغاز میشود و تا روز دوشنبه ۱۴ مهرماه ادامه خواهد داشت.
علاقمندان شرکت در پنجمین مرحله پیش سکه طلا میتوانند با مراجعه به سامانه معاملات سکه طلا به نشانی اینترنتی market.ice.ir ضمن ثبت نام و احراز هویت، اقدام به ثبت سفارش کنند. ثبت سفارش در روز سه شنبه صورت خواهد گرفت.
گفتنی است، اشخاصی که پیش از این اقدام به ثبت نام و احراز هویت در این سامانه کردهاند، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اطلاعات تکمیلی بزودی از طریق آگهی پیش فروش منتشر میشود؛ از این رو، علاقمندان به شرکت در این مرحله از پیش فروش حتما جزییات تکمیلی را در وب سایت مرکز مبادله ایران به نشانی اینترنتی ice.ir مطالعه کنند.
تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با کاهش ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومانی، ۱۱۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با کاهش ۱۸۶ تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۵ امروز ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۱۱۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۱۰۹ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان |
| نیم سکه | ۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان |
| ربع سکه | ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۷ میلیون تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۱۰ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۱۴ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۴۷ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۸۸۶.۸۳ |
تصویر روز ـ به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، این بانک در شش ماه ابتدای سال 1404 با پرداخت بیش از 129 هزار میلیارد ریال وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، 38 هزار و 630 عروس و داماد را به خانه بخت فرستاد.
پرداخت وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به عنوان مهمترین وام حمایتی و مسئولیتهای اجتماعی نظام بانکی، در بانک صادرات ایران مورد توجه است و به طور پیوسته به متقاضیان پرداخت میشود.
عملکرد بانک بانک صادرات ایران در حوزه پرداخت وامهای قرضالحسنه و حمایتی نشان میدهد که طی شش ماهه نخست سال جاری، ۸۷ هزار فقره وام قرضالحسنه به ارزش حدود ۱۸۳ هزار میلیارد ریال و بیش از ۱۳ هزار فقره تسهیلات حمایتی از محل منابع عادی به ارزش نزدیک به ۵۷ هزار میلیارد ریال پرداخت شده و طی این مدت در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار فقره وام قرضالحسنه و تسهیلات حمایتی به ارزش ۲۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.
تصویر روز ـ در ماههای اخیر روند واردات خودرو با چالشهایی همراه شده که دلایل آن را میتوان در چند محور اقتصادی و اجرایی بررسی کرد. نخستین عامل، تعرفههای گمرکی است. در حالی که هدف از آزادسازی واردات، ایجاد رقابت و متعادل شدن قیمتها در بازار داخلی عنوان شده بود، اما نرخ بالای تعرفهها باعث شده هزینه نهایی خودروهای وارداتی همچنان قابل توجه باشد.
بنابر گزارش روزنامه ایران، به بیان دیگر، حتی اگر شرکتهای واردکننده بتوانند خودرو را با قیمت جهانی مناسب تهیه کنند، پس از محاسبه حقوق گمرکی، عوارض و مالیات، محصول نهایی با بهای بالایی به دست مصرفکننده میرسد.
موضوع دوم به تأمین ارز بازمیگردد. واردکنندگان برای ثبت سفارش نیازمند ارز قابل دسترس هستند، اما به دلیل محدودیتهای ارزی و سیاستهای مدیریت منابع، تأمین ارز در حجم بالا زمانبر و پیچیده است. در برخی موارد شرکتها مجبور میشوند ماهها برای دریافت ارز مورد نیاز منتظر بمانند یا به بازار آزاد رجوع کنند که این امر هزینه نهایی را باز هم افزایش میدهد.
نکته دیگر مربوط به فرآیندهای اداری و لجستیکی است. هماهنگی میان وزارتخانهها، بانکها و گمرک زمانبر بوده و گاهی باعث توقف محمولهها در مبادی ورودی میشود. همچنین تفاوت مقررات در زمینه استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی، انتخاب مدلهای مناسب برای واردات را محدود کرده است.
به طور کلی، مجموعه این عوامل سبب شده خودروهای وارداتی در بازار با تأخیر و قیمت بالا عرضه شوند. در عین حال، کارشناسان معتقدند با ایجاد ثبات در سیاستهای ارزی، بازنگری تدریجی در تعرفهها و سادهسازی فرآیندهای اداری، میتوان روند واردات را روانتر کرد. در این صورت واردات نه تنها به افزایش تنوع خودروها منجر میشود، بلکه میتواند نقش مؤثری در ایجاد رقابت سالم و تعدیل قیمتها در بازار ایفا کند.
نظر وزارت صمت تعرفه پلکانی است
محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت درباره شرایط واردات خودرو و اتفاقاتی که قرار است برای تعرفه واردات رخ دهد، میگوید: «اگر مصوبه مجلس ابلاغ شود الزام قانونی دارد و باید به آن عمل کرد.»
روز چهارشنبه در روزنامه ایران از قول سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نقل شد؛ «ایراداتی که هیأت تطبیق درباره آییننامه واردات تشخیص داده بود، به نسخه خردادماه مربوط میشد، نه بخشنامه اصلاحی مردادماه. دولت حالا مستندات اصلاحشدهای را ارائه کرده که به تأیید دیوان عدالت اداری نیز رسیده و اساساً آن ایرادات مرتفع شده است.
اما هنوز امضای رسمیرئیس مجلس باقی مانده که آییننامه برای اجرا نهایی شود. اگر این اصلاحیه ایرادی نداشته باشد و ریاست مجلس آن را تأیید کند، دولت میتواند تعرفه پلکانی واردات خودرو را اجرا کند.»
از سوی دیگر، قائممقام وزیر صمت تأکید میکند: «دولت موافق تعرفه پلکانی است؛ اگر مجلس موافقت کند نظر به تعرفه پلکانی است.» محمدصادق مفتح درباره ماجرای تخصیص ارز به واردات خودرو نیز میگوید: «مشکل اصلی در زمینه واردات خودرو همین تخصیص ارز است. ممکن است مقدورات بانک مرکزی براساس اولویت تأمین دلار عوض شود اما مصوبه اصلی که از بین نمیرود و پابرجا خواهد بود.»
به دلیل شرایطی که برای واردات خودرو ایجاد شده و شاهد ثبت سفارش جدید در سال جدید آن طور که باید نیستیم، این تصور برای برخی ایجاد شده که واردات خودرو متوقف شده است. محمدصادق مفتح، قائممقام وزیر صمت در این باره میگوید: «همچنان واردات خودرو دراولویتی که بوده قرار دارد و دولت هیچ تصمیمیدر زمینه توقف واردات خودرو ندارد.»
تصویر روز ـ به نقل از مشرق، سال گذشته یکی از مهمترین تحولات صنعت خودرو در ایران رقم خورد؛ واگذاری سهام مدیریتی ایرانخودرو به شرکت کروز. اقدامی که با عنوان خصوصیسازی معرفی شد، اما از همان ابتدا منتقدان آن را یک «خصوصیسازی مدیریتی ناموفق» نامیدند.
اکنون پس از گذشت چند ماه، پرسش اساسی این است که دستاورد این واگذاری برای صنعت خودرو و مردم چه بوده است؟
کاهش تولید بهجای جهش
مدیران جدید ایرانخودرو و مجموعه کروز بارها اعلام کردهاند که خصوصیسازی این شرکت به جهش تولید منجر شده است. اما بررسی گزارش رسمی وزارت صمت خلاف این ادعا را نشان میدهد.
طبق آمار تولید پنجماهه امسال، تولید خودروهای سواری در کشور با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده و ایرانخودرو نیز رشد منفی ۰.۳۲ درصد را به ثبت رسانده است.
به بیان روشن، نه تنها جهشی در تولید رخ نداده، بلکه روند نزولی آغاز شده است. حتی در دوره کوتاهی که رشد تولید برای این مجموعه رقم خورد میراث دوره مدیریتی پیشین بود و دستاورد مستقیمی برای مدیران فعلی نبود.
توسعه محصول و کیفیت در رکود
انتظار میرفت حضور یک قطعهساز بزرگ مانند کروز در رأس مدیریت ایرانخودرو به بهبود کیفیت محصولات و توسعه سبد خودروها منجر شود. اما گزارشهای میدانی و شاخصهای کیفی نشان میدهد تغییری در کیفیت رخ نداده است.
خودروهای ایرانخودرو همچنان با مشکلات کیفی مشابه دوره دولتی ادارهشدن عرضه میشوند و خدمات پس از فروش نیز هیچ توسعه محسوسی نداشته است.
این در حالی است که با توجه به توانمندیهای کروز در حوزه قطعهسازی، انتظار عمومی ارتقای جدی کیفیت بود.
چالش قیمتگذاری و گرانفروشی
یکی از مهمترین عرصههای اختلاف میان ایرانخودرو و دولت، بحث قیمتگذاری خودرو است. ایرانخودرو در ماههای اخیر بارها از اجرای مصوبات دولتی در خصوص قیمتها سر باز زده و همین موضوع موجب صدور رأی دادگاه بدوی علیه این شرکت شده است.
در رأی دادگاه به صراحت آمده است که تخلف گرانفروشی از سوی ایرانخودرو محرز بوده و با توجه به سوابق قبلی، شرکت به پرداخت جریمه سنگین محکوم شده است. این موضوع نشان میدهد که خصوصیسازی نه تنها منجر به اصلاح رفتار اقتصادی ایرانخودرو نشده، بلکه این شرکت در برابر سیاستهای حاکمیتی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.
رای دادگاه بدوی که ۲۰ شهریور منتشر شد، این بود که با بررسی ادله و تحقیقات پرونده، بر اساس ماده ۱۷ آییننامه تعزیرات حکومتی و ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری، گزارش ضابطان با قرائن و مقررات قانونی مطابقت داشته و دفاعیات نمایندگان حقوقی شرکت ایران خودرو پذیرفته نشد. تخلف گرانفروشی شرکت محرز شده و با توجه به سوابق محکومیتهای قبلی، شرکت به پرداخت جریمه ده برابری و درج تخلف اول در پروانه واحد محکوم شد.
فرافکنی به جای پاسخگویی
به نظر میرسد مدیران جدید ایرانخودرو و شرکت کروز برای فرار از پاسخگویی نسبت به این ناکامیها، سیاست فرافکنی را در پیش گرفتهاند.
در هفتههای اخیر بارها شاهد بودهایم که این مجموعه عملکرد سایر مجموعهها چون وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و حتی سایپا را زیر سؤال برده تا توجه افکار عمومی از کاهش تولید و مشکلات داخلی ایرانخودرو منحرف شود.
این رویکرد بیش از آنکه نشانه اعتمادبهنفس یک مجموعه خصوصی باشد، حکایت از نگرانی بابت افزایش انتقادات و فشارهای نظارتی دارد.
پرسشهای بیپاسخ
اکنون که حدود یک سال از خصوصیسازی ایرانخودرو میگذرد، چند پرسش کلیدی باید به صورت شفاف پاسخ داده شود:
۱-دستاورد واقعی خصوصیسازی برای صنعت و مردم چه بوده است؟
۲-آیا افزایش تولید یا توسعه محصول رخ داده یا شاهد کاهش تیراژ بودهایم؟
۳-چرا با وجود حضور یک قطعهساز بزرگ، کیفیت محصولات بهبود نیافته است؟
۴-چرا ایرانخودرو در برابر اجرای مصوبات قیمتی دولت مقاومت میکند؟
۵- منافع مردم و مصرفکنندگان در این واگذاری کجا تعریف شده است؟
خصوصیسازی در هر صنعتی زمانی موفق تلقی میشود که به بهبود عملکرد، افزایش تولید، ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان منجر شود. تجربه ایرانخودرو اما تاکنون تصویر دیگری ارائه کرده است؛ کاهش تولید، تداوم مشکلات کیفی، محکومیت به گرانفروشی و فقدان دستاورد ملموس برای مردم.
در چنین شرایطی، طبیعی است که جامعه نسبت به آینده این خصوصیسازی بدبین باشد و این پرسش جدی را مطرح کند که خصوصیسازی ایرانخودرو چه دستاوردی برای مردم داشته است؟
تصویر روز ـ محمدرضا فرزین رئیسکل بانک مرکزی اظهار کرد: ارز روی قیمت کالا مینشیند و آثار تورمی ایجاد میکند. سال پیش نرخ نیما از ۴۰ هزار تومان به نرخ بازار غیررسمی ۷۰ هزار تومان نزدیک شد تا تعداد نرخهای ارز در بازار کاهش یابد. اما نتیجه آن کاملاً روشن بود.
وی افزود: بررسیهای ما نشان داد افزایش نرخ نیما آثار تورمی شدید ایجاد کرد و منجر به افزایش قیمتها شد. بنابراین کنترل نرخ در آن بازار در کاهش تورم موثر است.
فرزین ادامه داد: من به شما میگویم آثار نرخ ارز ما در مرکز مبادله در تورم، بیشتر از آثار نرخ ارز در بازار غیررسمی است. زیرا نرخ در بازار غیررسمی با عملیات روانی افزایش پیدا میکند و با آرامش سیاسی، کاهش مییابد ولی اگر نرخ مرکز مبادله افزایش یابد حتماً تورم را شدیداً افزایش خواهد داد و قیمت کالاها هم متاثر از آن، افزایش مییابد.
وی گفت: هدف ما این است که در شرایط کنونی هر دو بازار را با هم کنترل کنیم.
رئیسکل بانک مرکزی افزود: برنامه توسعه صادرات در دولت تهیه شده و با وزارت صنعت در حال پیگیری آن هستیم. بر این اساس، عرضه ارز برخی کالاهای صادراتی در بازار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی افزایش مییابد.
وی ادامه داد: الان تمام ارز صادراتی صنایع مواد غذایی بصورت اسکناس یا طلا در بازار دوم عرضه میشود. به دنبال این هستیم تا برخی صنایع فلزی و فولادی، حتی برخی صنایع وابسته به پتروشیمی برای بالا بردن مزیت صادراتی آنها در بازار دوم مرکز مبادله عرضه شود.
فرزین اظهار کرد: البته درباره عرضه ارز در بازار دوم باید بر این نکته تاکید کرد که انتقال شدید اعداد بزرگ در بازار دوم هم نباید منجر به تورم شود.
وی گفت: اصلاحات در حوزه ارزی نباید شوکآور باشد و حتماً آن را تدریجی و مدیریت شده انجام میدهیم تا آثار تورمی آنرا مدیریت کنیم.
منبع: مهر